Dubbele carb

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 3606
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee
Contacteer:

Dubbele carb

Bericht door Thijs84 » za dec 14, 2019 8:31 am

Als de motor straks weer in de bus hangt wil ik er iets meer vermogen uit gaan halen. De compressie is al iets hoger dan een standaard blok en er komt een 4in1 uitlaat op met rvs demper.
Nu wil ik de standaard 34pict3 carb gaan vervangen voor 2 empi carbs. Kan dit zomaar of moet de nokkenas dan ook veranderd worden? Tevens had ik begrepen dat er een breathbox gemonteerd moet worden welke op de kleppendeksel wordt aangesloten. Kan een standaard benzine pomp er wel op blijven zitten?

Ps. Zit een 123 ontsteking op met vacuüm. Kan de vacuüm aangesloten worden op deze carbs?
Laatst gewijzigd door Thijs84 op za dec 14, 2019 8:31 am, 1 keer totaal gewijzigd.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2083
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Dubbele carb

Bericht door blokkever » za dec 14, 2019 11:47 am

Het kan allemaal wat jij opsomt.
Het is echter geen kwestie van alles er op schroeven en gaan, er komt wel wat "tuning" bij kijken.
Als er een "ported vacuum" aansluiting op de nieuwe carburateurs zit dan kun je het vacuüm hiervan zeker aansluiten op je ontsteking, echter zal het vacuüm wel anders reageren omdat je maar vacuüm van één cilinder pakt (deze is minder stabiel en gemiddeld zal het vacuüm lager zijn dan bij één centrale carburateur).
Ik weet niet of je toevallig een 123tune hebt?, Deze kun je dan zo programmeren dat deze hier voor compenseert, hoe een standaard 123 hier op reageert weet ik niet, dat zul je moeten testen.

Wat de nokkenas betreft, deze kun je prima blijven gebruiken, tenminste als je graag een motor wilt houden die veel moment levert bij niet te hoge toerentallen.

Heb je al een keuze gemaakt voor een uitlaat?, Ik heb onder mijn kever een CSP Python met 38 mm header en de langste cone ( kleinste doorlaat) voor een "torque boost" in de lagere en mid- range toerentallen.
Mijn motor is, op de compressie en de ontsteking na, verder nog helemaal standaard en ik merk duidelijk een verbetering in respons vergeleken met de oude uitlaat.
Laat je niet verleiden om naar grotere diameters te gaan die zijn bedoeld voor grotere motoren en hoge toerentallen.

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 3606
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee
Contacteer:

Re: Dubbele carb

Bericht door Thijs84 » za dec 14, 2019 12:54 pm

Rvs uitlaat heb ik denk 2 jaar geleden gekocht in Engeland. Hier is nog niet zoveel km mee gemaakt dus deze gaat er terug op.. ;-)
Op de 123 ontsteking kan ik verschillende programma's instellen.. dat wordt dan even puzzelen. Ik was wel van plan (als ik de knoop heb door gehakt) de motor dan te laten afstellen bij airhouse.
Een ombouw naar subaru spookt ook nog door mn hoofd.. maar een type1 blok blijft toch wel het mooiste.. :-D
En gezien de afstanden die ik afleg als we op vakantie gaan het makkelijkste in onderhoud/ storingen denk ik.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 3940
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Dubbele carb

Bericht door wouthwortel » zo dec 15, 2019 12:12 pm

Thijs,
Ik heb alleen ervaring met type-4 motoren, maar mijn CU liep het allerlekkerst toen ik 1 dubbele weber centraal plaatste op een zelf-gefabriceerde inlaatspruitstuk .
Makkelijk afstellen en niet duur.
Het was niet meer dan een vierkant doosje met 4 buisjes.
I am Wouth and I approve this message.

Plaats reactie