Warme motor, veel rook bij stationair
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Warme motor, veel rook bij stationair
In de vakantie kwamen we aan bij een benzinestation en daar hadden we ineens heel veel blauwe rook achter ons hangen terwijl de motor stationair liep. Temperatuur was ok, oliepijl niet extreem laag (voor de zekerheid 1 liter bij gedaan), oliedruklampje brandde niet, geen bezinegeur in de olie. Na een kilometer of 150 leek het euvel veel minder te zijn, maar na nog een lange rit was de dikke blauwe rook er weer. Wat zou dit kunnen zijn? En de belangrijkste vraag: ik kan geen gekke geluiden, vermogensverlies oid ontdekken, is het schadelijk om mee door te rijden?
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Warme motor, veel rook bij stationair
Pas op met olie bijvullen te veel is net zo slecht als te weinig, je zou kunnen kijken hoe de compressie is dan heb je vaak al een indicatie of er iets met een zuiger aan de hand is.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Warme motor, veel rook bij stationair
Bougies eruit draaien en kijken hoe die eruit zien(meestal nr 3)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Warme motor, veel rook bij stationair
Komt de blauwe rook echt uit je uitlaat of ergens anders bij je motor vandaan? Dat zou een hoop ellende schelen. Blauwe rook uit de uitlaat duidt op oververhitte cilinder, kapotte schraperveren of er is iets mis bij je kleppen. Hoe dan ook komt er dan olie in de cilinders dat verbrand en zo de blauwe rook veroorzaakt.
Kan ook dat ergens olie lekt op delen die heet zijn en zo verbrand. Koppakking bijvoorbeeld die lek is.
Zoals al gezegd, hoe dan ook niet meer olie bijvullen dan de max. Dat veroorzaakt een motor die alleen maar meer olie gaat verbranden. Hoeveel olie verbruikt ie eigenlijk per ongeveer 1000 km?
Kan ook dat ergens olie lekt op delen die heet zijn en zo verbrand. Koppakking bijvoorbeeld die lek is.
Zoals al gezegd, hoe dan ook niet meer olie bijvullen dan de max. Dat veroorzaakt een motor die alleen maar meer olie gaat verbranden. Hoeveel olie verbruikt ie eigenlijk per ongeveer 1000 km?
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: Warme motor, veel rook bij stationair
De rook komt echt alleen uit de uitlaat. Ik zit al jaren op een verbruik van gemiddeld 1 liter olie/1.000 km. Als ik het zo lees is het op zijn minst verstandig langs de garage te gaan. Zoveel kennis van het blokkie heb ik helaas niet.
Is er een verklaring voor dat het alleen bij een warme motor gebeurt? Dunne olie of meer door het blok heen zodat het ook kan lekken?
Olie vul ik nooit bij tot boven de max. Dank voor jullie reacties alvast, de uitkomst laat ik nog weten.
Is er een verklaring voor dat het alleen bij een warme motor gebeurt? Dunne olie of meer door het blok heen zodat het ook kan lekken?
Olie vul ik nooit bij tot boven de max. Dank voor jullie reacties alvast, de uitkomst laat ik nog weten.
Re: Warme motor, veel rook bij stationair
1 liter op 1000km is best veel. Wellicht heeft ie al langer gerookt maar valt het je nu pas op. Mijne is paar jaar terug gereviseerd en verbruikt nog geen kwart liter per 1000.
Goed om even na te laten kijken. Kan als nog van alles zijn. Mocht ie versleten zijn terwijl je er zelf geen last van hebt kan je prima doorrijden tot het moment dat ie echt op is.
Goed om even na te laten kijken. Kan als nog van alles zijn. Mocht ie versleten zijn terwijl je er zelf geen last van hebt kan je prima doorrijden tot het moment dat ie echt op is.
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Warme motor, veel rook bij stationair
Het lijkt erop dat je motor dus begint te roken wanneer je langzamer gaat rijden en dus stationair.
Je motor koelt dan af, terwijl je bij bijv. 80 opwarmt. Het lijkt er dus op dat er speling is tussen de zuigers/veren/cilinderwand. Warm zet de boel net genoeg uit om de olie grotendeels tegen te houden. Bij iets koelere motor krimpt alles weer, waardoor er ruimte komt voor de olie, die vervolgens verbrand en uit je uitlaat komt.
een compressiemeting kan dit verklappen. Koud compressiemeten, en ook warm. Dan heb je een beeld van het verschil.
Je motor koelt dan af, terwijl je bij bijv. 80 opwarmt. Het lijkt er dus op dat er speling is tussen de zuigers/veren/cilinderwand. Warm zet de boel net genoeg uit om de olie grotendeels tegen te houden. Bij iets koelere motor krimpt alles weer, waardoor er ruimte komt voor de olie, die vervolgens verbrand en uit je uitlaat komt.
een compressiemeting kan dit verklappen. Koud compressiemeten, en ook warm. Dan heb je een beeld van het verschil.
Take the planet and make it spin your way
- Kebdorst
- Moderator
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: vr okt 22, 2010 13:06 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: rijk van nijmegen :)
Re: Warme motor, veel rook bij stationair
Klinkt idd als iets in de cilinders, zuigerspeling. Heb ik denk ik Jaren mee rond gereden, 1 liter olie op de 200 km zelfs. Als je het weet is er best lang mee rond te rijden. Tot het een keer mis gaat.
Idd eens compressie meting laten doen.
Idd eens compressie meting laten doen.
If you take a lowroof I take a highroof! ohnee dat liedje ging anders
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Warme motor, veel rook bij stationair
Als ik het zo lees, is het inderdaad slijtage. Je weet zeker dat het echt blauwe (olie) rook is? Zo ja, zie je het ook als je bij het rijden ineens het gas los laat? In dat geval zijn de zuigerveren en/of de zuigers/cilinder versleten. Je kan daar in principe mee doorrijden, ware het niet dat het een teken is dat andere zaken ook aan het verslijten zien. Soms is preventieve revisie goedkoper dan doorrijden en wachten tot de hele boel aan stront is. Zoals gezegd is een compressiemeting en verdere diagnose geen verkeerd idee.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Warme motor, veel rook bij stationair
Meten is weten , al de rest is , denken , inschatten , gokken, dat heb ik ook al eens gehad (wat niet?)
heel mss is het 1 rotte zuiger en verder niets, je weet het simpel niet en jammer genoeg hebben we volgens mij geen helderziende in de club, Indien wel dan graag hier melden!!!!!
heel mss is het 1 rotte zuiger en verder niets, je weet het simpel niet en jammer genoeg hebben we volgens mij geen helderziende in de club, Indien wel dan graag hier melden!!!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: Warme motor, veel rook bij stationair
A.s. dinsdag gaan we meten. Ondertussen is het alweer een stuk minder. Net als naar de tandarts gaan met je kiespijn. Staat de afspraak, is je kiespijn weg.
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: Warme motor, veel rook bij stationair
Vandaag is er gemeten en op cilinder 1 was geen compressie. Uit nader onderzoek blijkt dat de inlaatklep aan het inzakken is en dat hij open blijft staan. De cilinderkop moet (dus?) aangepakt worden. Natuurlijk wordt er ook een uitnodiging gedaan om meteen een volledige revisie te doen. Wat is jullie inschatting wat dat mag kosten? Het gaat om een 2 liter injectieblok, GD. Mag met een dikke vinger, indicatief.
Re: Warme motor, veel rook bij stationair
3-8k afhankelijk van je keuzes en upgrades
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Warme motor, veel rook bij stationair
Dan heb je ook al heel lang geen kleppen gesteld.AppleCase schreef: ↑di aug 27, 2019 16:31 pmVandaag is er gemeten en op cilinder 1 was geen compressie. Uit nader onderzoek blijkt dat de inlaatklep aan het inzakken is en dat hij open blijft staan. De cilinderkop moet (dus?) aangepakt worden. Natuurlijk wordt er ook een uitnodiging gedaan om meteen een volledige revisie te doen. Wat is jullie inschatting wat dat mag kosten? Het gaat om een 2 liter injectieblok, GD. Mag met een dikke vinger, indicatief.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Warme motor, veel rook bij stationair
Is een gd niet met hydraulische kleppen?
Bij vervangen cilinderkop moet volgens mij ook de motor eruit. Als je er dan bij optelt dat ook de andere kant het beste vervangen kan worden, zit je qua kosten al behoorlijk hoog. Verder weet je ook niet of er mogelijk iets kapot is in de cilinder, er kunnen bijv. stukjes staal van de klep ingeschoten zijn.
Het is altijd gissen, maar als je de kosten voor gedeeltelijk revisie alleen al optelt, is de stap naar een volledige revisie niet groot meer.
Uit ervaring kan ik delen dat het een stuk beter rijdt wanneer alles in orde is gemaakt. Ik vond het duur, maar wel de moeite.
Wat het tegenwoordig kost zou ik laten inschatten door een aantal specialisten. Zet dat tegen elkaar af en kies voor een goede verhouding tussen prijs en kwaliteit (of ervaring/vertrouwen met dit type).
Bij vervangen cilinderkop moet volgens mij ook de motor eruit. Als je er dan bij optelt dat ook de andere kant het beste vervangen kan worden, zit je qua kosten al behoorlijk hoog. Verder weet je ook niet of er mogelijk iets kapot is in de cilinder, er kunnen bijv. stukjes staal van de klep ingeschoten zijn.
Het is altijd gissen, maar als je de kosten voor gedeeltelijk revisie alleen al optelt, is de stap naar een volledige revisie niet groot meer.
Uit ervaring kan ik delen dat het een stuk beter rijdt wanneer alles in orde is gemaakt. Ik vond het duur, maar wel de moeite.
Wat het tegenwoordig kost zou ik laten inschatten door een aantal specialisten. Zet dat tegen elkaar af en kies voor een goede verhouding tussen prijs en kwaliteit (of ervaring/vertrouwen met dit type).