E10
Re: E10
Koop er dan eentje met injectie.
Die injectoren hebben, begreep ik, geen last van ethanol.
[/quote]
Zeker wel. Ethanol breekt de rubbers af en tast de benzinetank aan. De losgekomen troep kan je injectoren verstoppen.
Die injectoren hebben, begreep ik, geen last van ethanol.
[/quote]
Zeker wel. Ethanol breekt de rubbers af en tast de benzinetank aan. De losgekomen troep kan je injectoren verstoppen.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: E10
Ja en om te beginnen moet je, of de tank coaten aan de binnenzijde of er een kunststof tank in zien te krijgen, en vervolgens alle slangen voorzien van een kunststof binnenslang/mantel.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: E10
Hierbij het bericht van de Fehac over E10:
https://fehac.nl/benzine-e10-en-het-bra ... oertuigen/
Bottomline is dat membranen in de benzinepomp en de carburateur (bijvoorbeeld de acceleratiepomp) van natuurrubber niet tegen ethanol kunnen. Ik denk dat dit probleem inmiddels wel is opgelost of is op te lossen als het om onze busjes gaat. De meeste brandstofleidingen tegenwoordig zijn niet van natuurrubber en bestand tegen ethanol. Ook de aftermarket benzinepompen de revisiesetjes voor de carburateurs bevatten geen natuurrubber meer die aangetast kan worden door E10. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die nog met de eerste carburateur uit de jaren zestig of zeventig rondrijden.
Is er dan geen probleem? Jawel.
Ik heb ook wat verder zitten lezen. Ethanol in de brandstof heeft de neiging vocht aan te trekken. Dit kan corrosie tot gevolg hebben. Niet alleen roest in de tank of stalen brandstof leiding, maar ook oxidatie in de kanalen van de carburateur. Vooral dit laatste kan erg vervelend zijn.
De meesten van ons tanken al heel lang E5. Alleen de echte puristen hebben tot noch toe 98 of V-Power of andere premium brandstoffen getankt. Wat het effect is van de extra ethanol in de Euro95 brandstof zal de praktijk uitwijzen. Maar het is niet onoverkomelijk.
Gelukkig is er een levendige handel in reserve onderdelen voor oude Volkswagens. Dus elk probleem is relatief simpel en goedkoop op te lossen.
De Fehac tip om een doorzichtig brandstoffilter te monteren en die regelmatig te bekijken of te vervangen is een hele goeie. Daarmee voorkom je vervuiling bij de bron en ze kosten maar een paar euro. Zeker bij injectie is dit een aanrader.
Het zeker voor onzekere is gewoon 98 tanken of voor een premium brandstof zonder ethanol gaan. Ook het gebruik van een toevoeging in de brandstof is mogelijk, zeker als je de bus wegzet voor de winterstalling. Voor de rest: tja, we zullen iets meer onderhoud krijgen aan ons brandstofsysteem. Maar mijn gevoel zegt dat bij het tanken van E10 je niet elk jaar een nieuwe carburateur hoeft aan te schaffen. De praktijk zal dit uitwijzen.
https://fehac.nl/benzine-e10-en-het-bra ... oertuigen/
Bottomline is dat membranen in de benzinepomp en de carburateur (bijvoorbeeld de acceleratiepomp) van natuurrubber niet tegen ethanol kunnen. Ik denk dat dit probleem inmiddels wel is opgelost of is op te lossen als het om onze busjes gaat. De meeste brandstofleidingen tegenwoordig zijn niet van natuurrubber en bestand tegen ethanol. Ook de aftermarket benzinepompen de revisiesetjes voor de carburateurs bevatten geen natuurrubber meer die aangetast kan worden door E10. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die nog met de eerste carburateur uit de jaren zestig of zeventig rondrijden.
Is er dan geen probleem? Jawel.
Ik heb ook wat verder zitten lezen. Ethanol in de brandstof heeft de neiging vocht aan te trekken. Dit kan corrosie tot gevolg hebben. Niet alleen roest in de tank of stalen brandstof leiding, maar ook oxidatie in de kanalen van de carburateur. Vooral dit laatste kan erg vervelend zijn.
De meesten van ons tanken al heel lang E5. Alleen de echte puristen hebben tot noch toe 98 of V-Power of andere premium brandstoffen getankt. Wat het effect is van de extra ethanol in de Euro95 brandstof zal de praktijk uitwijzen. Maar het is niet onoverkomelijk.
Gelukkig is er een levendige handel in reserve onderdelen voor oude Volkswagens. Dus elk probleem is relatief simpel en goedkoop op te lossen.
De Fehac tip om een doorzichtig brandstoffilter te monteren en die regelmatig te bekijken of te vervangen is een hele goeie. Daarmee voorkom je vervuiling bij de bron en ze kosten maar een paar euro. Zeker bij injectie is dit een aanrader.
Het zeker voor onzekere is gewoon 98 tanken of voor een premium brandstof zonder ethanol gaan. Ook het gebruik van een toevoeging in de brandstof is mogelijk, zeker als je de bus wegzet voor de winterstalling. Voor de rest: tja, we zullen iets meer onderhoud krijgen aan ons brandstofsysteem. Maar mijn gevoel zegt dat bij het tanken van E10 je niet elk jaar een nieuwe carburateur hoeft aan te schaffen. De praktijk zal dit uitwijzen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: E10
Zeker wel. Ethanol breekt de rubbers af en tast de benzinetank aan. De losgekomen troep kan je injectoren verstoppen.
[/quote]
Ik bedoelde de injectoren, DIE hebben geen last (=worden niet aangetast) door ethanol.
Veel injectiesystemen hebben in het brandstofcircuit een brandstoffilter zitten .
I am Wouth and I approve this message.
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: E10
Vreet ethanol zelfs staal aan ?old brumax schreef: ↑do okt 10, 2019 17:38 pmJa en om te beginnen moet je, of de tank coaten aan de binnenzijde of er een kunststof tank in zien te krijgen
I am Wouth and I approve this message.
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: E10
Ethanol is een soort alcohol, en alcohol trekt water aan. Wat dat met staal doet hoef ik denk ik niet te vertellen, toch?
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: E10
Een t2 tank is standaard blank staal, er zit geen coating in of het moet later al eens iemmand gedaan hebben, alle auto's hebben wss ter voorbereiding op de alcohol al jaren (20 of meer) kunststof tanks en ook kunststof brandstofleidingen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10980
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: E10
Inderdaad roest. Maar verouderd dus ook snel.
En rubbers zeker oude rubbers zijn gevoelig.
En verbruik is slechter.
Dus verwen je zelf met een ultimate of zo iets dergelijks.
Busje loopt er ook mooier op een misschien wel goed koper
En rubbers zeker oude rubbers zijn gevoelig.
En verbruik is slechter.
Dus verwen je zelf met een ultimate of zo iets dergelijks.
Busje loopt er ook mooier op een misschien wel goed koper
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: E10
Nog even, en we zijn blij met die malle milieumaatregel
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: E10
Zeg ga jij gauw weg met je stinkdieselsupervervuilendebereboot.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: E10
Bedankt voor alle reacties. Ik ga dan toch voorlopig maar super tanken.
Toch nog een vraag;
Als E10 enkel effect heeft op het brandstofsysteem, waarom schrijven sommige leveranciers dan dat ze geen garantie op blokrevisie geven wanneer er gereden wordt op E10?
Toch nog een vraag;
Als E10 enkel effect heeft op het brandstofsysteem, waarom schrijven sommige leveranciers dan dat ze geen garantie op blokrevisie geven wanneer er gereden wordt op E10?
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: E10
E10 heeft ook invloed op pakkingen e.d. in je motor.
Enne, Louis, mijn Beeteboot ruikt naar roosjes... verstookt per uur slechts 1,25 liter diesel, met een bus gebruik je meer brandstof in een uur
Enne, Louis, mijn Beeteboot ruikt naar roosjes... verstookt per uur slechts 1,25 liter diesel, met een bus gebruik je meer brandstof in een uur
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: E10
Das waar maar in dat uur ben ik wel veul verder weg
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: E10
Ik durf niet ver van huis
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/