plaats hier je foto spulletjes

Wil je gewoon iets kwijt ? Zeg het dan hier.
Gebruikersavatar
Thomas
Actief Lid
Berichten: 340
Lid geworden op: ma dec 29, 2008 12:44 pm

Bericht door Thomas » di feb 03, 2009 7:15 am

hanhoo schreef:Nee hoor Thomas, maak je geen zorgen. Vertekening zie je alleen in het uiterste groothoekbereik en het uiterste zoombereik. Dat is denk ik een soort bijkomstigheid van deze zoom objectieven. Als je de duurdere (lees professionele) klasse in gaat, dan laten ze die uiterste zoombereiken denk ik gewoon weg. Consumenten houden nu eenmaal van het gemak van een groot bereik. Ik moet daarbij zeggen dat het mij niet stoort. Ik vind het op de foto van de bus en van de BMW juist een mooi extra effect geven. Je leert het kennen en houdt er rekening mee.
Ja, dat vind ik ook wel, dat "speciale" effect. Ik heb al een aantal frontale busfoto's met groothoek gezien en vind ze héél erg "iets" hebben! :)
hanhoo schreef:De 17-85 is een geweldige upgrade voor je Canon EOS xxxD ten opzichte van het standaard kit objectief.
17-85 is ook een mooi bereik, ik hoef niet persé zo'n all-the-way objectief van 17-200 maar ze vielen me wél op toen ik ze zag staan. Een combinatie van 17(of lager)-85 en 70-300 is ook al heel erg mooi :) En ja, álles beter dan de standaard kitlens, die heb ik al lang niet meer. Wat een rammelding!
lomax schreef:Ik heb de Tamron 17-50 2.8 en dat is een heerlijke lens zeker voor zijn prijs.

Ik heb een beetje de indruk dat alle fabrikanten goede en slechte lenzen maken en dat je vooral reviews en gebruikers ervaring moet zoeken over een lens voordat je de keus maakt.

Hier staan altijd veel lenzen getest
http://www.photozone.de/Reviews/overview

en natuurlijk http://www.dpreview.com/ en hun forum.
Dat is wederom mooie info, dank! JE leest op de diverse fora dat grootbereik-objectieven toch niet écht serieus genomen worden, grappig is dat. Net alsof hier iemand met een T3 binnenkomt :)
The band is just fantastic, that is really what I think. Oh by the way, which one's Pink?

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Bericht door Baphi » di feb 03, 2009 8:07 am

Thomas schreef:Okee...

AF = Autofocus;
EF = Canon vatting
EFS = Canon vatting, digitaal

AF en EF kan dus samen gaan.

Waar komt je onderbuikgevoel voor Tamron vandaan? Slechte ervaringen?
Wat ik eigenlijk bedoel, en dan sluit ik aan bij de opmerkingen van Lomax, dat de lenzen uit de "consumentenserie" van wat mindere kwaliteit zijn dan de lichtsterkere (die Lomax dus ook heeft). Da's ook de reden dat ik alleen lenzen van Sigma uit de EX-serie heb en van Tokina ATX-Pro.
Uit het verleden meen ik me te herinneren dat de goedkopere Tamron lenzen erg "losjes" in elkaar zaten. Hangt je camera met de lens naar beneden dan schoof de zoomlens vanzelf in de uiterste telestand. Dan heb je met een 18-200 toch een aardige toeter op je buik hangen. Ik erger me aan dat soort kleine schoonheidsfoutjes.
Waar goedkopere lenzen ook minder goed zijn is in hoog contrast foto's. Bijvoorbeeld wanneer je met veel tegenlicht een onderwerp fotografeert. Je ziet dan al snel van die blauwe of paarse randjes rond randen van je onderwerp. (Chromatische Aberratie, kweetniet of ik het helemaal juist gespeld heb hoor :wink: ).

Maar slechte lenzen worden niet gemaakt. Zo'n 18-200mm is een enorme compromislens. Ieder zo zijn voorkeuren. Praktisch is het wel, want ik sjouw me een ongeluk als ik alles mee moet/wil nemen :(
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9869
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Bericht door Lomax » di feb 03, 2009 8:23 am

bas_T2a schreef: Uit het verleden meen ik me te herinneren dat de goedkopere Tamron lenzen erg "losjes" in elkaar zaten. Hangt je camera met de lens naar beneden dan schoof de zoomlens vanzelf in de uiterste telestand. Dan heb je met een 18-200 toch een aardige toeter op je buik hangen. Ik erger me aan dat soort kleine schoonheidsfoutjes.
Grappig dat je dat zegt, dat is nl een van de grootste kritiek punten op bv de Nikkon 18-200 VR. :lol: De Sigma 18-125 die ik heb gehad kon je wel gewoon vastzetten op zijn kortste stand en de Tamron die ik nu heb heeft dat ook.

Als je één lens wil voor het hele bereik is geloof ik de Tamron 18-250 de beste in zijn klasse. Kees heeft die lens ook op zijn Pentax.

Als je graag groothoek wil moet je verder kijken dan 17 of 18 mm, neem dan bv een Tokina AT-X 12-24/4.0 en dan aanvullen met een Tamron AF 28-300mm F/3.5-6.3 XR Di VC LD. :wink:

Westy
Luchtgekoeld
Berichten: 3324
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Bericht door Westy » di feb 03, 2009 8:29 am

Lomax schreef: Als je één lens wil voor het hele bereik is geloof ik de Tamron 18-250 de beste in zijn klasse. Kees heeft die lens ook op zijn Pentax.
Ja dat klopt, is een heerlijke lens voor op vakantie.
Dan hoef je niet steeds van lens te wisselen, en dat is in landen zo als Costa Rica toch wel lekker met al dat vocht.
De lens zakt idd, maar wat wil je, er zitten geloof ik 13 lenzen in.
Maar met het lock schuifje heb je daar geen last meer van.

gtz
Klik voor een leuk t-shirt

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2388
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Bericht door Gliset » di feb 03, 2009 9:43 am

Dit wordt zo nog een echt nuttig onderwerp! Had ook al eens met Bas zitten bomen over die 18-200 lens. Ik heb nu van m'n oude EOS nog een 70-200 lens (fullframe), maar die gebruik ik zelden. We hebben bijna nooit meerdere lenzen mee (met twee kids heb je al zoveel zooi te zeulen :wink: ), maar af en toe zou je toch zo'n grotere telelens willen. Aan de andere kant: waarom ook eigenlijk... Ik schiet standaard 8 MP foto's, als ik wil inzoomen kan dat ook op de PC nog wel (kan ik er alleen geen posters meer van maken; gezien al het commentaar op die superzoomlenzen vraag ik me wel af of je daar wel een mooie poster van zou kunnen maken... :? ). Misschien is een lichtsterke lens wel veel belangrijker... Ik twijfel dus en volg met interesse de discussie!
'79 VW T2 Berlin

Westy
Luchtgekoeld
Berichten: 3324
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Bericht door Westy » di feb 03, 2009 10:04 am

Gliset schreef:Dit wordt zo nog een echt nuttig onderwerp! Had ook al eens met Bas zitten bomen over die 18-200 lens. Ik heb nu van m'n oude EOS nog een 70-200 lens (fullframe), maar die gebruik ik zelden. We hebben bijna nooit meerdere lenzen mee (met twee kids heb je al zoveel zooi te zeulen :wink: ), maar af en toe zou je toch zo'n grotere telelens willen. Aan de andere kant: waarom ook eigenlijk... Ik schiet standaard 8 MP foto's, als ik wil inzoomen kan dat ook op de PC nog wel (kan ik er alleen geen posters meer van maken; gezien al het commentaar op die superzoomlenzen vraag ik me wel af of je daar wel een mooie poster van zou kunnen maken... :? ). Misschien is een lichtsterke lens wel veel belangrijker... Ik twijfel dus en volg met interesse de discussie!

Maar met meer zoom kun je wel makelijk scherpte diepte creëren.
Klik voor een leuk t-shirt

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9869
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Bericht door Lomax » di feb 03, 2009 10:17 am

Scherpte diepte is toch vooral afhankelijk van je diafragma?

Dus op F1.4 lens is het gebied wat je scherp stelt erg klein en op F36 is bijna alles scherp.

Westy
Luchtgekoeld
Berichten: 3324
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Bericht door Westy » di feb 03, 2009 10:20 am

Lomax schreef:Scherpte diepte is toch vooral afhankelijk van je diafragma?

Dus op F1.4 lens is het gebied wat je scherp stelt erg klein en op F36 is bijna alles scherp.
Dat klopt maar dit kun je ook creëren door op een onderwerp in te zoomen.
Klik voor een leuk t-shirt

Gebruikersavatar
JackS
Luchtgekoeld
Berichten: 1870
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Contacteer:

Bericht door JackS » di feb 03, 2009 22:02 pm

Thomas schreef:Vanavond even met mijn vriendin door de MediaMarkt gelopen, we moesten 'n cadeautje voor de verjaardag van haar zus hebben. Terwijl zij bij de DVD's bezig was, viel mijn oog op de "wand" met camera's. Even wat SLR's vastgehad (40D, 50D, wat een beesten) en me vergaapt aan de diverse objectieven. Twee interessante exemplaren trokken mijn aandacht:

De Tamron AF 18-200 met F/3.5-6.3 lag daar:
Afbeelding

En de Sigma AF 18-200 met eveneens F/3.5-6.3:
Afbeelding

Opvallend was het prijsverschil van bijna 100 euro in het voordeel van de Sigma, ik wist niet wat ik daarvan moest denken. Mijn huidige Sigma bevalt goed en ik heb ook gehoord dat Tamron niet lekker met Canon SLR's matcht, maar toch ga je hierdoor onwillekeurig vragen stellen. Ook kwam voor het eerst de term "AF" bewust in me op, hier hebben we het eigelijk alleen over EF(S). What's the difference? En iemand ervaring met één van beide objectieven?
De Sigma is een prachtige lens, zeker gezien zijn prijs.
Goede ervaringen mee en mooie plaatjes mee geschoten hoor.
Het enige wat hier tegenvalt is de lichtsterkte die is niet al te denderend dus moet je rekening houden met het licht wat er is of een goede externe flitser erbij gebruiken.
Verder een toppie objectief met stabilisator erin.
AMESCADOR "en daarmee uit"

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Diederik » wo feb 04, 2009 13:33 pm

Het enige wat hier tegenvalt is de lichtsterkte die is niet al te denderend dus moet je rekening houden met het licht wat er is of een goede externe flitser erbij gebruiken.
De iso-waarde verhogen?

Gebruikersavatar
Thomas
Actief Lid
Berichten: 340
Lid geworden op: ma dec 29, 2008 12:44 pm

Bericht door Thomas » wo feb 04, 2009 14:04 pm

Died schreef:De iso-waarde verhogen?
Korrel korrel...
The band is just fantastic, that is really what I think. Oh by the way, which one's Pink?

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Bericht door Baphi » wo feb 04, 2009 15:57 pm

westy1969 schreef:
Lomax schreef:Scherpte diepte is toch vooral afhankelijk van je diafragma?

Dus op F1.4 lens is het gebied wat je scherp stelt erg klein en op F36 is bijna alles scherp.
Dat klopt maar dit kun je ook creëren door op een onderwerp in te zoomen.
Scherptediepte wordt door meerdere factoren bepaald:
- hoe dicht je je bij je onderwerp bevindt met de camera
-> hoe dichterbij, des te minder scherptediepte
- wat voor soort lens je gebruikt
-> groothoek heeft meer scherptediepte dan telelens
- diafragma
-> klein diafragma getal (=grote opening) heeft minder scherptediepte dan groot difragma getal

Over het algemeen bereik je met een telelens het meeste resultaat wat betreft weinig scherptediepte. Op de oude lenzen kon je vroeger zien hoeveel de scherptediepte was met een bepaald ingesteld diafragma!
Ook handig hiervoor is de scherptediepteknop (als je camera die heeft
:wink: ).

Met het verhogen van de ISO-waarde valt de korrel mee, bij de nieuwste camera's (zoals Nikon D300 en D90). Tot op zekere hoogte natuurlijk.
Lomax schreef:Grappig dat je dat zegt, dat is nl een van de grootste kritiek punten op bv de Nikkon 18-200 VR. De Sigma 18-125 die ik heb gehad kon je wel gewoon vastzetten op zijn kortste stand en de Tamron die ik nu heb heeft dat ook.
Dat wist ik dan weer niet :) Maar ik zit niet zo in die groothoeknaartelezoomlenzen :)
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Diederik » do feb 05, 2009 10:38 am

Het is niet alleen fotospulletje plaatsen maar ook theorieles! :wink:

Gebruikersavatar
Thomas
Actief Lid
Berichten: 340
Lid geworden op: ma dec 29, 2008 12:44 pm

Bericht door Thomas » do feb 05, 2009 10:42 am

Dat gaat toch hand in hand met elkaar? Net als de T2 bussen :)
The band is just fantastic, that is really what I think. Oh by the way, which one's Pink?

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Bericht door Baphi » do feb 05, 2009 10:43 am

Died schreef:Het is niet alleen fotospulletje plaatsen maar ook theorieles! :wink:
En leuk om kennis te delen! :wink:
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Plaats reactie