Olie bij aandrijfas

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5294
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Olie bij aandrijfas

Bericht door old brumax » wo mar 18, 2020 10:48 am

Je zou kunnen proberen door hem flink schuin te zetten en de dop eruit te halen of dat goed gaat, aftappen kan ook natuurlijk maar dan hoeft er maar een gedeelte uit en vervolgens een beetje schuin zetten.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

loekie61
Actief Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: margraten

Re: Olie bij aandrijfas

Bericht door loekie61 » do mar 19, 2020 17:01 pm

Ik heb de olie toch maat afgetapt, kleine moeite.
Bij deze een foto van de lekkage. Ik moet er wel bij zeggen, dat de bouten van de aandrijfas allemaal tot mijn ontsteltenis los zaten!

Afbeelding

Ik heb het vet verwijderd in de " kom " en zie nu een rubber dop. Het is de bedoeling dat ik die " eruit wip " toch?
Moet deze ook vernieuwd worden? Want ik ben bang dat deze stuk gaat, zo vast zit deze.


Afbeelding

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 9669
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Olie bij aandrijfas

Bericht door Briebelbus » do mar 19, 2020 18:43 pm

Doppen idd vernieuwen. Ik heb een setje doppen liggen welke ik weg wil doen.

Had ze vorig jaar gekocht, heb de bak laten reviseren en dus niet gebruikt.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5294
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Olie bij aandrijfas

Bericht door old brumax » do mar 19, 2020 19:10 pm

Die bouten daar heb ik al vaker voor gewaarschuwd, die erbij geleverd worden hebben allemaal een opgerolde draad, dat betekend dat het gladde gedeelte van de bout dunnen is, wanner we nu de bout aandraaien dan vedwijt het draadgedeelte in de flens en nu heeft de rest 1 -1.5 mm speling, daardoor werken, bij de grote torsiekrachten die erop komen de bouten los.
Koop gewoon nieuwe bouten met een gesneden draad, daarbij is het gladde gedeelte vrijwel as in de gaten, eerst allemaal met de hand erin draaien en dan pas verder aandraaien, zo vastgedraaid loopt niet meer los, omdat je nu feitelijk 6 paspennen hebt.
niemand wil in de vakantie onder de bus moeten om de kregen telkens vast te moeten zetten!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 1711
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Olie bij aandrijfas

Bericht door eelke » do mar 19, 2020 21:17 pm

Originele bouten zijn het beste, ik heb tijdens mijn vakantie onder de bus gelegen...
hoe???

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 866
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Olie bij aandrijfas

Bericht door transporterT2 » do mar 19, 2020 21:27 pm

En wanneer je ze hebt nagetrokken na een rondje rijden een dotje kit in de boutkop.

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 3654
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee
Contacteer:

Re: Olie bij aandrijfas

Bericht door Thijs84 » vr mar 20, 2020 8:52 am

Heb ook al twee keer gehad dat de as eraf lag door die rot bouten.. vast zetten met locktide werkte ook niet..
zij die vielen zijn gevallen

loekie61
Actief Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: margraten

Re: Olie bij aandrijfas

Bericht door loekie61 » vr mar 20, 2020 9:47 am

Klopt, ik had er ook locktide op gezet. Het zijn de originele bouten die ik bij de set heb gekregen.

loekie61
Actief Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: margraten

Re: Olie bij aandrijfas

Bericht door loekie61 » vr mar 20, 2020 12:09 pm

Dat zijn echt bouten van slechte kwaliteit, hele draad is weg!

Afbeelding
Maar waar krijg ik betere?

Ook vraag ik mij af of ik de grote aluminium schroef ga verwijderen. Alleen om die rubber ring te vervangen?
Als ik de keerring vernieuw, is dit niet voldoende?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 3950
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Olie bij aandrijfas

Bericht door wouthwortel » vr mar 20, 2020 14:42 pm

Loekie:

ik weet de oorzaak niet, maar het valt mij altijd op dat mensen die VEELTAND-bouten gebruiken i.p.v. INBUSbouten jouw probleem niet hebben.
Veeltand is een soort dubbele inbus; dus 12 aangrijppunten.
Ik gebruik voor de borging geen loctite, maar die zwarte siliconenkit in een 200 ml bus.
MAHOTEC MAHSIL
Ik gebruik een heel klein beetje op de schroefdraad en de borst van de bout smeer ik er goed mee in.
De reden is: hiermee plak je dat deel van de bout mooi "vast" en zal hij door trillingen minder makkelijk los komen.

Veeltand zou je bijvoorbeeld via Fabory kunnen krijgen.
I am Wouth and I approve this message.

loekie61
Actief Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: margraten

Re: Olie bij aandrijfas

Bericht door loekie61 » vr mar 20, 2020 16:20 pm

Nog wat foto's van de vorderingen.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 866
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Olie bij aandrijfas

Bericht door transporterT2 » za mar 21, 2020 8:30 am

En ook de olie welke erin moet is belangrijk.
Kreeg als tip geen syntheet gebruiken.
De minerale 80w90 is het beste.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5294
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Olie bij aandrijfas

Bericht door old brumax » za mar 21, 2020 11:20 am

wouthwortel schreef:
vr mar 20, 2020 14:42 pm
Loekie:

ik weet de oorzaak niet, maar het valt mij altijd op dat mensen die VEELTAND-bouten gebruiken i.p.v. INBUSbouten jouw probleem niet hebben.
Veeltand is een soort dubbele inbus; dus 12 aangrijppunten.

Veeltand zou je bijvoorbeeld via Fabory kunnen krijgen.
Ook met veeltand heb ik loslopers gehad en ook deze hadden een opgerolde draad!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 3950
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Olie bij aandrijfas

Bericht door wouthwortel » zo mar 22, 2020 10:27 am

old brumax schreef:
za mar 21, 2020 11:20 am
wouthwortel schreef:
vr mar 20, 2020 14:42 pm
Loekie:

ik weet de oorzaak niet, maar het valt mij altijd op dat mensen die VEELTAND-bouten gebruiken i.p.v. INBUSbouten jouw probleem niet hebben.
Veeltand is een soort dubbele inbus; dus 12 aangrijppunten.

Veeltand zou je bijvoorbeeld via Fabory kunnen krijgen.
Ook met veeltand heb ik loslopers gehad en ook deze hadden een opgerolde draad!!
Misschien een keer mijn kleeftruuk proberen ?
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 3654
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee
Contacteer:

Re: Olie bij aandrijfas

Bericht door Thijs84 » zo mar 22, 2020 11:16 am

Idee om in de bouten een klein gaatje te boren en ze met een stukje ijzer draad aan elkaar te verbinden? Kunnen ze niet meer los draaien
zij die vielen zijn gevallen

Plaats reactie