Vliegwielbout lager gebroken

Pieter
Actief Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: wo jul 06, 2011 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1971

Vliegwielbout lager gebroken

Bericht door Pieter » vr mei 17, 2019 11:41 am

hallo,

Gisterenmorgen was ik op pad met mijn T2a uit 71 tot ik plots geen koppeling meer had. Wel nog druk op de pedaal, dus kabel kon niet kapot zijn. Zag niet direct het probleem dus ik heb de wagen naar huis laten slepen.
Deze morgen heb ik er de motor uit gehaald, en gemerkt dat de as in de versnellingsbak wat beschadigd was, maar ook dat de lager van de vliegwiel bout gebroken is!

Heeft iemand enig idee hoe dit mogelijk is? Alsook, kan dit verdere schade hebben gemaakt? Ik neem het vliegwiel er morgen af gezien ik geen dop 36 heb.

Afbeelding
Afbeelding

Bedankt alvast,
Pieter
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/

Gebruikersavatar
Friso
Gevorderde
Berichten: 562
Lid geworden op: zo jan 11, 2009 7:49 am
Bouwjaar Bus: 1969
Contacteer:

Vliegwielbout lager gebroken

Bericht door Friso » vr mei 17, 2019 11:49 am

Heb je wel vet in het lager gedaan voor het monteren?

Ik zou er een nieuwe bout in draaien en vast zetten op 350 mm. Nieuwe lager invetten.

Hopelijk is je As van de versnellingsbak niet erg beschadigd?
Ride's:

Vw T2a Deluxe sunroof 1969
Vw Kever 1972

Gebruikersavatar
Friso
Gevorderde
Berichten: 562
Lid geworden op: zo jan 11, 2009 7:49 am
Bouwjaar Bus: 1969
Contacteer:

Re: Vliegwielbout lager gebroken

Bericht door Friso » vr mei 17, 2019 11:53 am

En als je dan toch bezig bent even nieuwe krukas kering plaatsen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ride's:

Vw T2a Deluxe sunroof 1969
Vw Kever 1972

DennisT2
Actief Lid
Berichten: 481
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:29 pm
Locatie: Utrecht

Re: Vliegwielbout lager gebroken

Bericht door DennisT2 » vr mei 17, 2019 14:39 pm

en die uitgaande versnellingsbak as even goed met waterproof schuurpapier schuren. tot het materiaal van het lager er vanaf is. dat zit er aan gesmolten/geplakt. Hopelijk gaat het dan goed. In theorie kun je een ipv een naaldlager, ook een glijlager monteren. dat zal dan wel gedraaid moeten worden uit koper oid. Dan is een beetje ruw oppervlak van je bak as minder erg dan bij een naaldlager.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Vliegwielbout lager gebroken

Bericht door old brumax » vr mei 17, 2019 14:45 pm

Je hebt nergens vet aan zitten , ook niet aan de vertanding voor de koppelingplaat!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Pieter
Actief Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: wo jul 06, 2011 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1971

Re: Vliegwielbout lager gebroken

Bericht door Pieter » vr mei 17, 2019 17:27 pm

Bedankt voor alle tips en info!

Ik denk het verstandigste om te doen is de bout met lager vervangen alsook de as in de versnellingsbak en vliegwielkeerring en alles goed invetten met kopervet.

Bedankt
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/

Pieter
Actief Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: wo jul 06, 2011 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1971

Re: Vliegwielbout lager gebroken

Bericht door Pieter » vr mei 17, 2019 17:33 pm

Dit is toch 'gewoon' rechtse draad hé?
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/

Gebruikersavatar
Friso
Gevorderde
Berichten: 562
Lid geworden op: zo jan 11, 2009 7:49 am
Bouwjaar Bus: 1969
Contacteer:

Re: Vliegwielbout lager gebroken

Bericht door Friso » vr mei 17, 2019 18:41 pm

Ja


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ride's:

Vw T2a Deluxe sunroof 1969
Vw Kever 1972

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Vliegwielbout lager gebroken

Bericht door hanhoo » di mei 21, 2019 20:12 pm

Pieter schreef:
vr mei 17, 2019 17:27 pm
Bedankt voor alle tips en info!

Ik denk het verstandigste om te doen is de bout met lager vervangen alsook de as in de versnellingsbak en vliegwielkeerring en alles goed invetten met kopervet.

Bedankt
Geen kopervet. Het is juist het verkeerde vet die veroorzaakt heeft dat dit toplager het heeft begeven.

Je zult het nu toplager moeten vervangen, dat is inclusief de bout (dop 36 inderdaad). Nu je alles zover open hebt, is het een goed moment voor een inspectie van andere zaken.


1. Alvorens het verwijderen van de drukgroep, altijd de drukgroep markeren ten opzichte van het vliegwiel. Dit in verband met de balans.
2. Na het verwijderen van de drukgroep kun je deze inspecteren, schoonmaken en de koppelingsplaat beoordelen.
3. Beoordelen ook het druklager in de bak. Als je er een slinger aan geeft, moet hij gelijk stil staan. Blijft hij doordraaien, vervangen.
4. Verwijder het toplager van het vliegwiel maar niet voordat je de locatie van het vliegwiel op de 4 pennen op de krukas duidelijk hebt gemarkeerd. Wederom: balans.
5. Verwijder het vliegwiel en maak hem schoon.
6. Nu je dit toch open hebt, goed moment om de krukaskeering te vervangen. Mocht je het gereedschap hebben kun je ook gelijk de krukas-speling controleren. Hoe dan ook, achter de keering moeten 3 shimms zitten. Inspecteer deze of ze niet zijn versleten. Dat is simpel, als je ze in je handen hebt mogen ze niet 'klikken' als je ze beweegt. Zijn de shimms verder in orde? Dan zo terugplaatsen. Je weet immers niet of de speling het gevolg is van lagerslijtage of slechte meting bij revisie.
7. Let bij het plaatsen van een nieuwe krukaskeering erop dat deze gelijkmatig in het carter gaat. Smeer hem van tevoren even in met een beetje motorolie. Vergeet niet eerst de shimms terug te plaatsen. Er is een speciaal hulpmiddel om de keering te plaatsen. Hoe dan ook moet deze rondom helemaal aan zitten in het gat. Dus zover mogelijk naar binnen en niet gelijk aan het carteroppervlak. Ik adviseer de dubbellips siliconen versie.
8. Vergeet niet dat er in het vliegwiel een o-ring zit. Elke keer als het vliegwiel wordt verwijderd, moet deze o-ring worden vervangen. Niet vergeten dus! Mocht je willen uitshimmen, vervang de o-ring pas als je tevreden bent en plaats deze dus als laatste.
9. Plaats het vliegwiel terug op de eerder gemarkeerde positie op de krukas.
10. Het nieuwe toplager moet je nu goed invetten met een vetsoort die bestand is tegen hoge temperaturen. Gewoon lagervet volstaat niet omdat dit bij hogere temperaturen zo vloeibaar wordt dat het eruit loopt. Je moet dus een smeervet gebruiken die bestand is tegen hogere temperaturen. Ik heb een tube 'Hochleistungsfett'. Er zal vast een Nederlandse naam voor zijn. Zorg er in ieder geval voor dat het toplager volledig is verzadigd met vet.
10. Draai het toplager met de klemring erin. Ik gebruik voor geruststelling altijd een beetje draadborgmiddel (Loctite 243).
11. Het toplager dient vast gedraaid te worden op 350Nm. Gebruik een momentsleutel of leen deze. Dit moet je echt even met zijn tweeën doen. Ga niet met een lucht sleutel in de weer, dat veroorzaakt teveel schade.
12. Zet de koppelingplaat terug met centreerhulpstuk. Zonder dit hulpstuk krijg je maar met moeite de motor erin.
13. Plaat de drukgroep terug op de eerder gemarkeerde positie. Draai deze gelijkmatig kruislings aan en zet op moment (18Nm).
14. Schuur en maak de prise-as van de versnellingbak schoon en smeer deze in met hetzelfde vet als je voor het toplager hebt gebruikt.
15. Plaats de motor terug.

Happy driving!
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Vliegwielbout lager gebroken

Bericht door hanhoo » di mei 21, 2019 20:17 pm

Ik zit nog even naar de foto's te kijken. Maak je verder geen zorgen. Het toplager was gewoon simpelweg niet of onjuist ingevet. En dan wordt het gloeiend heet en breekt/verpulverd. Die prise-as zou ik me verder geen zorgen over maken. Gewoon even mooi opschuren en klaar. Check wel goed of er iets anders heeft geleden onder de hoge temperatuur (koppelingsplaat, druklager, etc).

Oh ja: markeren, markeren, markeren en vergeet de o-ring niet!
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Friso
Gevorderde
Berichten: 562
Lid geworden op: zo jan 11, 2009 7:49 am
Bouwjaar Bus: 1969
Contacteer:

Re: Vliegwielbout lager gebroken

Bericht door Friso » wo mei 22, 2019 9:00 am

Hans, een vraagje. Ik dacht altijd dat je een oude ‘gebruikte’ motor niet meer opnieuw mocht uitshimmen, alleen bij revisie. Klopt dat??
Ride's:

Vw T2a Deluxe sunroof 1969
Vw Kever 1972

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Vliegwielbout lager gebroken

Bericht door blokkever » wo mei 22, 2019 11:35 am

hanhoo schreef:
di mei 21, 2019 20:12 pm
.... Mocht je het gereedschap hebben kun je ook gelijk de krukas-speling uitshimmen. Hoe dan ook, achter de keering moeten 3 shimms zitten. Inspecteer deze of ze niet zijn versleten. Dat is simpel, als je ze in je handen hebt mogen ze niet 'klikken' als je ze beweegt.
Deze tip snel vergeten, je mag nooit de krukas-speling opnieuw uitshimmen.
Uitshimmen doe je eenmalig na het plaatsen van nieuwe krukaslagers, daarna afblijven
Nog een tip: als het achter het vliegwiel mooi droog is zou ik het vliegwiel verder met rust laten, blijkbaar dicht de keerring dan nog goed af.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Vliegwielbout lager gebroken

Bericht door hanhoo » ma mei 27, 2019 13:59 pm

blokkever schreef:
wo mei 22, 2019 11:35 am
hanhoo schreef:
di mei 21, 2019 20:12 pm
.... Mocht je het gereedschap hebben kun je ook gelijk de krukas-speling uitshimmen. Hoe dan ook, achter de keering moeten 3 shimms zitten. Inspecteer deze of ze niet zijn versleten. Dat is simpel, als je ze in je handen hebt mogen ze niet 'klikken' als je ze beweegt.
Deze tip snel vergeten, je mag nooit de krukas-speling opnieuw uitshimmen.
Uitshimmen doe je eenmalig na het plaatsen van nieuwe krukaslagers, daarna afblijven
Nog een tip: als het achter het vliegwiel mooi droog is zou ik het vliegwiel verder met rust laten, blijkbaar dicht de keerring dan nog goed af.
Met alle plezier pas ik het bericht aan, maar pas nadat je mij uitgelegd hebt waarom :D ? Natuurlijk, opnieuw uitshimmen is geen antwoord op lagerslijtage! Dan kun je daarmee best wat meer km's uit het blokje halen, maar draait uiteindelijk alles zo verrot dat het naar de sloop kan. Beter is dan preventief reviseren.

Maar ik heb al zo vaak zien mis gaan dat ik eigenlijk niemand meer vertrouw. Als het gebroken toplager een voorbode is van de revisie / bouwkwaliteit, zou ik het toch graag willen dubbelchecken nu ik toch in de buurt ben. Als er een versleten shimm tussen zit, zou ik deze vervangen. Ook zie ik vaak dat er maar 2 zitten in plaats van 3 en dat klopt ook niet. Als verder de speling binnen de slijtagegrens valt, zou ik het lekker zo laten. Ik zie verder geen kwaad in het controleren en vervangen indien versleten. Maar uiteraard sta ik vol open voor elk argument waarom dit niet te doen! :geek:
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Vliegwielbout lager gebroken

Bericht door blokkever » ma mei 27, 2019 16:34 pm

1. Omdat dat in elk werkplaats handboek staat beschreven.
2. De reden hiervoor kan ik niet hard maken maar mijn eigen interpretatie is dat je nooit kun weten of de axiale speling tussen krukas en lager zit of tussen lager en carter.
Ga je het lager shimmen terwijl er speling tussen lager en carter zit dan wordt de speling tussen lager en krukas te klein en in het ergste geval zet je het lager klem op de krukas.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Vliegwielbout lager gebroken

Bericht door hanhoo » ma mei 27, 2019 18:09 pm

blokkever schreef:
ma mei 27, 2019 16:34 pm
1. Omdat dat in elk werkplaats handboek staat beschreven.
2. De reden hiervoor kan ik niet hard maken maar mijn eigen interpretatie is dat je nooit kun weten of de axiale speling tussen krukas en lager zit of tussen lager en carter.
Ga je het lager shimmen terwijl er speling tussen lager en carter zit dan wordt de speling tussen lager en krukas te klein en in het ergste geval zet je het lager klem op de krukas.
Dan zijn we het eens. Ik heb mijn bericht aangepast. :D :geek:
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie