Extra ventilatorkachel / standkachel inbouwen

Plaats reactie
JohanV
Lurker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma jan 28, 2019 19:28 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Extra ventilatorkachel / standkachel inbouwen

Bericht door JohanV » zo mar 24, 2019 14:30 pm

Bij een bekende Chinese webshop heb ik een 12v elektrische heater gekocht waar twee flexibele aluminium buizen op bevestigd worden.
Met de lente op komst, is de behoefte aan een dergelijke heater nu niet zo groot, maar van de winter zou ik hem graag gaan gebruiken.
Mijn doel is eigenlijk om één van die buizen bij de instroom van de kachelventilator te laten uitkomen, om de kachel extra warmte mee te geven.
De andere buis zou dan bij de luchtinlaat van de motor komen om de motor sneller op bedrijfstemperatuur te krijgen.

Mijn wensen voor deze kachel zijn als volgt:
- automatische inschakeling als de temperatuur onder 5ºC is en de motor draait
- Handmatig in te schakelen m.b.v. een knop op het dashboard, ook als het contact uit staat
- automatische uitschakeling als de accu onder een bepaalde spanning komt, ter voorkoming dat de accu helemaal leegloopt
- automatische uitschakeling als de bedrijfstemperatuur bereikt is

Is zoiets te realiseren?
Zo ja, wie kan mij een eindje op weg helpen om mijn doel te bereiken? Welke onderdelen heb ik nodig? Hoe gaat het schema eruit zien?
Ik heb basiskennis van elektra. Dat wil zeggen, ik heb er niet voor geleerd maar in grote lijnen weet ik er wel iets van.

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4245
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Extra ventilatorkachel / standkachel inbouwen

Bericht door jerupke » zo mar 24, 2019 21:50 pm

Geen antwoord op jouw vragen, maar is het een originele luchtgekoelde motor?
Dan zou ik namelijk niet gaan werken met voorverwarming e.d.
Het koelsysteem van de luchtboxers is zo goed afgestemd dat je daar m.i. niet mee wil, moet, hoeft te temperen.

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4245
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Extra ventilatorkachel / standkachel inbouwen

Bericht door jerupke » zo mar 24, 2019 21:51 pm

Voor de rest zou je dan een easy T met thermostaat van Eberspacher kunnen gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 3495
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee
Contacteer:

Re: Extra ventilatorkachel / standkachel inbouwen

Bericht door Thijs84 » zo mar 24, 2019 23:33 pm

Denk niet dat je dat moet willen. Als je een werkende thermostaat op je motor hebt werkt het zoals vw het bedoeld heeft. Ook in de winter.
Waar wil je de heater gaan plaatsen? Ik heb er zelf ook 1 uit China laten overkomen en zit nog te twijfelen over de plaatsing ervan. Voorheen had ik hem achter de bestuurdersstoel.
zij die vielen zijn gevallen

JohanV
Lurker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma jan 28, 2019 19:28 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Extra ventilatorkachel / standkachel inbouwen

Bericht door JohanV » za apr 13, 2019 8:11 am

Bedankt voor de reacties!
Ja, het betreft een originele luchtgekoelde motor. (Type IV)
Reden waarom ik wilde voorverwarmen, is hoofdzakelijk omdat mijn motor zo lang koud blijft en dan wat onrustig loopt.
Maar als het advies is, dat ik het opwarmen beter aan de motor zelf kan overlaten en hem daar niet bij hoef te helpen, ga ik die kachel ergens in het interieur plaatsen voor een beetje extra warmte in de winter.

Thanks!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10097
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Extra ventilatorkachel / standkachel inbouwen

Bericht door fahtal » ma apr 15, 2019 9:45 am

inderdaad zorg dat de thermostaat goed werkt dan komt het wel goed. Volgens mij haal je ook 2 dingen door elkaar. je motor op bedrijfs temperatuur brengen ga je niet doen met zo`n kachel. Dat hoort de motor zelf te doen. Misschien niet gelijk de warme lucht hendels op vol zetten scheelt bij koude dagen.

wat je wel kan doen met zo`n kachel is zorgen dat de olie niet te dik is bij starten. zeker in zeer koude landen is dit handig en fijn. Maar ik vind niet dat ons land daarbij hoort. Met een beetje geluk hebben we hier een weekje -10... maar dan rij je toch niet met je bus en dan kun je het ook wel redden met een frisse goede start accu...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie