Unidentified object

Kaatje82
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: vr jun 21, 2019 18:31 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Unidentified object

Bericht door Kaatje82 » zo jul 14, 2019 11:35 am

Beste allemaal, hieronder een foto van een “aansluiting”/stelschroeven in de wand van m’n busje. Iemand enig idee waar dit voor is?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Unidentified object

Bericht door Briebelbus » zo jul 14, 2019 11:50 am

Dat lijken mij de zekeringhouders.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Unidentified object

Bericht door jerupke » zo jul 14, 2019 12:01 pm

Briebelbus schreef:Dat lijken mij de zekeringhouders.
Klopt, aan de buitenkant zal de contactdoos zitten waar je de 220V insteekt. Achter deze schroeven zitten 2 (glas-)zekeringen die je kunt vervangen als er iets misgegaan is.
Wel een beetje trickie zo, de zekeringen horen te klemmen in de schroef, maar doen dat niet altijd, dus goed opletten dat ze niet achter de bekleding vallen bij (de-)monteren.

Kan verder geen kwaad dan, maar us wel een beetje duur aan zekeringen ;-)

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Unidentified object

Bericht door jerupke » zo jul 14, 2019 12:02 pm

jerupke schreef:
Briebelbus schreef:Dat lijken mij de zekeringhouders.
Klopt, aan de buitenkant zal de contactdoos zitten waar je de 220V insteekt. Achter deze schroeven zitten 2 (glas-)zekeringen die je kunt vervangen als er iets misgegaan is.
Wel een beetje trickie zo, de zekeringen horen te klemmen in de schroef, maar doen dat niet altijd, dus goed opletten dat ze niet achter de bekleding vallen bij (de-)monteren.

Kan verder geen kwaad dan, maar us wel een beetje duur aan zekeringen ;-)

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.
Excuus, dat kan niet. Schroeven gaan direct in het zwarte deel, wat de achterkant van het stopcontact is.

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Unidentified object

Bericht door old brumax » zo jul 14, 2019 13:22 pm

Zijn die glaszekeringen duur dan?? geen idee heb er nog een hele boel van liggen in div waarde's kopen?? voor weinig!!!!
Zelf gebruik ik ze nooit en zo af en toe is er iemand die er een wil hebben, zitten allemaal in doosjes vaan 10 st. :roll:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Unidentified object

Bericht door dirkinbrabant » ma jul 15, 2019 10:00 am

Ik zie een assortiment van 100 stuks voor 10 euro bij een Nederlandse webshop. Uit China zullen ze nog wel goedkoper zijn.

Anyway, nog geen antwoord van TS: zit op die plek aan de buitenkant de 230V aansluiting? Dan zijn het daar de glaszekeringen van. Bij mij zit dat weggewerkt achter een paneel, ik heb ze overbrugt en op een bereikbare plek een 10A alamat (zekeringautomaat met aardlekbeveiliging) geplaatst.

Kaatje82
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: vr jun 21, 2019 18:31 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Unidentified object

Bericht door Kaatje82 » ma jul 15, 2019 10:15 am

Het zit idd ter hoogte van m’n 220/230V aansluiting. Die ik overigens niet kan gebruiken omdat het me nog niet gelukt is om een passende stekker te vinden. Alle buitenkabels die ik tot nu toe gevonden heb, zijn een fractie te groot. Kwestie van enkele mm maar passen doet het niet...

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Unidentified object

Bericht door gijsv » ma jul 15, 2019 10:16 am

ik had hetzelfde in mijn bus, daar zit inderdaad de 230v walstroomaansluiting. ik heb deze ook overbrugt voor een zekeringautomaat, veel makkelijker.

Kaatje82
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: vr jun 21, 2019 18:31 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Unidentified object

Bericht door Kaatje82 » ma jul 15, 2019 10:24 am

Net “schroeven” van de zekeringhouder los gedraaid: rechts kwam de zekering mee met de witte “schroef”, omdat er alufolie omheen gewikkeld zit, de andere blijft in de zijwand zitten. Het zijn idd glaszekeringen, maar er zit een soort wit poeder in..??? Waarschijnlijk al een keer doorgebrand dus.... die andere wordt lastig om er uit te krijgen....

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Unidentified object

Bericht door gijsv » ma jul 15, 2019 10:27 am

Kaatje82 schreef:
ma jul 15, 2019 10:15 am
Het zit idd ter hoogte van m’n 220/230V aansluiting. Die ik overigens niet kan gebruiken omdat het me nog niet gelukt is om een passende stekker te vinden. Alle buitenkabels die ik tot nu toe gevonden heb, zijn een fractie te groot. Kwestie van enkele mm maar passen doet het niet...
Waarom zet je er niet een nwe in? of regulier of direct CEE

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Unidentified object

Bericht door dirkinbrabant » ma jul 15, 2019 12:51 pm

Je hebt glaszekeringen waar je de zekeringdraad ziet zitten, en andere met een soort zand er in. Folie eromheen wikkelen is een lapmiddel om een doorgebrande zekering te overbruggen. Een nieuwe aansluitdoos voor schuko (de normale 230V stekkers) kon ik moeilijk vinden, ik heb een paar jaar geleden een nieuwe kunnen scoren op het Kever Winterfestijn. Die aansluiting van mij was na al die jaren verweerd en gecorrodeerd. Hier de contra die er in hoort:

https://www.winparts.nl/bagage-transpor ... jFEALw_wcB

Niet goedkoop, wel origineel. Steeds moeilijker te vinden, ik denk ook niet meer dat dit spul nog gemaakt wordt en dat het oude voorraden NOS zijn. Het is allemaal CEE tegenwoordig.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Unidentified object

Bericht door hanhoo » ma jul 15, 2019 16:55 pm

Ik heb die aansluiting ook en werkt nog prima. Je kunt gewoon een schuko 230volt contrastekker gebruiker. Let er alleen op dat deze op de buitenrand geen opstaand randje heeft. Overigens kun je die er ook afvijlen of voorzichtig met een ijzerzaag bewerken.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Kaatje82
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: vr jun 21, 2019 18:31 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Unidentified object

Bericht door Kaatje82 » di jul 16, 2019 9:54 am

Dank allemaal. Ben zelf ongehinderd door enige kennis op elektronica gebied😉, dus alle tips en opmerkingen zijn zeer waardevol.
Net even geprobeerd met de kabel van een mede kampeerder (sta trouwens op camping deNachegaal in Westouter, een aanbeveling!), en het stopcontact werkt gewoon en geeft idd 230V. Wil dan alleen tzt de zekeringen vervangen. Kan niet goed meer lezen hoeveel ampère de zekeringen hebben, 10A of 16A, weten jullie wat ik hier in moet steken?

Kaatje82
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: vr jun 21, 2019 18:31 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Unidentified object

Bericht door Kaatje82 » di jul 16, 2019 9:54 am

Dank allemaal. Ben zelf ongehinderd door enige kennis op elektronica gebied😉, dus alle tips en opmerkingen zijn zeer waardevol.
Net even geprobeerd met de kabel van een mede kampeerder (sta trouwens op camping deNachegaal in Westouter, een aanbeveling!), en het stopcontact werkt gewoon en geeft idd 230V. Wil dan alleen tzt de zekeringen vervangen. Kan niet goed meer lezen hoeveel ampère de zekeringen hebben, 10A of 16A, weten jullie wat ik hier in moet steken?

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Unidentified object

Bericht door gijsv » di jul 16, 2019 9:58 am

Mooi dat het werkt!

Hoeveel je steekt is afhankelijk van je gebruikers. Neem aan dat je nog ergens een verdeeldoos hebt en/of alle gebruikers individueel gezekerd hebt?

Maar 16a zit je zeker goed, als je een oude koelkast hebt red je het misschien niet met 10. Tel alle gebruikers bij elkaar op en je weet het.

Plaats reactie