Welke stroomverdeler?
Welke stroomverdeler?
Ik heb mijn motor volledig laten reviseren dus even opsommen:
1641cc, empi gtv2 koppen, engel w100 nokkenas, nieuwe oliepomp,...
Nu blijkt mijn stroomverdeler ook te veel speling te hebben dus die moet ik ook nieuw gaan kopen!
Wat raden jullie aan bij mijn setup? Originele met vacuüm of beter een 009?
Ik rijdt op een solex 34pict3 en een originele uitlaat
Alvast bedankt!
1641cc, empi gtv2 koppen, engel w100 nokkenas, nieuwe oliepomp,...
Nu blijkt mijn stroomverdeler ook te veel speling te hebben dus die moet ik ook nieuw gaan kopen!
Wat raden jullie aan bij mijn setup? Originele met vacuüm of beter een 009?
Ik rijdt op een solex 34pict3 en een originele uitlaat
Alvast bedankt!
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Welke stroomverdeler?
Een paar nieuwe bronzen busjes en hij is weer als nieuw!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Welke stroomverdeler?
Waar vind ik die bronzen busjes?
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Welke stroomverdeler?
Bij een onzer sponzoren.
Of op de bekende www. het staat er vol mee, even de maten opgeven.
Of op de bekende www. het staat er vol mee, even de maten opgeven.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Welke stroomverdeler?
123 ignition - tune, is niet veel duurder en je hebt nooit meer puntjes stellen, mooiere vonk en goede afstelmogelijkheden
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
Re: Welke stroomverdeler?
Als de rest van de motor nog een originele set-up heeft, zou ik in ieder geval een carb nemen met vacuümvervroeging, dus ook de originele. Of een elektronische variant daarvan. Ik heb zelf een tijdje gereden met een 009 op een verder niet aangepaste 1600 motor met een 34pict3 of 4 (weet ik even niet) carburateur, maar ben blij dat ik er weer eentje heb met vacuümvervroeger. Dat rijdt gewoon lekkerder.
Hier een kort-door-de-bocht uitleg over de elektronische varianten:
https://sites.google.com/site/pollekesk ... ontsteking
Het is maar hoe gemakkelijk je het wilt hebben. Ik vind ontsteking afstellen met de stroboscoop nog wel leuk, dus ik heb een variant op de Velleman die al in mijn busje was ingebouwd toen ik 'm kocht.
Hier een kort-door-de-bocht uitleg over de elektronische varianten:
https://sites.google.com/site/pollekesk ... ontsteking
Het is maar hoe gemakkelijk je het wilt hebben. Ik vind ontsteking afstellen met de stroboscoop nog wel leuk, dus ik heb een variant op de Velleman die al in mijn busje was ingebouwd toen ik 'm kocht.
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4838
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Welke stroomverdeler?
123 tune met vacuüm lijkt mij dan de beste optie. Iets duurder dan een originele, maar uiteindelijk goedkoper omdat je nooit meer contactpunten hoeft te vervangen e.d.
Motor loopt er mooier op en verdient zichzelf wel weer terug.
Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Motor loopt er mooier op en verdient zichzelf wel weer terug.
Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
zij die vielen zijn gevallen
Re: Welke stroomverdeler?
Zolang je vacuüm hebt is het altijd fijner om die te gebruiken.
Hoe heb je de speling bekeken? Bij een centrifugaal vervroeging voel je vaak ook meer beweging ten opzichte van een model met alleen vacuüm vervroeging.
Hoe heb je de speling bekeken? Bij een centrifugaal vervroeging voel je vaak ook meer beweging ten opzichte van een model met alleen vacuüm vervroeging.
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Welke stroomverdeler?
De gewone 123Ignition met vacuum is voldoende. Je hoeft niet de tune aan te schaffen. Mocht je in de toekomst nog twee carburateurs overwegen, dan even goed nadenken om dan de versie zonder vacuum te nemen. Anders altijd eentje met vacuum.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
Re: Welke stroomverdeler?
Hanoo kun je toelichten waarom je met 2 carburateurs de versie zonder vacuum toepast? Ik sta op het punt juist die versie te bestellen. Het aansluiten is niet noodzakelijk voor zover ik weet echter hij kost ook weer 100 euro meer. Niet gebruiken is dan weer zonde..
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Welke stroomverdeler?
Als je een lucifer afstrijkt dan zit er een tijd tussen het strijken en wanneer de lucifer daadwerkelijk brand. Daar hebben we met de verbranding in de cilinderkamer ook mee te maken. Daarom ontsteken we eerder dan dat de zuiger het bovenste dode punt heeft bereikt. Dit noemen we voorontsteking, (bijvoorbeeld 7,5 graden voor BDP). De waarde van deze voorontsteking gaat uit van een stationair draaiende motor (zie handboek voor het toerental, onze bussen 850-900 tpm).
Gaat de motor nu sneller draaien, zouden we een probleem hebben. Immers blijft de tijd van vonk tot daadwerkelijke verbranding hetzelfde, maar de motor draait sneller rond. Dus moeten we dat tijdstip vervroegen. Dit noemt men ontstekingsvervroeging (ignition advance in het Engels).
Moderne auto's hebben sensoren en computers die dit allemaal regelen. Bij onze oude gebakjes is het nog volledig mechanisch. Er zijn drie methoden: centrifugaal vervroeging, vacuum vervroeging, of een combinatie van deze twee.
Bij centrifugaal vervroeging wordt gebruik gemaakt van de middelpunt vliegende kracht. Hoe harder de verdeler ronddraait, hoe verder een setje veren wordt uitgerekt. Hierdoor verdraait de rotoras iets waarmee het ontstekingstijdstip vervroegd.
Bij vacuum vervroeging wordt gebruik gemaakt van een vacuum die wordt opgewekt aan de venturi in de carburateur. Hoe meer lucht wordt aangezogen door de motor, hoe groter de vacuumdruk wordt. De vacuum zorgt ervoor dat de grondplaat in de verdeler verdraait waardoor het ontstekingstijdstip vervroegd.
De meeste bussen hebben een verdeler die zowel vacuum- als centrifugaal vervroeging heeft. Het grootste deel wordt gevormd door de centrifugaal vervroeging die in directe relatie staat met het toerental van de motor. Door de toevoeging van vacuum vervroeging vanaf de carburateur, reageert de ontsteking ook op de stand van ons gaspedaal en dit maakt het geheel lekker soepel om te rijden. Met name bij plots acceleren of manoeuvreren merk je dit verschil goed. Dit vereist dat de carburateur een betrouwbare aansluiting heeft voor deze extra vacuum vervroeging en dat de verdeler ook is afgestemd op het motortype.
Ga je nu after-market carburateurs plaatsen (bijvoorbeeld van een enkele Solex 34PICT3 naar twee Weber carburateurs), dan ontbreekt die betrouwbare vacuum aansluiting op de carburateur. Er zit dan niets anders op dan een verdeler te plaatsen die zonder vacuum werkt. Je kunt geen gecombineerde vacuum/centrifugaalverdeler gebruiken zonder een betrouwbare vacuum aan te sluiten. Andersom kan wel: je kunt een verdeler plaatsen zonder vacuum, en de vacuumaansluiting op de carburateur afdoppen. Het reageert alleen wat minder direct op jouw instructie van het gaspedaal.
Dus: als je nu een nieuwe verdeler zou kopen, neem er eentje met een vacuumaansluiting. TENZIJ je plannen hebt om in de nabije toekomst 2 Webers te plaatsen. Dop dan de vacuum af en kies alvast voor een model zonder (009 of 123Ignition). De 123Ignition heeft overigens geen veren voor de vervoeging, maar regelt de vervroeging elektronisch, maar ook hier kun je de vacuumvariant niet gebruiken zonder een betrouwbare vacuum aansluiting van de carburateurzijde.
Duidelijk zo?
Gaat de motor nu sneller draaien, zouden we een probleem hebben. Immers blijft de tijd van vonk tot daadwerkelijke verbranding hetzelfde, maar de motor draait sneller rond. Dus moeten we dat tijdstip vervroegen. Dit noemt men ontstekingsvervroeging (ignition advance in het Engels).
Moderne auto's hebben sensoren en computers die dit allemaal regelen. Bij onze oude gebakjes is het nog volledig mechanisch. Er zijn drie methoden: centrifugaal vervroeging, vacuum vervroeging, of een combinatie van deze twee.
Bij centrifugaal vervroeging wordt gebruik gemaakt van de middelpunt vliegende kracht. Hoe harder de verdeler ronddraait, hoe verder een setje veren wordt uitgerekt. Hierdoor verdraait de rotoras iets waarmee het ontstekingstijdstip vervroegd.
Bij vacuum vervroeging wordt gebruik gemaakt van een vacuum die wordt opgewekt aan de venturi in de carburateur. Hoe meer lucht wordt aangezogen door de motor, hoe groter de vacuumdruk wordt. De vacuum zorgt ervoor dat de grondplaat in de verdeler verdraait waardoor het ontstekingstijdstip vervroegd.
De meeste bussen hebben een verdeler die zowel vacuum- als centrifugaal vervroeging heeft. Het grootste deel wordt gevormd door de centrifugaal vervroeging die in directe relatie staat met het toerental van de motor. Door de toevoeging van vacuum vervroeging vanaf de carburateur, reageert de ontsteking ook op de stand van ons gaspedaal en dit maakt het geheel lekker soepel om te rijden. Met name bij plots acceleren of manoeuvreren merk je dit verschil goed. Dit vereist dat de carburateur een betrouwbare aansluiting heeft voor deze extra vacuum vervroeging en dat de verdeler ook is afgestemd op het motortype.
Ga je nu after-market carburateurs plaatsen (bijvoorbeeld van een enkele Solex 34PICT3 naar twee Weber carburateurs), dan ontbreekt die betrouwbare vacuum aansluiting op de carburateur. Er zit dan niets anders op dan een verdeler te plaatsen die zonder vacuum werkt. Je kunt geen gecombineerde vacuum/centrifugaalverdeler gebruiken zonder een betrouwbare vacuum aan te sluiten. Andersom kan wel: je kunt een verdeler plaatsen zonder vacuum, en de vacuumaansluiting op de carburateur afdoppen. Het reageert alleen wat minder direct op jouw instructie van het gaspedaal.
Dus: als je nu een nieuwe verdeler zou kopen, neem er eentje met een vacuumaansluiting. TENZIJ je plannen hebt om in de nabije toekomst 2 Webers te plaatsen. Dop dan de vacuum af en kies alvast voor een model zonder (009 of 123Ignition). De 123Ignition heeft overigens geen veren voor de vervoeging, maar regelt de vervroeging elektronisch, maar ook hier kun je de vacuumvariant niet gebruiken zonder een betrouwbare vacuum aansluiting van de carburateurzijde.
Duidelijk zo?
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
Re: Welke stroomverdeler?
Ja duidelijk. Ik begrijp het principe. Dank voor je reactie.
Wat ik niet begrijp is waarom een dubbele weber setup de zaak verandert. Op 1 van mijn webers zit namelijk een vacuumpoort waarvan ik vermoed dat deze bedoeld is voor de vacuumvervroeging. Heeft het te maken met het pulserende karakter van het vacuum?! Dit omdat het vacuum opgewekt wordt door slechts 1 cilinder?
Wat ik niet begrijp is waarom een dubbele weber setup de zaak verandert. Op 1 van mijn webers zit namelijk een vacuumpoort waarvan ik vermoed dat deze bedoeld is voor de vacuumvervroeging. Heeft het te maken met het pulserende karakter van het vacuum?! Dit omdat het vacuum opgewekt wordt door slechts 1 cilinder?
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10980
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Welke stroomverdeler?
inderdaad bij een enkele carb. heb je het vauum van 4 cilinders. dat is sterker en constanter.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Welke stroomverdeler?
Er zit inderdaad een vacuum aansluiting op sommige Webers, al dan niet afgedopt. De vacuum opbrengst moet echter zijn afgestemd op de motor en verdeler. Aangezien Volkswagen zelf geen Webers plaatste, zal je de opbrengst (druk) van deze vacuumport moeten afstemmen op de motor/verdeler/vervroegingscurve. Medelid Gruns.Lex heeft dat al eens gedaan met Dellorto carburateurs door de vacuumdruk te meten en de veerdruk aan te passen.Caroline schreef: ↑zo mar 01, 2020 14:58 pmJa duidelijk. Ik begrijp het principe. Dank voor je reactie.
Wat ik niet begrijp is waarom een dubbele weber setup de zaak verandert. Op 1 van mijn webers zit namelijk een vacuumpoort waarvan ik vermoed dat deze bedoeld is voor de vacuumvervroeging. Heeft het te maken met het pulserende karakter van het vacuum?! Dit omdat het vacuum opgewekt wordt door slechts 1 cilinder?
Je zou een 123Tune kunnen aanschaffen. Dan kun je met de laptop erbij de juiste curve instellen (of laten instellen).
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
Re: Welke stroomverdeler?
Dat laatste is inderdaad precies de bedoeling. Ik bestel een 123tje en dan met vacuum optie. Dan is er altijd de optie deze te gebruiken in de toekomst.