Start niet en variabele spanning
Start niet en variabele spanning
Een maand terug startte mijn bus moeilijk, vooral bij warme motor. De startmotor draaide, maar de motor sloeg niet aan. Het vervangen van de accu loste het probleem op.
Zojuist na het tanken sloeg ie weer niet aan. Ditmaal tikte de startmotor, maar draaide niet rond. Voorheen gebeurde dat ook weleens, maar uiteindelijk draaide hij als nog. Ditmaal niet en de voltmeter kwam niet boven de 11 uit. Ook na het koppelen met de HH accu bleef de meter op 11 staan, terwijl de meter op de HH accu netjes 13 aangaf. Gekoppeld, maar toch verschil in voltage dus.
Uiteindelijk heb ik hem aangeduwd en zo gestart.
Vervolgens bij lopende motor laat de voltmeter 13 zien, of iets erboven, maar hij varieert heel snel. De meetnaald shaked heen en weer tussen 13 en 13,5 (+/-). Aan de motor of andere apparatuur is niets te merken. De meter van de HH accu geeft 13 volt, maar blijft wel steady.
Hoe zou dit kunnen komen? Defecte spanningsregelaar? Of zou de startmotor het kunnen zijn? Morgen als ie afgekoeld is zal ik alles 1 voor 1 loskoppelen om te testen, maar wellicht weten jullie zo al wat het kan zijn.
De contactschakelaar is overigens al vervangen.
Zojuist na het tanken sloeg ie weer niet aan. Ditmaal tikte de startmotor, maar draaide niet rond. Voorheen gebeurde dat ook weleens, maar uiteindelijk draaide hij als nog. Ditmaal niet en de voltmeter kwam niet boven de 11 uit. Ook na het koppelen met de HH accu bleef de meter op 11 staan, terwijl de meter op de HH accu netjes 13 aangaf. Gekoppeld, maar toch verschil in voltage dus.
Uiteindelijk heb ik hem aangeduwd en zo gestart.
Vervolgens bij lopende motor laat de voltmeter 13 zien, of iets erboven, maar hij varieert heel snel. De meetnaald shaked heen en weer tussen 13 en 13,5 (+/-). Aan de motor of andere apparatuur is niets te merken. De meter van de HH accu geeft 13 volt, maar blijft wel steady.
Hoe zou dit kunnen komen? Defecte spanningsregelaar? Of zou de startmotor het kunnen zijn? Morgen als ie afgekoeld is zal ik alles 1 voor 1 loskoppelen om te testen, maar wellicht weten jullie zo al wat het kan zijn.
De contactschakelaar is overigens al vervangen.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Start niet en variabele spanning
11 v is te weinig, een slechte massa of vuile accuklemmen kan eea verklaren en zou ook het tikken kunnen verklaren, hoe is je dynamo en de snaar strak genoeg, en als laatste de starter zelf borstels of relais.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 378
- Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
Re: Start niet en variabele spanning
Of misschien het startrelais kuren?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Start niet en variabele spanning
Misschien toch beginnen met iets simpels als de massakabel-accuklemmen.
Met name het probleem met de massa kan aanleiding zijn voor rare elektrische klachten
Met name het probleem met de massa kan aanleiding zijn voor rare elektrische klachten
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Start niet en variabele spanning
Check ook de massastrip tussen bak en chassis. Zit bij het linker achterwiel.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
Re: Start niet en variabele spanning
Thanks allen voor jullie snelle reacties!
Bij de accu zelf meet ik 12.8 volt en bij het dashboard 11 tot 11.5 (wisselt snel). De meter bij het dashboard zit op het contact. Tot nu toe het volgende losgekoppeld met steeds geen verschil:
- startrelais op de startmotor
- dubbelrelais in de motorruimte
- startmotor
- cyrixrelais tussen de 2 accu's
Verder het voltage gemeten, met alles op 12.8:
- tussen accuplus en luchthuis
- startmotor
Bobine zelf geeft 0,1 volt bij contact aan. Klopt het dat ie pas stroom krijgt bij lopende motor? Dacht altijd dat ie aangaat zodra het contact wordt omgezet. Het gaat om een type4 injectie. Bij duwen en starten loopt de motor verder wel netjes. Lijkt dus geen kapotte bobine te zijn.
Lijkt er in elk geval op dat alleen na het contact teveel weerstand zit. Is daar nog iets bijzonders waar ik op moet letten?
Verder bestel ik sowieso nieuwe minpolen voor de schakelbak en accu. Ik hoop dat het daaraan ligt.
Bij de accu zelf meet ik 12.8 volt en bij het dashboard 11 tot 11.5 (wisselt snel). De meter bij het dashboard zit op het contact. Tot nu toe het volgende losgekoppeld met steeds geen verschil:
- startrelais op de startmotor
- dubbelrelais in de motorruimte
- startmotor
- cyrixrelais tussen de 2 accu's
Verder het voltage gemeten, met alles op 12.8:
- tussen accuplus en luchthuis
- startmotor
Bobine zelf geeft 0,1 volt bij contact aan. Klopt het dat ie pas stroom krijgt bij lopende motor? Dacht altijd dat ie aangaat zodra het contact wordt omgezet. Het gaat om een type4 injectie. Bij duwen en starten loopt de motor verder wel netjes. Lijkt dus geen kapotte bobine te zijn.
Lijkt er in elk geval op dat alleen na het contact teveel weerstand zit. Is daar nog iets bijzonders waar ik op moet letten?
Verder bestel ik sowieso nieuwe minpolen voor de schakelbak en accu. Ik hoop dat het daaraan ligt.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Start niet en variabele spanning
Heb je de massa kabel aan de versnelingsbak er ook af gehad en schoongemaakt aan 2 kanten en met een lik vet weer gemonteerd??
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Start niet en variabele spanning
Nee nog niet, aan een kant wel, maar de andere kant ging wat moeilijker en mijn tijd was op. Ga ik komend weekend als eerste doen. Op het oog zag die er wel goed uit overigens.
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Start niet en variabele spanning
Bij een type 1 is het inderdaag zo dat de bobine 12v krijgt bij contact aan. Kan anders zijn bij type 4.Cali schreef: ↑ma sep 23, 2019 13:43 pm
Bobine zelf geeft 0,1 volt bij contact aan. Klopt het dat ie pas stroom krijgt bij lopende motor? Dacht altijd dat ie aangaat zodra het contact wordt omgezet. Het gaat om een type4 injectie. Bij duwen en starten loopt de motor verder wel netjes. Lijkt dus geen kapotte bobine te zijn.
Hoofdverdachte wat mij betreft is je massa.
Hoe zijn je accuklemmen?
Take the planet and make it spin your way
Re: Start niet en variabele spanning
Accu klemmen zien er goed uit. Massakabel van de bak heb ik schoingemaakt, ingevet en teruggezet. Volgens mij zie ik wel een klein verschil in voltage. De startmotor doet het alleen nog steeds niet. Je hoort hem wel duidelijk tikken nu. Voorheen ratelde hij zonder te draaien. Ik denk dat ie overleden is en dat het slechte contact daardoor nu aan het licht komt. Ik ga de oude originele terugplaatsen. Er zit nu een nieuwe op met high torque, die redelijk veel stroom vraagt. De originele onderdelen zijn toch altijd beter.
Kleine update. Net had ik weer een normaal voltage voorin. Vervolgens starten, maar alleen een klik. Na een paar keer ratelde hij weer en het voltage viel terug naar 11 volt. Lijkt me toch echt een kapotte starter.
Bij het plaatsen van een nieuwe moet er een sealer op toch? Wat gebruiken jullie daarvoor?
De bovenste bout zit er trouwens niet eens op. Starter zat dus met 1 bout vast. Dankzij de garage die de vorige erop heeft gezet.
Kleine update. Net had ik weer een normaal voltage voorin. Vervolgens starten, maar alleen een klik. Na een paar keer ratelde hij weer en het voltage viel terug naar 11 volt. Lijkt me toch echt een kapotte starter.
Bij het plaatsen van een nieuwe moet er een sealer op toch? Wat gebruiken jullie daarvoor?
De bovenste bout zit er trouwens niet eens op. Starter zat dus met 1 bout vast. Dankzij de garage die de vorige erop heeft gezet.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Start niet en variabele spanning
Wat bedoel je met een sealer????
En de massakabel ook van het schassis losgehad en schoongemaakt????
Dat er weer spanningsverschil is betekend dat er iets met de bedrading aan de hand is simpel zat!!!!!
heb je de accuklemmen er ook afgehaald en aan de binnenkant schoon gemaakt of alleen gekeken hoe het er uit zag. en ook de polen even met een tang rondgaan zodat ze goed schoon zijn!!!!
En de massakabel ook van het schassis losgehad en schoongemaakt????
Dat er weer spanningsverschil is betekend dat er iets met de bedrading aan de hand is simpel zat!!!!!
heb je de accuklemmen er ook afgehaald en aan de binnenkant schoon gemaakt of alleen gekeken hoe het er uit zag. en ook de polen even met een tang rondgaan zodat ze goed schoon zijn!!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Start niet en variabele spanning
Je bent er wel zeker van .
Inmiddels is de starter vervangen en zonder aan te zijn geeft ie nu 12.5 volt op de meter. Voorheen 11 dus. Hij start ook weer goed nu.
Denk dat de vorige starter kortsluiting maakte of iets dergelijks. In elk geval dank allemaal voor jullie hulp!
Inmiddels is de starter vervangen en zonder aan te zijn geeft ie nu 12.5 volt op de meter. Voorheen 11 dus. Hij start ook weer goed nu.
Denk dat de vorige starter kortsluiting maakte of iets dergelijks. In elk geval dank allemaal voor jullie hulp!
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Start niet en variabele spanning
Dan is wss de kabelaansluiting op het startrelais vuil geweest.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Start niet en variabele spanning
Zou als nog goed kunnen. Morgen eens uittesten.
Moet nog wel ergens een lange bout vinden van 10 cm lang. Toch apart dat zo'n garage dat gewoon laat zitten. Het is een vrij bekende onder oldtimers.
Moet nog wel ergens een lange bout vinden van 10 cm lang. Toch apart dat zo'n garage dat gewoon laat zitten. Het is een vrij bekende onder oldtimers.
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Start niet en variabele spanning
Ik heb al vaak genoeg meegemaakt met de Kever en Type3 dat ik achterelkaar het contactslot naar 'start' moet draaien om beweging in de startmotor te krijgen. Ook met een nieuwe startmotor, contactblokje en schoongemaakte contacten. Meestal was de accu dan half-leeg (of half-vol). Een extra startrelais zou dit kunnen verhelpen, maar daar ben ik nooit aan toegekomen. Ik hengst die sleutel wel een paar keer heen-en-weer, dan doet hij het altijd wel een keertje.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"