Bushunting

Wil je gewoon iets kwijt ? Zeg het dan hier.
Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Bushunting

Bericht door Gliset » za okt 27, 2007 22:57 pm

Omdat onze Canada trip (zie elders op dit forum) vermoedelijk definitief van de baan is zijn we vandaag opnieuw naar een bus gaan kijken, in Pijnacker ditmaal. Op zich een redelijke bus (mooie Westy Berlin uit '78, wel met typische USA probleempjes), maar ik zit toch nog wel met een paar vraagjes:

1. Wie heeft er ervaringen met de GE motoren? Ik heb zelf in Australie wel met een GD motor gereden (injectie, maar met mechanische klepstoters), maar aan die motor niet zulke beste herinneringen (door een losse klepzitting stonden we halverwege de trip stil in 'the middle of nowhere'... :cry: ). Het voordeel van de GE (injectie plus hydraulische klepstoters) lijkt het mindere onderhoud te zijn (geen kleppen meer te stellen), maar elk voordeel heb z'n nadeel, nietwaar? Dus wat is het nadeel van de GE motoren? En zijn er nog een beetje onderdelen voor te krijgen in Nederland? Of ben je dan aangewezen op de firma K&K, die in heel veel van hun bussen dergelijke motoren hebben liggen?

2. Nog tips voor missende onderdelen? De verkoper zou nog wat navraag doen, maar in ieder geval missen de zitkist, lamp achterin, gaas achter lamellenramen en mogelijk de tafel...

3. En dan is natuurlijk de bekleding slecht. Met name de voorstoelen zijn er erbarmelijk aan toe (je kunt het frame zien). Tips voor restauratie van de stoelen?

4. Onder de bus zit een gastank. Wat zijn dat eigenlijk voor tanks, en kun je die in NL (en de rest van Europa) laten vullen? Heb je daar iets van een keuring voor nodig?

Na Pijnacker ook nog naar Renkum gereden, maar dan moet mijn spaarpot nog groter worden... :oops:

Wellicht kan ik binnenkort melden dat mijn 'busvirus' echt heeft toegeslagen, maar jullie hulp bij deze vraagjes is zeer gewenst!

CJ
'79 VW T2 Berlin

erik-69
Beginner
Berichten: 99
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 15:38 pm
Locatie: andijk

Bericht door erik-69 » zo okt 28, 2007 8:47 am

Ben je op zoek naar een camper?

BusOK
Luchtgekoeld
Berichten: 3858
Lid geworden op: za dec 02, 2006 17:14 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Heerlen

Re: Bushunting

Bericht door BusOK » zo okt 28, 2007 11:46 am

Gliset schreef:
2. Nog tips voor missende onderdelen? De verkoper zou nog wat navraag doen, maar in ieder geval missen de zitkist, lamp achterin, gaas achter lamellenramen en mogelijk de tafel...

3. En dan is natuurlijk de bekleding slecht. Met name de voorstoelen zijn er erbarmelijk aan toe (je kunt het frame zien). Tips voor restauratie van de stoelen?
Vraag 2 :
zitkist heb ik
lamp achterin? welke bedoel je?
kijk eens hier : http://www.vwbusparts.freeserve.co.uk/v ... light.html

gaas achter lamellenraam kijk hier :
http://www.vwbusparts.freeserve.co.uk/v ... renet.html

Vraag 3 :
Bachus in Susteren
http://www.bachusautobekleding.nl/
onderdelen nodig? PB maar!

Gebruikersavatar
Raymond
Gevorderde
Berichten: 747
Lid geworden op: di sep 25, 2007 22:47 pm
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Raymond » zo okt 28, 2007 12:17 pm

Importeer jij die netten hilfiger?

Of weet jij een bedrijf die ze in nederland verkoopt?

Grtjs Ray
Busloos..

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Bericht door Baphi » zo okt 28, 2007 12:20 pm

Zo'n horgaas is eenvoudig zelf te vervangen door een rol te kopen bij de DHZ-zaak. Op maat snijden/knippen, peesje eruit, oude horgaas eruit, nieuw horgaas erin, pees erin duwen en klaar!

Wij hebben het een paar maanden gedaan. Kind kan de was doen.

Een compleet frame voor zo'n hor is een ander verhaal... Rolf de Kam zal ze vast wel regelmatig hebben liggen, net als Etienne!

Bas
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Bericht door Gliset » zo okt 28, 2007 12:21 pm

@Hilfinger: bedankt voor de info. Had de kist al wel bij je gezien, alleen de verkeerde bekleding. Maar 'k zal het onthouden (mooi voor op m'n verlanglijstje :wink: )

Was ook nog een puntje vergeten:
5. Wat te doen met de 110Volt aansluitingen? Ombouwen naar Europees 220V? Of gebruik maken van verloopstekkers en/of 110V apparaten? Zijn die uberhaupt te krijgen?

We krijgen er steeds meer zin in...

CJ
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Bericht door Gliset » zo okt 28, 2007 12:24 pm

bas_T2a schreef:Zo'n horgaas is eenvoudig zelf te vervangen door een rol te kopen bij de DHZ-zaak. Op maat snijden/knippen, peesje eruit, oude horgaas eruit, nieuw horgaas erin, pees erin duwen en klaar!

Wij hebben het een paar maanden gedaan. Kind kan de was doen.

Een compleet frame voor zo'n hor is een ander verhaal... Rolf de Kam zal ze vast wel regelmatig hebben liggen, net als Etienne!

Bas
Hm... frame weet ik zeker dat dat er is, maar er zit nu geen gaas in, dus of het peesje er wel is... Maar bedankt voor de tip!
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Bericht door Baphi » zo okt 28, 2007 12:33 pm

Gliset schreef:@Hilfinger: bedankt voor de info. Had de kist al wel bij je gezien, alleen de verkeerde bekleding. Maar 'k zal het onthouden (mooi voor op m'n verlanglijstje :wink: )

Was ook nog een puntje vergeten:
5. Wat te doen met de 110Volt aansluitingen? Ombouwen naar Europees 220V? Of gebruik maken van verloopstekkers en/of 110V apparaten? Zijn die uberhaupt te krijgen?

We krijgen er steeds meer zin in...

CJ
Volgens mij kun je 110V "receptor" eruit schroeven en vervangen voor een 230V exemplaar. Als je dat in de bus ook doet ben je weer "Europees". Of zie ik nu iets over het hoofd?? Zekeringen o.i.d.?
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

BusOK
Luchtgekoeld
Berichten: 3858
Lid geworden op: za dec 02, 2006 17:14 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Heerlen

Bericht door BusOK » zo okt 28, 2007 12:36 pm

op diezelfde site staat nog een zitkist
maar volgens mij een ander formaat

http://www.vwbusparts.freeserve.co.uk/v ... tool1.html

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door BusOK op zo okt 28, 2007 12:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
onderdelen nodig? PB maar!

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Bericht door Gliset » zo okt 28, 2007 12:36 pm

bas_T2a schreef:Volgens mij kun je 110V "receptor" eruit schroeven en vervangen voor een 230V exemplaar. Als je dat in de bus ook doet ben je weer "Europees". Of zie ik nu iets over het hoofd?? Zekeringen o.i.d.?
Koelkast? Maar da's een goed punt, want die wordt nog vervangen (de koelkast-kast is nu leeg, er komt nog een 'gevulde' variant in de plaats).
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Bericht door Baphi » zo okt 28, 2007 12:41 pm

Gliset schreef:
bas_T2a schreef:Volgens mij kun je 110V "receptor" eruit schroeven en vervangen voor een 230V exemplaar. Als je dat in de bus ook doet ben je weer "Europees". Of zie ik nu iets over het hoofd?? Zekeringen o.i.d.?
Koelkast? Maar da's een goed punt, want die wordt nog vervangen (de koelkast-kast is nu leeg, er komt nog een 'gevulde' variant in de plaats).
Da's aardig! Met biertjes, coooolaaaaa e.d.??
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Bericht door Gliset » zo okt 28, 2007 13:45 pm

bas_T2a schreef:
Gliset schreef:
bas_T2a schreef:Volgens mij kun je 110V "receptor" eruit schroeven en vervangen voor een 230V exemplaar. Als je dat in de bus ook doet ben je weer "Europees". Of zie ik nu iets over het hoofd?? Zekeringen o.i.d.?
Koelkast? Maar da's een goed punt, want die wordt nog vervangen (de koelkast-kast is nu leeg, er komt nog een 'gevulde' variant in de plaats).
Da's aardig! Met biertjes, coooolaaaaa e.d.??
Helaas, denk het niet. Maar die kan ik dan in ieder geval wél koud houden! 8)
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Bericht door Gliset » zo okt 28, 2007 16:17 pm

frieser schreef:Maar eh, is het niet beter je te concentreren op de staat van de bus dan de losse onderdeeltjes? die vind je echt nog wel. Ik heb destijds om een wieldop lopen handelen terwijl ik naar heel andere dingen had moeten kijken...
Helemaal waar. Puntjes 2 en verder zijn de kleine dingetjes, die niet de doorslag gaan geven. Punt 1 (ervaringen met de GE motor) was voor mij belangrijker, en de reden dit onderwerp aan te maken. De staat van de bus is goed, en de motor wordt nog extra gecontroleerd door Paalman (compressie en verdere staat). Ik had gehoopt op nog wat meer commentaar op de motor...
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Bericht door Gliset » ma okt 29, 2007 14:57 pm

Jammer, nog steeds geen reacties op de motor vraag. Hoop echt snel nog wat ervaringen van iemand te horen, de motor is toch een van de belangrijkste onderdelen van de bus...
Gliset schreef:
bas_T2a schreef:Volgens mij kun je 110V "receptor" eruit schroeven en vervangen voor een 230V exemplaar. Als je dat in de bus ook doet ben je weer "Europees". Of zie ik nu iets over het hoofd?? Zekeringen o.i.d.?
Koelkast? Maar da's een goed punt, want die wordt nog vervangen (de koelkast-kast is nu leeg, er komt nog een 'gevulde' variant in de plaats).
Zat nog es te zoeken naar wat meer info, en vond een plaatje uit een handleiding:
Afbeelding
Zo'n paneel zit er in de bus, dus het omwisselen van 110 naar 230 betekent dat hier ook wat zou moeten veranderen...
'79 VW T2 Berlin

Gesloten