Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Inmiddels staat de bus weer terug binnen, maar tussen de feestdagen door heb ik me zoals gezegd bezig gehouden met het verstellen van de torsieas aan de achterzijde en heb ik een zonnepaneel geplaatst.
De torsieas had ik in eerste instantie 1 tandje verplaatst aan de buitenkant, maar hierdoor stond de bus te hoog. Het zat me toch niet lekker, dus heb ik mezelf nog een ochtend kwaad gemaakt, waarna ik de afstelling opnieuw heb gedaan. Totaal is de binnenste vertanding 6 tandjes de ene kant op gegaan en heb ik de buitenste vertanding 6 tandjes terug verschoven. Ook zijn er nieuwe torsieas rubbers geplaatst, waardoor het verschil met voorheen nu ongeveer 3 centimeter betreft. Het is veel werk geweest, maar alles is nu perfect.
Op het dak heb ik een 180 watt zonnepaneel geplaatst. Enkel leven van een door de motor opgeladen accu gaf niet het resultaat wat we wilden en met dit paneel moet er voldoende stroom zijn voor onze wensen als het goed is. Ik heb er voor gekozen om net als Rowan de kabels door de achterzijde van het dak, buiten de poptop om, naar binnen te brengen om vervolgens boven de dakkast uit te komen. Vanaf daar ben ik naar de mppt regelaar gegaan, welke bij de rest is geplaatst
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
De torsieas had ik in eerste instantie 1 tandje verplaatst aan de buitenkant, maar hierdoor stond de bus te hoog. Het zat me toch niet lekker, dus heb ik mezelf nog een ochtend kwaad gemaakt, waarna ik de afstelling opnieuw heb gedaan. Totaal is de binnenste vertanding 6 tandjes de ene kant op gegaan en heb ik de buitenste vertanding 6 tandjes terug verschoven. Ook zijn er nieuwe torsieas rubbers geplaatst, waardoor het verschil met voorheen nu ongeveer 3 centimeter betreft. Het is veel werk geweest, maar alles is nu perfect.
Op het dak heb ik een 180 watt zonnepaneel geplaatst. Enkel leven van een door de motor opgeladen accu gaf niet het resultaat wat we wilden en met dit paneel moet er voldoende stroom zijn voor onze wensen als het goed is. Ik heb er voor gekozen om net als Rowan de kabels door de achterzijde van het dak, buiten de poptop om, naar binnen te brengen om vervolgens boven de dakkast uit te komen. Vanaf daar ben ik naar de mppt regelaar gegaan, welke bij de rest is geplaatst
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Hoe is het met de hoogte en garages.
Met mijn pv systeem pas ik precies in 210cm garages. Die doorvoer ziet er wat hoog uit. Maar wel achteraan waar de bus meestal wat doorhangt
Met mijn pv systeem pas ik precies in 210cm garages. Die doorvoer ziet er wat hoog uit. Maar wel achteraan waar de bus meestal wat doorhangt
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
De hoogte heb ik niet gemeten. Door de huishoudaccu is hij een centimeter of twee omlaag gegaan. Nu is hij drie centimeter omhoog na verstellen van de torsieas.
De dakdoorvoer is ook iets van twee a drie centimeter hoog, dus de bus is inderdaad wat hoger aan de achterzijde.
Met betrekking tot garages oid maak ik me geen zorgen, we gaan daar over het algemeen niet in. Tevens hebben we meestal ook nog de fietsen achterop, welke ook hoger uitkomen dan het gesloten hefdak.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
De dakdoorvoer is ook iets van twee a drie centimeter hoog, dus de bus is inderdaad wat hoger aan de achterzijde.
Met betrekking tot garages oid maak ik me geen zorgen, we gaan daar over het algemeen niet in. Tevens hebben we meestal ook nog de fietsen achterop, welke ook hoger uitkomen dan het gesloten hefdak.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Lars schreef: ↑ma jan 10, 2022 19:45 pmDe hoogte heb ik niet gemeten. Door de huishoudaccu is hij een centimeter of twee omlaag gegaan. Nu is hij drie centimeter omhoog na verstellen van de torsieas.
De dakdoorvoer is ook iets van twee a drie centimeter hoog, dus de bus is inderdaad wat hoger aan de achterzijde.
Met betrekking tot garages oid maak ik me geen zorgen, we gaan daar over het algemeen niet in. Tevens hebben we meestal ook nog de fietsen achterop, welke ook hoger uitkomen dan het gesloten hefdak.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
In frankrijk heb je van die camperplaatsen langs het strand. met daarbij een parkeerplaats voor gewone auto`s met een hoogte limiet balk.
ik heb best wel een aantal keer meegemaakt dat de hoge camperplaatsen bezet zijn maar die parkeerplaatsen wel plek is. dan rijden we met ons lage busje daarop op. en dat is meestal iets van tussen de 2 en 2.2m die 2 is krap maar lukt soms wel. vandaar de vraag.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3149
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Herkenbaar Frank, hebben wij ook vaker gedaan.
Overigens is het sowieso wel handig om je hoogte te weten, je komt soms toch wel eens een hoogte indicatie tegen die je doet twijfelen of het nou wel of niet kan
Overigens is het sowieso wel handig om je hoogte te weten, je komt soms toch wel eens een hoogte indicatie tegen die je doet twijfelen of het nou wel of niet kan
Take the planet and make it spin your way
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Na 2 koude weekenden weggeweest te zijn, afgelopen zonnig Paasweekend voor het eerst de Webasto compressor flink laten werken om de biertjes goed koud te houden. Helaas, de koelkast werd niet meer koud..
De compressor lijkt aan te slaan aan het geluid te horen, als ik de thermostaat knop omdraai ofwel aanzet. Ook de fan draait.
Helaas word hij niet meer koud. Wij weten zeker dat hij de vorige keren koud werd, aangezien er soms wat ijs op stond zelfs.
Aan de thermostaatknop kan het niet liggen. Ik heb deze kunnen elimineren door twee contacten met elkaar te verbinden, waardoor hij exact hetzelfde werkte alleen wederom niet koud werd. Dit dan dus zonder thermostaat.
Ik denk aan een defecte regelunit òf misschien aan koelgas dat is vervlogen. Dit laatste lijkt mij heel sterk, aangezien het er inmiddels een half jaar in zit. Heel veel meer opties zijn er verder niet lijkt me toch?
Ik ga morgen contacten met de leverancier.. Balen dit zeg!
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
De compressor lijkt aan te slaan aan het geluid te horen, als ik de thermostaat knop omdraai ofwel aanzet. Ook de fan draait.
Helaas word hij niet meer koud. Wij weten zeker dat hij de vorige keren koud werd, aangezien er soms wat ijs op stond zelfs.
Aan de thermostaatknop kan het niet liggen. Ik heb deze kunnen elimineren door twee contacten met elkaar te verbinden, waardoor hij exact hetzelfde werkte alleen wederom niet koud werd. Dit dan dus zonder thermostaat.
Ik denk aan een defecte regelunit òf misschien aan koelgas dat is vervlogen. Dit laatste lijkt mij heel sterk, aangezien het er inmiddels een half jaar in zit. Heel veel meer opties zijn er verder niet lijkt me toch?
Ik ga morgen contacten met de leverancier.. Balen dit zeg!
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Update over bovenstaand probleem. Er bleek een minuscuul gaatje in een leiding zitten waardoor er langzaam drukverlies optrad.
De leiding is terug in orde gemaakt door deze te laten hard solderen, waarna het systeem terug is gevuld met koelgas.
Gelukkig hebben wij weer koud bier!
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
De leiding is terug in orde gemaakt door deze te laten hard solderen, waarna het systeem terug is gevuld met koelgas.
Gelukkig hebben wij weer koud bier!
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
We zijn net terug van 4 weken Scandinavië. Via Denemarken naar Noorwegen tot boven Trondheim. Daarna net onder Zweeds Lapland fantastisch de echte wildernis beleefd, om vervolgens langzaam terug zuidelijk te gaan richting de Øresundbrug.
We hebben enorm genoten van de rust, ruigheid en de ongekende vrijheid van Scandinavië. Eind vorig jaar hebben we geïnvesteerd in een solar setup, omdat we graag wildkamperen. Dat hebben we geweten! Totaal 21 nachten offgrid gestaan, waarvan zeker drie kwart op de meest fantastische locaties. Een enkele keer sliepen we op een parkeerplaats en twee maal verbleven we op een camping voor onder andere een wasbeurt en het legen van het toilet.
We reden bijna 5000 kilometer, hebben geen problemen gehad en ons luchtgekoelde motortje verbruikte ongeveer een half litertje olie. We zijn super trots op onze bus, hij heeft het voortreffelijk gedaan!
Enkele sfeerbeelden..
Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
We hebben enorm genoten van de rust, ruigheid en de ongekende vrijheid van Scandinavië. Eind vorig jaar hebben we geïnvesteerd in een solar setup, omdat we graag wildkamperen. Dat hebben we geweten! Totaal 21 nachten offgrid gestaan, waarvan zeker drie kwart op de meest fantastische locaties. Een enkele keer sliepen we op een parkeerplaats en twee maal verbleven we op een camping voor onder andere een wasbeurt en het legen van het toilet.
We reden bijna 5000 kilometer, hebben geen problemen gehad en ons luchtgekoelde motortje verbruikte ongeveer een half litertje olie. We zijn super trots op onze bus, hij heeft het voortreffelijk gedaan!
Enkele sfeerbeelden..
Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3149
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
dat ziet er heel gaaf uit!
Take the planet and make it spin your way
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Tof!
Saai dat er niets kapot is gegaan.... je moet je wel verveeld hebben.
Saai dat er niets kapot is gegaan.... je moet je wel verveeld hebben.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Volgens mij was dit wel "een aardige" vakantie... Ziet er super uit!
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
De droom toch!
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Wauw dat ziet er fantastisch uit