Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door old brumax » zo aug 11, 2019 19:09 pm

Compressiemeting is niet zo maar, als je motor een goede compressie heeft kan de olie niet eruit gedrukt zijn door een te hoge onderdruk mits je ontluchting goed open is anders word het een ander verhaal, ik heb met een nieuw gereviseerde motor welke met een paar honderd km de olie er massaal uit gooide , terug naar revisiebedrijf die na enig zoeken tot de konclusie kwam dat de ontluchtingsslang totaal verstopt zat!!!
Wat ik met die voorbeelden probeer duidelijk te maken dat je niet maar zo helemaal in paniek de motor eruit moet sleuren en een kostbare revisie gaat doen die mss helemaal niet nodig is, zoek eerst naar bewijzen dat er echt wat is en dan kun je beslissen wat je gaat doen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » di aug 13, 2019 15:11 pm

Ik begrijp en waardeer jullie reacties.
Ook super vriendelijk om eventueel je compressiedruk meter op te sturen!

Echter is het zo dat ik al vanaf het begin dat we deze bus hebben aan het zoeken ben naar het probleem. Inmiddels heb ik er al meerdere honderden euro's aan uitgegeven mbt het vervangen van pakkingen, keringen en het vullen van olie. Goedkoop is duurkoop, dus we denken er toch over na om een totaal revisie te laten doen zodat we echt een nulmeting hebben en de bus hopelijk daarna volledig kunnen vertrouwen.

Het is en blijft een lastige keuze. Bedankt voor jullie info en hulp, we houden jullie op de hoogte!

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Wilfred » di aug 13, 2019 15:52 pm

Lars schreef:
di aug 13, 2019 15:11 pm
Inmiddels heb ik er al meerdere honderden euro's aan uitgegeven mbt het vervangen van pakkingen, keringen en het vullen van olie. Goedkoop is duurkoop,
en ook dit heb je allemaal gedaan zonder een concrete oorzaak voor een probleem te hebben, als ik je verhaal zo terug lees. En wat je nu gaat doen is nog meer geld uitgeven zonder dat je kan vertellen waarom, en waar dat geld aan besteed gaat worden.

Wat mij betreft is er nog steeds een goede kans dat je blok in orde is. Je moet alleen even de moeite nemen om wat meer feiten en getallen boven water te krijgen, ipv meteen de makkelijkste (maar wel duurste) weg te kiezen. No offense hoor, het is jouw geld dus geef het vooral uit zoals jij dat wil :)
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door fahtal » di aug 13, 2019 17:56 pm

als je enige probleem verbruik van olie is dan zou ik daarvan de oorzaak zoeken.

is je probleem vermogens verlies. hoog verbuikt benzine, slecht starten onregelmatig stationair etc etc... tja dan zou je aan een revisie kunnen denken...

ik had ooit een 1600 blok die veel lekte ook niet te vinden waar. pakkingen vervangen niets hielp.

toen het koelhuis eraf gehaald de motor schoon gemaakt met een engine cleaner en mooi droog terug gehangen. starten en kijken met spiegeltjes camera`s etc. en toen ontdekte ik een scheurtje in het carter onder de oliekoeler. niets aan te doen maar wel duidelijk een oorzaak toch wel fijn om te weten.


al lekt je blok 10 liter per uur. dan betekend dat niet dat die een revisie nodig heeft zolang je maar 10 liter in het uur bijvult gaat die jaren mee;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » do sep 05, 2019 11:08 am

We hebben toch gekozen voor een totale revisie. :roll: Tegen jullie adviezen in, we weten het.. ;)

Het lijkt misschien heel impulsief, maar dat is het niet. We zaten vorig jaar al te denken aan revisie. Het olieverbruik en olielekkage was toen al hoog, maar is deze vakantie alleen maar hoger geworden. Het was ons bekend dat een revisie prijzig is, maar we willen graag zekerheid.
Vanaf nu hebben we een nulmeting, waarbij we exact weten wat er met het blokje gebeurt is, nul lekkage en hopelijk geen of bijna geen olieverbruik. We kunnen de motor nu rustig inrijden, zonder ons heel erg druk te hoeven maken over wat er komen gaat.

Grootste en belangrijkste reden is onze reis van een kwart jaar weg, welke we volgend jaar gaan maken. Zoals eerder gezegd, we willen betrouwbaarheid, mede ook voor die reis.

Hier de opbouw van ons blok, welke inmiddels weer in de bus ligt en welke we nu aan het inrijden zijn.

Tevens voorzien van elektronische ontsteking en opgebouwd als 1641 voor toch een klein beetje extra vermogen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu op naar de 500 km beurt. Daarna hopelijk nog wat mooie km's rijden zodat hij veilig en rustig binnen kan gaan overwinteren.

Bedankt voor jullie tips, ze worden zeker gewaardeerd, ook al lijkt het alsof we er niets mee hebben gedaan :D

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door fahtal » do sep 05, 2019 13:31 pm

goed bezig. tja als je ineens met informatie komt dat je een kwart jaar gaat rondreizen met de bus dan had iedereen in koor geroepen. reviseren;)

maar ik ben nu wel benieuwd wat er nu mis was met het blok. was was nu de lekkage?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Wilfred » vr sep 06, 2019 9:43 am

Wat was nou de oorzaak van de lekkage?

Heb je nog een foto van het blok in de bus? Gewoon om even te kijken hoe alles opgebouwd is?

Hoe rijdt het nieuwe blok?
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » vr sep 06, 2019 12:12 pm

Grootste oorzaak van de lekkage was dat de oliepomp gescheurd was. Er was een hoek van de voet afgebroken waar hij normaal gezien vastgezet word.

Verder was het echt nodig om de cilinders te vervangen, aangezien de wanden helemaal glad waren. Geen enkel minuscuul krasje meer te vinden, dus smering was nihil. Zuigerveren versleten, nokken (als in het goed zeg) ingesleten en het krukaslager was ook niet meer in orde.

Ik zal vast nog wel iets vergeten zijn, maar volgens mij was dit het grootste euvel.

Afbeelding
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door fahtal » ma sep 09, 2019 9:04 am

serieus tijd voor een revisie dus!

Bedoel je bevestiging oliepomp of filter? Oliepomp had je toch redelijk makkelijk kunnen vinden als lekkage punt toch?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door old brumax » ma sep 09, 2019 14:05 pm

fahtal schreef:
ma sep 09, 2019 9:04 am
serieus tijd voor een revisie dus!

Bedoel je bevestiging oliepomp of filter? Oliepomp had je toch redelijk makkelijk kunnen vinden als lekkage punt toch?
Denk dat Lars het filter bedoeld, de pomp zit er zo strak in dat lijkt mij niet dat daar iets af kan breken of er zou een externe pomp op moeten zitten ergens.
Maar een filter zie ik ook niet op die "nieuwe" motor????
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » ma sep 09, 2019 14:30 pm

Ik bedoelde echt de oliepomp..
Ik ken het verschil tussen het oliefilter en de oliepomp.

Hoe die kapot heeft kunnen gaan weet ik niet. Maar de voet was niet meer vierkant, omdat er een hoek was afgebroken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door fahtal » ma sep 09, 2019 16:11 pm

haha sorry ik bedoelde zelf oliekoeler ipv filter....

Maar inderdaad vreemde schade voor een oliepomp. al met al een goede actie om hem aan te pakken...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » wo sep 18, 2019 11:30 am

Eerder deze week 2 Elring pakkingen binnen gekregen van winparts webshop. Normaal gezien kocht ik de kleppendeksel pakkingen altijd bij de palmboom, welke ook van Elring zijn. Tóch valt me op dat ze verschillend zijn van elkaar.
Vooral de samenstelling van het kurk bij de Elring pakkingen van Winparts lijkt fijner. Mogelijk dat dit een betere afdichting geeft. Ze waren overigens een stuk duurder dan de set van de palmboom.

Momenteel zitten er schroefbare aluminium kleppendeksels met Elring pakkingen van de palmboom, met een klein beetje vloeibare pakking aan de kant van de kop. Afdichting is zo goed als dicht, maar gisteren naar 145 km toch een drupje olie gespot op de kachelpot, verwaarloosbaar dus. Tot nu toe ben ik tevreden en laat ik ze nog zitten zoals het zit.

Mochten jullie nog tips en adviezen hebben, hoor ik het graag.

Zodra ik meer info heb, laat ik het hier weten.AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door gijsv » wo sep 18, 2019 14:10 pm

Je kan ook type-1 pakkingen krijgen van siliconen, ze beweren dat deze minder lekken....

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » wo sep 18, 2019 14:12 pm

Heb je daar misschien een link van? Ik ben die nog nergens tegen gekomen namelijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Plaats reactie