Re: nieuwe bus! (+nieuw kleurtje)

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
buskabouter
Luchtgekoeld
Berichten: 1291
Lid geworden op: di jan 02, 2007 17:20 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: grunn

Bericht door buskabouter » ma jan 28, 2008 18:10 pm

MadMax78 schreef:Ziet er mooi uit hoor, leuk projectje. Zo te zien komt de bus uit zweden want hij heeft een koplampsproeierinstallatie.

Raar trouwens dat de bus relatief weinig roest vertoont... Is ie misschien na zijn verkoop in Zweden naar een warmer/droger klimaat gegaan?
Ze strooien niet overal in zweden met zout :wink: daarom ziet hij er waarschijnlijk nog zo goed uit :)

erik-69
Beginner
Berichten: 99
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 15:38 pm
Locatie: andijk

Re: nieuwe bus!

Bericht door erik-69 » ma jan 28, 2008 18:31 pm

emielow schreef:
wouthwortel schreef:
emielow schreef: Afbeelding
Haal die zelftapper weg!!Met een beetje pech zet je de accu erop en steek je ´m lek!

Wouth
goed dat je het zegt idd... er zit iets mee vastgeschroeft aan de onderkant, beetje vage foto: (wat is het?)

Afbeelding
Is dit niet een aansluiting van een carterverwarming??

emielow
Actief Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:47 am

Bericht door emielow » ma jan 28, 2008 18:57 pm

MadMax78 schreef:Ziet er mooi uit hoor, leuk projectje. Zo te zien komt de bus uit zweden want hij heeft een koplampsproeierinstallatie. In Zweden werden de bussen geleverd met injectie, dus het zou goed de originele motor kunnen zijn. Ook de standkachel, spatlappen en hoofdsteunen op alle plaatsen zijn natuurlijk leuke extra's!

Raar trouwens dat de bus relatief weinig roest vertoont... Is ie misschien na zijn verkoop in Zweden naar een warmer/droger klimaat gegaan?
thanks,
die koplampsproeiinstallatie is wel vaag inderdaad, maar dus wel fabrieksorigineel??. Standkachel zit er volgensmij niet meer in.

De witte vlekken die je ziet (vooral in de wielkast) is zand. Er wordt idd ipv zout met zand gestrooid, dat bespaart veel ellende. (zouden ze hier ook moeten doen, ipv met die troep te strooien) :) Als ik hem opgehaald heb, ga ik de bus eerst maar eens grondig schoonmaken, waarna het roestwegwerk-werk kan beginnen :wink:

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Bericht door zomerbloempje » ma jan 28, 2008 19:13 pm

emielow schreef:
Lomax schreef:even je mcode plaatje opsporen, weet je gelijk meer van de bus :wink:
ja daar heb ik zo snel niet aan gedacht, er staat wel een code in de motorruimte, kan iemand daar iets mee: *2282067341* ?
22: microbus
8: modeljaar 1978 (gebouwd tussen aug '77 en juli '78)

En de koplampsproeiers zijn een origineel VW assesoire.
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
VWrijder
Luchtgekoeld
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 9:39 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: nieuwe bus!

Bericht door VWrijder » di jan 29, 2008 10:47 am

Gefeliciteerd!
emielow schreef:Na tijden van rondkijken en sparen, gister tegen deze bus aangelopen

///knip///

Ook de deuk aan de voorzijde wordt er uitgehaald
:lol:
[size=125][color=#FF0000]Denk an die Umwelt fahr mit dem Bus[/color][/size]

emielow
Actief Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:47 am

Bericht door emielow » zo feb 03, 2008 20:55 pm

ik heb de bus nog niet, maar ik heb al wel een adresje gevonden (bij mn broer op het werk :D ) waar een spuitcabine is, en we zelf kunnen spuiten. Ik zie het als een alternatief voor rollen, kost alleen de verf en het ziet er waarschijnlijk sowiezo beter uit. Ik heb al wat artikelen doorgelezen, maar heb toch nog een aantal vragen, ik hoop dat jullie er iets over kunnen zeggen:

- is de bus goed zelf te spuiten, zonder de ramen en rubbers etc. er uit te halen, dus door goed afplakken?
- hoe ga ik de roestplekken (zie foto's) spuitklaar maken, is dit met schuurpapier te doen, daarna ontroester (welke? merk?) , eventueel plamuren, daarna primer, en daarna spuiten?
- hoe moet ik de bestaande lak behandelen, gewoon de hele bus (kaal)schuren en is deze daarna overspuitbaar?
- ik ben van plan onderkant originele kleur blauw, bovenkant wit. Kom ik ook in de roosters achter op de bus? (deze zijn nu blauw van binnen, en moeten dus wit worden)
- de deuren zijn van binnen blauw, is de overgang tussen binnen/buiten lelijk zichtbaar van de buitenkant?


veel vragen, ik hoop dat jullie me alvast kunnen adviseren, dan weet ik bij het roest weghalen al beetje waar ik op moet letten. alvast bedankt. Hier twee foto's van een aantal roestplekken:


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en het uiteindelijke totale plaatje moet er zo uit komen te zien (incl banden met witte rand, iemand daar nog een adresje voor?:D :D bedankt )

Afbeelding

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » zo feb 03, 2008 21:33 pm

hey dat resultaat is niet verlaagd :d Jippie!

even wat vragen beantwoorden.

qua rubbers als ze droog zijn of erger dan zou het zonde zijn om ze niet te vervangen. vaak komt er een boel ellende onder vandaan (blader maar eens door wat bus topics) dus dan zou het zonder zijn van je spuit werk.


qua roest weghalen is stralen het beste maar niet altijd even makkeijk te doen. Bus happy is net helemaal gestraalt en strak gemaakt misschien kunnen zijn baasjes wat prijzen doorgeven...

qua oude lak ben ik geen expert maar heb hier wel eens gelezen dat je niet zomaar over gerolde lak kan spuiten omdat dit weleens geen 2 componenten is .Kan het mis hebben.

qua deuren spuiten is het misschien ok slimmer om ze eruit te halen. want die kunnen van binnen ook wel eens orestig zijn. dit is ook goedte checken door even het binnen paneel/bekleding eruit te halen. ziet die er goed uit dan zou je hem kunnen laten zitten. is het roestig dan is het net zo makkelijk om het eruit te halen.

Zorg dat je de overgang in iedergeval niet midden in je blikveld hebt want dan ga jij je eraan storen!!! Dit heb ik op mijn voorraamstijlen...en elke zeikerd die op een meeting erover gaat klagen bied je een biertje aan is die ook weer stil;)

mijn mening is dat je nu beter even goed kan doen om kosten later te voorkomen en waarschijnlijk blijf als je het handig aanpakt onder de toekomstige taxatie waarde.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

aro_frank
Actief Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: do nov 08, 2007 11:28 am

Bericht door aro_frank » ma feb 04, 2008 10:27 am

Ik sluit me aan bij fahtal. Een aantal vragen die je stelt waren voor mij ook van toepassing. Heb me er dus een beetje in verdiept. Ik zou er niet voor kiezen om langs de rubbers te spuiten. Erg grote kans dat juist op zulke plekken roest aanwezig is of aan het ontstaan is. Ook een grote kans dat je dus over een jaar of twee ofzo weer opnieuw kan beginnen.
Eigenlijk zou je dus de bus moeten strippen, stralen, behandelen, etc. Of je gaat een aantal plekken bijwerken. Maar dat half spuiten zorgt er denk ik alleen voor dat de bus tijdelijk netjes is, maar je uiteindelijk weer opnieuw aan de slag kan gaan.
Voor mij betekende het dus dat ik ervoor gekozen heb om slechte plekken te behandelen en de bus weer in goede staat te krijgen. Gewoon om verder roesten e.d. tegen te gaan. Niet op het oog het mooiste resultaat maar op dit moment het beste denk ik. Dan kan ik over een jaar of 2 eens kijken of ik hem totaal laat overspuiten.
Wel relaxed dat je een spuitcabine kan gebruiken. Weet niet of je zoiets zelf kan, maar aan de andere kant is het misschien juist wel leuk om het gewoon te proberen. Kom er nu ook achter dat je best veel zelf kan als je er gewoon op je gemak aan begint.
Succes ermee!

emielow
Actief Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:47 am

Bericht door emielow » ma feb 04, 2008 12:52 pm

opzich een goed idee om de ramen er uit te halen, maar is dit zelf goed te doen, en zijn de rubbers opnieuw te gebruiken dan? (en wat kosten nieuwe rubbers eventueel?)

je zegt de slechte plekken behandelen om verder roesten tegen te gaan. Dit is ook mijn insteek. Maar omdat ik gebruik kan maken van een spuitcabine, kan ik hem net zo goed direct spuiten (ipv rollen wat ik eerst van plan was). Dus nog even goed bedenken hoe ik het ga doen... (ramen er wel of niet uit)

Gebruikersavatar
Airtime
Luchtgekoeld
Berichten: 5028
Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Airtime » ma feb 04, 2008 12:57 pm

Onder het motto van doe het goed of doe het niet zou ik de ramen eruit halen. Als je rubbers nog in goede staat zijn (niet gescheurd, uitgedroogd e.d.) , kun je de ramen eruit halen zonder de rubbers te slopen.
Easy!

emielow
Actief Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:47 am

Bericht door emielow » ma feb 04, 2008 13:16 pm

daar zit wat in.. kun je gewoon van binnenuit duwen met je voeten, zonder de ruit te slopen. ik las dat ergens maar lijkt me een beetje risicovol :?

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Bericht door zomerbloempje » ma feb 04, 2008 13:17 pm

Afgaande op de foto's lijkt het alsof de raamrubbers er niet zo erg goed meer uit zien. Maar foto's kunnen erg vertekenen... Het is in elk geval veel verstandiger om er in elk geval onder te kijken om de staat van het plaatwerk daar goed te kunnen bekijken. Zoals al eerder gezegd: dat is een plaats waar vaak roest en zelfs gaten zitten!

Ramen eruithalen en erin zetten is goed zelf te doen. Een uitleg hoe staat al wel ergens op het forum.

Als je de rubbers er goed zonder barsten en scheuren eruit kunt krijgen zou je ze kunnen hergebruiken. Anders zou ik zeker voor nieuw gaan. Goed rubber is niet goedkoop maar gaat wel weer een hele tijd mee :wink:
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Bericht door zomerbloempje » ma feb 04, 2008 13:19 pm

emielow schreef:daar zit wat in.. kun je gewoon van binnenuit duwen met je voeten, zonder de ruit te slopen. ik las dat ergens maar lijkt me een beetje risicovol :?
Schoenen uit en iemand aan de buitenkant om het raam op te vangen. Je kunt misschien ook bij een schilder /ramenzetter van die zuignappen lenen. Werkt wel heel fijn!
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
VWrijder
Luchtgekoeld
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 9:39 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Bericht door VWrijder » ma feb 04, 2008 16:00 pm

ik sluit me bij bovenstaande reacties aan. Onze bus is eind 2004 voor de helft ff snel overgekledderd en ik kan nu bijna rondom aan de slag. Zeker als je een spuitcabine tot je beschikking hebt en alleen de lak kosten hebt zou ik het d eeerste keer goed doen als ik jou was. dat scheelt je een boel geld, ergernis, geld, moeite, geld, tijd en o ja: geld in de toekomst
[size=125][color=#FF0000]Denk an die Umwelt fahr mit dem Bus[/color][/size]

Gebruikersavatar
buskabouter
Luchtgekoeld
Berichten: 1291
Lid geworden op: di jan 02, 2007 17:20 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: grunn

Bericht door buskabouter » ma feb 18, 2008 9:43 am

emielow schreef:ik hoop snel :) , moet nog wel 4 weken wachten voordat ik hem heb.. maar ik heb al wel een stalling waar ik kan klussen etc.
Hoe gaat het met je bus, is ie al bijna thuis :?:

Plaats reactie