Motorstoring
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Motorstoring
Vandaag mijn motor, na revisie, voor het eerst eens warm laten draaien. Eenmaal een beetje op temperatuur, begint hij raar te lopen en stopt ermee. Ik kreeg hem ook niet meer aan praat. Na enkele uren afkoelen, nogmaals starten loopt de motor weer perfect.
Waar moet ik dit euvel ergens zoeken?
Waar moet ik dit euvel ergens zoeken?
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Motorstoring
Wat is er tijdens de revisie gedaan, en door wie? het klinkt als vastlopen namelijk.
Take the planet and make it spin your way
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Motorstoring
gebrek aan koeling of gebrek aan smering.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10982
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Motorstoring
Staat de choke er nog op?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: Motorstoring
Gisteren heb ik de kleppen gecontroleerd, dat was allemaal prima.
Ik heb de motor gestart en op bedrijfstemperatuur laten komen. Hij blijft wel lopen maar loopt niet netjes.
Net of er een of twee cilinders niet meedoen. Komende week ga ik compressie meten op de cilinders, hoeveel bar moet ik hebben op een cilinder?
Ik heb de motor gestart en op bedrijfstemperatuur laten komen. Hij blijft wel lopen maar loopt niet netjes.
Net of er een of twee cilinders niet meedoen. Komende week ga ik compressie meten op de cilinders, hoeveel bar moet ik hebben op een cilinder?
Re: Motorstoring
Maar wat is er gereviseerd? (Voor de ene is een set bougies en klepstellen al revisie, voor de ander het lijnboren+reviseren/vervangen van alle draaiende delen)
Klepspeling goed? Gaat de choke klep open?
Wat voor motor is het? Vragen vragen vragen....
Klepspeling goed? Gaat de choke klep open?
Wat voor motor is het? Vragen vragen vragen....
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Motorstoring
7-9 bar, alle bougies eruit maar eerst de motor warm laten lopen, vervolgens de meter erin en even flink doorstarten zodat hij druk kan opbouwen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: Motorstoring
Vandaag de compressie gemeten.
De volgende waarden zijn eruit gekomen:
Cil. 1 = 110 PSI
Cil. 2 = 100 PSI
Cil. 3 = 125 PSI
Cil. 4 = 120 PSI
Dit is toch relatief in orde toch?
Denk niet dat de motor naar de motor-chirurg hoeft met deze waardes.
Wat is het volgende wat ik kan controleren om er achter te komen waarom de motor zo beroerd loopt. Vacuüm ventiel kapot misschien?
De volgende waarden zijn eruit gekomen:
Cil. 1 = 110 PSI
Cil. 2 = 100 PSI
Cil. 3 = 125 PSI
Cil. 4 = 120 PSI
Dit is toch relatief in orde toch?
Denk niet dat de motor naar de motor-chirurg hoeft met deze waardes.
Wat is het volgende wat ik kan controleren om er achter te komen waarom de motor zo beroerd loopt. Vacuüm ventiel kapot misschien?
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Motorstoring
Je hebt nog steeds niet aangegeven wat er gereviseerd is, heb je dat zelf gedaan of laten doen, als je dat hebt laten doen dan zou ik even naar die meneer terug gaan en vragen hoe dat komt dat ie zo slecht loopt.
Cil. 1 en 2 zijn het laagst en 3 het hoogst dat bevreemd mij een beetje omdat meestal 3 de probleemcil. is.
Wat voor ontsteking zit erop, met vervroeging of vacuum of beide, als er vacuum vervroeging op zit werkt dat dan nog goed,
verdelerkap eraf en aan het slangetje zuigen.
Zat dat slangetje/buisje er wel op en en niet lek of poreus.?
Ontsteking OK ook het tijdstip en opening vd punten.?
Wat voor motor is het?
Cil. 1 en 2 zijn het laagst en 3 het hoogst dat bevreemd mij een beetje omdat meestal 3 de probleemcil. is.
Wat voor ontsteking zit erop, met vervroeging of vacuum of beide, als er vacuum vervroeging op zit werkt dat dan nog goed,
verdelerkap eraf en aan het slangetje zuigen.
Zat dat slangetje/buisje er wel op en en niet lek of poreus.?
Ontsteking OK ook het tijdstip en opening vd punten.?
Wat voor motor is het?
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: Motorstoring
Dat is nu weer even een domper, ik dacht dat de compressie acceptabel was.
Maar dat even terzijde.
Je hebt gelijk dat het maar summiere informatie is.
Ik zal een en ander even op een rijtje proberen te zetten.
Het is een VW T2 A/B DeLuxe bus bouwjaar 1972.
De bus komt uit de USA en heeft daar vanaf medio 1988 in een garage gestaan.
Ik heb de bus willen hebben daar er weinig rottigheid aan plaatwerk te vervangen was. Dus veel tijd was ik niet kwijt aan laswerk, maar wel was ik veel tijd ( en geld ) kwijt aan rubbers en andere onderdelen. Alles wat ik in de handen viel letterlijk uit elkaar! Maar afin, het zij zo.
Ik heb de bus aangeschaft in 2015, dus al een paar jaartjes bezig. Het is de originele 1700 cc type 4 motor dubbele carburateurs.
Hier volgt wat er allemaal aan is gebeurt;
2016 revisie 2 x cilinderkoppen door gerenommeerd revisiebedrijf.
revisie 2 x carburateurs door gerenommeerd bedrijf
aanschaf nieuwe cilinders / zuiger set.
Deze zijn door mijzelf gemonteerd, en de motor is daarna door een gerenommeerd opgestart en afgesteld.
Ook zijn de bougies, bougiekabels, contactpunten, rotor, verdeelkap, dynamo, startmotor enz. enz. vervangen.
Daarna de motor gemonteerd en heeft uiteindelijk daarna goed gelopen.
Tot voor kort, toen kreeg ik de motor niet meer aan de praat. Hij starten wel maar sloeg niet aan.
Uiteindelijk heb ik hem weer aan de praat gekregen, maar door het vele starten, was er, naar mijn mening, benzine in het carter gekomen.
Ook zit er veel vocht in de motor, waarschijnlijk omdat de motor nooit echt goed warm is gedraaid.
Ik heb de vervuilde motor olie vervangen door nieuw en heb de motor een poosje warm laten draaien wat resulteerde in het verhaal aan het begin van deze topic. op het verdeelhuis zitten twee slangen, dus ik neem aan vervroeging en vacuüm.
Een heel verhaal dus.
Maar dat even terzijde.
Je hebt gelijk dat het maar summiere informatie is.
Ik zal een en ander even op een rijtje proberen te zetten.
Het is een VW T2 A/B DeLuxe bus bouwjaar 1972.
De bus komt uit de USA en heeft daar vanaf medio 1988 in een garage gestaan.
Ik heb de bus willen hebben daar er weinig rottigheid aan plaatwerk te vervangen was. Dus veel tijd was ik niet kwijt aan laswerk, maar wel was ik veel tijd ( en geld ) kwijt aan rubbers en andere onderdelen. Alles wat ik in de handen viel letterlijk uit elkaar! Maar afin, het zij zo.
Ik heb de bus aangeschaft in 2015, dus al een paar jaartjes bezig. Het is de originele 1700 cc type 4 motor dubbele carburateurs.
Hier volgt wat er allemaal aan is gebeurt;
2016 revisie 2 x cilinderkoppen door gerenommeerd revisiebedrijf.
revisie 2 x carburateurs door gerenommeerd bedrijf
aanschaf nieuwe cilinders / zuiger set.
Deze zijn door mijzelf gemonteerd, en de motor is daarna door een gerenommeerd opgestart en afgesteld.
Ook zijn de bougies, bougiekabels, contactpunten, rotor, verdeelkap, dynamo, startmotor enz. enz. vervangen.
Daarna de motor gemonteerd en heeft uiteindelijk daarna goed gelopen.
Tot voor kort, toen kreeg ik de motor niet meer aan de praat. Hij starten wel maar sloeg niet aan.
Uiteindelijk heb ik hem weer aan de praat gekregen, maar door het vele starten, was er, naar mijn mening, benzine in het carter gekomen.
Ook zit er veel vocht in de motor, waarschijnlijk omdat de motor nooit echt goed warm is gedraaid.
Ik heb de vervuilde motor olie vervangen door nieuw en heb de motor een poosje warm laten draaien wat resulteerde in het verhaal aan het begin van deze topic. op het verdeelhuis zitten twee slangen, dus ik neem aan vervroeging en vacuüm.
Een heel verhaal dus.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Motorstoring
Die had je beter eerst kunnen posten dan weet iedereen waarover het gaat, in mijn geval ben ik er vanuit gegaan dat het om een type 1 motor gaat maar het is dus een type 4 met dubbele carbs, wil je die goed afstellen dan zul je daar mee op een rollenbank/vermogensbank moeten waarbij ook gelijk de sproeierbezetting nagekeken kan worden, dat lukt je zo thuis nooit zo goed.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: Motorstoring
Dan zal ik eens moeten kijken of er zoiets hier in de buurt is.
De bus zal er dan op een autoambulance heen moeten aangezien ze nog geen kenteken heeft.
De bus zal er dan op een autoambulance heen moeten aangezien ze nog geen kenteken heeft.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Motorstoring
die cil. kop op de foto is die eraf gegooit of gewoon alleen schoongemaakt?
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: Motorstoring
Die is gereviseerd. Daar zat een stuk bougie in, de schade was vele malen erger. Het bedrijf heeft het zo goed mogelijk weg gefreesd.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Motorstoring
OK die schade die er nu nog aan zit stelt niets voor, is wel netjes gedaan, was al bang dat ze die eraf gehaald hadden.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!