APK eens per twee jaar?
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
APK eens per twee jaar?
Zie deze link van de RDW
Een auto ouders als 30 jaar hoeft nog maar eens per twee jaar gekeurd te worden..
http://www.rdw.nl/nl/overrdw/informatie ... 071010.htm
Een auto ouders als 30 jaar hoeft nog maar eens per twee jaar gekeurd te worden..
http://www.rdw.nl/nl/overrdw/informatie ... 071010.htm
zij die vielen zijn gevallen
- Baphi
- Luchtgekoeld
- Berichten: 7468
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: heb ik ja!
Hilfigerbus schreef:Lijkt mij van niet,Gonzo schreef:Bussen worden uitgesloten van deze wet. Bedoelen ze daar dan ook onze bussen mee??
in je papieren staat toch 'personenwagen' of
iets in die trant
Is toch vrij helder wat hier staat?Klassiekers
Ook verandert per 1 januari 2008 de APK-frequentie voor klassieke voertuigen:
* Personenauto's van 30 jaar of ouder hoeven nog maar eens per twee jaar gekeurd te worden.
* Voor personenauto's van voor 1 januari 1960 vervalt de APK-plicht.
Bas
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)
ELK JAAR natuurlijk,
Als je beweert dat je de bus goed bijhoudt wat is dan het probleem dat er elk jaar naar gekeken wordt????
Het zijn oude busjes en het is niet verkeerd om deze veilig op de weg te houden en ik weet wel dat de meeste op dit forum z'n busje vertroetelen maar er zijn er genoeg die dat niet doen en zo krijg je onveilige situaties op de weg waar niemand wat aan heeft.
Jochem
Als je beweert dat je de bus goed bijhoudt wat is dan het probleem dat er elk jaar naar gekeken wordt????
Het zijn oude busjes en het is niet verkeerd om deze veilig op de weg te houden en ik weet wel dat de meeste op dit forum z'n busje vertroetelen maar er zijn er genoeg die dat niet doen en zo krijg je onveilige situaties op de weg waar niemand wat aan heeft.
Jochem
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
- Gonzo
- Actief Lid
- Berichten: 418
- Lid geworden op: vr apr 27, 2007 11:26 am
- Locatie: Zutphen
- Contacteer:
Je hebt helemaal gelijk Bas. Maar in de luchtboxer stond ook een stukje van de FEHAC over dit onderwerp en daarbij werd gemeld dat bussen en taxi's worden uitgesloten in verband met de vele kilometers.bas_T2a schreef:Hilfigerbus schreef:Lijkt mij van niet,Gonzo schreef:Bussen worden uitgesloten van deze wet. Bedoelen ze daar dan ook onze bussen mee??
in je papieren staat toch 'personenwagen' of
iets in die trantIs toch vrij helder wat hier staat?Klassiekers
Ook verandert per 1 januari 2008 de APK-frequentie voor klassieke voertuigen:
* Personenauto's van 30 jaar of ouder hoeven nog maar eens per twee jaar gekeurd te worden.
* Voor personenauto's van voor 1 januari 1960 vervalt de APK-plicht.
Bas
Bij de RDW staat inderdaad netjes personenauto's en lichte bestelwagens. Dan neem ik maar aan dat wij onder de lichte bestelauto's vallen.
Plezier,
Ivo
Two stroke or not two stroke
- Baphi
- Luchtgekoeld
- Berichten: 7468
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: heb ik ja!
Tsja, dat een auto APK gekeurd is, wil nog niet zeggen dat er niets mis mee kan zijn... Het blijft afhankelijk van de keurende persoon en of er wel of geen steekproef is geweest (heb ik nog niet meegemaakt).Thijs84 schreef:en dus 1 maal per twee jaar.. Persoonlijk vind ik dat oude auto's elk jaar gekeurd moeten worden.
Maar het kan zeker geen kwaad om oudere auto's 1x per jaar te keuren, daar ben ik absoluut voor!
Bas
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)
Keuren in zijn huidige vorm slaat nergens op
er worden nog steeds legio autos goedgekeurd bij malafide bedrijven
wrakken die goed gekeurd worden
of regeltjes die over het hoofd worden gezien
( onze bus is vier jaar lang goedgekeurd zonder veiligheids gordel
en die horen er toch echt in bij een PERSONENBUS van 1976
voorin aan allebijde deur kanten hoort er dan een gordel te zitten)
of er komt ineens een handvol gebreken te voorschijn
zoals b.v. je auto remt goed
en dan wordt er gezegd dat ze alles open moeten trekken
en vervangen ,
vervolgens ga je de weg op en verongelukt zowat omdat er helemaal niets is vervangen
maar alleen iets opgesteld waardoor je in paar keer remmen je hele remcilinder lek trapt omdat deze de oorzaak was van het slechte remmen
voordat de auto gekeurd werd
ik vind DUS dat alle autos door een niet reparerende instantie zouden moeten worden gekeurd
dan ben je ook van een heleboel reparaties af die zogenaamd nodig zijn
en dat kan bij oldtimers best om de twee jaar
want in de meeste gevallen worden deze autos wel goed onderhouden
en diegene die hem slecht onderhoud
komt er vanzelf achter als hij een dijk van een reparatielijst onder z,n neus krijgt na twee jaar
er worden nog steeds legio autos goedgekeurd bij malafide bedrijven
wrakken die goed gekeurd worden
of regeltjes die over het hoofd worden gezien
( onze bus is vier jaar lang goedgekeurd zonder veiligheids gordel
en die horen er toch echt in bij een PERSONENBUS van 1976
voorin aan allebijde deur kanten hoort er dan een gordel te zitten)
of er komt ineens een handvol gebreken te voorschijn
zoals b.v. je auto remt goed
en dan wordt er gezegd dat ze alles open moeten trekken
en vervangen ,
vervolgens ga je de weg op en verongelukt zowat omdat er helemaal niets is vervangen
maar alleen iets opgesteld waardoor je in paar keer remmen je hele remcilinder lek trapt omdat deze de oorzaak was van het slechte remmen
voordat de auto gekeurd werd
ik vind DUS dat alle autos door een niet reparerende instantie zouden moeten worden gekeurd
dan ben je ook van een heleboel reparaties af die zogenaamd nodig zijn
en dat kan bij oldtimers best om de twee jaar
want in de meeste gevallen worden deze autos wel goed onderhouden
en diegene die hem slecht onderhoud
komt er vanzelf achter als hij een dijk van een reparatielijst onder z,n neus krijgt na twee jaar
- Baphi
- Luchtgekoeld
- Berichten: 7468
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: heb ik ja!
Ben het helemaal met je eens, Han! In Japan hebben ze volgens mij een vergelijkbaar systeem, alleen is dat onbetaalbaar, meen ik me te herinneren...shadowman schreef:Keuren in zijn huidige vorm slaat nergens op
er worden nog steeds legio autos goedgekeurd bij malafide bedrijven
wrakken die goed gekeurd worden
of regeltjes die over het hoofd worden gezien
( onze bus is vier jaar lang goedgekeurd zonder veiligheids gordel
en die horen er toch echt in bij een PERSONENBUS van 1976
voorin aan allebijde deur kanten hoort er dan een gordel te zitten)
of er komt ineens een handvol gebreken te voorschijn
zoals b.v. je auto remt goed
en dan wordt er gezegd dat ze alles open moeten trekken
en vervangen ,
vervolgens ga je de weg op en verongelukt zowat omdat er helemaal niets is vervangen
maar alleen iets opgesteld waardoor je in paar keer remmen je hele remcilinder lek trapt omdat deze de oorzaak was van het slechte remmen
voordat de auto gekeurd werd
ik vind DUS dat alle autos door een niet reparerende instantie zouden moeten worden gekeurd
dan ben je ook van een heleboel reparaties af die zogenaamd nodig zijn
en dat kan bij oldtimers best om de twee jaar
want in de meeste gevallen worden deze autos wel goed onderhouden
en diegene die hem slecht onderhoud
komt er vanzelf achter als hij een dijk van een reparatielijst onder z,n neus krijgt na twee jaar
Bas
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
k zeg ook niet dat ze allemaal zo zijnko de fries schreef: ik laat mij busjes en auto,s al jaren keuren bij de zelfde garage en hij is nog nooit tenonrechte afgekeurd , ben zelfs blij met de gevonden gebreken
zoal een borging uit een stuurkogel bij een citroen ,had aardig fout kunnen gaan
ik ken er hier ook zat waar je niet belazerd wordt
k zeg alleen dat er toch wel heel veel zijn waar je of heel soepel door de keuring komt met hooguit een aantal aandachtspunten van te verwachten reparaties
waarop eigenlijk afgekeurd zou moeten worden
resultaat is daarvan dat er toch autos de weg op komen die er belaberd aan toe zijn
persoonlijk vind ik de marges die afkeur betekenen nog krapper mogen
in plaats van een grijs gebied waarin het als aandachtspunt gemeld moet worden