vuil in carburateur?

Plaats reactie
jur
Nieuweling
Bouwjaar Bus: 1978

vuil in carburateur?

Bericht door jur » zo sep 08, 2024 16:50 pm

Hallo,

De zomer weer lekker gereden met de bus. Een tijd terug wel stil komen te staan, na een festival, weekend stilgestaan. Motor stotterde, heuvelop eenmaal boven langzaam naar beneden gerold en stop gezet. Sloeg na enige tijd weer aan alsof er nooit iets gebeurd was. Eenmaal thuis carburateurdeksel geopend, vlottertje eruit (vorige zomer in Frankrijk een 'gezonken' vlotter gehad, heel vreemd, mss door de ethanol in de benzine het plastic poreus oid) om eens te kijken wat er lag. Een heel klein zwart/bruin afzetsel. Schoon gemaakt, alle naaldjes doorgespoten en liep weer perfect. Vakantie mee rondgereden (niet ver, in totaal zo'n 1000 km) maar toen gebeurde het weer. Stotteren, bokken, net niet afslaan, maar bij gas geven afgeknepen leek het. In zn 2 door hobbelen. Gelukkig net bij een tankstation. 30 liter benzine erbij (mocht er vuil op het filtertje aan de binnenzijde zitten, kan een beetje verse stroming/peut geen kwaad leek me :roll: ) Bij het wegrijden gelijk weer stotteren. Helaas een afrit gelijk de snelweg op maar kon via de vluchtstrook op een parkeerplaats komen.

Filter (net achter de tank) losgehaald, bekeken (brandschoon. zelfs bij het doormidden knippen niks kunnen vinden) toch maar een nieuw filter erop. Carburateur weer los, alles naaldjes doorgespoten en reed weer helemaal goed. Maarja.. een zo betrouwbaar mogelijke rit is wel zo fijn. Viltje in de tank kan het niet zijn (ik bewaak die dopjes vd loodvervanger met mijn leven;) en afstelling, kleppen ontsteking, contactpuntjes, compressie verder goed afgesteld. Zelf zat ik aan een vervuilde benzinepomp te denken, hij geeft nl wel een goede stoot benzine, dus een gebrek aan brandstof lijkt het niet maar ja, ik denk wel meer :mrgreen: Het Haynes handboek ligt klaar voor actie, maar ik hoor graag waar jullie aan denken.

old brumax
Luchtgekoeld
Bouwjaar Bus: 1969

Re: vuil in carburateur?

Bericht door old brumax » zo sep 08, 2024 20:51 pm

vuil in de carb kun je bijna uitsluiten als daar een goede filter tussen zit, probeer eens wat er gebeurt als je de leiding losneemt en gewoon de benzine in een grote bus laten lopen, dan kun je zien of er echt niets in de tank zit die dat kan verstoppen, jij hebt die viltjes altijd goed in de gaten gehoudn, maar heeft de vorige eigenaar dat ook altijd gedaan???
En, zodra de tank leeg is draai je het pijpje uit de tank en vervang die voor een met een nylon zeef er om heen dan is dat probleem voor altijd uit verleden tijd.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

jur
Nieuweling

Bericht door jur » zo sep 08, 2024 21:33 pm

Dat klinkt mooi, pijpje losdraaien met een lege tank en een nylon zeef? Dan heb je dus geen interne zeef meer waar je nooit bij kan en waarin alle prut zich verzamelt? Is zo'n zeef gewoon te bestellen?

Tsja, die filtjes, ik heb deze bus al 25 jaar dus vanaf die tijd nooit problemen op dat vlak. Sinds de industrie motor die erin is gekomen, 3 jaar terug, gebruik ik loodvervanger. Dus een filtje kan het niet zijn.

En een goed filter zit wel tussen, maar direct na de tank. Alles dat daarna in de brandstofroute vervuilingen kan geven, benzineleidingen, maar mss ook de pomp zelf daar zit geen filter tussen. De laatste keer dat ik dit wel had werd ik er op gewezen dat een filter in de motorruimte niet verstandig is (in mijn geval reed ik daar wel al 20 jr mee rond;) :mrgreen:

old brumax
Luchtgekoeld

Bericht door old brumax » zo sep 08, 2024 22:11 pm

Van origine zat er in de tank een koperen zeef om de buis maar deze verteerd met de jaren, en als er dan ook nog roestschilfers in de tank ontstaan is er niet zoveel voor nodig om een pijpje van 4-5 mm inwendig te blokkeren, iedere tank en zeker een stalen komt op den duur rommel in, die niewe filterpijpjes steken in de tank omhoog en dan zoun er al meer dan 5 cm blubber op de bodem moeten liggen om hem te kunnen blokkeren, kijk maar eens op de palmboom daar staan ze wel op, wel de goede bestellen er zijn een paar soorten.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Thijs84
Luchtgekoeld
Bouwjaar Bus: 1971

Bericht door Thijs84 » ma sep 09, 2024 9:32 am

Ik heb 2x zo'n vergelijkbare situatie gehad. Was 1x de benzine pomp waar het membraam lek van was.
Een andere keer ook vergelijkbare situatie. Dis ging ervanuit iets met de brandstof. Bleek na lang zoeken dat de condensator van de verdeler kapot was. Geeft dus dezelfde symptomen.
zij die vielen zijn gevallen

jur
Nieuweling

Bericht door jur » ma sep 09, 2024 10:10 am

Bedankt! Dat is altijd het lastige, je bent op zoek naar iets en dat is het toch wat anders :roll: Ik zal er maar gelijk een condensator bij bestellen :D Afgelopen vakantie nog vervangen, maar daar moet het zwarte plastic blokje op de camping pas gemaakt worden. Was net te groot. Wie weet.

Die zeef zie ik op het befaamde verkooppunt staan, is dat de benzinetank aansluit set? En kan dat met de tank erin of moet alles er dan uit?

Zou een vervuilde benzinepomp nog kunnen, dat daar inwendig wat troep/roest in zit. Ik kan er weinig over vinden, behalve dat er een versie is die je kan openmaken om o.a. een filtertje schoon te maken. En een in elkaar geperste versie/benzinepomp, die heb ik;)

Ray_69_earlybay
Nieuweling

Bericht door Ray_69_earlybay » ma sep 09, 2024 14:01 pm

Ik heb een aantal jaar geleden ook een stotterende motor gehad. Ik had toen ook het vermoede dat de benzine toevoer niet goed was. alles schoongemaakt maar mocht niet helpen. Achteraf waren het de bougie kabels. deze waren gecorrodeerd waardoor de vonk niet altijd juist door kwam. nieuwe bougiekabels geïnstalleerd en reed weer als een zonnetje.

fahtal
Luchtgekoeld
Contacteer:

Bericht door fahtal » ma sep 09, 2024 16:09 pm

Ik had ooit eens een stukje rubber op de flotter naald zitten van het steken van nieuwe rubber slangen. Dus alles nieuw en toch geklooi. Lang zoeken en toen kwam ik dat stukje tegen....
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

jur
Nieuweling

Bericht door jur » ma sep 09, 2024 17:00 pm

Ja zoiets 'hoop' ik ook als verklaring te vinden. Een filtertje tussen de slang naar de carburateur is dus verleidelijk, al is het alleen maar als onderdeel vd 'diagnose';) Als het dan niet meer gebeurt ben ik er redelijk uit, maarja, al het voorgaande aan tips wijst het al aan. Het kan vanalles zijn. Hoe klein ook, je staat er mooi mee stil.

Thijs84
Luchtgekoeld
Bouwjaar Bus: 1971

Bericht door Thijs84 » ma sep 09, 2024 19:36 pm

Zou beginnen met even een andere benzine pomp (als je die nog hebt liggen).
Ik had altijd zo'n geperste goedkope. Nu een A kwaliteit. Die kan je wel uit elkaar halen om te checken als er iets is.
De tankaansluiting waar je het over had, dat is de juiste. Die is te monteren met je tank nog op z'n plek. Wel even je tank leeg laten lopen haha
zij die vielen zijn gevallen

jur
Nieuweling

Bericht door jur » ma sep 09, 2024 22:24 pm

Dank voor de adviezen, ik ga bij de befaamde website maar eens even wat inkopen doen! En hopelijk ergens deze ´storing´ vatten. Liefst aan het begin van het proces, maar je weet nooit;)

jur
Nieuweling

Bericht door jur » do okt 10, 2024 17:46 pm

Inmiddels een nieuwe brandstofpomp geplaatst en weer 200 km zonder problemen :mrgreen: keurige ruime 4 mm van het stalen plunjertje tot de voet-pakking op het bakeliet. Dus de oude plunjer/stalen buisje erin laten zitten. Liep zo mooi soepel en zag er ook anders uit dan de nieuwe. Voor de ´check´ wil ik de oude benzinepomp uit elkaar halen om te kijken of daar roest in zit. Wordt dan wel doorzagen of uit elkaar wrikken, het is zo´n in elkaar gestanst model.

Plaats reactie