Welke stroomverdeler?

Plaats reactie
Yannvanh
Actief Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: do apr 24, 2014 20:02 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Welke stroomverdeler?

Bericht door Yannvanh » vr jan 17, 2020 17:13 pm

Ik heb mijn motor volledig laten reviseren dus even opsommen:

1641cc, empi gtv2 koppen, engel w100 nokkenas, nieuwe oliepomp,...

Nu blijkt mijn stroomverdeler ook te veel speling te hebben dus die moet ik ook nieuw gaan kopen!
Wat raden jullie aan bij mijn setup? Originele met vacuüm of beter een 009?

Ik rijdt op een solex 34pict3 en een originele uitlaat

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5250
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Welke stroomverdeler?

Bericht door old brumax » vr jan 17, 2020 20:17 pm

Een paar nieuwe bronzen busjes en hij is weer als nieuw!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Yannvanh
Actief Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: do apr 24, 2014 20:02 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Welke stroomverdeler?

Bericht door Yannvanh » vr jan 17, 2020 21:00 pm

Waar vind ik die bronzen busjes?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5250
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Welke stroomverdeler?

Bericht door old brumax » vr jan 17, 2020 22:12 pm

Bij een onzer sponzoren.
Of op de bekende www. het staat er vol mee, even de maten opgeven.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 1674
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Welke stroomverdeler?

Bericht door gijsv » za jan 18, 2020 8:54 am

123 ignition - tune, is niet veel duurder en je hebt nooit meer puntjes stellen, mooiere vonk en goede afstelmogelijkheden

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 801
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Welke stroomverdeler?

Bericht door dirkinbrabant » za jan 18, 2020 10:23 am

Als de rest van de motor nog een originele set-up heeft, zou ik in ieder geval een carb nemen met vacuümvervroeging, dus ook de originele. Of een elektronische variant daarvan. Ik heb zelf een tijdje gereden met een 009 op een verder niet aangepaste 1600 motor met een 34pict3 of 4 (weet ik even niet) carburateur, maar ben blij dat ik er weer eentje heb met vacuümvervroeger. Dat rijdt gewoon lekkerder.

Hier een kort-door-de-bocht uitleg over de elektronische varianten:

https://sites.google.com/site/pollekesk ... ontsteking

Het is maar hoe gemakkelijk je het wilt hebben. Ik vind ontsteking afstellen met de stroboscoop nog wel leuk, dus ik heb een variant op de Velleman die al in mijn busje was ingebouwd toen ik 'm kocht.

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 3628
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee
Contacteer:

Re: Welke stroomverdeler?

Bericht door Thijs84 » za jan 18, 2020 11:03 am

123 tune met vacuüm lijkt mij dan de beste optie. Iets duurder dan een originele, maar uiteindelijk goedkoper omdat je nooit meer contactpunten hoeft te vervangen e.d.
Motor loopt er mooier op en verdient zichzelf wel weer terug.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
_ferry_
Beginner
Berichten: 58
Lid geworden op: di mar 20, 2018 19:58 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Welke stroomverdeler?

Bericht door _ferry_ » zo jan 19, 2020 12:40 pm

Zolang je vacuüm hebt is het altijd fijner om die te gebruiken.
Hoe heb je de speling bekeken? Bij een centrifugaal vervroeging voel je vaak ook meer beweging ten opzichte van een model met alleen vacuüm vervroeging.

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6623
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: Welke stroomverdeler?

Bericht door hanhoo » ma feb 10, 2020 12:51 pm

De gewone 123Ignition met vacuum is voldoende. Je hoeft niet de tune aan te schaffen. Mocht je in de toekomst nog twee carburateurs overwegen, dan even goed nadenken om dan de versie zonder vacuum te nemen. Anders altijd eentje met vacuum.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie