Project Rusty; schuren, schuren en ....schuren
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3353
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Project Rusty; knippen en plakken.
Ach, die gaatjes zijn er later toch ook nog...
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- ardeko
- Gevorderde
- Berichten: 919
- Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Amsterdam
Re: Project Rusty; knippen en plakken.
...en nu ...bijna geen gaatjes meer !
Omdat ik de vloerdelen in de verkeerde volgorde monteer (ik ging er vanuit dat rechts kon blijven zitten
) heb ik het laatste randje van de linker plaat omhoog moeten buigen om de rechter plaat erlangs te krijgen. Dus nu nog de uitdaging om dit randje weer strak te krijgen maar het ziet er niet verkeerd uit.

Omdat ik de vloerdelen in de verkeerde volgorde monteer (ik ging er vanuit dat rechts kon blijven zitten


- ardeko
- Gevorderde
- Berichten: 919
- Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Amsterdam
Re: Project Rusty; knippen en plakken.
Met veel cleco's en parkers best netjes recht kunnen trekken




- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2597
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Project Rusty; knippen en plakken.
Netjes!
Ben je nu bijna klaar voor de spuiter?
Ben je nu bijna klaar voor de spuiter?
- ardeko
- Gevorderde
- Berichten: 919
- Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Amsterdam
Re: Project Rusty; knippen en plakken.
Nog een paar raam randjes en dan .....
- A3T2
- Lurker
- Berichten: 2
- Lid geworden op: za apr 02, 2022 18:34 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Middenmeer
- Contacteer:
Re: Project Rusty; knippen en plakken.
Ik heb je topic van begin tot eind gelezen. Moet zeggen dat je het mooi aanpakt. Ik herken er veel van, mijn bus is in wat mindere staat. Ben pas net begonnen 
Waar haal jij je plaatwerk ? En waarmee conserveer je nu de vervangen delen mee? Ik zoek iets wat de laatste roestpitting weg neemt of vertraagd. Succes verder !!!!

Waar haal jij je plaatwerk ? En waarmee conserveer je nu de vervangen delen mee? Ik zoek iets wat de laatste roestpitting weg neemt of vertraagd. Succes verder !!!!
- ardeko
- Gevorderde
- Berichten: 919
- Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Amsterdam
Re: Project Rusty; knippen en plakken.
Thanks
Achteraf gezien had ik beter een spit kunnen kopen en hem (laten) stralen.
Ik gebruik Fertan roestomvormer voor laatste restjes roes en Brantho korrux 3in1 voor de conservering.
Plaatmateriaal koop ik bij : Paruzzi, Bus-Ok, Alan Schofield, JustKampers, Autocraft, HotRod .....afhankelijk van de kwaliteit en de beschikbaarheid. Mar het valt me op dat er steeds meer plaatdelen beschikbaar komen en ook de kwaliteit beter wordt.
Achteraf gezien had ik beter een spit kunnen kopen en hem (laten) stralen.
Ik gebruik Fertan roestomvormer voor laatste restjes roes en Brantho korrux 3in1 voor de conservering.
Plaatmateriaal koop ik bij : Paruzzi, Bus-Ok, Alan Schofield, JustKampers, Autocraft, HotRod .....afhankelijk van de kwaliteit en de beschikbaarheid. Mar het valt me op dat er steeds meer plaatdelen beschikbaar komen en ook de kwaliteit beter wordt.
- A3T2
- Lurker
- Berichten: 2
- Lid geworden op: za apr 02, 2022 18:34 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Middenmeer
- Contacteer:
Re: Project Rusty; knippen en plakken.
Ik ben bang als ik de mijne laat stralen dat ik het kan ophalen met een stoffer en blik.... daarnaast vallen mij de kosten ook wat tegen. Maargoed dan is er wel duidelijk wat er goed en slecht is.ardeko schreef: ↑za apr 16, 2022 15:20 pmThanks
Achteraf gezien had ik beter een spit kunnen kopen en hem (laten) stralen.
Ik gebruik Fertan roestomvormer voor laatste restjes roes en Brantho korrux 3in1 voor de conservering.
Plaatmateriaal koop ik bij : Paruzzi, Bus-Ok, Alan Schofield, JustKampers, Autocraft, HotRod .....afhankelijk van de kwaliteit en de beschikbaarheid. Mar het valt me op dat er steeds meer plaatdelen beschikbaar komen en ook de kwaliteit beter wordt.
Bedankt voor je reactie
- KeesAA
- Beginner
- Berichten: 68
- Lid geworden op: di aug 27, 2019 23:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Contacteer:
Re: Project Rusty; knippen en plakken.
Goed bezig! Vraag, wat gebruik je verder als conservering? Ik heb op de chassis balken delen met roest en delen met nog goed hechtende oude lak. RX5 kan alleen op roest en tast lak aan. Bestaat er iets wat overal overheen kan? Of moet ik het als een lappendeken behandelen, het ene stukje met RX5 en RX10 en over de lak gewoon epoxy en lak? Ik kom er nog niet uit...
- ardeko
- Gevorderde
- Berichten: 919
- Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Amsterdam
Re: Project Rusty; knippen en plakken.
De delen met roest behandel ik met Fertan roestomvormer ...eerst nat maken met water zodat roest "actief" is en na paar uur dan Fertan erop. Minimaal 24 uur later werken. Het staal maar vooral de roest wordt dan zwart ....dit zou je kunnen gebruiken om al direct op verder te conserveren. Maar ik schuur dit er altijd zoveel mogelijk weer af en breng dan laagje zink spray aan en dan de Brantho Korrux meestal in 3 lagen en soms maar 2 ...of 1 als ik haast heb en er later niet meer bij kan. .....dit is hoe ík het doe, niet zeggende dat dit de manier is. Waarschijnlijk is het sowieso overkill omdat het busje toch nooit meer door de pekel zal rijden en zelfs regen zal waarschijnlijk maar weinig voorkomen.
Delen waar de lak nog goed is gecombineerd met roest zou ik minimaal de roest proberen af te schuren / slijpen , dan roest omvormer. Fertan tast de lak niet aan. De lak verder laten zitten en als je met BK aan de slag gaat er gewoon overheen gaan. ...check alleen wel goed of de lakdelen écht nog goed zijn want soms kruipt de roest er onder en zie je er aan de buitenkant niets van. Maar omdat de hechting weg is merk je het als je er overheen gaat met bijvoorbeeld een slijptol / schuurmachine. ...of met een schroevendraaier stekend eroverheen krassen.
Delen waar de lak nog goed is gecombineerd met roest zou ik minimaal de roest proberen af te schuren / slijpen , dan roest omvormer. Fertan tast de lak niet aan. De lak verder laten zitten en als je met BK aan de slag gaat er gewoon overheen gaan. ...check alleen wel goed of de lakdelen écht nog goed zijn want soms kruipt de roest er onder en zie je er aan de buitenkant niets van. Maar omdat de hechting weg is merk je het als je er overheen gaat met bijvoorbeeld een slijptol / schuurmachine. ...of met een schroevendraaier stekend eroverheen krassen.
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3118
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Project Rusty; knippen en plakken.
Overal gewoon Hammerite op doen ook de aangeroeste delen. loszittende roest wel verwijderen natuurlijk, holle ruimtes Mike Sansders Fett in blazen.
Zie ook de roesttest van oldtimersite: https://www.oldtimerautosite.nl/roest_test_2.htm
Fertan komt er trouwens behoorlijk slecht uit.
Zie ook de roesttest van oldtimersite: https://www.oldtimerautosite.nl/roest_test_2.htm
Fertan komt er trouwens behoorlijk slecht uit.
Take the planet and make it spin your way
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4661
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Project Rusty; knippen en plakken.
Ik heb alles ingesmeerd met rx5. Ook over de lak. Tast wellicht de oude lak aan (wist ik niet.. thanx) maar je dicht het vervolgens af met rx10. Heb nog niet buiten mogen rijden dus weet niet wat het doet op een bus. Mijn vader heeft het denk 10 jaar geleden op z'n 2cv (lelijke eend) gesmeerd en nog steeds geen roest. (Was bij hem wel echt alles nieuw, dus geen oude lak)
zij die vielen zijn gevallen
- ardeko
- Gevorderde
- Berichten: 919
- Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Amsterdam
Re: Project Rusty; knippen en plakken.
Tja als de vloer erin zit kunnen de oude vloerdelen weg .... 

- KeesAA
- Beginner
- Berichten: 68
- Lid geworden op: di aug 27, 2019 23:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Contacteer:
Re: Project Rusty; knippen en plakken.
Fertan heb ik inderdaad ook op sommige plekken gedaan, is misschien wel handig op de losse plekken. Lastig lastig....ardeko schreef: ↑di apr 19, 2022 10:10 amDe delen met roest behandel ik met Fertan roestomvormer ...eerst nat maken met water zodat roest "actief" is en na paar uur dan Fertan erop. Minimaal 24 uur later werken. Het staal maar vooral de roest wordt dan zwart ....dit zou je kunnen gebruiken om al direct op verder te conserveren. Maar ik schuur dit er altijd zoveel mogelijk weer af en breng dan laagje zink spray aan en dan de Brantho Korrux meestal in 3 lagen en soms maar 2 ...of 1 als ik haast heb en er later niet meer bij kan. .....dit is hoe ík het doe, niet zeggende dat dit de manier is. Waarschijnlijk is het sowieso overkill omdat het busje toch nooit meer door de pekel zal rijden en zelfs regen zal waarschijnlijk maar weinig voorkomen.
Delen waar de lak nog goed is gecombineerd met roest zou ik minimaal de roest proberen af te schuren / slijpen , dan roest omvormer. Fertan tast de lak niet aan. De lak verder laten zitten en als je met BK aan de slag gaat er gewoon overheen gaan. ...check alleen wel goed of de lakdelen écht nog goed zijn want soms kruipt de roest er onder en zie je er aan de buitenkant niets van. Maar omdat de hechting weg is merk je het als je er overheen gaat met bijvoorbeeld een slijptol / schuurmachine. ...of met een schroevendraaier stekend eroverheen krassen.

- ardeko
- Gevorderde
- Berichten: 919
- Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Amsterdam
Re: Project Rusty; knippen en plakken.
En zo ben je bijna een jaar verder .....
Inmiddels raamrandje links achterste raam vervangen

En een van mijn eerdere reparaties die inmiddels was gaan roesten ...en die ik inmiddels beter kon doen.

Stuur huis gemonteerd met veel te duur armpje uit het buitenland....zo duur dat ik het "het gouden armpje" ging noemen

Nu staat ie weer op zijn wielen voor het eerst in 5 jaar.

En dat geeft inspiratie om hem klaar te maken voor de spuiter .....
Verstuurd vanaf mijn FP4 met Tapatalk
Inmiddels raamrandje links achterste raam vervangen

En een van mijn eerdere reparaties die inmiddels was gaan roesten ...en die ik inmiddels beter kon doen.

Stuur huis gemonteerd met veel te duur armpje uit het buitenland....zo duur dat ik het "het gouden armpje" ging noemen

Nu staat ie weer op zijn wielen voor het eerst in 5 jaar.

En dat geeft inspiratie om hem klaar te maken voor de spuiter .....
Verstuurd vanaf mijn FP4 met Tapatalk