Niels' busklus
- sniersel
- Actief Lid
- Berichten: 121
- Lid geworden op: vr okt 06, 2006 13:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: eindhoven
Niels' busklus
Ik zit altijd met veel interesse op dit forum dus tijd om mijn verhaal eens te doen. In 1997 kocht ik mijn eerste vw t2. Het was een orginele Westfalia met een 2 L motor en in de prachtige tiaga groene kleur. Er zat nog een duits kenteken op en de motor liep eigenlijk heel slecht. Voor de rest zag de bus er van binnen en buiten heel goed uit. Ik kocht die bus toen voor 1750 gulden!! Dat kun je je nou niet meer voorstellen. In die tijd was de bus ook nog een ondergeschoven kindje en stonden ze vaak voor kleingeld te koop.
De koppeling, drukgroep en druklager werden vervangen en ook nog een paar andere onderdelen en ik kon naar de RDW. Daar werd de bus afgekeurd op een niet goed werkende autogordel. Een zeikerd van een keurmeester dus. Ik heb met deze bus heel wat avonturen beleeft en ben ermee op vakantie geweest naar Frankrijk, Spanje, Duitsland en op wintersport naar Polen! Vaak met 4 personen en helemaal volgepakt. Deze bus was mijn dagelijks vervoer en ik reed er in de winter ook mee door, en vooral in de stad met de choke erop haalde ik wel eens 1 op 3,5.
Na 6 jaar vond ik het tijd voor een luxere camper met toilet en douche. Hier heb ik 2 jaar mee rondgereden maar kwam erachter dat er echt niks zo leuk is als een T2. Camper verkocht en op zoek naar een T2. Vaak heb ik met tranen in de ogen naar kadavers van bussen staan kijken waar ze vlot een paar duizend euro voor vragen. De tijden zijn veranderd en voor 1750 gulden vindt je misschien nog een westfalia interieur, maar dan zonder bus.
Uiteindelijk vond ik een T2 zelfbouw camper uit 1978 die er op het eerste gezicht slecht uitzag vanwege de vale rode kleur, maar er eigenlijk nog heel hard was. Veel laswerk was namelijk door de jaren heen al gedaan zoals de raamrand, de instapjes en de ronde hoeken achter. Wel was een accubak rot omdat daar een rubber matje inlag die ervoor gezorgd had dat er geen water weg kon lopen. Verder een paar plekjes, maar voor de rest in hele goede staat. De motor liep mijns inziens goed, al was de 1600 wel even wennen na een 2 L. Het interieur is helemaal zelfbouw door de verkoper gemaakt met alle gemakken voorzien en een grote koelkast. Er zitten zelfs electrische Renault voorstoelen in! Deze bus ging het worden.
Het plan was om er een tijdje mee te rijden en als de tijd rijp was aan een opknapbeurt te beginnen. De tijd was snel rijp, want de motor bleek een slechte te zijn. Cilinder 1 had een compressie van 6 en de overige cilinders kwamen niet verder dan 8. Hij zoop olie en gooide het eruit door het olievulpotje. Dit kwam door onderdruk in het blok. De verkoper had mij verzekerd dat het blok vaak onderhanden was genomen door hemzelf, een automonteur. Helaas geloofde ik hem op zijn woord. Toch bleek na het uitbouwen van de motor dat er bepaalde zaken ontbraken zoals het schuimrubber om de motor en het kapje om de oliekoeler. Zaken die ertoe geleid hebben dat de motor waarschijnlijk te heet gelopen is.
Ik ben op zoek gegaan naar een gereviseerde motor, maar de gerenomeerde bedrijven plukken je helemaal kaal als ze effe een nieuw blokje erin willen bouwen. Ik heb een gereviseerd blok gevonden voor een redelijk prijs en deze motor staat al weer 10 maanden klaar om ingebouwd te worden.
Zolang ben ik al weer bezig met het las en plaatwerk. Strak zetten is een vak en moet je zeker niet onderschatten. Ondertussen heb ik het aardig door, maar het is veel werk. Ik ben bijna klaar met plamuren en schuren, en daarna gaat ie in de spuitplamuur en grondlak wat ik zelf ga doen. Daarna wordt ie professioneel afgelakt bij een spuiter in 2 kleuren, waarvan boven wit en onder ???? Ik heb wel een idee maar moet nog even naar de juiste kleur zoeken. Ook moet de bus nog omlaag. Verder worden alle rubbers vernieuwd, de koppeling, drukgroep en druklagers zijn vernieuwd, carburateur gereviseerd, nieuwe bougies, kabels, rotor en verdelerkap. Al het plaatwerk om de motor is al gespoten. Het uiteindelijke resultaat zal mij benieuwen. Er zit veel geld, tijd en energie in zo’n klusje. Ik houd jullie op de hoogte.
Mijn eerste bus. Een orginele Westfalia uit '77.
Mijn tweede T2 zoals ik 'm kocht. Al tijdens dit uitje kwam ik erachter de motor niet goed was.
De motor moet eruit. De heftruck zou 1500 kg moeten kunnen tillen, maar redt het niet vanwege ouderdom.
Dan maar op de conventionele manier met assteunen.
De Morris en de T2 zijn een praatje aan het maken.
Vooral de bijrijder deur was slecht. Nieuw stuk ingelast en geplamuurd.
Een gat in de schuifdeur. Na spotstralen heb je een mooi schoon gat.
Neus linksvoor een rotte plek.
Ook hier dichtgelast en geplamuurd met epoxy plamuur. Super spul!
Rotte accubak weggeslepen. Rotklus.
Motor staat klaar om in te bouwen.
Zo moet ie ongeveer worden. Bij Busselecta bestaat geen VW T2 camper. Heb ik zelf maar ff geshopt
De koppeling, drukgroep en druklager werden vervangen en ook nog een paar andere onderdelen en ik kon naar de RDW. Daar werd de bus afgekeurd op een niet goed werkende autogordel. Een zeikerd van een keurmeester dus. Ik heb met deze bus heel wat avonturen beleeft en ben ermee op vakantie geweest naar Frankrijk, Spanje, Duitsland en op wintersport naar Polen! Vaak met 4 personen en helemaal volgepakt. Deze bus was mijn dagelijks vervoer en ik reed er in de winter ook mee door, en vooral in de stad met de choke erop haalde ik wel eens 1 op 3,5.
Na 6 jaar vond ik het tijd voor een luxere camper met toilet en douche. Hier heb ik 2 jaar mee rondgereden maar kwam erachter dat er echt niks zo leuk is als een T2. Camper verkocht en op zoek naar een T2. Vaak heb ik met tranen in de ogen naar kadavers van bussen staan kijken waar ze vlot een paar duizend euro voor vragen. De tijden zijn veranderd en voor 1750 gulden vindt je misschien nog een westfalia interieur, maar dan zonder bus.
Uiteindelijk vond ik een T2 zelfbouw camper uit 1978 die er op het eerste gezicht slecht uitzag vanwege de vale rode kleur, maar er eigenlijk nog heel hard was. Veel laswerk was namelijk door de jaren heen al gedaan zoals de raamrand, de instapjes en de ronde hoeken achter. Wel was een accubak rot omdat daar een rubber matje inlag die ervoor gezorgd had dat er geen water weg kon lopen. Verder een paar plekjes, maar voor de rest in hele goede staat. De motor liep mijns inziens goed, al was de 1600 wel even wennen na een 2 L. Het interieur is helemaal zelfbouw door de verkoper gemaakt met alle gemakken voorzien en een grote koelkast. Er zitten zelfs electrische Renault voorstoelen in! Deze bus ging het worden.
Het plan was om er een tijdje mee te rijden en als de tijd rijp was aan een opknapbeurt te beginnen. De tijd was snel rijp, want de motor bleek een slechte te zijn. Cilinder 1 had een compressie van 6 en de overige cilinders kwamen niet verder dan 8. Hij zoop olie en gooide het eruit door het olievulpotje. Dit kwam door onderdruk in het blok. De verkoper had mij verzekerd dat het blok vaak onderhanden was genomen door hemzelf, een automonteur. Helaas geloofde ik hem op zijn woord. Toch bleek na het uitbouwen van de motor dat er bepaalde zaken ontbraken zoals het schuimrubber om de motor en het kapje om de oliekoeler. Zaken die ertoe geleid hebben dat de motor waarschijnlijk te heet gelopen is.
Ik ben op zoek gegaan naar een gereviseerde motor, maar de gerenomeerde bedrijven plukken je helemaal kaal als ze effe een nieuw blokje erin willen bouwen. Ik heb een gereviseerd blok gevonden voor een redelijk prijs en deze motor staat al weer 10 maanden klaar om ingebouwd te worden.
Zolang ben ik al weer bezig met het las en plaatwerk. Strak zetten is een vak en moet je zeker niet onderschatten. Ondertussen heb ik het aardig door, maar het is veel werk. Ik ben bijna klaar met plamuren en schuren, en daarna gaat ie in de spuitplamuur en grondlak wat ik zelf ga doen. Daarna wordt ie professioneel afgelakt bij een spuiter in 2 kleuren, waarvan boven wit en onder ???? Ik heb wel een idee maar moet nog even naar de juiste kleur zoeken. Ook moet de bus nog omlaag. Verder worden alle rubbers vernieuwd, de koppeling, drukgroep en druklagers zijn vernieuwd, carburateur gereviseerd, nieuwe bougies, kabels, rotor en verdelerkap. Al het plaatwerk om de motor is al gespoten. Het uiteindelijke resultaat zal mij benieuwen. Er zit veel geld, tijd en energie in zo’n klusje. Ik houd jullie op de hoogte.
Mijn eerste bus. Een orginele Westfalia uit '77.
Mijn tweede T2 zoals ik 'm kocht. Al tijdens dit uitje kwam ik erachter de motor niet goed was.
De motor moet eruit. De heftruck zou 1500 kg moeten kunnen tillen, maar redt het niet vanwege ouderdom.
Dan maar op de conventionele manier met assteunen.
De Morris en de T2 zijn een praatje aan het maken.
Vooral de bijrijder deur was slecht. Nieuw stuk ingelast en geplamuurd.
Een gat in de schuifdeur. Na spotstralen heb je een mooi schoon gat.
Neus linksvoor een rotte plek.
Ook hier dichtgelast en geplamuurd met epoxy plamuur. Super spul!
Rotte accubak weggeslepen. Rotklus.
Motor staat klaar om in te bouwen.
Zo moet ie ongeveer worden. Bij Busselecta bestaat geen VW T2 camper. Heb ik zelf maar ff geshopt
vw bus 1978
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
- sniersel
- Actief Lid
- Berichten: 121
- Lid geworden op: vr okt 06, 2006 13:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: eindhoven
Het is al weer een tijdje geleden dat in mijn busverhaal heb bijgwerkt, dus daarom nu een update. Ondertussen ben ik verhuisd naar een mooi huisje, maar wat nog veel belangrijker is: een fantastisch grote garage. Eindelijk mijn eigen sleutelplek. Wat is het toch heerlijk om door de achtertuin te lopen en meteen aan de slag te gaan met je bus. Dat heeft even stilgelegen, maar ik ben er weer volle bak mee bezig.
Omdat ik de buitenkant aan het aanpakken was, ben ik ook maar aan de binnenkant begonnen, en dan met name de cabine. Die was ooit slordig overgeschilderd, dus dat moet ook netjes worden. Het komt er eigenlijk op neer dat ik al weer maanden aan het schuren ben. Voorwerk is het belangrijkste, maar ook het vervelendste werk. Ik heb de buitenkant nu helemaal strak en bijna helemaal geschuurd, dus hij is bijna spuitklaar. Spuitklaar houdt in dat ik eerst epoxy primer ga spuiten, dit weer moet schuren, spuitplamuur spuiten en schuren en daarna de grondlak spuiten. Aflakken laat ik bij een professioneel bedrijf doen, maar daar later meer over. Ik spuit 'm zelf t/m de grondlak omdat ik dan zelf nog fouten kan herstellen ( uitschuren).
Het revisieblok hangt erin, maar ik heb de electriciteit nog niet aangesloten. Eerst de bus spuiten en dan komt dat aan de beurt. Ben benieuwd naar het eerste gepruttel in zijn nieuwe lak. Bovenzijde wordt L91Z Atlasweiss en de onderkant wordt LH8M/D5 Pastellbraun. Een Audi kleur, wat iets tussen bruin/beige en grijs heeft. Moeilijk uit te leggen, maar volgens mij wordt dit erg mooi. Ik houd jullie op de hoogte.
Mijn nieuwe garage
In de zijkant zat een gat met ventilator voor frisse lucht. Een onzinnig en lelijk gat waar ik plaatwerk ingelijmd heb (lassen leek mij geen goed idee in het midden van het plaatwerk ivm kromtrekken) en daarna strakgezet.
Het dak helemaal geschuurd en de bagagebak al in de epoxy gezet
schuren, schuren en nog 's schuren...
Omdat ik de buitenkant aan het aanpakken was, ben ik ook maar aan de binnenkant begonnen, en dan met name de cabine. Die was ooit slordig overgeschilderd, dus dat moet ook netjes worden. Het komt er eigenlijk op neer dat ik al weer maanden aan het schuren ben. Voorwerk is het belangrijkste, maar ook het vervelendste werk. Ik heb de buitenkant nu helemaal strak en bijna helemaal geschuurd, dus hij is bijna spuitklaar. Spuitklaar houdt in dat ik eerst epoxy primer ga spuiten, dit weer moet schuren, spuitplamuur spuiten en schuren en daarna de grondlak spuiten. Aflakken laat ik bij een professioneel bedrijf doen, maar daar later meer over. Ik spuit 'm zelf t/m de grondlak omdat ik dan zelf nog fouten kan herstellen ( uitschuren).
Het revisieblok hangt erin, maar ik heb de electriciteit nog niet aangesloten. Eerst de bus spuiten en dan komt dat aan de beurt. Ben benieuwd naar het eerste gepruttel in zijn nieuwe lak. Bovenzijde wordt L91Z Atlasweiss en de onderkant wordt LH8M/D5 Pastellbraun. Een Audi kleur, wat iets tussen bruin/beige en grijs heeft. Moeilijk uit te leggen, maar volgens mij wordt dit erg mooi. Ik houd jullie op de hoogte.
Mijn nieuwe garage
In de zijkant zat een gat met ventilator voor frisse lucht. Een onzinnig en lelijk gat waar ik plaatwerk ingelijmd heb (lassen leek mij geen goed idee in het midden van het plaatwerk ivm kromtrekken) en daarna strakgezet.
Het dak helemaal geschuurd en de bagagebak al in de epoxy gezet
schuren, schuren en nog 's schuren...
vw bus 1978
Dat is inderdaad lekker als je een mooie EIGEN sleutelplek hebt. Dat is ook een beetje mijn ideaalbeeld nog. Ik stond in de garage van mijn ouders te hobbyen. Maar die waren er op een gegeven moment niet zo blij mee toen ik daar alles onder het schuurstof en spuitnevel aan het bedekken was.... Wat een rommel geeft dat. Had ik ook nog een beetje onderschat...
Leuk ook om die motoren allemaal te zien staan.
PS: wat is dat voor een oud beestje aan de linkerkant?
Leuk ook om die motoren allemaal te zien staan.
PS: wat is dat voor een oud beestje aan de linkerkant?
- sniersel
- Actief Lid
- Berichten: 121
- Lid geworden op: vr okt 06, 2006 13:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: eindhoven
Dat is een MZ, waarschijnlijk eind jaren 50. Was van een vriend, is ondertussen alweer verkocht. Aan motoren sleutelen is ook een hobby van mij. Ik heb zelfs met een aantal vrienden met onze motoren in de Bigtwin gestaan. Ons motto is niet lowbudget, maar no-budget chopper building.aro_frank schreef:Dat is inderdaad lekker als je een mooie EIGEN sleutelplek hebt. Dat is ook een beetje mijn ideaalbeeld nog. Ik stond in de garage van mijn ouders te hobbyen. Maar die waren er op een gegeven moment niet zo blij mee toen ik daar alles onder het schuurstof en spuitnevel aan het bedekken was.... Wat een rommel geeft dat. Had ik ook nog een beetje onderschat...
Leuk ook om die motoren allemaal te zien staan.
PS: wat is dat voor een oud beestje aan de linkerkant?
vw bus 1978
Man een eigen steutelplek is inderdaad ideaal volgens mij. Mijn medehuisgenoten zijn ook niet altijd even blij als ik weer loop te klussen en er stukken interieur en onderdelen door het huis heen verspreid staan/liggen. Mijn achterbumper ligt nu bijvoorbeeld in het washok, en die is niet echt schoon als je begrijpt wat ik bedoelaro_frank schreef:Dat is inderdaad lekker als je een mooie EIGEN sleutelplek hebt. Dat is ook een beetje mijn ideaalbeeld nog. Ik stond in de garage van mijn ouders te hobbyen. Maar die waren er op een gegeven moment niet zo blij mee toen ik daar alles onder het schuurstof en spuitnevel aan het bedekken was.... Wat een rommel geeft dat. Had ik ook nog een beetje onderschat...
Maar lekker bezig hoor Niels!
P.S. Op de foto met het karton tegen de zijramen lijken de huizen op de achtergrond deze trend overgenomen te hebben
- sniersel
- Actief Lid
- Berichten: 121
- Lid geworden op: vr okt 06, 2006 13:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: eindhoven
Ondertussen al weer een heel stuk verder gekomen met spuiten. Eerst de cabine geschilderd/gerold met grondlak. Deze wordt later wit gerold met dezelfde kleur als de bovenkant van de bus. Voor de rest is de bus eindelijk gespoten in zijn eerste laag: epoxy primer. Eindelijk zie je dan resultaat waar je al zo lang mee bezig bent. Ik ben dik tevreden op een paar kleine plekjes en zakkers na. Die worden weer uitgeschuurd en waar nodig een paar plekjes plamuren en dan de gehele bus weer schuren. Bepaalde gedeeltes ga ik nog in de spuitplamuur zetten om zo kleine krasjes weg te werken. Ik ben bijna klaar met het schuren van de hele bus, dus daar kan ik bijna aan beginnen. Daarna in de grondlak en dan...... NAAR DE SPUITER. Kan bijna niet wachten!!
Cabinevloer in de grondlak
Deuren in de epoxy. Erg tevreden over het resultaat, zeker omdat de bijrijdersdeur slecht was.
Alles afplakken.
Ik vol in actie...
Foutjes nog plamuren.
Cabinevloer in de grondlak
Deuren in de epoxy. Erg tevreden over het resultaat, zeker omdat de bijrijdersdeur slecht was.
Alles afplakken.
Ik vol in actie...
Foutjes nog plamuren.
vw bus 1978