Kapotte kop, tips voor heropbouw
Re: Kapotte kop, tips voor heropbouw
Inmiddels ben ik lekker spulletjes aan het verzamelen, en kan ik als het goed is de vrije dagen rond de feestdagen vullen met het opbouwen van een nieuw 2 liter blok
Al het plaatwerk gestraald. Ga ik zelf spuiten. Wel een hoop blok zeg! Al gauw 2 a 3x zoveel als de type 1. En het had heel wat tijd nodig om weer blank staal te zien:
2.0 liter, 8:1 compressie zuigers/cilinders
4-in-1 header met behoud van de kachelpijpen
BASS bewerkte koppen
"standaard" web-cam nokkenas, wat feitelijk die van een 914 is.
Getwijfeld over een snellere as, maar aangezien ik (voor nu) de standaard carburatie heb, leek mij dit de beste optie. Want een #73 of #86 is meer gemaakt voor toeren, en voor veel toeren moet ik dan eigenlijk ook de PDSIT's vervangen door webers of empi's. Verwacht dat dit al met optrekken goed loskomt.
En omdat ik nu wel wil weten wat de motor doet:
RPM
2xCHT
Lambda
voltage
verlichting
olietemp
oliedruk
binnentemperatuur
buitentemperatuur
En dat alles op 1 displaytje in plaats van een reeks metertjes zoals je vaak ziet. Past natuurlijk zo op de plek waar een klokje kan.
Al het plaatwerk gestraald. Ga ik zelf spuiten. Wel een hoop blok zeg! Al gauw 2 a 3x zoveel als de type 1. En het had heel wat tijd nodig om weer blank staal te zien:
2.0 liter, 8:1 compressie zuigers/cilinders
4-in-1 header met behoud van de kachelpijpen
BASS bewerkte koppen
"standaard" web-cam nokkenas, wat feitelijk die van een 914 is.
Getwijfeld over een snellere as, maar aangezien ik (voor nu) de standaard carburatie heb, leek mij dit de beste optie. Want een #73 of #86 is meer gemaakt voor toeren, en voor veel toeren moet ik dan eigenlijk ook de PDSIT's vervangen door webers of empi's. Verwacht dat dit al met optrekken goed loskomt.
En omdat ik nu wel wil weten wat de motor doet:
RPM
2xCHT
Lambda
voltage
verlichting
olietemp
oliedruk
binnentemperatuur
buitentemperatuur
En dat alles op 1 displaytje in plaats van een reeks metertjes zoals je vaak ziet. Past natuurlijk zo op de plek waar een klokje kan.
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Kapotte kop, tips voor heropbouw
Mooi stukje huisvlijt, wat voor componenten zitten daar in
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Kapotte kop, tips voor heropbouw
Mooi gedaan, ik ben ook wel benieuwd naar de details.
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: Kapotte kop, tips voor heropbouw
Ferry: nog plannen om over te stappen naar andere carbs ?
I am Wouth and I approve this message.
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: Kapotte kop, tips voor heropbouw
Ik heb ergens een geniaal en simpel ontwerp gezien voor een type-4-uitlaat.
Bouwer zei dat hij erg stil was.
Ik ga zoeken.
I am Wouth and I approve this message.
Re: Kapotte kop, tips voor heropbouw
Een Arduino Nano, Nextion touchscreen display, en natuurlijk wat sensoren. Waaronder een 14point7 lambda, 2x thermokoppel+bijbehorende meetversterkertjes, en een hall sensor welke ik bij het vliegwiel of de ventilator wil plaatsen. (Bij het vliegwiel zit al een mooie opening in het carter, volgens mij zit daar ook een sensor bij de injectie modellen.) Alleen even kijken hoe ik dan de magneetjes op het vliegwiel vastmaak. Qua kosten is dit minder dan 1 losse AFR gauge kit.... en het 3d geprinte houdertje met wat carbon folie ziet er nog (te) sjiek uit ook
(Wel nog een paar dingetjes finetunen, zoals de olietemperatuur kalibreren, alarmpieper instellen, en eigenlijk wil ik in de motorruimte ook iets van een rpm uitlezing wanneer ik de carburateurs/verdeler afstel.)
Zou ik wel willen, maar de 34 PDSIT's heb ik al voorzien van nieuwe geleidebussen, dus vrijwel zonder speling/lekkage, en met de juiste sproeiers moet dat op zich best aardig gaan. Verwacht alleen geen hoog vermogen in de hoge toeren. Daar waar een set 40mm webers nog vrolijk doorgaat. Maargoed, als ik nog eens 1000€ in een ouwe sok vind kan dat altijd nog. Voor de revisie ben ik al gauw 4-5k verder, en dan wil ik er eerst eens lekker mee op vakantie om dat te rechtvaardigenwouthwortel schreef: ↑zo dec 15, 2019 12:21 pmFerry: nog plannen om over te stappen naar andere carbs ?
Re: Kapotte kop, tips voor heropbouw
Ik heb trouwens chromo HD stoterstangen (Empi, 80€)
Maar als ik het goed begrijp moet je die op "close to none" speling afstellen vanwege uitzettingscoëfficiënt die anders is dan de alu stangen. En ze kunnen wat luider zijn, wat ook nog enigszins te dempen is door het shimmen van de klepstoters.
De originele stangen heb ik nog liggen, maar hebben wel wat slijtage doordat ze de wanden van de pijpjes of dat borgende ijzerdraad hebben geraakt. En misschien ook qua lengte onjuist door de nieuwe opbouw.
En gezien de iets scherpere nokkenas en licht versterkte veren lijkt het mij beter om wat sterkere stangen te gebruiken.
Gewoon de chromo gebruiken? En op minimale speling afstellen zoals ik het en der lees?
(Alternatief was alu HD, al 100€ duurder, of staal Duitse kwaliteit, nog duurder.... Leuk voor een >5000rpm motor denk ik zo.)
Verder kan ik lekker aan de gang deze 2 weken vakantie
Maar als ik het goed begrijp moet je die op "close to none" speling afstellen vanwege uitzettingscoëfficiënt die anders is dan de alu stangen. En ze kunnen wat luider zijn, wat ook nog enigszins te dempen is door het shimmen van de klepstoters.
De originele stangen heb ik nog liggen, maar hebben wel wat slijtage doordat ze de wanden van de pijpjes of dat borgende ijzerdraad hebben geraakt. En misschien ook qua lengte onjuist door de nieuwe opbouw.
En gezien de iets scherpere nokkenas en licht versterkte veren lijkt het mij beter om wat sterkere stangen te gebruiken.
Gewoon de chromo gebruiken? En op minimale speling afstellen zoals ik het en der lees?
(Alternatief was alu HD, al 100€ duurder, of staal Duitse kwaliteit, nog duurder.... Leuk voor een >5000rpm motor denk ik zo.)
Verder kan ik lekker aan de gang deze 2 weken vakantie
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Kapotte kop, tips voor heropbouw
Klopt, Chrome Molybdenum stoterstangen moet op "0" speling afstellen.
Re: Kapotte kop, tips voor heropbouw
Top, goed om te weten.
Gisteren eens gekeken naar de nieuwe lagers en het carter, alleen voel ik nog een piep klein beetje beweging als ik het hoofdlager in zijn zitting zet. De vorige was 22.15 á 22.18 mm, dus ik hoopte dat vervanging wel zou volstaan en de ruimte in het lager zelf zat. Ook doordat hij is gelijnboord en het lager dan weer vers vlees zou hebben.
Maar blijkbaar is de zitting ook een paar honderste ingeslagen wat dus net dat tikje geeft wat ik voel misschien dat ie gewoon muurvast zit als ik de 2 helften op elkaar schroef, maar dat risico wil ik niet nemen.
Ik zie wel lagers met een flens die een mm dikker zijn, maar niet met mijn onder/overmaat. Dus ik denk dat ik van een vliegwielshim een spacer ga draaien. die dan hopelijk de juiste dikte heeft.
Zeg maar wat ze hier doen, maar dan zonder bewerking van het carter, hooguit het lager zelf om hem te laten passen.
[https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... p?t=667128
Gisteren eens gekeken naar de nieuwe lagers en het carter, alleen voel ik nog een piep klein beetje beweging als ik het hoofdlager in zijn zitting zet. De vorige was 22.15 á 22.18 mm, dus ik hoopte dat vervanging wel zou volstaan en de ruimte in het lager zelf zat. Ook doordat hij is gelijnboord en het lager dan weer vers vlees zou hebben.
Maar blijkbaar is de zitting ook een paar honderste ingeslagen wat dus net dat tikje geeft wat ik voel misschien dat ie gewoon muurvast zit als ik de 2 helften op elkaar schroef, maar dat risico wil ik niet nemen.
Ik zie wel lagers met een flens die een mm dikker zijn, maar niet met mijn onder/overmaat. Dus ik denk dat ik van een vliegwielshim een spacer ga draaien. die dan hopelijk de juiste dikte heeft.
Zeg maar wat ze hier doen, maar dan zonder bewerking van het carter, hooguit het lager zelf om hem te laten passen.
[https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... p?t=667128
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Kapotte kop, tips voor heropbouw
Waarom zou je daar aan gaan klooien, Het carter is gelijnboord , dus het lager ligt er vast in, Volgens mij word dan ook de flank opgezuiverd zodat die ook weer passen, de flank word door de koppeling constant naar achter gedrukt, als je dat stukje verder doorleest word gezegd dat 30 % van ALLE motoren een beetje flankspeling hebben.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Kapotte kop, tips voor heropbouw
Dat klopt niet helemaal, alleen wanneer je de koppeling intrapt komt er axiale druk op het lager.old brumax schreef:...de flank word door de koppeling constant naar achter gedruk...
Maar wat de speling betreft, zou het carter eerst eens samenbouwen met met de krukas er in en dan het vliegwiel (handvast) monteren met teveel shims zodat er geen axiale speling is.
ls je dan nog steeds speling voelt dan heb je een probleem.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Kapotte kop, tips voor heropbouw
ik bedoelde dat er naar voren geen druk op komt alleen naar achter en als het lager goed past word hij dus 1 keer naar achter gedrukt en blijft daar vervolgens zitten. met de shims stel je de speling tussen lager en krukas af maar kan het lager nog steeds bewegen als dat niet op maat af/pasgedraaid is tijdens het lijnboren.blokkever schreef: ↑zo dec 22, 2019 12:07 pmDat klopt niet helemaal, alleen wanneer je de koppeling intrapt komt er axiale druk op het lager.old brumax schreef:...de flank word door de koppeling constant naar achter gedruk...
Maar wat de speling betreft, zou het carter eerst eens samenbouwen met met de krukas er in en dan het vliegwiel (handvast) monteren met teveel shims zodat er geen axiale speling is.
ls je dan nog steeds speling voelt dan heb je een probleem.
Alleen als hij dus niet klem zit in het carter dan kan hij gaan zwabberen en is het carter binnen de kortste keren uitgesleten.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Kapotte kop, tips voor heropbouw
Wel een goed idee om hem eens dicht te schroeven, kijken of hij ook echt klem zit. Vraag is alleen of dat nog zo is na een paar jaar.
Het lager gaat er overigens strakker in dan in dat filmpje, daar lijkt het wel of hij hem zo er in kan laten vallen zodra die spacer op z'n plek zit. Waardoor ik vermoed dat hij alsnog wat ruimte heeft. Ik moet hem wel het laatste stukje met de hand op zijn plek drukken. Maar als ik dan aan de uitstekende helft trek zit er iets beweging op. Bij het blok wat ik voor mijn kever bouwde (met gevlakte zitting+aangepast lager) kan ik mij dat niet herinneren.
Ga het sowieso nog even met ahnendorp opnemen, had aangegeven; lager zitting checken. Blijkbaar niet gebeurd, anders had ik nog een ander carter kunnen inzetten.
Het lager gaat er overigens strakker in dan in dat filmpje, daar lijkt het wel of hij hem zo er in kan laten vallen zodra die spacer op z'n plek zit. Waardoor ik vermoed dat hij alsnog wat ruimte heeft. Ik moet hem wel het laatste stukje met de hand op zijn plek drukken. Maar als ik dan aan de uitstekende helft trek zit er iets beweging op. Bij het blok wat ik voor mijn kever bouwde (met gevlakte zitting+aangepast lager) kan ik mij dat niet herinneren.
Ga het sowieso nog even met ahnendorp opnemen, had aangegeven; lager zitting checken. Blijkbaar niet gebeurd, anders had ik nog een ander carter kunnen inzetten.
Re: Kapotte kop, tips voor heropbouw
Nou, hun support was IIG niet dat wat ik van een bedrijf verwacht. Beetje meedenken/lezen wat de klant vraagt is er niet bij blijkbaar.
Nu was het lijnboren feitelijk gratis vanwege een actie, en het vlakken van de cilindervoet is ook niet duur, maar als ze gewoon even hadden gekeken zoals ik gevraagd had, dan had ik het andere carter ingezet. En kon ik nu al lang opbouwen.
Maargoed, via een revisiebedrijf hier in de buurt de naam van Rijn motorenrevisie in Cruquius ontvangen, geen website, maar via google zag ik wel dat wat Porsche gebruikers lang geleden er naar volle tevredenheid zijn geholpen. Hopelijk niet de porsche prijzen En het is minder ver rijden voor mij dan Ahnendorp/HotRod.
Hopelijk kan ik daar het 2e carter laten lijnboren. Zet ik daar de "standaard" lagers in die ik al heb. En kunnen ze hopelijk de zitting van het 1e carter wat vlakken, zodat ik daar een lagerset met bredere borst in kan zetten, en dan kan ik die dus ook nog opbouwen wanneer ik mij verveel
Inmiddels wel al het plaatwerk gespoten, en de motorruimte opgeknapt (accuzuur schade opgelapt, daarna de boel strak gemaakt en gespoten). Dus kom de tijd wel door.
Nu was het lijnboren feitelijk gratis vanwege een actie, en het vlakken van de cilindervoet is ook niet duur, maar als ze gewoon even hadden gekeken zoals ik gevraagd had, dan had ik het andere carter ingezet. En kon ik nu al lang opbouwen.
Maargoed, via een revisiebedrijf hier in de buurt de naam van Rijn motorenrevisie in Cruquius ontvangen, geen website, maar via google zag ik wel dat wat Porsche gebruikers lang geleden er naar volle tevredenheid zijn geholpen. Hopelijk niet de porsche prijzen En het is minder ver rijden voor mij dan Ahnendorp/HotRod.
Hopelijk kan ik daar het 2e carter laten lijnboren. Zet ik daar de "standaard" lagers in die ik al heb. En kunnen ze hopelijk de zitting van het 1e carter wat vlakken, zodat ik daar een lagerset met bredere borst in kan zetten, en dan kan ik die dus ook nog opbouwen wanneer ik mij verveel
Inmiddels wel al het plaatwerk gespoten, en de motorruimte opgeknapt (accuzuur schade opgelapt, daarna de boel strak gemaakt en gespoten). Dus kom de tijd wel door.
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: Kapotte kop, tips voor heropbouw
dat glimt allemaal weer mooi.