Warme motor, veel rook bij stationair

Plaats reactie
AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Warme motor, veel rook bij stationair

Bericht door AppleCase » ma aug 19, 2019 14:06 pm

In de vakantie kwamen we aan bij een benzinestation en daar hadden we ineens heel veel blauwe rook achter ons hangen terwijl de motor stationair liep. Temperatuur was ok, oliepijl niet extreem laag (voor de zekerheid 1 liter bij gedaan), oliedruklampje brandde niet, geen bezinegeur in de olie. Na een kilometer of 150 leek het euvel veel minder te zijn, maar na nog een lange rit was de dikke blauwe rook er weer. Wat zou dit kunnen zijn? En de belangrijkste vraag: ik kan geen gekke geluiden, vermogensverlies oid ontdekken, is het schadelijk om mee door te rijden?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Warme motor, veel rook bij stationair

Bericht door old brumax » ma aug 19, 2019 14:12 pm

Pas op met olie bijvullen te veel is net zo slecht als te weinig, je zou kunnen kijken hoe de compressie is dan heb je vaak al een indicatie of er iets met een zuiger aan de hand is.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Stuart
Beginner
Berichten: 78
Lid geworden op: za jul 09, 2016 17:46 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Warme motor, veel rook bij stationair

Bericht door Stuart » ma aug 19, 2019 14:17 pm

Bougies eruit draaien en kijken hoe die eruit zien(meestal nr 3)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Warme motor, veel rook bij stationair

Bericht door Cali » ma aug 19, 2019 18:20 pm

Komt de blauwe rook echt uit je uitlaat of ergens anders bij je motor vandaan? Dat zou een hoop ellende schelen. Blauwe rook uit de uitlaat duidt op oververhitte cilinder, kapotte schraperveren of er is iets mis bij je kleppen. Hoe dan ook komt er dan olie in de cilinders dat verbrand en zo de blauwe rook veroorzaakt.
Kan ook dat ergens olie lekt op delen die heet zijn en zo verbrand. Koppakking bijvoorbeeld die lek is.

Zoals al gezegd, hoe dan ook niet meer olie bijvullen dan de max. Dat veroorzaakt een motor die alleen maar meer olie gaat verbranden. Hoeveel olie verbruikt ie eigenlijk per ongeveer 1000 km?

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Warme motor, veel rook bij stationair

Bericht door AppleCase » ma aug 19, 2019 20:30 pm

De rook komt echt alleen uit de uitlaat. Ik zit al jaren op een verbruik van gemiddeld 1 liter olie/1.000 km. Als ik het zo lees is het op zijn minst verstandig langs de garage te gaan. Zoveel kennis van het blokkie heb ik helaas niet.
Is er een verklaring voor dat het alleen bij een warme motor gebeurt? Dunne olie of meer door het blok heen zodat het ook kan lekken?
Olie vul ik nooit bij tot boven de max. Dank voor jullie reacties alvast, de uitkomst laat ik nog weten.

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Warme motor, veel rook bij stationair

Bericht door Cali » ma aug 19, 2019 23:07 pm

1 liter op 1000km is best veel. Wellicht heeft ie al langer gerookt maar valt het je nu pas op. Mijne is paar jaar terug gereviseerd en verbruikt nog geen kwart liter per 1000.
Goed om even na te laten kijken. Kan als nog van alles zijn. Mocht ie versleten zijn terwijl je er zelf geen last van hebt kan je prima doorrijden tot het moment dat ie echt op is.

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Warme motor, veel rook bij stationair

Bericht door Wilfred » di aug 20, 2019 11:29 am

Het lijkt erop dat je motor dus begint te roken wanneer je langzamer gaat rijden en dus stationair.

Je motor koelt dan af, terwijl je bij bijv. 80 opwarmt. Het lijkt er dus op dat er speling is tussen de zuigers/veren/cilinderwand. Warm zet de boel net genoeg uit om de olie grotendeels tegen te houden. Bij iets koelere motor krimpt alles weer, waardoor er ruimte komt voor de olie, die vervolgens verbrand en uit je uitlaat komt.

een compressiemeting kan dit verklappen. Koud compressiemeten, en ook warm. Dan heb je een beeld van het verschil.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Kebdorst
Moderator
Berichten: 1656
Lid geworden op: vr okt 22, 2010 13:06 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: rijk van nijmegen :)

Re: Warme motor, veel rook bij stationair

Bericht door Kebdorst » wo aug 21, 2019 7:11 am

Klinkt idd als iets in de cilinders, zuigerspeling. Heb ik denk ik Jaren mee rond gereden, 1 liter olie op de 200 km zelfs. Als je het weet is er best lang mee rond te rijden. Tot het een keer mis gaat. :?

Idd eens compressie meting laten doen.



If you take a lowroof I take a highroof! ohnee dat liedje ging anders

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Warme motor, veel rook bij stationair

Bericht door hanhoo » zo aug 25, 2019 14:15 pm

Als ik het zo lees, is het inderdaad slijtage. Je weet zeker dat het echt blauwe (olie) rook is? Zo ja, zie je het ook als je bij het rijden ineens het gas los laat? In dat geval zijn de zuigerveren en/of de zuigers/cilinder versleten. Je kan daar in principe mee doorrijden, ware het niet dat het een teken is dat andere zaken ook aan het verslijten zien. Soms is preventieve revisie goedkoper dan doorrijden en wachten tot de hele boel aan stront is. Zoals gezegd is een compressiemeting en verdere diagnose geen verkeerd idee.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Warme motor, veel rook bij stationair

Bericht door old brumax » zo aug 25, 2019 16:16 pm

Meten is weten , al de rest is , denken , inschatten , gokken, dat heb ik ook al eens gehad (wat niet?)
heel mss is het 1 rotte zuiger en verder niets, je weet het simpel niet en jammer genoeg hebben we volgens mij geen helderziende in de club, Indien wel dan graag hier melden!!!!!
;) :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Warme motor, veel rook bij stationair

Bericht door AppleCase » zo aug 25, 2019 16:35 pm

A.s. dinsdag gaan we meten. Ondertussen is het alweer een stuk minder. Net als naar de tandarts gaan met je kiespijn. Staat de afspraak, is je kiespijn weg.

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Warme motor, veel rook bij stationair

Bericht door AppleCase » di aug 27, 2019 16:31 pm

Vandaag is er gemeten en op cilinder 1 was geen compressie. Uit nader onderzoek blijkt dat de inlaatklep aan het inzakken is en dat hij open blijft staan. De cilinderkop moet (dus?) aangepakt worden. Natuurlijk wordt er ook een uitnodiging gedaan om meteen een volledige revisie te doen. Wat is jullie inschatting wat dat mag kosten? Het gaat om een 2 liter injectieblok, GD. Mag met een dikke vinger, indicatief.

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Warme motor, veel rook bij stationair

Bericht door gijsv » di aug 27, 2019 18:02 pm

3-8k afhankelijk van je keuzes en upgrades

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Warme motor, veel rook bij stationair

Bericht door old brumax » di aug 27, 2019 19:48 pm

AppleCase schreef:
di aug 27, 2019 16:31 pm
Vandaag is er gemeten en op cilinder 1 was geen compressie. Uit nader onderzoek blijkt dat de inlaatklep aan het inzakken is en dat hij open blijft staan. De cilinderkop moet (dus?) aangepakt worden. Natuurlijk wordt er ook een uitnodiging gedaan om meteen een volledige revisie te doen. Wat is jullie inschatting wat dat mag kosten? Het gaat om een 2 liter injectieblok, GD. Mag met een dikke vinger, indicatief.
Dan heb je ook al heel lang geen kleppen gesteld. :(
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Warme motor, veel rook bij stationair

Bericht door Cali » di aug 27, 2019 20:39 pm

Is een gd niet met hydraulische kleppen?
Bij vervangen cilinderkop moet volgens mij ook de motor eruit. Als je er dan bij optelt dat ook de andere kant het beste vervangen kan worden, zit je qua kosten al behoorlijk hoog. Verder weet je ook niet of er mogelijk iets kapot is in de cilinder, er kunnen bijv. stukjes staal van de klep ingeschoten zijn.
Het is altijd gissen, maar als je de kosten voor gedeeltelijk revisie alleen al optelt, is de stap naar een volledige revisie niet groot meer.
Uit ervaring kan ik delen dat het een stuk beter rijdt wanneer alles in orde is gemaakt. Ik vond het duur, maar wel de moeite.
Wat het tegenwoordig kost zou ik laten inschatten door een aantal specialisten. Zet dat tegen elkaar af en kies voor een goede verhouding tussen prijs en kwaliteit (of ervaring/vertrouwen met dit type).

Plaats reactie