Olielek as

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Olielek as

Bericht door Cali » za aug 10, 2019 17:28 pm

Mijn bus lekt olie langs de rechter achteras. Waarschijnlijk de keerring die vervangen moet worden? Maar is dat een beetje zelf te doen of wordt dat nog een hele uitdaging?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Olielek as

Bericht door old brumax » za aug 10, 2019 18:48 pm

Cali schreef:
za aug 10, 2019 17:28 pm
Mijn bus lekt olie langs de rechter achteras. Waarschijnlijk de keerring die vervangen moet worden? Maar is dat een beetje zelf te doen of wordt dat nog een hele uitdaging?
Is goed te doen als je de schatkamer even raadpleegt kom je volgens mijnog wel het eea tegen.
eerst de steekas eraf, dan in de schotel waar de steekas op zit een rubber dop eruit wippen, een veerring afnemen en dan kan de schotel er af, dan zie je een borgplaat welke met 2 schroeven vastzit, oudere typen is dat staal, de latere plastic.
heb je die eraf dan met een centerpons oid de ring met het carter merken, dit is zeer belangrijk omdat de 2 conische lagers van het kroonwiel met een behoorlijke voorspanning gemonteerd zitten, dan met een klokje of voelermaatjes het verschil meten met de carterrand, die noteren, nu kan dat alublok er uit geschroefd worden, hiervoor is een sleutel maar is ook simpel te maken met een paar stalen stripjes welke in de tanden grijpen, heb je nog stalen kappen dan kun je daar een sleutel van maken.
En natuurlijk een beetje logisch denkwerk maar dat is volgens mij geen probleem :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Olielek as

Bericht door Cali » zo aug 18, 2019 14:31 pm

Thanks voor de toelichting! Klinkt wel wat ingewikkeld. Misschien een goed winterproject of iets voor de volgende beurt. Tot nu toe lekt ie maar weinig, nog geen druppel per week schat ik, bij stilstand dan. Lekken gaat dan via de transmissieolie zeker? Dan check ik dat olieniveau nog even. Verder blijf iker dit seizoen mee rijden en zie het daarna wel.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Olielek as

Bericht door old brumax » zo aug 18, 2019 19:34 pm

Het is zeker verstandig als er ergens lekt alles regelmatig na te kijken , er zijn op die manier al veel bakken stukgelopen doordat men dacht dat het motorolie was.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
_ferry_
Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: di mar 20, 2018 19:58 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Olielek as

Bericht door _ferry_ » wo aug 28, 2019 20:37 pm

old brumax schreef:
za aug 10, 2019 18:48 pm
Cali schreef:
za aug 10, 2019 17:28 pm
Mijn bus lekt olie langs de rechter achteras. Waarschijnlijk de keerring die vervangen moet worden? Maar is dat een beetje zelf te doen of wordt dat nog een hele uitdaging?
Is goed te doen als je de schatkamer even raadpleegt kom je volgens mijnog wel het eea tegen.
eerst de steekas eraf, dan in de schotel waar de steekas op zit een rubber dop eruit wippen, een veerring afnemen en dan kan de schotel er af, dan zie je een borgplaat welke met 2 schroeven vastzit, oudere typen is dat staal, de latere plastic.
heb je die eraf dan met een centerpons oid de ring met het carter merken, dit is zeer belangrijk omdat de 2 conische lagers van het kroonwiel met een behoorlijke voorspanning gemonteerd zitten, dan met een klokje of voelermaatjes het verschil meten met de carterrand, die noteren, nu kan dat alublok er uit geschroefd worden, hiervoor is een sleutel maar is ook simpel te maken met een paar stalen stripjes welke in de tanden grijpen, heb je nog stalen kappen dan kun je daar een sleutel van maken.
En natuurlijk een beetje logisch denkwerk maar dat is volgens mij geen probleem :mrgreen:
Dat metalen deel hoeft er niet uit toch? Ik heb gewoon 2 nieuwe keerringen achter die plastic kappen gestoken. Die zit in dat verstelbare deel:
Afbeelding
Al lijkt 1 van de 2 nog wel zo nu en dan een drupje te lekken... Territoriumdrang denk ik, kan ook de O-ring zijn die om dat deel heen zit. Die heb ik niet vervangen.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Olielek as

Bericht door old brumax » wo aug 28, 2019 21:50 pm

Dat is zeker mogelijk maar indien je de klos eruit draait dan kan gelijk de o ring vervangen worden en die keerring is iets makkelijker te verwijderen.
Een andere mogelijkheid is er een flesje stop leak erin gooien wat in de meeste gevallen ook de lekkage effectief stopt zolang je de olie niet gaat vervangen omdat hij dan na vrij snel weer begint te lekken, stop leak maakt de rubber dichtingen weer soepel waardoor ze weer afdichten, het is een redelijk goed werkend lapmiddel voor het geval je van plan bent op een later tijdstip, bv. in de winter , de motor eruit wil halen zodat je gelijk dan de bak aan kunt pakken en voor nu genieten zolang het weer goed blijft zonder grote lekkage.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie