Slechte start warme motor

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Slechte start warme motor

Bericht door Cali » vr jun 21, 2019 23:43 pm

Mijn type4 injectie (Californië, 79) blijft slecht starten bij warme motor. Is de motor koud dan start ie binnen 1 of 2 slagen, bij ietwat warme motor (80') na 5 zo ongeveer, maar bij 90'+ blijf ik starten tot ie na 20 slagen aanslaat. Vrij irritant en ik krijg het er niet uit. De afstelling lijkt goed te zijn, geen luchtlekkages, thermo-time switch werkt ook. Maar dat laatste is eigenlijk het probleem. Ook bij warme start heeft ie de extra peut nodig van de 5de inspuiter. Wanneer ik die manueel aansluit start ie namelijk gelijk. Bij koude start gaat ie automatisch mee, maar bij hete motor niet, zoals het eigenlijk ook hoort. Nu wil ik de 5de inspuiter met een knopje aansluiten op mijn dashboard (indrukken voor aan), zodat ik hem manueel kan bedienen wanneer dat nodig is.
Zijn er die hier ervaring mee hebben? Volgens mij moet ik een by-pass maken op de mindraad, omdat de thermo-time alleen de min afsluit en niet de plus. Klopt dat en werkt het een beetje?
Ik ben op zoek naar ervaringen en uiteraard quick-fixes als die er zijn.

Overigens, gas vol in of helemaal niet en alles ertussen maakt geen verschil

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Slechte start warme motor

Bericht door Cali » vr jul 05, 2019 21:44 pm

Kan iemand dit even bevestigen? Volgens mij komt de plus van de startmotor en wordt alleen de min onderbroken door de thermo time switch. Door de mindraad door te lussen naar een knop op het dashboard stopt de 5de injectie automatisch wanneer de startmotor uitgaat. Ofwel wanneer de motor draait, ook al druk ik de knop te lang in. Zo werkt het toch? Dan weet ik zeker dat de motor niet verzuipt bij doorlussen.

Kan het niet echt terugvinden in de wireframes.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Slechte start warme motor

Bericht door old brumax » vr jul 05, 2019 22:47 pm

voor zover ik je begrijp gaat dat niet werken, met een drukknop op het dash overrole je de timeswitch dus 5 staat vrolijk te spuiten of je nu start of niet.
een relais zou kunnen werken als die bekrachtigd word als je start en dan de time switch voorbij loopt dus de maakcontact gebruiken, zodra de startmotor uitvalt valt het relais af en word de bypas over de timeswitch verbroken.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Slechte start warme motor

Bericht door Cali » vr jul 05, 2019 23:15 pm

Afbeelding
Hier zou het moeten staan (links bij 9 en 10) maar moet eerlijk bekennen dat mijn kennis een beetje te wensen overlaat.

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Slechte start warme motor

Bericht door superkever » ma jul 08, 2019 12:37 pm

Klopt, de min wordt bij de thermo time switch onderbroken bij temperaturen boven +35 graden Celsius.
De originele thermo time switch heeft een bi-metaal contact.
Bosch maakt de thermo time switch nieuw weer, alleen dit vervangend type is een elektronische switch.
Deze maakt altijd nog bij temperaturen boven 35 gr minimaal 1 seconde contact (max 8 sec benden 35 gr).
Bosch zegt dat veel oudere L-Jetronic systemen vaak ook bij warme motor met nog iets extra inspuiting van de CSV beter starten, vandaar die 1 seconde. Dus je zou zo'n nieuwe kunnen proberen.
Bij mij was het andersom, met die 1 seconde extra CSV inspuiting van de nieuwe TTS startte mijn bus slecht bij warme motor, dus heb ik tussen de TTS en massa een extra thermo schakelaar (van Conrad) tussen gezet. Nu heb ik eenzelfde werking als de oude TTS met bi-metaal

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Slechte start warme motor

Bericht door Cali » ma jul 08, 2019 22:51 pm

Ik zou hem wel willen wisselen voor een nieuwe inderdaad. Heb gehoord van die ene seconde en dat heeft ie zeker nodig. Jammer alleen is dat je er zo slecht bij kunt.
Inmiddels heb ik de tts losgekoppeld en er gewoon een knop tussengezet. Nu ik bevestigd heb dat de min wordt geschakeld ga ik die knop op alleen de min zetten denk ik. Kan ik handmatig altijd nog bepalen of ie aangaat, wel zo handig.

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Slechte start warme motor

Bericht door superkever » di jul 09, 2019 18:21 pm

Het losschroeven valt wel mee en hoeft de luchtverzameldoos niet persee te worden verwijderd. Het is te doen, heb ik volgens mij gedaan met een dopsleutel waarvan de dop voldoende diep was en niet te dik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Slechte start warme motor

Bericht door Cali » vr jul 19, 2019 17:23 pm

De tts is losgekoppeld en met een knopje kan ik de 5de inspuiter bedienen nu, maar het maakt geen verschil. De motor blijft slecht starten als ie rond de 80' warm is. Wanneer ie warmer is (90+) start ie goed en bij koud ook (met 5de inspuiting aan). Bij 80' graden blijf ik een minuut of langer starten en dan pas slaat ie aan. Het maakt daarbij niet uit of de 5de inspuiter aan staat of niet. Terwijl bij 50' graden de motor ook prima start zonder extra inspuiting. Vreemd dus. Ik begin te denken dat het aan de electronica ligt, dat het contact niet goed pakt of dat het dubbel relais het soms af laat weten. Vooral omdat wanneer ik een tweede keer start, de startmotor soms alleen klikt en niet draait, na nog een keer of 2 draait ie wel. Ik denk dat de benzinepomp niet goed meepakt oid.
Hebben jullie enig idee of tips?
Morgen ga ik sowieso contactslot vervangen, hoop dat dat uitmaakt.

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Slechte start warme motor

Bericht door gijsv » vr jul 19, 2019 17:49 pm

Weet niets van injectie, maar dat blokje bij het contactslot zou ik zeker vervangen als je startmotor niet altijd wil draaien

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Slechte start warme motor

Bericht door old brumax » vr jul 19, 2019 20:46 pm

Cali schreef:
vr jul 19, 2019 17:23 pm
De tts is losgekoppeld en met een knopje kan ik de 5de inspuiter bedienen nu, maar het maakt geen verschil. De motor blijft slecht starten als ie rond de 80' warm is. Wanneer ie warmer is (90+) start ie goed en bij koud ook (met 5de inspuiting aan). Bij 80' graden blijf ik een minuut of langer starten en dan pas slaat ie aan. Het maakt daarbij niet uit of de 5de inspuiter aan staat of niet. Terwijl bij 50' graden de motor ook prima start zonder extra inspuiting. Vreemd dus. Ik begin te denken dat het aan de electronica ligt, dat het contact niet goed pakt of dat het dubbel relais het soms af laat weten. Vooral omdat wanneer ik een tweede keer start, de startmotor soms alleen klikt en niet draait, na nog een keer of 2 draait ie wel. Ik denk dat de benzinepomp niet goed meepakt oid.
Hebben jullie enig idee of tips?
Morgen ga ik sowieso contactslot vervangen, hoop dat dat uitmaakt.
Een startmotor die alleen klikt heeft problemen met het relais, dus ben ban g dat die of vervuild of versleten is, zou hem eraf halen en eens grondig schoonmaken, of het verder nog met de benzinepomp te maken heeft?? geen idee.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Slechte start warme motor

Bericht door eelke » za jul 20, 2019 8:09 am

Je benzinepomp en je dubbele relais lopen bijde via je startmotor...
Misschien als de startmotor niet helemaal lekker meer is dat die te veel trekt en de pomp of het relais dan niet lekker schakelen... dit is eigenlijk alleen te testen met een andere startmotor...
hoe???

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Slechte start warme motor

Bericht door Cali » za jul 20, 2019 12:30 pm

Ja dat dacht ik ook, thanks. De startmotor is pas drie jaar oud, maar de startschakelaar ook. Toch verdenk ik de schakelaar, omdat de nieuwe versies er niet heel kwalitatief uitzien. En ik heb een nieuwe bij me, een tweede startmotor ligt thuis helaas. Als de schakelaar niet genoeg stroom doorgeeft kan er uiteindelijk ook te weinig bij de pomp uitkomen, met te lage benzinedruk tot gevolg. Vandaag ga ik hem eens vervangen, morgen een testritje maken. Als dat niet helpt zal ik de startmotor eens bekijken.

Zit in zuid Frankrijk nu. Bus rijdt verder perfect, alleen starten af en toe is dus een probleem. Mocht het uit de hand lopen dan kan ik hem altijd nog aanduwen, even bergafwaarts stoppen ;)

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Slechte start warme motor

Bericht door eelke » za jul 20, 2019 22:26 pm

Je zou ook de startmotor door kunnem verbinden, met een draad of een schroevendraaier, even de dikke aansluiting tegen dat kleine schuifsteekertje aan houden als je contacta aan staat.
Weet je of het de schakelaar is of niet.

Moet je alleen 10000000% zeker weten dat hij in zijn vrij staat, of beter nog iemand er in met de koppeling en de rem ingetrapt.
hoe???

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Slechte start warme motor

Bericht door fahtal » zo jul 21, 2019 8:48 am

Als de kleppen te strak staan dan heeft die met een warm blok bijna geen compressie. Dan start die klote....
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Slechte start warme motor

Bericht door Cali » zo jul 21, 2019 14:53 pm

Gekke is dat ie bij 90+ na een korte stop wel weer goed start, maar dan zijn de kleppen net tevoren mss nog gekoeld geweest. Van compressieverlies is tijdens het rijden niets te merken. Hij rijdt gewoon goed en bijvoorbeeld bergop geen of nauwelijks snelheidsverlies. Alleen als ik hem ong. een half uurtje laat staan en dan weer start gaat het moeilijk. Zou dus wel kunnen dat ie te strak staat, omdat ie dan even niet gekoeld is en de hitte naar de kleppen is gekropen.
Schakelaar is nu vervangen, net een proefritje gemaakt en verschillende keren getest, ook na een uur en daarna een half uur wachten, start elke keer goed. Lastige is wel dat het niet vaak optreed en net ook geen uren gereden heb, maar wel genoeg om de olietemp op 100' te krijgen (het is hier 33', veel warmer wordt ie overigens niet). Nou ja ik ga het zien. Hij doet het voorlopig weer.
Bij thuiskomst alles eens goed nakijken. Zit ook een high torque startmotor op, wellicht trekt ie teveel energie weg van de pomp. Nou ja, van alles is mogelijk. Hopelijk doet ie het nu beter.

Foto voor de thuisblijvers die smart wachten ook op pad te gaan ;). Prachtige bergachtige wegen hier in de Dordogne.
Afbeelding

Plaats reactie