Motorstoring
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Motorstoring
Ik vind je compressiemeting ook niet goed. De drukken zijn op zich niet verkeerd, maar het onderlinge verschil is veel te groot. Je wil max 10% verschil, bij jij zit tussen hoogste en laagste 25% verschil. Das veel te veel.
Take the planet and make it spin your way
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Motorstoring
Het zijn betrekkelijk nieuwe set zuigers en cil. met nog weinig km dus dat kan nog veranderen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Motorstoring
Daar hoeft ie niet beroerd om te lopen, het is geen toptune race motor, denk dat wanneer hij er 20 000 op heeft zitten geheel andere waarde's laat zien bij een nieuwe meting.
Voor nu zou ik een rollenbank opzoeken en de carbs afstellen dan zie je gelijk hoe hij loopt als de afstelling goed is.
Voor nu zou ik een rollenbank opzoeken en de carbs afstellen dan zie je gelijk hoe hij loopt als de afstelling goed is.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Motorstoring
okay, geef dan compressie voordeel van de twijfel, en probeer aanpak zoals Brumax hierboven voorsteld.
Take the planet and make it spin your way
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: Motorstoring
Oké, ga ik doen.
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: Motorstoring
Ik heb gezien dat het motorolie niveau weer is gestegen. Dus er komt weer benzine in het carter. Ik heb vandaag de benzinepomp gedemonteerd om te kijken of deze niet lek is. Hoe kan ik de pomp het beste controleren zonder deze uit elkaar te draaien. Voor deze pomp ( type 4 motor) is geen revisie set te krijgen, dus als er een pakking of iets dergelijks kapot gaat kost me dat een nieuwe pomp.
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: Motorstoring
Zo, even de draad weer opgepakt.
Benzinepomp is gecontroleerd en is in orde. Ook heb ik mij vergist voor wat betreft dat er benzine in het carter zit. Dit is dus niet het geval.
Door een foutieve afstelling van de ontsteking in het verleden, heb ik nogal wat ploffen en knallen gehad bij het starten. Wat kunnen hier de gevolgen/schade van zijn aan motor of carburateurs? Misschien moet ik het toch zoeken bij de carburateurs dat de motor zo slecht loopt.
Benzinepomp is gecontroleerd en is in orde. Ook heb ik mij vergist voor wat betreft dat er benzine in het carter zit. Dit is dus niet het geval.
Door een foutieve afstelling van de ontsteking in het verleden, heb ik nogal wat ploffen en knallen gehad bij het starten. Wat kunnen hier de gevolgen/schade van zijn aan motor of carburateurs? Misschien moet ik het toch zoeken bij de carburateurs dat de motor zo slecht loopt.
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10980
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Motorstoring
Ik ben de draad kwijt en jij geloof ik ook...
is het misschien handig om iemand in te huren? de motor te brengen naar een garage of een bevriende monteur of hier op het forum vragen?
Of zelf een boek of video bekijken waarbij ze alles uitleggen en je vanaf begin af aan de motor opbouwt?
want dit gaat hem niet worden ben ik bang...
is het misschien handig om iemand in te huren? de motor te brengen naar een garage of een bevriende monteur of hier op het forum vragen?
Of zelf een boek of video bekijken waarbij ze alles uitleggen en je vanaf begin af aan de motor opbouwt?
want dit gaat hem niet worden ben ik bang...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: Motorstoring
Inderdaad. Zo'n dubbele carb is moeilijk om zelf af te stellen. Waarom breng je hem niet gewoon naar een goede garage met de juiste apparatuur? Dan ben je van het hele gezeik af en weet je wat het was.
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: Motorstoring
Ja ja, het is knap duidelijk...
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Motorstoring
Het is heel lastig om zo een beeld te vormen wat er mogelijk aan de hand zou kunnen zijn. Je zegt dat het revisiebedrijf de motor heeft opgestart en afgesteld? Dus toen deed hij het. Ben je iets vergeten met montage? Rembekrachtiger? Choke-draad. Draad van de afslagklep van de carburateurs? Is er iets gedemonteerd geweest sinds hij opgestart is?
Aanpak bij dit soort problemen is immer de motor een once-over te geven en te controleren of alles juist is aangesloten en/of afgedopt. Daarna de grote dingen controleren: bougies schoon, kabels op de juiste plek, klepspeling in orde, ontsteking nog grofweg op tijd, contactpuntjes nog grofweg goed afgesteld? Ook de synchroonstelling van het stangenstelsel kun je goed optisch controleren. Omdat hij heeft gedraaid, zou ik het eerst bij controleren houden voordat je gelijk ergens aan gaat draaien.
Dit soort gedrag zie ik meestal bij
- Vacuumlekken of vergeten aansluitingen
- Afslagkleppen niet aangesloten
- Vlotternaald niet goed afgesteld (of te hoge benzinedruk)
- Ontstekingstijdstip te laat
- Verkeerde stationairafstelling en/of synchroonstelling van de carburateurs
In de hoek van de compressie moet je het niet zoeken. Met die verschillen moet hij gewoon netjes kunnen lopen.
Wat de tips hierboven betreft: ja het is slim om iemand met een flinke portie kennis en ervaring de bovenstaande punten te laten controleren. Anders blijf je zelf onnodig in cirkeltjes lopen. Het risico is dat je aan van alles gaat lopen rommelen en draaien en achteraf blijkt dat er 1 slangetje of draadje verkeerd zit.
Aanpak bij dit soort problemen is immer de motor een once-over te geven en te controleren of alles juist is aangesloten en/of afgedopt. Daarna de grote dingen controleren: bougies schoon, kabels op de juiste plek, klepspeling in orde, ontsteking nog grofweg op tijd, contactpuntjes nog grofweg goed afgesteld? Ook de synchroonstelling van het stangenstelsel kun je goed optisch controleren. Omdat hij heeft gedraaid, zou ik het eerst bij controleren houden voordat je gelijk ergens aan gaat draaien.
Dit soort gedrag zie ik meestal bij
- Vacuumlekken of vergeten aansluitingen
- Afslagkleppen niet aangesloten
- Vlotternaald niet goed afgesteld (of te hoge benzinedruk)
- Ontstekingstijdstip te laat
- Verkeerde stationairafstelling en/of synchroonstelling van de carburateurs
In de hoek van de compressie moet je het niet zoeken. Met die verschillen moet hij gewoon netjes kunnen lopen.
Wat de tips hierboven betreft: ja het is slim om iemand met een flinke portie kennis en ervaring de bovenstaande punten te laten controleren. Anders blijf je zelf onnodig in cirkeltjes lopen. Het risico is dat je aan van alles gaat lopen rommelen en draaien en achteraf blijkt dat er 1 slangetje of draadje verkeerd zit.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
Re: Motorstoring
Even iets heel anders. Heb je de temp sensor bij de nr3 cilinder goed gecheckt. Klinkt als probleem bij warm worden van de motor. Een tweede punt zou een vacuüm lek kunnen zijn die ergens ontstaat als de motor warm wordt. Of praat ik nou poep
Job
12/1976 T2b Westfalia Berlin De Luxe 2.0L injectie
12/1976 T2b Westfalia Berlin De Luxe 2.0L injectie