'Ons Sanseveria'

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Plaats reactie
Tebbi
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: do okt 10, 2013 20:47 pm
Bouwjaar Bus: 1977

'Ons Sanseveria'

Bericht door Tebbi » zo jun 26, 2022 12:58 pm

Hi allemaal!

Sinds 20 maart zijn wij, Anke en Tim uit Tilburg, trotse eigenaren van een T2b Westfalia Berlin uit 1977.
Een eigen T2, het begon te kriebelen in februari tijdens een vakantie in Mexico toen we daar een paar dagen op pad waren met een oranje exemplaar, Anke zei voor de grap dat ze zo'n campertje ook wel in Nederland wilde. Een autofanaat als ik heeft van die kans dan ook meteen gebruik gemaakt en na wat rekensommetjes op een Mexicaans strand leek het wel haalbare kaart. Op dat moment dacht ik stiekem nog dat de T2 gekte na de vakantie wel over zou zijn, maar in Nederland liet het ons niet los. Grappig detail: Ik wilde na de vakantie een VCT2.nl account aanmaken met mijn emailadres, foutmelding: 'email adres al in gebruik'.... Bleek dat ik in 2013 al een account had aangemaakt! Was dit meant to be?

Afbeelding
Door dit busje waren we meteen verkocht!

Terug in Nederland hebben een paar -niet rijdbare- opknappers bekeken bij de bekende aircooled handelaren maar die hadden zoveel werk dat ze deze zomer de weg niet meer op zouden gaan.

Uiteindelijk zijn we in Zuid-Duitsland uitgekomen bij een groen exemplaar. Er zit zeker nog flink wat werk aan maar hij reed op eigen kracht de aanhanger op, een rijdend project!
Afbeelding

Snel een Nederlands kenteken er op, APK gekeurd en daarna klaarmaken voor de spuiter waar hij nu staat.

Afbeelding

Afbeelding

Op dit moment zijn we bezig met de voorbereidingen voor de opbouw, willen hem graag moderniseren met behoud van de originele uitstraling, wat er nog moet gebeuren:
- Huishoudaccu plaatsen, misschien met zonnepanelen.
- Usb punten in het interieur.
- Fineer van de Berlin kastjes herstellen, iemand tips? Op reprowesty.com heb ik de originele fineer reeds gevonden.
- Gas en water is incompleet, werkend krijgen.
- Deze wensenlijst zal nog wel langer worden ;)

Op dit forum heb ik al heel wat tips and tricks gevonden waarvoor dank! Fijn om te zien dat iedereen elkaar helpt.

Als ons busje weer vers in de lak zit komt er weer een update!
Laatst gewijzigd door Tebbi op ma jun 27, 2022 18:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Rich1986
Actief Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: ma apr 22, 2019 19:36 pm

Re: 'Ons Sanseveria'

Bericht door Rich1986 » zo jun 26, 2022 16:12 pm

Welkom hier. Bus is een hele goede basis zo te zien. Waar word hij gespoten?

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: 'Ons Sanseveria'

Bericht door mobiel70 » zo jun 26, 2022 17:42 pm

Ik vrees dat je van dit virus niet afkomt, hoeveel boosters je ook krijgt :mrgreen: Geniet van het opknappen en opbouwen, en daarna? Heerlijk rondrijden en nog meer plezier hebben! :!:
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: 'Ons Sanseveria'

Bericht door blokkever » zo jun 26, 2022 19:44 pm

Mooie bus.
Bij Bus-ok kun je ook complete interieur panelen kopen.
Wil je de bestaande panelen opnieuw fineren, dan is Reprowesty de enige optie zover ik weet.
Ik heb in mijn bus de panelenset van Reprowesty, dat is prima kwaliteit, maar toch zie je nog wel een beetje kleurverschil met de originele meubelpanelen.
Als je alleen losse randjes weer vast wilt lijmen dan kun je dat prima met D3 of D4 houtlijm weer vast lijmen. Zorg er dan wel voor dat er geen rommel of oude lijmresten tussen het fineer en hout zitten, anders wordt het resultaat niet mooi vlak.
Voor een voorbeeld kun je even in mijn bus verhaal kijken: viewtopic.php?f=6&t=10827&start=480#p370257

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: 'Ons Sanseveria'

Bericht door Tuinkabouter90 » zo jun 26, 2022 23:29 pm

welkom en leuk dat je over jullie belevenissen wilt schrijven.
succes met mooi maken

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Re: 'Ons Sanseveria'

Bericht door fleetwood » ma jun 27, 2022 11:43 am

Ikzelf heb recent zelf een nieuw interieur gebouwd en gelamineerd met formica. reprowesty verkoopt iets vergelijkbaars (maar ander merk geloof ik...), dus dat zou je op dezelfde manier moeten kunnen verwerken.

In mijn busverhaal (fleetwoods bus) kun je terug vinden hoe ik het heb gedaan (ff tot 2 jaar terug scrollen ofzo, daar staan veel foto's). Ik heb contact lijm gebruikt (bison kit) en daardoor zit de boel goed vast!

Ik heb mijn inspiratie gehaald uit het topic van [mention]Eppo91 [/mention] (T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin), maar daar zijn alle foto's verdwenen...
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

Gebruikersavatar
Rowan
Beginner
Berichten: 62
Lid geworden op: do okt 01, 2020 21:01 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: 'Ons Sanseveria'

Bericht door Rowan » ma jun 27, 2022 23:14 pm

Ziet er goed uit. Mooie staat om mee te beginnen (zo ver te beoordelen) en de aanpak ziet er in ieder geval goed uit ;)

Succes!

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

T2B "78, foto's op: http://00UM38.nl

Tebbi
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: do okt 10, 2013 20:47 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: 'Ons Sanseveria'

Bericht door Tebbi » wo jul 06, 2022 0:38 am

Geduld wordt beloond!
Vanavond hebben we de bus opgehaald bij de spuiter, wat een verschil, je geloofd haast niet meer dat het dezelfde is ;).

De bus is gespoten in L63H Taiga/Sage green en LB9A Candy White. De kleur groen is in het echt een stuk lichter dan op de foto's hieronder. Als laatste is nog een hoogglans blanke laklaag erover gegaan.

En over het wit ook nog een vraag: hoe kan ik deze autolak LB9A omzetten naar een RAL kleur? Wil graag mijn hefdak in dezelfde kleur rollen met Polyester DD Lak. Dit is in verschillende tinten wit verkrijgbaar maar welke past het beste bij Candy White? Heb heel internet al afgestruind maar kom niet verder dus wie het weet mag het zeggen! Had niet verwacht dat zo'n bekende VW kleur zo lastig om te zetten zou zijn. Zit met m'n handen in het haar...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast is het dak gereinigd, wil al het ijzeren montagemateriaal aan de buitenzijde door RVS vervangen voordat we gaan lakken.

Afbeelding

Afbeelding

Leuk om jullie reacties te lezen, hier hebben we zeker iets aan! Ga mijn bestaande kastjes proberen op te knappen met hout- of contactlijm.

We willen er graag deze zomer al mee aan de gang dus we gaan gas geven!

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: 'Ons Sanseveria'

Bericht door mobiel70 » wo jul 06, 2022 11:34 am

Waarom laat je je hefdak niet in dezelfde lak spuiten als de bovenzijde van jouw prachtige bus? Dat hebben wij ook gedaan en het wordt heel mooi!

Afbeelding
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: 'Ons Sanseveria'

Bericht door blokkever » wo jul 06, 2022 14:36 pm

Inderdaad gewoon dezelfde lak gebruiken.
Bij mijn bus heb ik dezelfde kleur (L90D) gebruikt als op de bumpers.

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: 'Ons Sanseveria'

Bericht door mobiel70 » wo jul 06, 2022 15:07 pm

Ook ik heb er L90D op zitten...
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Tebbi
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: do okt 10, 2013 20:47 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: 'Ons Sanseveria'

Bericht door Tebbi » di okt 11, 2022 13:30 pm

Een paar maanden later, er is veel gebeurd! Inmiddels is Ons Sanseveria nog niet helemaal af maar 'af genoeg' om er mee op vakantie te gaan, laat ik er maar meteen wat foto's ingooien want die doen het altijd goed op een forum.

Tijdens het opknappen kwamen we nog een easter egg tegen, de auto is de laatste 10 jaar in Duitsland geweest dus waar komt die typisch Nederlandse sticker dan vandaan? Hij is door Kieft en Klok uit de USA gehaald blijkt uit de papieren, en zij hebben deze (gebruikte) trekhaak met sticker gemonteerd?
Afbeelding

Wij zijn begin september nog lekker een weekje naar de Elzas geweest, echt enorm veel leuke reacties krijg je tijdens zo'n reis! Daarnaast op de laatste foto, ik citeer, 'de grijze golf' was begonnen, ons busje valt wel op tussen de luxe campers van de pensionado's ;).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We zijn ver gekomen de afgelopen maanden, moeten nog wat zaken oppakken:
- 2e accu
- Westfalia gas en water in ere herstellen
- motor gaat niet uit op contact als dimlicht AAN staat... Lekstroom? Wie het weet mag het zeggen 🥲

To be continued...

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: 'Ons Sanseveria'

Bericht door Tuinkabouter90 » vr okt 14, 2022 23:23 pm

leuk dat je er plezier mee hebt.
en ja dat laatste is wel een hele leuke om te controleren of je licht nog aan staat :-)

Plaats reactie