E10

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 342
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: E10

Bericht door Cali » do okt 10, 2019 13:33 pm

Koop er dan eentje met injectie.
Die injectoren hebben, begreep ik, geen last van ethanol.
[/quote]

Zeker wel. Ethanol breekt de rubbers af en tast de benzinetank aan. De losgekomen troep kan je injectoren verstoppen.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5102
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: E10

Bericht door old brumax » do okt 10, 2019 17:38 pm

Ja en om te beginnen moet je, of de tank coaten aan de binnenzijde of er een kunststof tank in zien te krijgen, en vervolgens alle slangen voorzien van een kunststof binnenslang/mantel.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6605
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: E10

Bericht door hanhoo » vr okt 11, 2019 22:50 pm

Hierbij het bericht van de Fehac over E10:

https://fehac.nl/benzine-e10-en-het-bra ... oertuigen/

Bottomline is dat membranen in de benzinepomp en de carburateur (bijvoorbeeld de acceleratiepomp) van natuurrubber niet tegen ethanol kunnen. Ik denk dat dit probleem inmiddels wel is opgelost of is op te lossen als het om onze busjes gaat. De meeste brandstofleidingen tegenwoordig zijn niet van natuurrubber en bestand tegen ethanol. Ook de aftermarket benzinepompen de revisiesetjes voor de carburateurs bevatten geen natuurrubber meer die aangetast kan worden door E10. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die nog met de eerste carburateur uit de jaren zestig of zeventig rondrijden.

Is er dan geen probleem? Jawel.

Ik heb ook wat verder zitten lezen. Ethanol in de brandstof heeft de neiging vocht aan te trekken. Dit kan corrosie tot gevolg hebben. Niet alleen roest in de tank of stalen brandstof leiding, maar ook oxidatie in de kanalen van de carburateur. Vooral dit laatste kan erg vervelend zijn.

De meesten van ons tanken al heel lang E5. Alleen de echte puristen hebben tot noch toe 98 of V-Power of andere premium brandstoffen getankt. Wat het effect is van de extra ethanol in de Euro95 brandstof zal de praktijk uitwijzen. Maar het is niet onoverkomelijk.

Gelukkig is er een levendige handel in reserve onderdelen voor oude Volkswagens. Dus elk probleem is relatief simpel en goedkoop op te lossen.

De Fehac tip om een doorzichtig brandstoffilter te monteren en die regelmatig te bekijken of te vervangen is een hele goeie. Daarmee voorkom je vervuiling bij de bron en ze kosten maar een paar euro. Zeker bij injectie is dit een aanrader.

Het zeker voor onzekere is gewoon 98 tanken of voor een premium brandstof zonder ethanol gaan. Ook het gebruik van een toevoeging in de brandstof is mogelijk, zeker als je de bus wegzet voor de winterstalling. Voor de rest: tja, we zullen iets meer onderhoud krijgen aan ons brandstofsysteem. Maar mijn gevoel zegt dat bij het tanken van E10 je niet elk jaar een nieuwe carburateur hoeft aan te schaffen. De praktijk zal dit uitwijzen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 3925
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: E10

Bericht door wouthwortel » za okt 12, 2019 16:18 pm

Cali schreef:
do okt 10, 2019 13:33 pm
Koop er dan eentje met injectie.
Die injectoren hebben, begreep ik, geen last van ethanol.
Zeker wel. Ethanol breekt de rubbers af en tast de benzinetank aan. De losgekomen troep kan je injectoren verstoppen.
[/quote]

Ik bedoelde de injectoren, DIE hebben geen last (=worden niet aangetast) door ethanol.

Veel injectiesystemen hebben in het brandstofcircuit een brandstoffilter zitten .
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 3925
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: E10

Bericht door wouthwortel » za okt 12, 2019 16:20 pm

old brumax schreef:
do okt 10, 2019 17:38 pm
Ja en om te beginnen moet je, of de tank coaten aan de binnenzijde of er een kunststof tank in zien te krijgen
Vreet ethanol zelfs staal aan ?
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 3536
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee
Contacteer:

Re: E10

Bericht door Thijs84 » za okt 12, 2019 16:39 pm

Niet het staal maar wel de oude coating volgens mij
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 2363
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: E10

Bericht door mobiel70 » za okt 12, 2019 16:58 pm

Ethanol is een soort alcohol, en alcohol trekt water aan. Wat dat met staal doet hoef ik denk ik niet te vertellen, toch?
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5102
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: E10

Bericht door old brumax » za okt 12, 2019 18:47 pm

Thijs84 schreef:
za okt 12, 2019 16:39 pm
Niet het staal maar wel de oude coating volgens mij
Een t2 tank is standaard blank staal, er zit geen coating in of het moet later al eens iemmand gedaan hebben, alle auto's hebben wss ter voorbereiding op de alcohol al jaren (20 of meer) kunststof tanks en ook kunststof brandstofleidingen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10189
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: E10

Bericht door fahtal » zo okt 13, 2019 1:49 am

Inderdaad roest. Maar verouderd dus ook snel.
En rubbers zeker oude rubbers zijn gevoelig.

En verbruik is slechter.

Dus verwen je zelf met een ultimate of zo iets dergelijks.

Busje loopt er ook mooier op een misschien wel goed koper
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 2363
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: E10

Bericht door mobiel70 » zo okt 13, 2019 21:56 pm

Nog even, en we zijn blij met die malle milieumaatregel :D
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5102
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: E10

Bericht door old brumax » ma okt 14, 2019 12:50 pm

:mrgreen: Zeg ga jij gauw weg met je stinkdieselsupervervuilendebereboot. :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

JDDV
Actief Lid
Berichten: 309
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:37 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: E10

Bericht door JDDV » ma okt 14, 2019 21:58 pm

Bedankt voor alle reacties. Ik ga dan toch voorlopig maar super tanken.
Toch nog een vraag;

Als E10 enkel effect heeft op het brandstofsysteem, waarom schrijven sommige leveranciers dan dat ze geen garantie op blokrevisie geven wanneer er gereden wordt op E10?

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 2363
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: E10

Bericht door mobiel70 » ma okt 14, 2019 22:26 pm

E10 heeft ook invloed op pakkingen e.d. in je motor.

Enne, Louis, mijn Beeteboot ruikt naar roosjes... verstookt per uur slechts 1,25 liter diesel, met een bus gebruik je meer brandstof in een uur :mrgreen:
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5102
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: E10

Bericht door old brumax » ma okt 14, 2019 22:44 pm

mobiel70 schreef:
ma okt 14, 2019 22:26 pm
E10 heeft ook invloed op pakkingen e.d. in je motor.

Enne, Louis, mijn Beeteboot ruikt naar roosjes... verstookt per uur slechts 1,25 liter diesel, met een bus gebruik je meer brandstof in een uur :mrgreen:
Das waar maar in dat uur ben ik wel veul verder weg :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 2363
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: E10

Bericht door mobiel70 » di okt 15, 2019 14:01 pm

:lol: Ik durf niet ver van huis :lol: :lol: :oops:
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Plaats reactie