Lekkage carburateur

Plaats reactie
sno87
Nieuweling
Berichten: 34
Lid geworden op: vr jan 11, 2019 19:25 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Lekkage carburateur

Bericht door sno87 » za mar 23, 2019 20:52 pm

Als ik een stukje heb gereden (ongeveer een half uur) en ik parkeer de bus weer in de garage dan hangt er de volgende dag een benzinelucht dat niet normaal is, en er ligt dus ook wat benzine op de grond. Dat klopt dus niet.
Volgens mij lekt hij uit het asje waar de gaskabel aan vast zit (zie 3e foto), maar dat lijkt me ook meteen weer een vreemde plek om te lekken. Kan dit überhaupt, zo ja wat te doen? Of zien jullie evt nog andere opvallend zaken? Het is overigens een pict 34 3, origineel vw.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Lekkage carburateur

Bericht door old brumax » za mar 23, 2019 22:19 pm

Altijd even de schatkamer raadplegen daar staat voor (bijna) elk probleem wel een oplossing of een tip waar te zoeken :viewtopic.php?f=26&t=18596
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

sno87
Nieuweling
Berichten: 34
Lid geworden op: vr jan 11, 2019 19:25 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Lekkage carburateur

Bericht door sno87 » za mar 23, 2019 23:39 pm

Bedankt old brumax. Dat topic had ik wel doorgenomen maar niet goed genoeg dus. De conclusie is dus waarschijnlijk dat de vlotternaald vervangen moet worden. Dat betekent dan de carburateur eruit, uit elkaar halen en alle pakkingen vervangen.
Dit heb ik nog nooit gedaan, is dat te doen zonder dat ik alles overhoop haal en de motor straks niet meer aan de praat krijg?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Lekkage carburateur

Bericht door old brumax » zo mar 24, 2019 11:40 am

Je zou eerst kunnen beginnen met de deksel eraf te schroeven, zit met 6 schroeven vast, in die deksel zet de vlotternaald/afsluiter die kun je er uitdraaien en eventueel schoonblazen, er zit mss alleen maar een beetje rommel in, en dan de deksel er weer op, als je voorzichtig bent met de pakking en hij is niet kapot gegaan dan gewoon er weer tussen leggen en kijken of dat geholpen heeft rij al meer dan 25 jaar met dezelfde pakking en ook die is al wel eens los geweest.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Lekkage carburateur

Bericht door fahtal » ma mar 25, 2019 10:42 am

als hij lekt tijdens stil staan. dan betekend dat er benzine uit de vlotterkamer komt. deze wordt hoort er niet vrijwillig uit te komen. maar door vacuum of door een acceleratie pomp. en die 2 factoren mis je tijdens stilstaan met de motor uit...

Dus dan is de volgende stap. hoe kan het dan naar benzine stinken.

1 slechte benzine slangen.
2 lekke membraam van benzine pomp
3 pijpje waar benzine leiding opgeklemd zit zit los
4 wat brumax zegt slecht afsluitende vlotternaald.

1 is altijd goed om na te lopen. voel aan je leidingen knijp erin. is het allemaal lekker flexibel en geen droogte scheurtjes dan zal hetw el goed zijn. let oop op de ontluchtings slangen. en ook achter de firewall
2 wordt je motor olie dunner of juis meer. ruikt de peilstok naar benzine.
3 gewoon ff aan rammelen. sommige zetten hem borgen hem preventie met een ijzerdraad aand e slangklem en dan aan de carb. tegen het eruit ploppen door benzine druk.
4 wat brumax zegt . ff rustig los maken opletten dan je geen onderdeeltjes kwijt raakt. schoonmaken. en weer monteren. werkt dat niet nog een keertje los en dan afstellen stellen. niet heel spannend maar wel belangrijk
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

sno87
Nieuweling
Berichten: 34
Lid geworden op: vr jan 11, 2019 19:25 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Lekkage carburateur

Bericht door sno87 » ma mar 25, 2019 22:36 pm

Vandaag het deksel eraf gehaald (en pakking gescheurd, dus een nieuwe besteld). De vlotternaald eruit gedraaid, als ik er hard op blies dan kwam ik er een klein beetje lucht door. Het lijkt me dat daar dan het euvel zit, dus daar ook een nieuwe voor besteld. Hopelijk deze week de nieuwe er in zetten.

Ik ga punt 1 tm3 ook meteen nog even extra langslopen iig.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Lekkage carburateur

Bericht door old brumax » ma mar 25, 2019 23:56 pm

Nu je de deksel er af hebt is het mss verstandig om de vlotter eruit te halen en eens dmv een spiegel oid in de vlotterkamer kijken of er water of rotzooi op de bodem ligt dat is het makkelijk om hem gelijk schoon te maken, pas wel op met kleine losse onderdelen omdat die de neiging hebben net in de inlaat te vallen en dan heb je een groter probleem, de vlotter word op zijn plaats gehouden oor een klein plastieken brugje, even goed onthouden hoe die er in gefrutseld is, vervolgens de vlotter optillen en opletten dat het asje waar hij aanhangt er niet uitvalt, dat zijn de enigste als je niet verder sloopt.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

sno87
Nieuweling
Berichten: 34
Lid geworden op: vr jan 11, 2019 19:25 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Lekkage carburateur

Bericht door sno87 » ma apr 08, 2019 21:34 pm

Uiteindelijk het een en ander nagelopen en de vlotternaald vervangen (en dus de pakking die ik had gescheurd). Nu geen problemen meer met lekkende benzine dus daar ben ik blij mee.
De vlotter zelf heb ik nu laten zitten, vond het al een gepiel om het deksel er fatsoenlijk af te krijgen dus zag het niet zitten om met een spiegeltje etc aan de slag te gaan. Doe ik een andere keer als de carb er helemaal uit gaat. Bedankt voor de tips iig!

Plaats reactie