Avonturen van de Briebelbus

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Briebelbus
Luchtgekoeld
Bouwjaar Bus: 1977
Contacteer:

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Briebelbus » di dec 03, 2019 20:11 pm

Zo, meer dan een jaar geleden dat ik wat heb gepost. Tja, echt avonturen beleven we niet met de Briebelbus, ze blijft redelijk veel in de garage staan. Vorig jaar gingen we naar Hoenderloo op vakantie, en was het niet zulk mooi weer.

dit jaar hebben we 2 puzzelritten gereden, de voorjaarsmeeting gedaan en voor de rest eigenlijk niets. Door omstandigheden niet op vakantie gegaan, dus in 2019 naar mijn idee niet eens 1000km gereden. Maar de liefde blijft.

Daarom heb ik er voor gekozen om dit jaar de versnellingsbak te laten reviseren. Dit omdat hij wat lekte langs de flensen en ik wat bijgeluid hoorde wanneer ik in z'n 2 reed.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit zijn de onderdelen die zijn vervangen. Bak was verder nog prima in orde

Voor het verwijderen van de bak moest ook de motor eruit. (uiteraard)

Afbeelding

Afbeelding

Bij het demonteren van de motor zag ik dat deze wat zweette langs de cilinders. Dus deze ter controle aangeboden bij de motorbouwer.

Afbeelding

Afbeelding

Die heeft de motor gecontroleerd maar kwamen tot een andere conclusie dan ik. Te veel axiale speling. Daar schrok ik behoorlijk van, omdat ik sinds de bouw in 10 jaar tijd ongeveer 45k gereden heb.

De motor moest gelijnboord worden en vervolgens moeten er nieuwe lagers in. De rekening hiervan was niet mals, maar met een stukje coulance van de motorbouwer heb ik toch besloten om de revisie te laten uitvoeren.

De revisie is vandaag klaar gemeld. Motor moet ik nog wel weer ophalen en opbouwen, waarbij ik natuurlijk meteen de koppelingsplaat en drukgroep ga vervangen en de rest beetje nalopen om weer vol vertrouwen verder te rijden in 2020.

Alleen van het restaureren van de carresorrie en het vervangen van het tentdoek komt weer weinig zo.. :(

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

mobiel70
Luchtgekoeld
Contacteer:

Bericht door mobiel70 » di dec 03, 2019 22:18 pm

Marcel, alle goede dingen bestaan uit drie, die je het beste één voor één kunt aanpakken... Je kunt wel van alles roepen, maar het budget is bepalend... Dat bepaalt het restauratietempo. Dus uiteindelijk komt die bus van jou helemaal in orde!
hartelijke groet!
Johan.

Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Wilfred
Luchtgekoeld
Bouwjaar Bus: 1973

Bericht door Wilfred » wo dec 04, 2019 9:21 am

Marcel, je moet eens een lascursus gaan volgen en dan gewoon beginnen met je bus.

Niet helemaal kaal strippen, dan wordt het een jarenlang traject, maar gewoon beginnen met bijv. een achterhoek ofzo. als je het zo af en toe doet, kan je best een eind komen denk ik.
Take the planet and make it spin your way

Thijs84
Luchtgekoeld
Bouwjaar Bus: 1971
Contacteer:

Bericht door Thijs84 » wo dec 04, 2019 10:30 am

Gewoon een las apparaat kopen en gaan ;-)
Je mag ook altijd bij mij komen oefenen. Heb nog wel wat stukjes die gedaan moeten worden.. :-D

zij die vielen zijn gevallen

Wilfred
Luchtgekoeld
Bouwjaar Bus: 1973

Bericht door Wilfred » wo dec 04, 2019 10:59 am

Thijs84 schreef:
wo dec 04, 2019 10:30 am
Gewoon een las apparaat kopen en gaan ;-)
Dat is idd ook hoe ik het gedaan heb, maar misschien kan een cursus nog net dat extra setje geven.

Wat ik wel gedaan heb is dit boek kopen: https://www.bol.com/nl/p/stap-voor-stap ... gIX8_D_BwE

Ik vind het een aanrader. Niet duur, en echt lekker duidelijk. Als je nog nooit gelast hebt, geeft het aardig richting hoe het moet.

Ik vond het wel lekker om zo een oordeel te kunnen vellen over mijn eigen lassen, en als een las niet goed ging, kijken waarom dat zou kunnen zijn. Je weet beter aan welke knop je moet draaien als het misgaat.
Take the planet and make it spin your way

Briebelbus
Luchtgekoeld
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » wo dec 04, 2019 12:40 pm

Tnx voor de bemoedigende woorden. :)
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Plaats reactie