cilinderkop temperatuur

Robbie
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: wo okt 28, 2009 14:03 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Heemstede

cilinderkop temperatuur

Bericht door Robbie » ma mar 21, 2011 22:51 pm

Hi
Loop al tijden met de olie temperatuur te knoeien, dwz ik wil die omlaag krijgen.
Deze dagen loopt ie netjes op 90gr, maar ja het is dan ook nog geen 10 gr C buiten.

Heb vandaag een cilinderkop temp meter erin gebouwd op cilinder 3. Eentje van Dakota digital. Wel kinky zo'n blauwig metertje.

Wat is eigenlijk een normale waarde en wat is de max?

In stads verkeer loopt ie ong 170gr C.
Tanx.

Robbert.
Bus ze. Robbert

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: cilinderkop temperatuur

Bericht door wouthwortel » ma mar 21, 2011 22:57 pm

robbert m schreef:Hi

In stads verkeer loopt ie ong 170gr C.
Tanx.

Robbert.


Dan is er iets goed mis!!!
bij 120 graden zou je de bus al aan de kant moeten zetten!!
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: cilinderkop temperatuur

Bericht door ko de fries » ma mar 21, 2011 23:11 pm

volgens mij bedoeld ie de temp van de cylinder kop sensor en niet de olie
grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: cilinderkop temperatuur

Bericht door zomerbloempje » ma mar 21, 2011 23:20 pm

mijn garage zegt dat een T2 met luchtkoeling ongeveer 350 graden bedrijfstemperatuur zou horen te hebben
en das dan gemiddeld

maar dat is dan in het blok gemeten
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: cilinderkop temperatuur

Bericht door hanhoo » ma mar 21, 2011 23:35 pm

De temp bij je koppen wordt bij vrieskou al gauw genoeg om te frituren. Niets om je zorgen over te maken. Je klaagt over een koelprobleem. Wat is het probleem precies? Olietemperatuur te hoog (125+)?
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Robbie
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: wo okt 28, 2009 14:03 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Heemstede

Re: cilinderkop temperatuur

Bericht door Robbie » di mar 22, 2011 9:11 am

Zo 350 graden, das niet niks.
Stadverkeer dus 170 graden, kop temp!
Snelweg moet ik nog onderzoeken.

Hans de nwe verdeler helpt wel iets in lager temp, hoewel het lijkt of ik wat pwr kwijt ben. De voor onsteking is dan ook 3400 rpm , 34 graden met vaciuum. Was ergens rond de 46gr .

Moet de zomerse temperaturen nog onderzoeken.

Zal de ouwe bougies hopelijk as zat meenemen dan kan je die zien of ze te heet zijn.

Robbert.
Bus ze. Robbert

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: cilinderkop temperatuur

Bericht door zomerbloempje » di mar 22, 2011 9:16 am

sorry moet 150 graden zijn

tikfoutje met grote gevolgen...
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Robbie
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: wo okt 28, 2009 14:03 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Heemstede

Re: cilinderkop temperatuur

Bericht door Robbie » di mar 22, 2011 19:15 pm

Kreeg het al heet van 350graden.

Robbert
Bus ze. Robbert

Gebruikersavatar
BeijingBay
Actief Lid
Berichten: 281
Lid geworden op: ma okt 22, 2007 0:42 am
Bouwjaar Bus: 1978

Re: cilinderkop temperatuur

Bericht door BeijingBay » wo mar 23, 2011 2:05 am

robbert m schreef:Hi
Loop al tijden met de olie temperatuur te knoeien, dwz ik wil die omlaag krijgen.
Deze dagen loopt ie netjes op 90gr, maar ja het is dan ook nog geen 10 gr C buiten.

Heb vandaag een cilinderkop temp meter erin gebouwd op cilinder 3. Eentje van Dakota digital. Wel kinky zo'n blauwig metertje.

Wat is eigenlijk een normale waarde en wat is de max?

In stads verkeer loopt ie ong 170gr C.
Tanx.

Robbert.
Perfect, CHT meter is misschien wel de belangrijkste meter van je hele motor, haleluja

Indien je de sensor hebt gemonteerd onder de bougie van de 3e cylinder en daarbij de normale afdichtring hebt verwijderd, heb je de opstelling gekozen die het meest voorkomt bij mensen met diezelfde meter in hun bus. Andere temperaturen, zoals de 150C die zomerbloempje noemt zou 'in het blok' gemeten zijn. Als je hier niet een zuivere consistente meetmethode gebruikt kun je de temperaturen niet met elkaar vergelijken! Deze waarde van 150C zegt (mij) dus helemaal niks.

Dit is gemakkelijk bij het vergelijken van de door jou gemeten waarden met die van anderen. Aangezien er meer over Fahrenheits gesproken wordt mbt die Dakota Digital meter hebben wij hem daar ook op ingesteld.
400F (ongeveer 200C)is wel zo'n beetje het punt waarop je gas terug moet nemen. Vanaf die temperatuur worden je koppen in rap tempo zwakker met als gevolg verzakken van de klepzitting.

340F (ongeveer 170C) is zeer net voor stadsverkeer. Zou zelfs bij die temperatuur kunnen proberen de motor wat armer af te stellen.

PS
Zou me niet zo'n zorgen maken over die olietemperatuur. Bij ons is de temp altijd zo tussen de 105-125. Maar onze bus weegt wel 20miljoenmiljard kilo en heeft een andere bandenmaat.
Iron Lion - www.oranjetrophy.nl

Gebruikersavatar
UPI
Actief Lid
Berichten: 119
Lid geworden op: do mar 11, 2010 16:56 pm
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Apeldoorn

Re: cilinderkop temperatuur

Bericht door UPI » wo mar 23, 2011 22:24 pm

Maar onze bus weegt wel 20miljoenmiljard kilo


Sjoo hee. da's veel! Tog?
--
Joep

Das geht ja automatisch

DennisT2
Actief Lid
Berichten: 481
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:29 pm
Locatie: Utrecht

Re: cilinderkop temperatuur

Bericht door DennisT2 » wo mar 23, 2011 23:29 pm

En dat je koppen stuk gaan bij hogere koptemperaturen kan ik in praktijk laten zien :lol: Ik zat op ruim 500Fahrenheit bergop met vakantie, gas terug kon niet echt, zat al in z'n 2 enzo. Hij ging zelfs zelfontbranden. Die koppen liggen volgende week in de ijzerbak, vanwege ingeslagen uitlaatklep zittingen. Geen scheuren trouwens!

naja, ik was er niet zo blij mee, en mijn eigen schuld vanwege veel te hoge compressie. Ik wilde zuinig rijden op lpg...dom!

Naja, cilinderkop temp. meter is een mooi ding.

Robbie
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: wo okt 28, 2009 14:03 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Heemstede

Re: cilinderkop temperatuur

Bericht door Robbie » do mar 24, 2011 21:48 pm

Tanx Beiing bay!
Na jullie enthousiaste verhalen over de DD, die maar aangeschaft.

Heb nog een VDO CHT meter liggen incl sensor en draad (nieuw!). (iemand?)

Dakota digital is een gaaf metertje. Je kan kiezen of op C of op F. Ook een max kan je instellen, dan gaat ie knipperen.
Rij nu net met 20W50 olie. Heb hydraulische klepstoters maar dat zou moeten kunnen naar men zegt, beetje rustig opstarten. Of niet doen?
Olie temp nu (5gr C buiten) is in de stad en 80 wegen 85 gr C en CHT 175 gr C. Olie druk dan 55 a 60 PSI ong 4 bar, dit is wel met een verzwaarde oliepomp. Had ik vorig jaar gemonteerd omdat ik toen lage druk had, maar gebruikte toen 10W40 half syntheet. Ga nu dus voor 20W50 met de zwaardere oliepomp, als me het niet bevalt als het wat warmer wordt buiten dan kan ik altijd nog de stnd pomp erop zetten.

Heb de sensor op cilinder 3 zitten alleen wel met de veerring er nog op omdat het ringetje van de DD wel erg dun is. Geeft ie zo een andere waarde aan? Lijkt me niet veel schelen zo'n dun ringetje. Was bang dat de bougie er te ver ingaat en wellicht de draad op is met alle ellende van dien.
Een nadeel, sensorringetje draait wel een beetje mee met de bougie. Heb het draadje van de sensor langs de bougiekabel de motorruimte in lopen om vandaaruit naar voren te gaan onder de wagen door naar het dashbord.
Oppassen dus met bougies wisselen.
Is er een mooiere oplossing voor?

Op naar de zomer! en de hete temperaturen (behalve die van de olie en de kop)

Robbert.
Bus ze. Robbert

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: cilinderkop temperatuur

Bericht door Baphi » do mar 24, 2011 21:53 pm

Hoi Robbert,

Ik zag dat je nog een VDO cilinderkop temperatuurmeter over hebt.
Hoe werkt deze en had je een prijs hiervoor in gedachten?

Bas
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

DennisT2
Actief Lid
Berichten: 481
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:29 pm
Locatie: Utrecht

Re: cilinderkop temperatuur

Bericht door DennisT2 » do mar 24, 2011 22:12 pm

Ik heb de VDO ook, mooi ding. Heeft geen stroom nodig, werkt altijd en naar horen zeggen ook nauwkeurig. Gewoon
een ringetje onder 1 bougie doen en dan aan de meter aansluiten.

Gebruikersavatar
BeijingBay
Actief Lid
Berichten: 281
Lid geworden op: ma okt 22, 2007 0:42 am
Bouwjaar Bus: 1978

Re: cilinderkop temperatuur

Bericht door BeijingBay » do mar 24, 2011 22:12 pm

Zo heb ik mijn installatie gedaan:

Afbeelding

Op Germansupply.com staat een mooie how-to voor deze installatiemethode.

Omdat de voelerring af en toe toch een beetje meedraait met de bougie hebben we vorige keer bij groot onderhoud een nieuwe sensor vastgelijmd in deze uitsparing. Hiervoor de ring afgeknipt en de draaduiteinden vastgelijmd met JBWeld.
Vervolgens deze installatiemethode getest doordat ik zowel de gelijmde sensor als sensor met ring kon gebruiken. De temperaturen kwamen goed overeen. De vastgelijmde sensor reageert een heel klein beetje minder panisch, maar nog immer zeer accuraat.

Afbeelding

Na deze test de sensorring verwijderd en een nieuwe bougie met afdichtring geplaats. De afdichtring zorgt voor een betere afdichting dan de koper ring en die koperen ring kan ook niet meer meedraaien.

De afdichtring van een bougie lijkt dik, maar als je de bougie op moment vastdraait (30nm) wordt deze ook knap dun. Het is beter voor de verbranding om slechts 1 ring te gebruiken, dus niet de afdichtring en de sensorring boven elkaar. Het vlampunt van de bougie zit dan namelijk niet meer op de ideale plaats.
Iron Lion - www.oranjetrophy.nl

Plaats reactie