Remmen: trekt naar links en remblokje schuurt

rizlah
Nieuweling
Berichten: 21
Lid geworden op: vr mei 19, 2017 9:25 am

Remmen: trekt naar links en remblokje schuurt

Bericht door rizlah » vr apr 26, 2019 9:55 am

Hoi Allen,

Ik hoop dat iemand mij op de goeie weg kan wijzen...
Alvast bedankt voor de reacties.

Probleem:
Op de keuring afgekeurd omdat er teveel verschil zit tussen de voorste remmen (remschijven).
Bus trok naar links bij stevig remmen. Had direct een vermoeden dat er een remzuiger vast ging zitten.

Wat heb ik reeds gedaan:
Remklauwen zijn verwijderd (origineel Girling bij onze T2), en de buitenste remzuiger van de rechtse klauw zat vast.
Omdat deze ook erg gepit was door roest en ik niet meteen een vervanger kon vinden hebben we besloten beiden klauwen te vervangen door nieuwe.
Dus nieuwe (TRW) remklauwen besteld en gemonteerd, met de remblokjes die er voordien inzaten (waren nieuwe van vorig jaar en op dezelfde plaats terug gestoken).
Na het ontluchten van de remmen (alle remmen ontlucht, achteraan begonnen) een testritje gedaan, en de eerste 2-3 keer leek het probleem te zijn opgelost, maar toen trok de bus weer naar links bij het remmen. Ook had ik een hoorbare tik bij elke omwenteling van het rechter wiel.
Na inspectie (en nogmaals ontluchten voor alle zekerheid) bleek het tikken te komen van het buitenste remblokje aan de rechterkant, dat iets te fel tegen de schijf aan schuurt en daarom even naar voren wordt getrokken en weer terug "schiet".
Daarna dacht ik dat het misschien een verstopte flexibele leiding was, waardoor er niet genoeg druk naar de rem kan, en er niet genoeg kracht is om de zuiger terug te trekken.
Dus aan beiden zijden de flexibele leiding vervangen.... maar helaas nog steeds hetzelfde probleem. Naar links trekken, en het remblokje dat net iets teveel schuurt.
Ter info, de remschijven zijn nieuwe van vorig jaar.
Moet ik ervan uit gaan dat er een probleem is met de hoofdremcilinder ? Of zie ik nog iets over het hoofd ?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Remmen: trekt naar links en remblokje schuurt

Bericht door old brumax » vr apr 26, 2019 11:48 am

Waarom niet ook meteen de blokken vervangen?
Oude blokken hebben sommige aangelopen en zijn daardoor harder geworden wat wss het scheef remmen verklaard, een setje nieuwe blokken zijn niet zó kostbaar dan een gedeukte bus!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

rizlah
Nieuweling
Berichten: 21
Lid geworden op: vr mei 19, 2017 9:25 am

Re: Remmen: trekt naar links en remblokje schuurt

Bericht door rizlah » vr apr 26, 2019 12:12 pm

Ik dacht omdat ze nog nieuw waren, maar kunnen inderdaad scheef zijn door de remproblemen. Zal ze ook vervangen, bedankt voor je reactie !

Gebruikersavatar
mrfox
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: di apr 23, 2019 17:31 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Remmen: trekt naar links en remblokje schuurt

Bericht door mrfox » vr apr 26, 2019 12:16 pm

Have a nice bay!

rizlah
Nieuweling
Berichten: 21
Lid geworden op: vr mei 19, 2017 9:25 am

Re: Remmen: trekt naar links en remblokje schuurt

Bericht door rizlah » vr apr 26, 2019 12:55 pm

Prima info, maar de aangehaalde controlepunten heb ik al nagekeken en uitgevoerd.

Kan dit probleem trouwens door de hoofdremcilinder veroorzaakt worden? Als ik me niet vergis is er één leiding vanaf de cilinder voor de voorste remmen, die via een t-stuk splitst naar beide remklauwen. Ik zou dan eerder denken dat de vaste remleiding (na het t-stuk) dan wat verstopt is ? Maar eerst testen met nieuwe remblokjes!

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Remmen: trekt naar links en remblokje schuurt

Bericht door jerupke » vr apr 26, 2019 20:57 pm

rizlah schreef:Prima info, maar de aangehaalde controlepunten heb ik al nagekeken en uitgevoerd.

Kan dit probleem trouwens door de hoofdremcilinder veroorzaakt worden? Als ik me niet vergis is er één leiding vanaf de cilinder voor de voorste remmen, die via een t-stuk splitst naar beide remklauwen. Ik zou dan eerder denken dat de vaste remleiding (na het t-stuk) dan wat verstopt is ? Maar eerst testen met nieuwe remblokjes!
Denk dat dat idd de beste stap is. En anders de vaste leidingen ook even 1 voor 1 lospakken en doorblazen (liefst tegen de stroomrichting in, vanaf de hoofdremcilinder. Tstukje kan ook best wel eens verstopt zitten.



Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Remmen: trekt naar links en remblokje schuurt

Bericht door old brumax » vr apr 26, 2019 21:06 pm

Verstopte/dicht geknepen slangen heb ik vaker meegemaakt maar nog nooit een verstopte leiding, wat niet zeggen wil dat het niet kan maar je hebt toch ontlucht, dan kan de olie er dus wel door.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Remmen: trekt naar links en remblokje schuurt

Bericht door jerupke » vr apr 26, 2019 22:34 pm

Ik had wel een verstopt t stuk bij onze bus. 8bar druk op gezet met de persrichting mee, geen probleem. Tot 3x uit elkaar gehad totdat ik hem een keer de andere kant op doorblies, kwam er opeens een klodder smurrie uit. (Tot op de dag van vandaag geen idee wat het was, alles was nieuw).

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

rizlah
Nieuweling
Berichten: 21
Lid geworden op: vr mei 19, 2017 9:25 am

Re: Remmen: trekt naar links en remblokje schuurt

Bericht door rizlah » ma apr 29, 2019 10:03 am

Woensdag zal ik meer weten, dan heb ik tijd om de nieuwe remblokken te installeren.
Donderdag avond heb ik avondschool oldtimer mechaniek, en dan kunnen we als het nodig is de vaste leidingen is doorblazen.
Als er dan nog geen oplossing uit de bus komt kan het enkel de hoofdremcilinder nog zijn. (wat ik betwijfel aangezien de andere rem wel prima werkt)
Bedankt voor de tips !

rizlah
Nieuweling
Berichten: 21
Lid geworden op: vr mei 19, 2017 9:25 am

Re: Remmen: trekt naar links en remblokje schuurt

Bericht door rizlah » do mei 02, 2019 11:13 am

Update: De remblokjes zijn vervangen en nu lijkt het probleem opgelost te zijn. Gedeeltelijk althans. Bij het remmen trekt de bus niet meer naar links, maar het tikken is er nog steeds, dus het remblokje (buitenkant rechts) sleep elke omwenteling wat tegen de remschijf waardoor het even naar voren klikt en het hoorbare tik geeft. Ik veronderstel dat dit geen probleem is voor de keuring (gaan ze daar niet opmerken), maar ik had het toch graag opgelost gehad.

rizlah
Nieuweling
Berichten: 21
Lid geworden op: vr mei 19, 2017 9:25 am

Re: Remmen: trekt naar links en remblokje schuurt

Bericht door rizlah » do mei 02, 2019 11:18 am

Zou het simpelweg het bevestigings setje kunnen zijn die de remblokken naar beneden drukt ? (het metalen plaatje met de 2 pinnen)
Zou dat misschien niet genoeg druk zetten op de remblokjes zodat die heen en weer kunnen schuiven ?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Remmen: trekt naar links en remblokje schuurt

Bericht door old brumax » do mei 02, 2019 13:50 pm

rizlah schreef:
do mei 02, 2019 11:13 am
Update: De remblokjes zijn vervangen en nu lijkt het probleem opgelost te zijn. Gedeeltelijk althans. Bij het remmen trekt de bus niet meer naar links, maar het tikken is er nog steeds, dus het remblokje (buitenkant rechts) sleep elke omwenteling wat tegen de remschijf waardoor het even naar voren klikt en het hoorbare tik geeft. Ik veronderstel dat dit geen probleem is voor de keuring (gaan ze daar niet opmerken), maar ik had het toch graag opgelost gehad.
Is je remschijf soms krom dan heb je telkens een punt wat aanloopt, hoeft maar iets te zijn omdat de blokken er bijna tegen aan liggen!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

rizlah
Nieuweling
Berichten: 21
Lid geworden op: vr mei 19, 2017 9:25 am

Re: Remmen: trekt naar links en remblokje schuurt

Bericht door rizlah » do mei 02, 2019 13:58 pm

Voor zover ik kon zien niet. De remschijven zijn nog maar een jaar oud en hebben misschien maar een paar duizend kilometer. Zou het met een micrometer ofzo is moeten kunnen meten.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Remmen: trekt naar links en remblokje schuurt

Bericht door hanhoo » do mei 02, 2019 16:47 pm

Zit het spreiderplaatje wel tussen de pennen? Die wordt vaak weggelaten. En zo ja, is dit het juiste type?
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

rizlah
Nieuweling
Berichten: 21
Lid geworden op: vr mei 19, 2017 9:25 am

Re: Remmen: trekt naar links en remblokje schuurt

Bericht door rizlah » vr mei 03, 2019 10:43 am

hanhoo schreef:
do mei 02, 2019 16:47 pm
Zit het spreiderplaatje wel tussen de pennen? Die wordt vaak weggelaten. En zo ja, is dit het juiste type?
Je bedoelt het plaatje wat bovenop de remblokjes zit, waar de pinnen over zitten ?
Ja dat zit er in en werd bijgeleverd bij de nieuwe remklauwen.
Mijn vorige Girling remklauwen gebruikten zonder problemen de pinnen en plaatje van een ATE klauw, dus is daar dan veel verschil tussen ?

Wel goed nieuws, de bus is vanochtend door de keuring geraakt !
Welliswaar met nog steeds 24% verschil tussen de voorste remmen, en dat mag max 30% zijn.

Plaats reactie