Ze strooien niet overal in zweden met zout daarom ziet hij er waarschijnlijk nog zo goed uitMadMax78 schreef:Ziet er mooi uit hoor, leuk projectje. Zo te zien komt de bus uit zweden want hij heeft een koplampsproeierinstallatie.
Raar trouwens dat de bus relatief weinig roest vertoont... Is ie misschien na zijn verkoop in Zweden naar een warmer/droger klimaat gegaan?
Re: nieuwe bus! (+nieuw kleurtje)
- buskabouter
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: di jan 02, 2007 17:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: grunn
Re: nieuwe bus!
Is dit niet een aansluiting van een carterverwarming??emielow schreef:goed dat je het zegt idd... er zit iets mee vastgeschroeft aan de onderkant, beetje vage foto: (wat is het?)wouthwortel schreef:Haal die zelftapper weg!!Met een beetje pech zet je de accu erop en steek je ´m lek!emielow schreef:
Wouth
thanks,MadMax78 schreef:Ziet er mooi uit hoor, leuk projectje. Zo te zien komt de bus uit zweden want hij heeft een koplampsproeierinstallatie. In Zweden werden de bussen geleverd met injectie, dus het zou goed de originele motor kunnen zijn. Ook de standkachel, spatlappen en hoofdsteunen op alle plaatsen zijn natuurlijk leuke extra's!
Raar trouwens dat de bus relatief weinig roest vertoont... Is ie misschien na zijn verkoop in Zweden naar een warmer/droger klimaat gegaan?
die koplampsproeiinstallatie is wel vaag inderdaad, maar dus wel fabrieksorigineel??. Standkachel zit er volgensmij niet meer in.
De witte vlekken die je ziet (vooral in de wielkast) is zand. Er wordt idd ipv zout met zand gestrooid, dat bespaart veel ellende. (zouden ze hier ook moeten doen, ipv met die troep te strooien) Als ik hem opgehaald heb, ga ik de bus eerst maar eens grondig schoonmaken, waarna het roestwegwerk-werk kan beginnen
- zomerbloempje
- Moderator
- Berichten: 6959
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heesch
22: microbusemielow schreef:ja daar heb ik zo snel niet aan gedacht, er staat wel een code in de motorruimte, kan iemand daar iets mee: *2282067341* ?Lomax schreef:even je mcode plaatje opsporen, weet je gelijk meer van de bus
8: modeljaar 1978 (gebouwd tussen aug '77 en juli '78)
En de koplampsproeiers zijn een origineel VW assesoire.
KEEP CALM and spend all your money on an old VW
- VWrijder
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2398
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 9:39 am
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: nieuwe bus!
Gefeliciteerd!
emielow schreef:Na tijden van rondkijken en sparen, gister tegen deze bus aangelopen
///knip///
Ook de deuk aan de voorzijde wordt er uitgehaald
[size=125][color=#FF0000]Denk an die Umwelt fahr mit dem Bus[/color][/size]
ik heb de bus nog niet, maar ik heb al wel een adresje gevonden (bij mn broer op het werk ) waar een spuitcabine is, en we zelf kunnen spuiten. Ik zie het als een alternatief voor rollen, kost alleen de verf en het ziet er waarschijnlijk sowiezo beter uit. Ik heb al wat artikelen doorgelezen, maar heb toch nog een aantal vragen, ik hoop dat jullie er iets over kunnen zeggen:
- is de bus goed zelf te spuiten, zonder de ramen en rubbers etc. er uit te halen, dus door goed afplakken?
- hoe ga ik de roestplekken (zie foto's) spuitklaar maken, is dit met schuurpapier te doen, daarna ontroester (welke? merk?) , eventueel plamuren, daarna primer, en daarna spuiten?
- hoe moet ik de bestaande lak behandelen, gewoon de hele bus (kaal)schuren en is deze daarna overspuitbaar?
- ik ben van plan onderkant originele kleur blauw, bovenkant wit. Kom ik ook in de roosters achter op de bus? (deze zijn nu blauw van binnen, en moeten dus wit worden)
- de deuren zijn van binnen blauw, is de overgang tussen binnen/buiten lelijk zichtbaar van de buitenkant?
veel vragen, ik hoop dat jullie me alvast kunnen adviseren, dan weet ik bij het roest weghalen al beetje waar ik op moet letten. alvast bedankt. Hier twee foto's van een aantal roestplekken:
en het uiteindelijke totale plaatje moet er zo uit komen te zien (incl banden met witte rand, iemand daar nog een adresje voor?:D bedankt )
- is de bus goed zelf te spuiten, zonder de ramen en rubbers etc. er uit te halen, dus door goed afplakken?
- hoe ga ik de roestplekken (zie foto's) spuitklaar maken, is dit met schuurpapier te doen, daarna ontroester (welke? merk?) , eventueel plamuren, daarna primer, en daarna spuiten?
- hoe moet ik de bestaande lak behandelen, gewoon de hele bus (kaal)schuren en is deze daarna overspuitbaar?
- ik ben van plan onderkant originele kleur blauw, bovenkant wit. Kom ik ook in de roosters achter op de bus? (deze zijn nu blauw van binnen, en moeten dus wit worden)
- de deuren zijn van binnen blauw, is de overgang tussen binnen/buiten lelijk zichtbaar van de buitenkant?
veel vragen, ik hoop dat jullie me alvast kunnen adviseren, dan weet ik bij het roest weghalen al beetje waar ik op moet letten. alvast bedankt. Hier twee foto's van een aantal roestplekken:
en het uiteindelijke totale plaatje moet er zo uit komen te zien (incl banden met witte rand, iemand daar nog een adresje voor?:D bedankt )
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
hey dat resultaat is niet verlaagd :d Jippie!
even wat vragen beantwoorden.
qua rubbers als ze droog zijn of erger dan zou het zonde zijn om ze niet te vervangen. vaak komt er een boel ellende onder vandaan (blader maar eens door wat bus topics) dus dan zou het zonder zijn van je spuit werk.
qua roest weghalen is stralen het beste maar niet altijd even makkeijk te doen. Bus happy is net helemaal gestraalt en strak gemaakt misschien kunnen zijn baasjes wat prijzen doorgeven...
qua oude lak ben ik geen expert maar heb hier wel eens gelezen dat je niet zomaar over gerolde lak kan spuiten omdat dit weleens geen 2 componenten is .Kan het mis hebben.
qua deuren spuiten is het misschien ok slimmer om ze eruit te halen. want die kunnen van binnen ook wel eens orestig zijn. dit is ook goedte checken door even het binnen paneel/bekleding eruit te halen. ziet die er goed uit dan zou je hem kunnen laten zitten. is het roestig dan is het net zo makkelijk om het eruit te halen.
Zorg dat je de overgang in iedergeval niet midden in je blikveld hebt want dan ga jij je eraan storen!!! Dit heb ik op mijn voorraamstijlen...en elke zeikerd die op een meeting erover gaat klagen bied je een biertje aan is die ook weer stil;)
mijn mening is dat je nu beter even goed kan doen om kosten later te voorkomen en waarschijnlijk blijf als je het handig aanpakt onder de toekomstige taxatie waarde.
even wat vragen beantwoorden.
qua rubbers als ze droog zijn of erger dan zou het zonde zijn om ze niet te vervangen. vaak komt er een boel ellende onder vandaan (blader maar eens door wat bus topics) dus dan zou het zonder zijn van je spuit werk.
qua roest weghalen is stralen het beste maar niet altijd even makkeijk te doen. Bus happy is net helemaal gestraalt en strak gemaakt misschien kunnen zijn baasjes wat prijzen doorgeven...
qua oude lak ben ik geen expert maar heb hier wel eens gelezen dat je niet zomaar over gerolde lak kan spuiten omdat dit weleens geen 2 componenten is .Kan het mis hebben.
qua deuren spuiten is het misschien ok slimmer om ze eruit te halen. want die kunnen van binnen ook wel eens orestig zijn. dit is ook goedte checken door even het binnen paneel/bekleding eruit te halen. ziet die er goed uit dan zou je hem kunnen laten zitten. is het roestig dan is het net zo makkelijk om het eruit te halen.
Zorg dat je de overgang in iedergeval niet midden in je blikveld hebt want dan ga jij je eraan storen!!! Dit heb ik op mijn voorraamstijlen...en elke zeikerd die op een meeting erover gaat klagen bied je een biertje aan is die ook weer stil;)
mijn mening is dat je nu beter even goed kan doen om kosten later te voorkomen en waarschijnlijk blijf als je het handig aanpakt onder de toekomstige taxatie waarde.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Ik sluit me aan bij fahtal. Een aantal vragen die je stelt waren voor mij ook van toepassing. Heb me er dus een beetje in verdiept. Ik zou er niet voor kiezen om langs de rubbers te spuiten. Erg grote kans dat juist op zulke plekken roest aanwezig is of aan het ontstaan is. Ook een grote kans dat je dus over een jaar of twee ofzo weer opnieuw kan beginnen.
Eigenlijk zou je dus de bus moeten strippen, stralen, behandelen, etc. Of je gaat een aantal plekken bijwerken. Maar dat half spuiten zorgt er denk ik alleen voor dat de bus tijdelijk netjes is, maar je uiteindelijk weer opnieuw aan de slag kan gaan.
Voor mij betekende het dus dat ik ervoor gekozen heb om slechte plekken te behandelen en de bus weer in goede staat te krijgen. Gewoon om verder roesten e.d. tegen te gaan. Niet op het oog het mooiste resultaat maar op dit moment het beste denk ik. Dan kan ik over een jaar of 2 eens kijken of ik hem totaal laat overspuiten.
Wel relaxed dat je een spuitcabine kan gebruiken. Weet niet of je zoiets zelf kan, maar aan de andere kant is het misschien juist wel leuk om het gewoon te proberen. Kom er nu ook achter dat je best veel zelf kan als je er gewoon op je gemak aan begint.
Succes ermee!
Eigenlijk zou je dus de bus moeten strippen, stralen, behandelen, etc. Of je gaat een aantal plekken bijwerken. Maar dat half spuiten zorgt er denk ik alleen voor dat de bus tijdelijk netjes is, maar je uiteindelijk weer opnieuw aan de slag kan gaan.
Voor mij betekende het dus dat ik ervoor gekozen heb om slechte plekken te behandelen en de bus weer in goede staat te krijgen. Gewoon om verder roesten e.d. tegen te gaan. Niet op het oog het mooiste resultaat maar op dit moment het beste denk ik. Dan kan ik over een jaar of 2 eens kijken of ik hem totaal laat overspuiten.
Wel relaxed dat je een spuitcabine kan gebruiken. Weet niet of je zoiets zelf kan, maar aan de andere kant is het misschien juist wel leuk om het gewoon te proberen. Kom er nu ook achter dat je best veel zelf kan als je er gewoon op je gemak aan begint.
Succes ermee!
opzich een goed idee om de ramen er uit te halen, maar is dit zelf goed te doen, en zijn de rubbers opnieuw te gebruiken dan? (en wat kosten nieuwe rubbers eventueel?)
je zegt de slechte plekken behandelen om verder roesten tegen te gaan. Dit is ook mijn insteek. Maar omdat ik gebruik kan maken van een spuitcabine, kan ik hem net zo goed direct spuiten (ipv rollen wat ik eerst van plan was). Dus nog even goed bedenken hoe ik het ga doen... (ramen er wel of niet uit)
je zegt de slechte plekken behandelen om verder roesten tegen te gaan. Dit is ook mijn insteek. Maar omdat ik gebruik kan maken van een spuitcabine, kan ik hem net zo goed direct spuiten (ipv rollen wat ik eerst van plan was). Dus nog even goed bedenken hoe ik het ga doen... (ramen er wel of niet uit)
- zomerbloempje
- Moderator
- Berichten: 6959
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heesch
Afgaande op de foto's lijkt het alsof de raamrubbers er niet zo erg goed meer uit zien. Maar foto's kunnen erg vertekenen... Het is in elk geval veel verstandiger om er in elk geval onder te kijken om de staat van het plaatwerk daar goed te kunnen bekijken. Zoals al eerder gezegd: dat is een plaats waar vaak roest en zelfs gaten zitten!
Ramen eruithalen en erin zetten is goed zelf te doen. Een uitleg hoe staat al wel ergens op het forum.
Als je de rubbers er goed zonder barsten en scheuren eruit kunt krijgen zou je ze kunnen hergebruiken. Anders zou ik zeker voor nieuw gaan. Goed rubber is niet goedkoop maar gaat wel weer een hele tijd mee
Ramen eruithalen en erin zetten is goed zelf te doen. Een uitleg hoe staat al wel ergens op het forum.
Als je de rubbers er goed zonder barsten en scheuren eruit kunt krijgen zou je ze kunnen hergebruiken. Anders zou ik zeker voor nieuw gaan. Goed rubber is niet goedkoop maar gaat wel weer een hele tijd mee
KEEP CALM and spend all your money on an old VW
- zomerbloempje
- Moderator
- Berichten: 6959
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heesch
Schoenen uit en iemand aan de buitenkant om het raam op te vangen. Je kunt misschien ook bij een schilder /ramenzetter van die zuignappen lenen. Werkt wel heel fijn!emielow schreef:daar zit wat in.. kun je gewoon van binnenuit duwen met je voeten, zonder de ruit te slopen. ik las dat ergens maar lijkt me een beetje risicovol
KEEP CALM and spend all your money on an old VW
- VWrijder
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2398
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 9:39 am
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
ik sluit me bij bovenstaande reacties aan. Onze bus is eind 2004 voor de helft ff snel overgekledderd en ik kan nu bijna rondom aan de slag. Zeker als je een spuitcabine tot je beschikking hebt en alleen de lak kosten hebt zou ik het d eeerste keer goed doen als ik jou was. dat scheelt je een boel geld, ergernis, geld, moeite, geld, tijd en o ja: geld in de toekomst
[size=125][color=#FF0000]Denk an die Umwelt fahr mit dem Bus[/color][/size]
- buskabouter
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: di jan 02, 2007 17:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: grunn