Katalysator inbouwen
- Miranda & Marian
- Nieuweling
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do jul 31, 2014 12:59 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
Katalysator inbouwen
Heeft iemand ervaring met het achteraf inbouwen van een katalysator bij een injectiemotor?
Ik wil mijn huidige USA federal ECU vervangen door de correcte california ECU en een katalysator inbouwen. Gewoon doen en daarna (laten) tunen? Of kan ik met een ongetunede motor de kat om zeep helpen?
Ik wil mijn huidige USA federal ECU vervangen door de correcte california ECU en een katalysator inbouwen. Gewoon doen en daarna (laten) tunen? Of kan ik met een ongetunede motor de kat om zeep helpen?
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: Catalysator inbouwen
Waarom een katalysator willen plaatsen.??
- Miranda & Marian
- Nieuweling
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do jul 31, 2014 12:59 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: Catalysator inbouwen
Om minder uitstoot en dus schoner rijden.
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: Catalysator inbouwen
Das een goede motivatie. Hoor wel vaak dat prestaties dan naar beneden kunnen gaan. Weet niet ofhet ook echt zo is. Maar kan nog een punt van overweging zijn
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Katalysator inbouwen
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Catalysator inbouwen
Gewoon gas inbouwen , schoner krijg je hem niet.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Miranda & Marian
- Nieuweling
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do jul 31, 2014 12:59 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: Katalysator inbouwen
Ik heb dat vaker horen zeggen en er zal ook wel een kern van waarheid in zitten maar met een 2 liter motor blijft er denk ik voldoende vermogen over.Tuinkabouter90 schreef: ↑vr jun 14, 2019 8:38 amDas een goede motivatie. Hoor wel vaak dat prestaties dan naar beneden kunnen gaan. Weet niet ofhet ook echt zo is. Maar kan nog een punt van overweging zijn
eeeh.... dat is niet echt een antwoord op mijn vraag.
- Miranda & Marian
- Nieuweling
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do jul 31, 2014 12:59 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: Katalysator inbouwen
Dank voor je aanbod, Frank. Ik heb inmiddels dus een goede kat, maar ik houd wel in gedachten dat je die usa uitlaat nog hebt liggen. Is de kat daarvan trouwens nog werkzaam en niet verstopt? Het ding wat onder mijn bus hing toen hij in 2014 naar nl kwam bleek een leeg omhulsel te zijn.
Nog dank trouwens voor de injectie onderdelen die ik van je kon overnemen. De gereviseerde motor doet het op dit moment prima met FI. Alleen een luchtmassameter kon ik hier nergens vinden en heb ik uiteindelijk op goed geluk uit de states laten komen (gevonden via thesamba classifieds)
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: Katalysator inbouwen
Weet je ook wat het milieu voordeel is? Of is het meer trammelant dan het opleverd?
- Miranda & Marian
- Nieuweling
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do jul 31, 2014 12:59 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: Katalysator inbouwen
Ratwell zegt er op deze pagina https://www.ratwell.com/technical/Smog.html#fi onder '13. 1978 test data' dit over:Tuinkabouter90 schreef: ↑vr jun 14, 2019 22:09 pmWeet je ook wat het milieu voordeel is? Of is het meer trammelant dan het opleverd?
"If you can install a CAT on your engine, I would recommend doing so. It is good for the environment and will help you pass your smog tests by reducing your HC and NOx emissions by 50-80%."
Het gaat dan om een bus die is uitgerust met alle emissie-verlagende onderdelen, waaronder ook de EGR, wat verplicht is in California.
Re: Katalysator inbouwen
Egr zit er bij mij ook op, maar katalysator heb ik ertussen uitgehaald. Wel heb ik de lambda vernieuwd, die waarde staat netjes op 0,975. Een vereiste voor ook nieuwe auto's. Co% ligt op 1% bij mij. Van nieuwe auto's wordt 0,5% verwacht. Dat zou je met een katalysator kunnen bereiken. Wel wordt je motor daarmee zwaarder belast, met eerder slijtage tot gevolg (en minder vermogen maar dan geef je gewoon wat gas bij).
Ik weet verder niet precies wat je doel is, maar met een katalysator ga je geen CO2 uitstoot reduceren, die gaat zelfs omhoog. Alleen de nox, co en hc gaat omlaag als ik het goed heb, en die zijn al laag met werkende egr en lambdasensor.
Laat in elk geval je afm goed afstellen met een 4-gasmeting, ook na elke aanpassing. Dat scheelt enorm qua uitstoot en goed lopende motor, maar wordt nogal eens overgeslagen omdat weinig monteurs weten hoe het werkt.
Over je eerste vraag, je cat gaat inderdaad kapot (verstopt) zonder goede afstelling en de uitstoot flink omhoog (hoger dan zonder wegens zwaardere belasting). Verder moet je het juiste type cat hebben voor het betreffende bouwjaar. Je ECU kan niet elk type aan namelijk waardoor je uitstoot zelfs hoger kan zijn.
Ik weet verder niet precies wat je doel is, maar met een katalysator ga je geen CO2 uitstoot reduceren, die gaat zelfs omhoog. Alleen de nox, co en hc gaat omlaag als ik het goed heb, en die zijn al laag met werkende egr en lambdasensor.
Laat in elk geval je afm goed afstellen met een 4-gasmeting, ook na elke aanpassing. Dat scheelt enorm qua uitstoot en goed lopende motor, maar wordt nogal eens overgeslagen omdat weinig monteurs weten hoe het werkt.
Over je eerste vraag, je cat gaat inderdaad kapot (verstopt) zonder goede afstelling en de uitstoot flink omhoog (hoger dan zonder wegens zwaardere belasting). Verder moet je het juiste type cat hebben voor het betreffende bouwjaar. Je ECU kan niet elk type aan namelijk waardoor je uitstoot zelfs hoger kan zijn.
- Miranda & Marian
- Nieuweling
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do jul 31, 2014 12:59 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: Katalysator inbouwen
Dank je voor je reactie. Dit is info waar ik iets mee kan.
Een meer hedendaagse 0,5% CO en daarmee ook nog wat extra reductie van NOx en HC met behulp van een kat klinkt op zich aantrekkelijk. De vraag is dus of de extra slijtage in verhouding staat tot de extra milieuwinst. Uiteindelijk is dat natuurlijk een persoonlijke afweging.
Kan ik nog wat sparren met je via pb? En misschien een keer bij jou komen kijken?
Mijn doel met een katalysator is (verdere) reductie van HC NOx en CO. Hogere CO2 is idd inherent aan katalysator.
Ik twijfel nog over egr. Het is bij mij afgekoppeld, maar ik heb wel nog onderdelen liggen. Alleen het filter niet en de aansluiting op de uitlaat is er ooit afgezaagd.
Ok, je hebt dus al een vrij goede CO waarde met alleen egr en terugkoppeling en je wilt extra slijtage door een kat voorkomen.
De katalysator die ik heb overgenomen heeft een lambda sonde, maar ik heb nog geen idee of die goed is. Kun je die zelf testen?
Een meer hedendaagse 0,5% CO en daarmee ook nog wat extra reductie van NOx en HC met behulp van een kat klinkt op zich aantrekkelijk. De vraag is dus of de extra slijtage in verhouding staat tot de extra milieuwinst. Uiteindelijk is dat natuurlijk een persoonlijke afweging.
Kan ik nog wat sparren met je via pb? En misschien een keer bij jou komen kijken?
Re: Katalysator inbouwen
Ik zou beginnen met het terugbouwen van de egr. Zonder dat heeft een kat. weinig zin denk ik. Soort van dweilen met de kraan open.
Ook de lambdasonde kun je met weinig moeite terugplaatsen door hem met een bout op de uitlaat te lassen. Dat kun je overal laten doen. Als de plaats maar dichtbij de motor ligt en niet op het uiteinde. Hij werkt namelijk alleen bij hoge temperaturen. Je kan hem daarom ook nauwelijks testen, maar nieuw is ie overal te koop mocht de oude kapot zijn. De lambda zorgt ervoor dat de ECU kan bijregelen voor een optimale verbranding.
Hij meet de hoeveelheid restzuurstof. Eigenlijk wel een must als je een ECU gaat plaatsen uit Californië.
Daarna goed laten afstellen door een specialist. Er zijn maar weinig monteurs die er echt verstand van hebben. Ik heb het bij busbrothers laten doen.
Ook de lambdasonde kun je met weinig moeite terugplaatsen door hem met een bout op de uitlaat te lassen. Dat kun je overal laten doen. Als de plaats maar dichtbij de motor ligt en niet op het uiteinde. Hij werkt namelijk alleen bij hoge temperaturen. Je kan hem daarom ook nauwelijks testen, maar nieuw is ie overal te koop mocht de oude kapot zijn. De lambda zorgt ervoor dat de ECU kan bijregelen voor een optimale verbranding.
Hij meet de hoeveelheid restzuurstof. Eigenlijk wel een must als je een ECU gaat plaatsen uit Californië.
Daarna goed laten afstellen door een specialist. Er zijn maar weinig monteurs die er echt verstand van hebben. Ik heb het bij busbrothers laten doen.
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Katalysator inbouwen
Ik zit al even mee te lezen en voel me toch geneigd om te reageren. Allereerst is het hele systeem met EGR, katalysator en lambdaregeling louter toegepast voor de Californische markt met hun destijds (en nog steeds) achterlijke emissieregels. De techniek van destijds was een lapmiddel en ook recent de oorzaak van de zogenaamde Dieselgate affaire. Het is een norm die gehaald moest worden onder bepaalde omstandigheden en zegt helemaal niets over de werkelijke 'real life' uitstoot. Let wel: we hebben het over de jaren zeventig.
De EGR klep werkt onder deellast en zorgt ervoor dat uitlaatgassen gerecirculeerd worden in het inlaat traject. Hierdoor zou er minder stikstofoxide (NOx) uitstoot zijn. Bovendien kan het mengsel worden verarmd waardoor er een gunstig gevolg op het verbruik ontstaat. Dit systeem werkt mechanisch op de T2 volgens mij en is dus niet ECU geregeld.
De katalysator verwijdert enkele schadelijke stoffen uit de uitlaatgassen (stikstofoxide NOx, koolmonoxide CO, onverbrande koolwaterstof CH) door deze om te zetten naar CO2, stikstof en waterdamp. Dit werkt tot op zekere hoogte, want tijdelijk met te hoog CH rijden en de katalysator is onherroepelijk defect. Het ongeregelde systeem had in NL de K6 norm op kenteken en moest voldoen aan 1,5% CO percentage maximaal bij stationair.
De geregelde katalysator, oftewel een katalysator met een lambdaregeling, is uitgerust met tenminste een lambdasonde na de katalysator. Deze meet de hoeveelheid rest zuurstof in de uitlaatgassen om daar het inspuitmengsel op aan te passen. Hoewel ze dit 'geregeld' noemen, waren de oude systemen tot op dit millennium erg simpel. De ECU had maar twee keuzes: RIJK of ARM en niets daar tussenin. Wat vaak gebeurd is dat de lambda of katalysator niet meer goed functioneren waardoor deze regeling spaak gaat lopen. Zelfs op moderne auto's gebeurt dit, pas als het echt buiten de toleranties gaat wordt een storingsmelding gegeven. Het geregelde systeem had in NL de U9 norm op kenteken en moest voldoen aan 0,5% CO percentage bij stationair.
Het punt wat ik probeer te maken is dat de K-Jetronic en oude Motronic systemen redelijk 'barndoor engineering' waren. Het werd gebruikt als verkoopargument of in regio's met zeer strenge emissie normen door de typegoedkeuring te komen. Werkt er iets niet goed of gaat er iets stuk, dan wordt het hele effect van het systeem teniet gedaan. En met deze oude techniek is dat eerder uitzondering dan regel. Het kost sowieso vermogen en gaat ten koste van het brandstofverbruik. Bovendien zet een katalysator systeem schadelijke stoffen juist om naar CO2, wat nu net het hot-item is.
Ik heb nu een flink aantal youngtimers gehad en heb altijd lopen klooien met lambdasondes, luchtmassameters en temperatuursensoren. Zelfs onze huidige Mini uit 2003 is toe aan twee nieuwe lambda's. Ze geven nog geen storing omdat ze binnen de tolerantie werken, maar functioneren eigenlijk niet goed. Koud stationair is 2000tpm en het verbruik is 1:8, wat voor zo'n kleine auto niet mag. Bovendien hort-en-stoot de auto een beetje bij deellast. Ik heb nog veel meer voorbeelden van een onjuiste werking door net-niet versleten componenten.
Mijn tip: keep it simple. Hoe minder van deze techniek, hoe makkelijker het is om het goed te houden. Dan rijdt je uiteindelijk schoner en zuiniger en met minder zorgen. Nieuwe onderdelen zijn slecht of niet meer verkrijgbaar, of kosten de wereld.
De EGR klep werkt onder deellast en zorgt ervoor dat uitlaatgassen gerecirculeerd worden in het inlaat traject. Hierdoor zou er minder stikstofoxide (NOx) uitstoot zijn. Bovendien kan het mengsel worden verarmd waardoor er een gunstig gevolg op het verbruik ontstaat. Dit systeem werkt mechanisch op de T2 volgens mij en is dus niet ECU geregeld.
De katalysator verwijdert enkele schadelijke stoffen uit de uitlaatgassen (stikstofoxide NOx, koolmonoxide CO, onverbrande koolwaterstof CH) door deze om te zetten naar CO2, stikstof en waterdamp. Dit werkt tot op zekere hoogte, want tijdelijk met te hoog CH rijden en de katalysator is onherroepelijk defect. Het ongeregelde systeem had in NL de K6 norm op kenteken en moest voldoen aan 1,5% CO percentage maximaal bij stationair.
De geregelde katalysator, oftewel een katalysator met een lambdaregeling, is uitgerust met tenminste een lambdasonde na de katalysator. Deze meet de hoeveelheid rest zuurstof in de uitlaatgassen om daar het inspuitmengsel op aan te passen. Hoewel ze dit 'geregeld' noemen, waren de oude systemen tot op dit millennium erg simpel. De ECU had maar twee keuzes: RIJK of ARM en niets daar tussenin. Wat vaak gebeurd is dat de lambda of katalysator niet meer goed functioneren waardoor deze regeling spaak gaat lopen. Zelfs op moderne auto's gebeurt dit, pas als het echt buiten de toleranties gaat wordt een storingsmelding gegeven. Het geregelde systeem had in NL de U9 norm op kenteken en moest voldoen aan 0,5% CO percentage bij stationair.
Het punt wat ik probeer te maken is dat de K-Jetronic en oude Motronic systemen redelijk 'barndoor engineering' waren. Het werd gebruikt als verkoopargument of in regio's met zeer strenge emissie normen door de typegoedkeuring te komen. Werkt er iets niet goed of gaat er iets stuk, dan wordt het hele effect van het systeem teniet gedaan. En met deze oude techniek is dat eerder uitzondering dan regel. Het kost sowieso vermogen en gaat ten koste van het brandstofverbruik. Bovendien zet een katalysator systeem schadelijke stoffen juist om naar CO2, wat nu net het hot-item is.
Ik heb nu een flink aantal youngtimers gehad en heb altijd lopen klooien met lambdasondes, luchtmassameters en temperatuursensoren. Zelfs onze huidige Mini uit 2003 is toe aan twee nieuwe lambda's. Ze geven nog geen storing omdat ze binnen de tolerantie werken, maar functioneren eigenlijk niet goed. Koud stationair is 2000tpm en het verbruik is 1:8, wat voor zo'n kleine auto niet mag. Bovendien hort-en-stoot de auto een beetje bij deellast. Ik heb nog veel meer voorbeelden van een onjuiste werking door net-niet versleten componenten.
Mijn tip: keep it simple. Hoe minder van deze techniek, hoe makkelijker het is om het goed te houden. Dan rijdt je uiteindelijk schoner en zuiniger en met minder zorgen. Nieuwe onderdelen zijn slecht of niet meer verkrijgbaar, of kosten de wereld.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
Re: Katalysator inbouwen
De katalysator doet idd niks met de ECU, maar de lambda wel degelijk. Dat het een beperkt systeem is wil niet zeggen dat er geen effecten zijn, bij mij loopt ie beter met dan zonder, maar dat zal ook met de afstelling te maken hebben. Lambda kan verder prima geïnstalleerd worden zonder kat.
Verder ben ik ook geen voorstander van katalysator, maar dat moet iedereen voor zichzelf bepalen uiteraard.
Als laatste, egr scheelt veel qua uitstoot en de prestaties gaan er nauwelijks op achteruit. Als het erop zit, dan zou ik niet begrijpen waarom je het los wilt koppelen.
Verder ben ik ook geen voorstander van katalysator, maar dat moet iedereen voor zichzelf bepalen uiteraard.
Als laatste, egr scheelt veel qua uitstoot en de prestaties gaan er nauwelijks op achteruit. Als het erop zit, dan zou ik niet begrijpen waarom je het los wilt koppelen.