Baanligging hoge snelheid
Baanligging hoge snelheid
Hallo,
Van zodra ik 90-100 rijd op de snelweg voelt mijn bus niet meer zo baanvast aan.
Ik heb reeds rode koni's, verzwaarde stabilisator stangen ( voor en achter) en nieuwe stuurdemper gemonteerd.
Enorm verschil tot 90km/h.
Iemand enig idee waar dit nog aan kan liggen?
Ik besef wel dat ik de bus niet moet vergelijken met een nieuwe wagen maar toch lijkt er iets mis.
Van zodra ik 90-100 rijd op de snelweg voelt mijn bus niet meer zo baanvast aan.
Ik heb reeds rode koni's, verzwaarde stabilisator stangen ( voor en achter) en nieuwe stuurdemper gemonteerd.
Enorm verschil tot 90km/h.
Iemand enig idee waar dit nog aan kan liggen?
Ik besef wel dat ik de bus niet moet vergelijken met een nieuwe wagen maar toch lijkt er iets mis.
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10982
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Baanligging hoge snelheid
De voorkant wordt omhoog getild en daardoor minder grip op de voorwielen.
Probeer het eens met extra gewicht voorin
Probeer het eens met extra gewicht voorin
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: Baanligging hoge snelheid
Zou dat de oorzaak zijn? Ik zag gisteren een Red9 vooras en dacht dat die misschien de oplossing zou bieden maar die geeft natuurlijk geen extra gewicht...
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Baanligging hoge snelheid
Misschien wel de fusee kogels/ stuurkogels en uitlijnen?
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Baanligging hoge snelheid
Verlaging is betere wegligging dat staat als een paal boven water, een lege bus hoog op de wielen is net een tuimelbeker, ga je hem verzwaren dan is het meteen een ander verhaal en zo ook het verlagen maar dat moet je dus wel willen en je moet er van houden, persoonlijk ben ik er geen voorstander van.
In de eerste plaats natuurlijk moet de hele stuurbeweging in orde zijn zonder speling omdat dat de instabiliteit alleen maar vergroot.
In de eerste plaats natuurlijk moet de hele stuurbeweging in orde zijn zonder speling omdat dat de instabiliteit alleen maar vergroot.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: Baanligging hoge snelheid
Wat voor banden heb je er onder? Onze bus heeft daar geen last van, of ik accepteer het voor wat het is. Verlagen vind ik zonde
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Baanligging hoge snelheid
Vergeet niet dat je bus een soort van rijdende baksteen is: dorstig als het om benzineverbruik gaat, windgevoelig tot en met. Laat je snelheid zakken als de bus begint te "zoeken". Ook voor mij is verlagen geen optie. Ik rijd niet met rode koni's, maar soms wel met rode koontjes
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Baanligging hoge snelheid
hoe heb je de koni's ingesteld? Kan je die niet nog wat stugger zetten?
Take the planet and make it spin your way
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10982
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Baanligging hoge snelheid
die vooras is volgens mij standaard lager dan normaal maar dat week ik niet zeker.
maar wat brumax zegt de busjes staan standaard hoog aan de voorkant als ze leeg zijn. zet er 2 a 3 dikke bouwvakkers voorin en hij staat mooi recht. hoe lager die voor stat hoe meer de wind hem tegen het wegdek druk hoe beter die stuurt. en anders om hoe hoger meer die opgetilt wordt hoe slechter die stuurt. het is net de formule1 auto van Max;)
om dit snel en goed koop te testen kan je dat met gewicht doen dan verlaag je hem als het ware.
maar inderdaad stuur speling soepele schoklbrekers helpen ook niet in zoekerig gedrag.
zelfde geld voor slecht geladen aanhangers of caravans. te veel druk op de trekhaak en je voor wielen worden opgetild. te weinig druk en je achterwielen worden op getild. beide zijn niet aan te raden.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: Baanligging hoge snelheid
ik rijd met standaard bandenmaat rond. De koni's kan ik inderdaad misschien nog extra bijregelen.
Ik heb nergens speling maar heb mijn bus nog niet laten uitlijnen. Hij loopt mooi recht dus heb daar nog niet bij stilgestaan. Misschien moet ik dat toch al eens proberen?
Ik heb nergens speling maar heb mijn bus nog niet laten uitlijnen. Hij loopt mooi recht dus heb daar nog niet bij stilgestaan. Misschien moet ik dat toch al eens proberen?
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Baanligging hoge snelheid
Kan je eens een ritje maken in de bus van iemand anders? Het blijven zwabberdingen namelijk.... Kan je het eens vergelijken of er nou echt iets aan de hand is bij jou, of dat je gewoon moet wennen.
is het ooit beter geweest dan nu?
is het ooit beter geweest dan nu?
Take the planet and make it spin your way
Re: Baanligging hoge snelheid
Dat zou ideaal zijn! Iemand hier die in de buurt van Antwerpen woont en me eens met zijn bus wil laten rijden?
Nee, het was veel slechter! na de aanpassingen die ik al gedaan heb is het al een wereld van verschil maar vanaf 90km/h blijf ik me niet op mijn gemak voelen in de bus. Helemaal vreselijk als het wat waait.
Lastig als je echt afstanden wil afleggen want ik mijd zoveel mogelijk de snelweg daardoor.
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10982
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Baanligging hoge snelheid
110 rij ik prima met standaard bussen.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: Baanligging hoge snelheid
Ik merk geen verschil onder of boven de 90. Alleen als het echt waait en wanneer ik vrachtwagens inhaal wilt ie weleens iets uitwijken, maar dat is makkelijk te corrigeren met bijsturen. Ik heb ook niets aangepast, alleen vernieuwd.
Re: Baanligging hoge snelheid
Mijn bus wordt met harde wind en snelheid boven de 100 ook zoekerig, is dan niet comfortabel. Dit is ontstaan nadat ik smallere banden voor heb gemonteerd, reed daarvoor met 16inch 220 breed, daarmee nergens last van. Windstil ook nergens last van.