Startprobleem stroomuitval

Gebruikersavatar
Has
Actief Lid
Berichten: 123
Lid geworden op: wo apr 23, 2014 12:45 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Home is where you park it!

Startprobleem stroomuitval

Bericht door Has » di mar 07, 2023 8:21 am

Hoi Allemaal,

Onze T2B van 1978 heeft een startprobleem.
Als ik de bus op contact zet gaat de stroom gewoon aan.
Zodra ik de contactsleutel verder draai om de startmotor rond te laten gaan valt alles uit, de complete stroom is dan weg.
De startmotor gaat niet rond.
Na het loshalen van de massa op de accu en weer vastzetten gaat de stroom gewoon weer aan.
Ik heb al gezocht of er ergens een massaprobleem zit.
Het probleem doet zich ook niet altijd voor, de ene keer draait de startmotor direct rond, de andere keer valt alles uit.
Heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn?

De startmotor is 1,5 jaar oud.
De accu is volledig geladen met de lader.

Groet, Has
T2B Berlin Perlweiß/Taigagrün 1978

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Startprobleem stroomuitval

Bericht door mobiel70 » di mar 07, 2023 9:15 am

Ik hen het,elfde ooit gehad met de startmotor van een Fiat 500 (oud model) na een regen- of sneeuwbui. Bij droog weer geen enkel probleem. Nadat ik de startmotor had ingepakt in plastic was het probleem verholpen. Oorzaak was een lekstroom via het vocht dat zich op de startmotor bevond.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Has
Actief Lid
Berichten: 123
Lid geworden op: wo apr 23, 2014 12:45 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Home is where you park it!

Re: Startprobleem stroomuitval

Bericht door Has » di mar 07, 2023 10:05 am

mobiel70 schreef:
di mar 07, 2023 9:15 am
Ik hen het,elfde ooit gehad met de startmotor van een Fiat 500 (oud model) na een regen- of sneeuwbui. Bij droog weer geen enkel probleem. Nadat ik de startmotor had ingepakt in plastic was het probleem verholpen. Oorzaak was een lekstroom via het vocht dat zich op de startmotor bevond.
Het probleem doet zich nu pas voor na een winterperiode van stilstand in een droge garage.
Ik heb het al eens eerder gehad, toen dacht ik dat het door een kortsluiting kwam in de verlichting van het oliedruk- en/of olietemperatuurmetertje.
De stekkers hiervan heb ik allemaal vernieuwd, gesoldeerd en goed geïsoleerd. Toch komt het probleem nog terug.
Ook heb ik de massa van de accu goed schoongemaakt aan de accupool en aan het chassis. Daarna nog steeds hetzelfde euvel.

De laatste keer dat ik probeerde te starten bleef dit iedere keer lukken, maar ik ben bang dat het probleem terugkomt.
Zou het bv. het startrelais kunnen zijn?
T2B Berlin Perlweiß/Taigagrün 1978

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Startprobleem stroomuitval

Bericht door old brumax » di mar 07, 2023 15:32 pm

Denk dat het probleem in het beruchte blokje zit onder aan het contactslot, dan zit daar een slecht contact in die normaal net genoeg stroom doorlaat maar bij zwaardere belasting niet meer.
Maar je hebt het alleen over de massa van de accu, heb je ook de + pool eraf gehad , schoon gemaakt en weer goed vast gezet, dat zou ook een goede kanshebber zijn.
Meten is weten zeggen ze toch, meet eens of die dikke draad onder het contactslot spanning heeft en gelijk de sleutel omdraaien dan kun je zien of de spanning wegvalt en ook of die wegblijft dan weet je dat je het daar achter moet zoeken.
Laatst gewijzigd door old brumax op di mar 07, 2023 16:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Has
Actief Lid
Berichten: 123
Lid geworden op: wo apr 23, 2014 12:45 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Home is where you park it!

Re: Startprobleem stroomuitval

Bericht door Has » di mar 07, 2023 15:59 pm

Welk "berucht blokje" is dat dan?
En: Heeft dat beruchte blokje nog een andere naam buiten berucht blokje, en Is dat beruchte blokje te vervangen?
T2B Berlin Perlweiß/Taigagrün 1978

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Startprobleem stroomuitval

Bericht door old brumax » di mar 07, 2023 16:16 pm

Has schreef:
di mar 07, 2023 15:59 pm
Welk "berucht blokje" is dat dan?
En: Heeft dat beruchte blokje nog een andere naam buiten berucht blokje, en Is dat beruchte blokje te vervangen?
Nou dat is in feite je contactschakelaar, het slot met de sleutel is het mechanische deel en dat blokje het electrische.
Kijk anders even in de schatkamer daar zijn div stukken over vol geschreven, en daar staat ook hoe je die moet vervangen, het blokje op zich kost niet zo veel maar het is een behoorlijke klus om te vervangen.
Heb je behalve de accu ook nog naar de aansluiting op de starmotor gekeken en deze event. schoon gemaakt of vastgezet/gecontroleerd, alle stroom loopt via dat punt verder naar de hele bus.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Startprobleem stroomuitval

Bericht door old brumax » di mar 07, 2023 16:44 pm

Has schreef:
di mar 07, 2023 15:59 pm
Welk "berucht blokje" is dat dan?
En: Heeft dat beruchte blokje nog een andere naam buiten berucht blokje, en Is dat beruchte blokje te vervangen?
https://www.paruzzi.com/nl/panoramabus/ ... teit//694/ Dit is het beruchte blokje!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Startprobleem stroomuitval

Bericht door Davy_B. » di mar 07, 2023 17:17 pm

Ik zit momenteel ook even met een elektrisch probleem... Ik probeer vanalles en nog wat maar moet eigenlijk beginnen bij begin, goeie accukabels want ik vermoed slecht contact op mijn startmotor! Dus ik overloop mijn contacten vanaf de accu. Kan evengoed het beruchte blokje zijn natuurlijk zoals bij u mss het geval is... Check even uw accu want een volgeladen accu is daarom niet een goede accu! Mag gerust 12.5 volt zijn maar als de startmotor (lees zware belaster) rond moet trekt hij deze op zijn kont zonder rond te draaien! Even meter op de accu en iemand laten "starten". Succes hier! 😅

Gebruikersavatar
Has
Actief Lid
Berichten: 123
Lid geworden op: wo apr 23, 2014 12:45 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Home is where you park it!

Re: Startprobleem stroomuitval

Bericht door Has » di mar 07, 2023 19:57 pm

@Davy: De accu krijgt de startmotor met gemak rond. Hij start alleen de ene keer niet en dan valt alle stroom uit.
Accupool los en weer erop en het volgende moment kan het maar zo zijn dat hij wel start, dan gaat de startmotor met alle gemak rond en ook meerdere keren achter elkaar opnieuw.
T2B Berlin Perlweiß/Taigagrün 1978

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Startprobleem stroomuitval

Bericht door Davy_B. » di mar 07, 2023 22:48 pm

Mja dat is dan idd niet de oorzaak... Dan toch dat blokje? Maar nu je zegt dat je soms geen problemen hebt is dat dan een mogelijkheid? Elektrische problemen I love it! 😅

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Startprobleem stroomuitval

Bericht door mobiel70 » di mar 07, 2023 23:44 pm

In mijn ervaring leidt dat blokje een onregelmatig leven voordat het helemaal de geest geeft. Soms doet 'ie 't wel, soms niet. Vervangen is dan een optie.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Re: Startprobleem stroomuitval

Bericht door fleetwood » za mar 11, 2023 17:13 pm

Ik heb het startblokje van een T2B zelf ook vervangen volgens de onderstaande handleiding. Zo moeilijk is het ook weer niet... Duurt wel even.

De 'tamper proof bolt' waarover gesproken wordt, ging er makkelijk uit met een linkse tap (voor het verwijderen van schroeven met doorgedraaide kop).

https://ratwell.com/mirror/bclausen/How_to_files/IgnSw/
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Startprobleem stroomuitval

Bericht door old brumax » zo mar 12, 2023 13:17 pm

Hoi Has, geen idee of je dat blokje al hebt , zo ja dan zou je eerst nog kunnen testen of dat de werkelijke oorzaak is door hem gewoon aan te sluiten en met een plat ding te starten, event een aantal dagen en dat blokje gewoon met een plakbandje of id even vastzetten, stel dat dat niet het probleem is dan heb je niet alles voor niets losgehaald.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Has
Actief Lid
Berichten: 123
Lid geworden op: wo apr 23, 2014 12:45 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Home is where you park it!

Re: Startprobleem stroomuitval

Bericht door Has » ma mar 13, 2023 11:38 am

old brumax schreef:
zo mar 12, 2023 13:17 pm
Hoi Has, geen idee of je dat blokje al hebt , zo ja dan zou je eerst nog kunnen testen of dat de werkelijke oorzaak is door hem gewoon aan te sluiten en met een plat ding te starten, event een aantal dagen en dat blokje gewoon met een plakbandje of id even vastzetten, stel dat dat niet het probleem is dan heb je niet alles voor niets losgehaald.
Dank voor de tip!
Ik heb het blokje nog niet gekocht.
Hij blijft nu nl. gewoon starten zonder problemen.
Ik was wel van plan dat blokje vast te kopen, en met jouw tip kan ik het eerst testen.
T2B Berlin Perlweiß/Taigagrün 1978

Gebruikersavatar
Has
Actief Lid
Berichten: 123
Lid geworden op: wo apr 23, 2014 12:45 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Home is where you park it!

Re: Startprobleem stroomuitval

Bericht door Has » di apr 18, 2023 13:45 pm

Update: Nieuw blokje onder contactslot gekocht en geplaatst.
- 1e keer contactsleutel op contact: alles gaat aan, contactsleutel naar startstand: alles valt (WEER) uit.
- opnieuw op contact blijft alles uit.
- -pool accu los en weer erop, opnieuw proberen te starten, en startmotor gaat direct rond....!?

Zou het dan toch bijv. de (nieuwe repro China) startmotor zijn?
Kan het zijn dat bijv. de solenoide blijft hangen o.i.d. die na het loskoppelen en aansluiten van de accu weer functioneert?
Ik heb geen idee waar ik het nog moet zoeken.
T2B Berlin Perlweiß/Taigagrün 1978

Plaats reactie