diagnostische schakelaar
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
diagnostische schakelaar
Regelmatig ben ik alleen aan het werk aan mijn bus.
Nu lijkt het mij handig, om de diagnostische schakelaar te gebruiken om de motor vanuit de motorruimte te starten.
Ik heb eens zitten neuzen op " thesamba.com " en een artikel gevonden met onderstaande foto's.
Mijn vraag is nu, is dit correct aangesloten zoals die persoon heeft gedaan?
Hij gebruikt aansluiting nr. 15 en 50 van de stekker zoals te zien is op de foto.
Ik wil een en ander demontabel maken, dus als ik niet aan de motor werk verwijder ik de drukschakelaar.
Nu lijkt het mij handig, om de diagnostische schakelaar te gebruiken om de motor vanuit de motorruimte te starten.
Ik heb eens zitten neuzen op " thesamba.com " en een artikel gevonden met onderstaande foto's.
Mijn vraag is nu, is dit correct aangesloten zoals die persoon heeft gedaan?
Hij gebruikt aansluiting nr. 15 en 50 van de stekker zoals te zien is op de foto.
Ik wil een en ander demontabel maken, dus als ik niet aan de motor werk verwijder ik de drukschakelaar.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: diagnostische schakelaar
Om makkelijk aan de motor te werken heb ik een vaste startknop gemaakt aan een stuk tweelingsnoer waarvan de een naar de startdraad op de startmotor loopt en de ander aan de + in mijn geval de accu, alleen is het oppassen dat hij wel in zijn vrij staat voor je de knop bedient maar in de meeste gevallen start ik de motor en loop dan naar achteren, slaat hij dan af dan kan ik hem in de motorruimte weer starten!!!
Moet ik langer aan de motor sleutelen dan zet ik de massaschakelaar uit zodat de bobine niet steeds onder spanning staat.
Moet ik langer aan de motor sleutelen dan zet ik de massaschakelaar uit zodat de bobine niet steeds onder spanning staat.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: diagnostische schakelaar
Is tweelingdraad niet erg dun voor die klus?
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: diagnostische schakelaar
Nee hoor de schakeldraad naar het relais is net zo dik, 1.5 quadraad ongeveer schat ik.vd ronde draad, het relais trekt niet zó veel stroom.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: diagnostische schakelaar
Die schakelaar heb ik er standaard aan zitten, heel makkelijk als er onderweg iets is of zo.
Dat kastje heb ik dus niet, zit er bij mij niet in.
Dat kastje heb ik dus niet, zit er bij mij niet in.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: diagnostische schakelaar
Ik had het er eerst uit willen slopen, zit soms akelig in de weg.
Maar het heeft nu wel weer een aardige functie, toch wel makkelijk.
Maar het heeft nu wel weer een aardige functie, toch wel makkelijk.
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: diagnostische schakelaar
Zou alleen de volgende keer geisoleerde amp stekkers gebruiken.
En ook zie ik verder op de foto op de achtergrond van die vreselijke aftakkings knijp blokjes.
Hier komt makkelijk water in wat de kabels weer aantast met spook storingen tot gevolg.
En ook zie ik verder op de foto op de achtergrond van die vreselijke aftakkings knijp blokjes.
Hier komt makkelijk water in wat de kabels weer aantast met spook storingen tot gevolg.