Electra uitbreiding

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Electra uitbreiding

Bericht door Cali » vr mar 15, 2019 18:11 pm

Via de carrosserie is net zo direct als via een losse kabel? Maakt niets uit

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Electra uitbreiding

Bericht door gijsv » vr mar 15, 2019 18:33 pm

Als je via de carrosserie gaat neem je ook de gebruikers van de andere accu mee, hoe ik de handleiding heb gelezen wilde ze dat je dat niet deed.

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Electra uitbreiding

Bericht door Cali » vr mar 15, 2019 18:59 pm

In theorie trekt de accu net zo hard electronen aan de min als dat er via de plus uitgaat. Maar goed ik ben geen Einstein.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Electra uitbreiding

Bericht door old brumax » vr mar 15, 2019 19:03 pm

Als je de min op de accu aansluit is er minder kans dat er ergens een slechte massa is zoals wss nu het geval is.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

sno87
Nieuweling
Berichten: 34
Lid geworden op: vr jan 11, 2019 19:25 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Electra uitbreiding

Bericht door sno87 » za mar 16, 2019 8:17 am

Ik heb de massa's gewoon op de carrosserie aangesloten en werkt nu prima.
Na wat nameten kwam ik er achter dat er bij m'n accusaver 12v in ging en er maar 6v uit kwam, ik had hem dus nog niet goed ingesteld. Nu staat hij goed en geeft hij gewoon 12v door 😄.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Electra uitbreiding

Bericht door hanhoo » za mar 16, 2019 15:27 pm

Even een reactie wat massa betreft. Op zich is het waar dat het hele chassis en ook de carrosserie 1 groot massapunt is. En als het alleen gaat om het leveren van spanning/stroom is er niet zoveel vuil aan de lucht. Maar gek genoeg levert een grotere onzekere afstand toch soms iets van weerstand op. Wanneer je zeker op moet letten is als er componenten tussen zitten die afhankelijk zijn van het meten van een bepaalde waarde. Zeker als deze componenten onderling met elkaar zijn verbonden. Resultaat kan namelijk zijn dat een enkele slechte massa, bijvoorbeeld door vuil, verf, etc. toch voor enige weerstand kan gaan zorgen. Dan kan er tussen beide componenten een valse spanning worden opgewekt over de massa heen. Dit kan heel onvoorspelbare resultaten opleveren en ook andere systemen beïnvloeden.

Ik spreek uit ervaring met bijvoorbeeld een toerenteller en/of een olietemperatuursensor. Hierbij heb je te maken met een signaalgever (peilstok, 1 van de bobine) en de meters. Om de meting niet te laten afwijken, is het zaak te zorgen dat beiden aan de zelfde bron massa maken. Stroom kiest immers de korste route. Mijn toerenteller ging alle kanten op totdat ik een aanpassing in de massa-aansluiting van de meters deed. Ook heb ik meerdere mensen gehoord over het feit dat de olie temperatuur ineens schrikbarend opliep als ze de verlichting aanzette. Valse meting, slechte massa.

Voor het branden van een lamp maakt het niet zoveel uit, en de motor blijft ook wel lopen, maar het gaat om de invloed van een enkele slechte massa ergens. Dus de massa van gemeenschappelijke componenten zoveel mogelijk bij 1 bron of zo dichtmogelijk bij elkaar (liefst dicht bij de accu) brengen, heeft de voorkeur als dit mogelijk is.

In de wereld van moderne auto's die tegenwoordig met digitale signalen tussen diverse systemen werken, is deze invloed nog veel grotere en kan tot allerlei zeer onverklaarbare storingen lijden.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

sno87
Nieuweling
Berichten: 34
Lid geworden op: vr jan 11, 2019 19:25 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Electra uitbreiding

Bericht door sno87 » za mar 16, 2019 22:16 pm

Duidelijke uitleg hanhoo! Voor de koelbox, waterkraan en usb-aansluiting heb ik nu inderdaad de carrosserie gebruikt. Verder heb ik een kabel naar voren gelegd voor de olietemperatuurmeter, toen had ik al eens gelezen dat je de massa van de meter en van de teller het beste bij elkaar kon doen dus ik heb een dubbele kabel getrokken, nu begrijp ik ook waarom het handig is 👍🏼😄.

De keuken werkt nu, dus ik ga nu verder naar voren en de olietemperatuurmeter aansluiten, 2 verstralers aansluiten (zijn al gemonteerd maar nog geen draden er naar toe) en ik denk dat ik ook de radio op de hh-accu ga zetten.

sno87
Nieuweling
Berichten: 34
Lid geworden op: vr jan 11, 2019 19:25 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Electra uitbreiding

Bericht door sno87 » za mar 23, 2019 23:45 pm

De olietemperatuur meter is aangesloten en werkt, gisteren na een half uur rijden (merendeel snelweg) zat ik rond de 90 graden. Was ik zelf wel content mee :-).
Voor de verstralers ben ik nog op zoek naar een geschikte plek om de draden te leggen iemand een goed idee? De draden komen dus in het midden vooraan onder uit de bus, hoe werk ik ze dan netjes weg tot aan de lampen?

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Electra uitbreiding

Bericht door Tuinkabouter90 » zo mar 24, 2019 10:49 am

Wil je de lampen op of onder de bumper hebben?

Zel heb ik de bumper er even afgehaald en ze daar achter langs gedaan en ziet dan nu maar een klein stukje van de draad

sno87
Nieuweling
Berichten: 34
Lid geworden op: vr jan 11, 2019 19:25 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Electra uitbreiding

Bericht door sno87 » di mar 26, 2019 14:24 pm

De lampen staan al op de bumper. Ik ga denk ik inderdaad maar achterlangs de bumper, ziet er anders niet uit.

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Electra uitbreiding

Bericht door Tuinkabouter90 » di mar 26, 2019 15:07 pm

sno87 schreef:
di mar 26, 2019 14:24 pm
De lampen staan al op de bumper. Ik ga denk ik inderdaad maar achterlangs de bumper, ziet er anders niet uit.
desnoods even een afstand busje er tussen doen, zodat je de draad niet stuk knijpt :)

Plaats reactie