Ral 1007 kleurige bus met 2 liter subie en t3 5-bak. ooit met Dormobile dak

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: hipp-E bus

Bericht door fahtal » zo jan 05, 2020 9:43 am

Regel unit is 1 onderdeel van vele.

Bij die projecten kan je inspiratie op doen voor allerhande onderdelen een problemen.

Heater= föhn bijvoorbeeld;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: hipp-E bus

Bericht door fahtal » ma jan 06, 2020 23:26 pm

Oostenrijks bedrijf schroeft brandstofmotor in Tesla Model 3 https://www.nu.nl/auto/6022047/oostenri ... del-3.html (via @NUnl)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: hipp-E bus

Bericht door jerupke » di jan 07, 2020 8:40 am

Wordt veelal belachelijk gemaakt, maar is het dat ook?


Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: hipp-E bus

Bericht door Wilfred » di jan 07, 2020 9:27 am

ik heb enkel bovenstaand artikel gelezen, dus geen verdere kennis van dit project, maar op basis van het artikel lijkt het een prima concept. Maar ik denk dat het hele idee van honderden kilometers actieradius onzin is. Ik denk dat het gemiddelde accupakket van een Tesla veel te groot is. Veel mensen rijden max 100 kilometer per rit (bijv enkele reis naar het werk) op een dag. op het werk kan je wel weer laden. Met de helft van een tesla accu kan dat dus ook.

natuurlijk is er een groep rijders die constant op de weg zit, daarvoor is bovenstaande een prima oplossing, als de standaard tesla accu niet voldoende is. Maar het zou mij niets verbazen als driekwart van de tesla rijders ook prima uit de voeten kan met de helft, of nog minder, van hun huidige actieradius.

Dat vind ik eigenlijk doodzonde van alle schaarse, milieubelastende materialen die in de accu's verwerkt zitten.

En dat is ook meteen de reden waarom ik mik op een bescheiden actieradius.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2388
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: hipp-E bus

Bericht door Gliset » di jan 07, 2020 11:09 am

Wilfred schreef:
di jan 07, 2020 9:27 am
ik heb enkel bovenstaand artikel gelezen, dus geen verdere kennis van dit project, maar op basis van het artikel lijkt het een prima concept. Maar ik denk dat het hele idee van honderden kilometers actieradius onzin is. Ik denk dat het gemiddelde accupakket van een Tesla veel te groot is. Veel mensen rijden max 100 kilometer per rit (bijv enkele reis naar het werk) op een dag. op het werk kan je wel weer laden. Met de helft van een tesla accu kan dat dus ook.

natuurlijk is er een groep rijders die constant op de weg zit, daarvoor is bovenstaande een prima oplossing, als de standaard tesla accu niet voldoende is. Maar het zou mij niets verbazen als driekwart van de tesla rijders ook prima uit de voeten kan met de helft, of nog minder, van hun huidige actieradius.

Dat vind ik eigenlijk doodzonde van alle schaarse, milieubelastende materialen die in de accu's verwerkt zitten.

En dat is ook meteen de reden waarom ik mik op een bescheiden actieradius.
Dat de accu's (of eigenlijk de angst voor reikwijdte) in veel gevallen overdreven is klopt inderdaad wel, al vind ik 100km dan wel weer erg krap. Ik rijd zelf regelmatig rond de 200km met de RWS poolauto's (Renault Zoë, dezelfde als we nu privé ook rijden). Veel interessanter is de laadsnelheid, die sterk oploopt momenteel. Bij Tesla kan je inmiddels met 250kW laden. Uitgaande van een verbruik van zo'n 200Wh/km laad je dan zo'n 1250km/uur. Maar ook dan is accugrootte wel belangrijk, omdat snelladen alleen lukt tussen 10% en 80% van de capaciteit van je accu. Met dat soort laadsnelheden zijn er volgens mij nauwelijks nog toepassingen te verzinnen waarvoor een range extender (in de vorm van een verbrandingsmotor of fuel cell) nog interessant zijn.

Over de milieubelastende en schaarse materialen van accu's kunnen we hele grote bomen opzetten. Hergebruik van accu's (bijvoorbeeld voor de elektrificatie van onze bussen :mrgreen: ) helpt in ieder geval de milieubelasting te spreiden over een groter gebruik, en toename van het aanbod zal ook de terugwinning van materialen vereenvoudigen. Interessanter vind ik vaak nog dat het wél gezegd wordt over autoaccu's, maar niet (of veel minder) over de accu's in telefoons en andere electronica. En dat er van de wereldproductie van Cobalt een evengroot aandeel gebruikt wordt voor de productie van diesel als het aandeel dat gebruikt wordt voor alle (!) accu's hoor je al helemaal zelden...

Maar laten we dit topic vooral gebruiken om je ombouw te volgen Wilfred :wink: Liggen de oranje kabels al bijna klaar? :wink:
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: hipp-E bus

Bericht door Wilfred » di jan 07, 2020 11:36 am

Ik ben rustig bezig met de voorbereiding.

Ik ben gisteravond begonnen om mezelf te leren tekenen zodat ik wat makkelijker onderdelen kan maken etc. Ik wilde dat al langere tijd leren, en ik denk dat je netter kan bouwen als je dat beheerst.

Ik moest ergens mee beginnen dus heb een tekening gemaakt voor een plaat met een schakelpatroon voor in de bus. hiermee wordt het schakelen makkelijker, want je kan heel duidelijk zien in welke versnelling je zit. De pook komt er doorheen natuurlijk, en daarmee kan je het patroon volgen bij het schakelen. En ja, dat gaat er allemaal weer uit als ie elektrisch wordt, maar ik kon niets anders bedenken wat ik nodig had en ik wordt niet gelukkig van tekenen zonder doel.

dit is het geworden:
Afbeelding
Afbeelding

Die ga ik komende week frezen uit een plaat aluminium. Je ziet dat er een boutgat aan de zijkant zit, daar komen nog bekerhouders aan. Omdat het kan. Die moet ik allen nog tekenen. Ga ik later deze week doen.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: hipp-E bus

Bericht door fahtal » di jan 07, 2020 15:22 pm

Ik was het bij agata in eerste instantie van plan. dat was net op het moment dat de rdw lastig ging doen.

maar ik kwam op een terug verdien tijd zoals die van pv panelen zo rond de 8 a 10 jaar als ik hem voor dagelijks gezien gebruik ging gebruiken. tov een standaard cj blok.

accu leven ergens rond de 200.000km (dan is je bus ook wel weer aan een roestauratie toe) reikwijdte 200km.

de functie van de bus was dus in en rond om het dorp. met incidenteel een ritje verder naar de dierentuin. dan wil je dus wel dat die makkelijk 50km op en neer kan.

Wil je de bus voor reizen en kamperen gebruiken dan ga je dus al gauw denken aan ritjes naar het strand bijvoorbeeld dan denk ik toch dat je liever wat meer dan 200km kan halen.

elektrisch rijden wordt ook wel vergeleken met diarree... je zit toch met samen geknepen billen af te vragen haal ik het wel.

ps

Ik heb ook nog gekeken naar hub motoren die ik ipv de voorwielen wou doen. dan laat je de benzine motor er gewoon in en heb je een hybride.

wat ook kan is dat je het redelijk plug and play maakt. in de zomer vakantie hengel je de diesel erin. en de rest van de jaar ga je elektrisch
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: hipp-E bus

Bericht door Wilfred » di jan 07, 2020 15:58 pm

fahtal schreef:
di jan 07, 2020 15:22 pm

elektrisch rijden wordt ook wel vergeleken met diarree... je zit toch met samen geknepen billen af te vragen haal ik het wel.
Net als met een type 1 blokje als je in de eerste versnelling de berg op kruipt en de olietemperatuur op ziet lopen :D
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: hipp-E bus

Bericht door fahtal » di jan 07, 2020 19:03 pm

Precies.

En jij was net van der diarree af met je diesel
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: hipp-E bus

Bericht door jerupke » di jan 07, 2020 19:17 pm

The weakest part of a car is the nut holding the steeringwheel...

Actieradius is 1 ding, maar ook afhankelijk van beschikbaarheid laadpunten.

Vrienden van ons gingen afgelopen jaar met de Tesla op wintersport.
Laten we 's nachts rijden, dat schiet lekker op ....

Accu's vooraf volledig volgeladen zodat ze een heel stuk op weg konden.

Echter... die tesla is is zo slim dat hij d.m.v. de ingegeven bestemming gaat rekenen waar je ongeveer moet stoppen om te laden.... én... hij kijkt ook meteen of er laadpalen zijn rond die locatie.... én.... of er nog meer Tesla's onderweg zijn die moeten laden...

Resultaat: bij Kerpen (D) stoppen om te laden.

Als je uit Elsloo komt is dat net 50km....
Dat deed onze vriend dus niet...
Dat koste hem dus een nacht...
Want waar zijn accu's leeg waren, stonden nog 40 van die "nuts" die gewoon doorgereden waren...

Gewoon iets om over na te denken...

Maar mooie tekening. Is leuk als je het zelf kan, idd.
Naast leuk ook nog makkelijk.



Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: hipp-E bus

Bericht door Wilfred » vr jan 24, 2020 10:22 am

Bij het uitwerken van de elektrische plannen zat ik toch met twee dingen.

1. de bus is best klein met 2 kids
2. Ik respecteer de bus teveel om bijv. de bodem kapot te slijpen voor het plaatsen van accu's. ( nu kan je zeggen, maar er hangt toch ook een diesel in. Ja, maar ik kan alles terug draaien, en wat er dan blijft zijn hooguit paarr gaatjes of boutjes waar nu wat bevestigd is, maar de bus is echt met minimale moeite terug te brengen naar origineel. Een leek zal het sowieso nooit zien.)

Dus ik wilde iets groters, waar ik niet aan gehecht was...
Laatst gewijzigd door Wilfred op di sep 29, 2020 9:40 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: hipp-E bus

Bericht door fahtal » vr jan 24, 2020 12:16 pm

2 kids is hefdak...

Succes met het melkpak! hij ziet er lekker vies uit
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: hipp-E bus

Bericht door Briebelbus » vr jan 24, 2020 13:08 pm

Dat is dus een Volkswagen (L)elijke (T)ransporter.

Ik heb met zo’n ding gereden in 1997. Vond het een verschrikking.
Een T2 Jurgensautovilla daarintegen.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: hipp-E bus

Bericht door Wilfred » vr jan 24, 2020 14:03 pm

fahtal schreef:
vr jan 24, 2020 12:16 pm
2 kids is hefdak...

Succes met het melkpak! hij ziet er lekker vies uit
Klopt, en ik had dus ook al een Dormobile dak liggen om de 2 kids te kunnen herbergen. Maar ik vind de leefruimte ook gewoon krap. Wij willen nog graag een keer naar Scandinavie, als het een dag regent ben je echt ongelukkig met zijn viertjes een hele dag in een t2. Met ons tweeen vonden we dat destijds al heel krap, en daarom zijn wij na onze vakantie in Noorwegen alleen nog maar naar lekker-weer-landen-vakanties geweest, zodat je altijd 's ochtends al buiten kan zitten tot 's avonds laat en enkel slaapt in de bus.

Vind dat best een beperking. Maar goed, geen idee of de LT dit op gaat lossen hoor. Ik vond hem stieken ook gewoon best leuk!

Oh, en als VIES mijn enige probleem is, ben ik een gelukkig man. Maar ik verwacht meer ellende op een voertuig wat al 25 jaar niet voorzien is van apk... :D
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: hipp-E bus

Bericht door fahtal » vr jan 24, 2020 14:08 pm

ach ja ik vind die ontbijtjes wel gezellig als het buiten regent. en de kids kennen de routine al. 1 voor 1 aan kleden en stil zitten;)

en als het de hele week regent hebben we een navigatie fout gemaakt;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie