APK eens per twee jaar?

Wil je gewoon iets kwijt ? Zeg het dan hier.

APK elk jaar of niet

Elk jaar, het zijn toch oude auto's
9
38%
om het jaar, we zijn liefhebbers en houden het zelf bij
11
46%
helemaal afschaffen. Wat een onzin die APK
4
17%
 
Totaal aantal stemmen: 24

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4838
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

APK eens per twee jaar?

Bericht door Thijs84 » za nov 10, 2007 15:58 pm

Zie deze link van de RDW
Een auto ouders als 30 jaar hoeft nog maar eens per twee jaar gekeurd te worden..
http://www.rdw.nl/nl/overrdw/informatie ... 071010.htm
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
Gonzo
Actief Lid
Berichten: 418
Lid geworden op: vr apr 27, 2007 11:26 am
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Gonzo » za nov 10, 2007 16:10 pm

Bussen worden uitgesloten van deze wet. Bedoelen ze daar dan ook onze bussen mee??
Two stroke or not two stroke

BusOK
Luchtgekoeld
Berichten: 3858
Lid geworden op: za dec 02, 2006 17:14 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Heerlen

Bericht door BusOK » za nov 10, 2007 16:59 pm

Gonzo schreef:Bussen worden uitgesloten van deze wet. Bedoelen ze daar dan ook onze bussen mee??
Lijkt mij van niet,
in je papieren staat toch 'personenwagen' of
iets in die trant
onderdelen nodig? PB maar!

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Bericht door Baphi » za nov 10, 2007 17:08 pm

Hilfigerbus schreef:
Gonzo schreef:Bussen worden uitgesloten van deze wet. Bedoelen ze daar dan ook onze bussen mee??
Lijkt mij van niet,
in je papieren staat toch 'personenwagen' of
iets in die trant
Klassiekers
Ook verandert per 1 januari 2008 de APK-frequentie voor klassieke voertuigen:

* Personenauto's van 30 jaar of ouder hoeven nog maar eens per twee jaar gekeurd te worden.
* Voor personenauto's van voor 1 januari 1960 vervalt de APK-plicht.
Is toch vrij helder wat hier staat?

Bas
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

jochem

Bericht door jochem » za nov 10, 2007 17:15 pm

ELK JAAR natuurlijk,

Als je beweert dat je de bus goed bijhoudt wat is dan het probleem dat er elk jaar naar gekeken wordt????

Het zijn oude busjes en het is niet verkeerd om deze veilig op de weg te houden en ik weet wel dat de meeste op dit forum z'n busje vertroetelen maar er zijn er genoeg die dat niet doen en zo krijg je onveilige situaties op de weg waar niemand wat aan heeft.

Jochem

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10112
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » za nov 10, 2007 18:34 pm

ik vind dat het wel een stukje extra zekerheid geeft als er een deskundige de belangrijke punten na loopt, maar het is geen garantie dat alles zeker goed is.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Area51
Luchtgekoeld
Berichten: 1555
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:43 pm
Bouwjaar Bus: 1967

Bericht door Area51 » za nov 10, 2007 20:45 pm

Gewoon 1x per jaar jaar APKeuren

Gebruikersavatar
Gonzo
Actief Lid
Berichten: 418
Lid geworden op: vr apr 27, 2007 11:26 am
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Gonzo » za nov 10, 2007 20:51 pm

bas_T2a schreef:
Hilfigerbus schreef:
Gonzo schreef:Bussen worden uitgesloten van deze wet. Bedoelen ze daar dan ook onze bussen mee??
Lijkt mij van niet,
in je papieren staat toch 'personenwagen' of
iets in die trant
Klassiekers
Ook verandert per 1 januari 2008 de APK-frequentie voor klassieke voertuigen:

* Personenauto's van 30 jaar of ouder hoeven nog maar eens per twee jaar gekeurd te worden.
* Voor personenauto's van voor 1 januari 1960 vervalt de APK-plicht.
Is toch vrij helder wat hier staat?

Bas
Je hebt helemaal gelijk Bas. :oops: Maar in de luchtboxer stond ook een stukje van de FEHAC over dit onderwerp en daarbij werd gemeld dat bussen en taxi's worden uitgesloten in verband met de vele kilometers.
Bij de RDW staat inderdaad netjes personenauto's en lichte bestelwagens. Dan neem ik maar aan dat wij onder de lichte bestelauto's vallen. :D

Plezier,

Ivo
Two stroke or not two stroke

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4838
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Bericht door Thijs84 » za nov 10, 2007 21:59 pm

en dus 1 maal per twee jaar.. Persoonlijk vind ik dat oude auto's elk jaar gekeurd moeten worden.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Bericht door Baphi » zo nov 11, 2007 16:16 pm

Thijs84 schreef:en dus 1 maal per twee jaar.. Persoonlijk vind ik dat oude auto's elk jaar gekeurd moeten worden.
Tsja, dat een auto APK gekeurd is, wil nog niet zeggen dat er niets mis mee kan zijn... Het blijft afhankelijk van de keurende persoon en of er wel of geen steekproef is geweest (heb ik nog niet meegemaakt).

Maar het kan zeker geen kwaad om oudere auto's 1x per jaar te keuren, daar ben ik absoluut voor!

Bas
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Inactief Account

Bericht door Inactief Account » zo nov 11, 2007 19:41 pm

Keuren in zijn huidige vorm slaat nergens op
er worden nog steeds legio autos goedgekeurd bij malafide bedrijven
wrakken die goed gekeurd worden
of regeltjes die over het hoofd worden gezien
( onze bus is vier jaar lang goedgekeurd zonder veiligheids gordel
en die horen er toch echt in bij een PERSONENBUS van 1976
voorin aan allebijde deur kanten hoort er dan een gordel te zitten)

of er komt ineens een handvol gebreken te voorschijn
zoals b.v. je auto remt goed
en dan wordt er gezegd dat ze alles open moeten trekken
en vervangen ,
vervolgens ga je de weg op en verongelukt zowat omdat er helemaal niets is vervangen
maar alleen iets opgesteld waardoor je in paar keer remmen je hele remcilinder lek trapt omdat deze de oorzaak was van het slechte remmen
voordat de auto gekeurd werd

ik vind DUS dat alle autos door een niet reparerende instantie zouden moeten worden gekeurd

dan ben je ook van een heleboel reparaties af die zogenaamd nodig zijn

en dat kan bij oldtimers best om de twee jaar
want in de meeste gevallen worden deze autos wel goed onderhouden
en diegene die hem slecht onderhoud
komt er vanzelf achter als hij een dijk van een reparatielijst onder z,n neus krijgt na twee jaar

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Bericht door Baphi » zo nov 11, 2007 20:08 pm

shadowman schreef:Keuren in zijn huidige vorm slaat nergens op
er worden nog steeds legio autos goedgekeurd bij malafide bedrijven
wrakken die goed gekeurd worden
of regeltjes die over het hoofd worden gezien
( onze bus is vier jaar lang goedgekeurd zonder veiligheids gordel
en die horen er toch echt in bij een PERSONENBUS van 1976
voorin aan allebijde deur kanten hoort er dan een gordel te zitten)

of er komt ineens een handvol gebreken te voorschijn
zoals b.v. je auto remt goed
en dan wordt er gezegd dat ze alles open moeten trekken
en vervangen ,
vervolgens ga je de weg op en verongelukt zowat omdat er helemaal niets is vervangen
maar alleen iets opgesteld waardoor je in paar keer remmen je hele remcilinder lek trapt omdat deze de oorzaak was van het slechte remmen
voordat de auto gekeurd werd

ik vind DUS dat alle autos door een niet reparerende instantie zouden moeten worden gekeurd

dan ben je ook van een heleboel reparaties af die zogenaamd nodig zijn

en dat kan bij oldtimers best om de twee jaar
want in de meeste gevallen worden deze autos wel goed onderhouden
en diegene die hem slecht onderhoud
komt er vanzelf achter als hij een dijk van een reparatielijst onder z,n neus krijgt na twee jaar
Ben het helemaal met je eens, Han! In Japan hebben ze volgens mij een vergelijkbaar systeem, alleen is dat onbetaalbaar, meen ik me te herinneren...

Bas
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10112
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » zo nov 11, 2007 22:50 pm

hmm denk dat een onafhankelijke keurmeester alles wat krap binnen de marges valt zal afkeuren, vooral omdat de auto dan herkeurt moet worden en hij dus weer geld zal vangen.

en zo is niets meer fout proof..
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Bericht door ko de fries » zo nov 11, 2007 23:12 pm

:D ik laat mij busjes en auto,s al jaren keuren bij de zelfde garage en hij is nog nooit tenonrechte afgekeurd , ben zelfs blij met de gevonden gebreken
zoal een borging uit een stuurkogel bij een citroen ,had aardig fout kunnen gaan

Inactief Account

Bericht door Inactief Account » ma nov 12, 2007 9:50 am

ko de fries schreef::D ik laat mij busjes en auto,s al jaren keuren bij de zelfde garage en hij is nog nooit tenonrechte afgekeurd , ben zelfs blij met de gevonden gebreken
zoal een borging uit een stuurkogel bij een citroen ,had aardig fout kunnen gaan
k zeg ook niet dat ze allemaal zo zijn

ik ken er hier ook zat waar je niet belazerd wordt

k zeg alleen dat er toch wel heel veel zijn waar je of heel soepel door de keuring komt met hooguit een aantal aandachtspunten van te verwachten reparaties
waarop eigenlijk afgekeurd zou moeten worden

resultaat is daarvan dat er toch autos de weg op komen die er belaberd aan toe zijn

persoonlijk vind ik de marges die afkeur betekenen nog krapper mogen
in plaats van een grijs gebied waarin het als aandachtspunt gemeld moet worden

Plaats reactie