Dat is veiliger op een rotonde.old brumax schreef: ↑za nov 23, 2019 13:04 pmWaarom zit er een verwarming op je linker remschijf en niet rechts??
A&E's Finse T1 1967 restauratie
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Dus.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Alles zit er onder en is weer aangesloten.
Alleen nog nieuwe bedrading naar de claxon maken, want de nieuwe stuurstang is niet hol.
Alleen nog nieuwe bedrading naar de claxon maken, want de nieuwe stuurstang is niet hol.
Dus.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Zo de bus is bijna klaar voor de proefrit met de Red 9 Design voorwielophanging.
De bus heb ik ook weer wat hoger op de wielen gezet, goed te zien aan het achterwiel.
Nu nog een keer goed de remmen ontluchten en alles nalopen en dan hopelijk fluitend op pad.
De bus heb ik ook weer wat hoger op de wielen gezet, goed te zien aan het achterwiel.
Nu nog een keer goed de remmen ontluchten en alles nalopen en dan hopelijk fluitend op pad.
Dus.
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Nieuwe setup ziet er netjes uit. Rijd het nu ook veel beter?
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Damm.. echt super mooi. En niet gelijk testen? Nu kan het nog zonder pekel
zij die vielen zijn gevallen
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Afgelopen week werd er in het noorden van het land al wel gestrooid, dus het kan er al wel liggen
Take the planet and make it spin your way
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Waar nodig de bouten van de nieuwe stuurinrichting geborgd en alles nog eens nagekeken.
Eindelijk de eerste rit met de nieuwe voorwielophanging!
Hierbij een opsomming van de na- en voordelen van het RED 9 Design ontwerp.
Nadelen:
- Niet goedkoop,
- Grotere draaicirkel,
- Meer omwentelingen van het stuur nodig,
- Claxon moet anders aangesloten worden t.o.v. origineel.
Voordelen:
- De bus stuurt merkbaar lichter,
- Geen speling in stuurinrichting,
- Bochten en rotondes veel makkelijker te nemen,
- Zelfs bij 100 km/uur ontspannen sturen,
- Betere vering/demping, dus hobbels zijn sneller te nemen.
Na de rit nog even goed afgespoeld voordat de bus gestald wordt voor de winter.
Eindelijk de eerste rit met de nieuwe voorwielophanging!
Hierbij een opsomming van de na- en voordelen van het RED 9 Design ontwerp.
Nadelen:
- Niet goedkoop,
- Grotere draaicirkel,
- Meer omwentelingen van het stuur nodig,
- Claxon moet anders aangesloten worden t.o.v. origineel.
Voordelen:
- De bus stuurt merkbaar lichter,
- Geen speling in stuurinrichting,
- Bochten en rotondes veel makkelijker te nemen,
- Zelfs bij 100 km/uur ontspannen sturen,
- Betere vering/demping, dus hobbels zijn sneller te nemen.
Na de rit nog even goed afgespoeld voordat de bus gestald wordt voor de winter.
Laatst gewijzigd door EeVeeWee op zo feb 09, 2020 11:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Dus.
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Mooi hoor.. fijn dat je ook de nadelen noemt al ben ik nog steeds (positief) jaloers op je as.. ooit op een dag.......
Blijft ook een super mooie bus..
Blijft ook een super mooie bus..
zij die vielen zijn gevallen
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Ik denk dat de voordelen wel opwegen tegen de nadelen. Grotere draaicirkel zal een kwestie van wennen worden. De dure aanschaf waarschijnlijk ook .
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Ja de nadelen zijn in verhouding helemaal niet interessant ten opzicht van de voordelen.
Dan maar af en toe wat meer voor- en achteruit steken, geen probleem.
Hopelijk kunnen we lekker van de bus blijven genieten, we hebben ons meteen ingeschreven voor het VW-Bulli-Treffen in Juli 2020, hopelijk gaat dat lukken.
https://www.bullitreffen.at/de/
Dan maar af en toe wat meer voor- en achteruit steken, geen probleem.
Hopelijk kunnen we lekker van de bus blijven genieten, we hebben ons meteen ingeschreven voor het VW-Bulli-Treffen in Juli 2020, hopelijk gaat dat lukken.
https://www.bullitreffen.at/de/
Laatst gewijzigd door EeVeeWee op zo dec 08, 2019 17:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Dus.
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
oh, dat lijkt mij ook echt fantastisch om nog eens heen te gaan
Take the planet and make it spin your way
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
De tocht over de gros clockner alleen al is de moeite waard, een aantal stukken waarbij de bus er flink tegen aan moet maar voor het grootste gedeelte goed te doen, en dan het uitzicht dat is echt
o-n-v-e-r-g-e-t-e-l-i-j-k .
o-n-v-e-r-g-e-t-e-l-i-j-k .
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Ik heb bewust gekozen voor een 1800 cc motorblok met veel koppel, dus het klimmen zou geen probleem moeten zijn.old brumax schreef: ↑zo dec 08, 2019 15:15 pmDe tocht over de gros clockner alleen al is de moeite waard, een aantal stukken waarbij de bus er flink tegen aan moet maar voor het grootste gedeelte goed te doen, en dan het uitzicht dat is echt
o-n-v-e-r-g-e-t-e-l-i-j-k .
Rijden in de bergen is inderdaad meestal geweldig qua uitzicht.
Dus.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Standaard loopt er een draad door de holle stuurstang in de cabine.
Daarmee kan de claxon bediend worden met de knop op het stuur.
Maar de nieuwe RED9 stuurinrichting heeft een massieve stang, dus geen draad meer naar de claxonbediening op het stuur.
Veel mensen maken daarom een andere knop in de cabine.
Ik heb een universele Chinese Corona-vrije draadloze afstandsbediening gekocht en deze verbouwd.
De claxonknop uit het stuur gehaald en uit elkaar gehaald en het nodige plastic rond de printplaat van de afstandsbediening weggehaald.
Een deel van de originele behuizing verwijderd en de afstandsbediening er in gebouwd.
Even getest met een lamp op de werkbank en het werkt.
Daarmee kan de claxon bediend worden met de knop op het stuur.
Maar de nieuwe RED9 stuurinrichting heeft een massieve stang, dus geen draad meer naar de claxonbediening op het stuur.
Veel mensen maken daarom een andere knop in de cabine.
Ik heb een universele Chinese Corona-vrije draadloze afstandsbediening gekocht en deze verbouwd.
De claxonknop uit het stuur gehaald en uit elkaar gehaald en het nodige plastic rond de printplaat van de afstandsbediening weggehaald.
Een deel van de originele behuizing verwijderd en de afstandsbediening er in gebouwd.
Even getest met een lamp op de werkbank en het werkt.
Dus.