Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door old brumax » di mei 08, 2018 17:09 pm

Zijn die pijpjes er nieuw in gezet of zijn de oude weer gebruikt, in het laatste geval is het goed mogelijk dat ze gaan lekken, een reparatie setje halen kost de wereld niet en daar hoef je de kop er zelfs niet voor af te halen, alleen de tuimelaars eraf en de stoterstangen eruit halen,
dan de buisjes eruit trekken de nieuwe buisjes voorzien van nieuwe ringen er in klikken, zit onder veerdruk dus da ringen drukken altijd dicht,
dan de tuimelaars en de stoterstangen er weer in en klepjes stellen en je hebt weer een dicht blok!!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door mobiel70 » di mei 08, 2018 17:48 pm

Zoals Louis het aangeeft wist ik het wel. Ik ging weer klussen...
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » di mei 08, 2018 18:38 pm

Het is er in oktober allemaal nieuw in gegaan. Het zijn juist gloednieuwe verstelbare pijpjes al... Vandaar dat ik zo baal, het is pas nieuw.
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door old brumax » di mei 08, 2018 18:52 pm

Lars schreef:
di mei 08, 2018 18:38 pm
Het is er in oktober allemaal nieuw in gegaan. Het zijn juist gloednieuwe verstelbare pijpjes al... Vandaar dat ik zo baal, het is pas nieuw.
Dat snap ik niet, die dingen KUNNEN haast niet lekken, maar in dit geval zou je idd kunnen proberen om op de ring te kloppen of om de buis iets in elkaar te duwen en zo beter uitrichten of gewoon proberen rond te draaien zodat het zich beter kan zetten,die veren zijn strak genoeg om af te dichten of het alu zou beschadigd moeten zijn!!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » di mei 08, 2018 20:54 pm

Bedankt voor je reactie Louis. Dit heeft me aan het denken gezet, waardoor ik nogmaals onder de bus ben gedoken. Alles goed schoongemaakt, de o-ringen wat tikken gegeven, maar ik kreeg al snel het gevoel dat die eigenlijk prima zaten. Ze werden wel wat nat van de olie, maar ik vermoed dat het een soort zweten is.
Nogmaals alles goed schoongemaakt en de bus warm laten draaien.
Na ongeveer 5 a 10 minuten zie ik olie druppels verschijnen op de air deflector plate. Ik vermoed toch dat dit afkomstig is van een koppakking welke aan vervanging toe is..

Afbeelding
Afbeelding
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door old brumax » di mei 08, 2018 21:58 pm

deflectorplaat hangt schuin af naar buiten, dus volgens mij komt dan de olie bij de voetpakking vandaan.
Is het blok wel mooi droog aan de bovenzijde of zou het bij de oliekoeler vandaan kunnen komen??
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » di mei 08, 2018 22:01 pm

old brumax schreef:deflectorplaat hangt schuin af naar buiten, dus volgens mij komt dan de olie bij de voetpakking vandaan.
Is het blok wel mooi droog aan de bovenzijde of zou het bij de oliekoeler vandaan kunnen komen??
Waar kan ik dat het beste bekijken? Ik bedoel, ik wil geen stomme vragen stellen, maar mijn blok hangt natuurlijk in de bus, dus ik kan heel slecht de bovenkant zien denk ik. Heb je daar een goede tip voor?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door old brumax » di mei 08, 2018 23:27 pm

Dat is erg moeilijk maar een indicatie, kijk op het blok net voor de tunnel waar de ontstekingtoren zit daar is een vlak stuk alu en meestal als er lekkage is dan loopt de olie in meer of mindere mate ook over dat gedeelte, het hoeft niet te stromen maar als het vet is en je maakt het schoon en droog en het word weer snel nat dan zou dat een indicatie kunnen zijn maar blijft moeilijk!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » wo mei 09, 2018 12:57 pm

Bovenin was het niet helemaal droog en schoon. Ik heb het schoon en droog gemaakt. Overigens heb ik niet het gevoel dat het nieuwe verse olie was die op dat vlakke stuk lag, eerder plakkerig oud vet. Er lag niet veel, dus ik ben benieuwd. Even afwachten, volgende week gaan we weer een trip maken. Geduld is niet mijn sterkste punt helaas...

Eigenlijk vind ik het heel erg jammer dat ik bij de uitbouw een half jaar geleden niet de pakkingen aan de oliekoeler heb vervangen. Kost niks en is blijkbaar weinig werk, maar ik wist niet dat dit belangrijk was.. Ik dacht alles gedaan te hebben en niets over het hoofd te hebben gezien.. Jammer.

Mocht het overigens een pakking van de oliekoeler zijn, is dit noodzakelijk om te vervangen voor we met vakantie gaan, of kan dit ook prima wachten tot ik er echt de tijd voor heb om de motor uit te bouwen? Met andere woorden, gaat het snel meer lekken, of blijkt de lekkage hetzelfde?
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Wilfred » wo mei 09, 2018 14:19 pm

je kunt rustig op vakantie gaan hoor. zelfs al moet er elke 1000 km een liter bij, dan nog kan je prima op vakantie. JE neemt een kan van 5 liter mee en klaar ben je. JE blokje wordt er niet minder van, en harder lekken gaat het waarschijnlijk niet doen.

op termijn zou ik het aanpakken, maar dat kan ook in December wanneer de bus toch stil staat.

Je moet je hier niet te druk over maken, oliepeil goed in de gaten houden zodat je een beetje gevoel krijgt bij hoeveel verlies er is, en dan kan je rustig gaan genieten.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door fahtal » wo mei 09, 2018 22:57 pm

Ik zou op de olie koeler gokken.

Lastig klusje... dus voor de winter.

Bij mij was het echt ellende want er zat eh scheur onder de koeler... maar bij mij zeek de olie eruit...


Dus inderdaad genoeg olie mee. Misschien in Nederland nog wat lange test ritten maken om zeker te zijn van het verbruik
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » do mei 17, 2018 20:48 pm

Ik heb weer iets in mijn hoofd gekregen. Dit is afgekeken van het project van Eeveewee, maar ik ben van plan mijn ctek acculader permanent in mijn bus tussen het stroompunt (buitenstekker) en de accu te plaatsen. Ik wil dit omdat mijn accu dan altijd word bijgeladen als ik de stekker op de camping inplug, zo sta je dus nooit met een lege accu als we willen vertrekken.
Nu komt de vraag. Ik twijfel of er een zekering achter het stopcontact zit. Adviseren jullie om er een zekering tussen te zetten? Zo ja, waar kan ik deze het beste plaatsen?
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door EeVeeWee » do mei 17, 2018 22:46 pm

Lars schreef:
do mei 17, 2018 20:48 pm
Ik heb weer iets in mijn hoofd gekregen. Dit is afgekeken van het project van Eeveewee, maar ik ben van plan mijn ctek acculader permanent in mijn bus tussen het stroompunt (buitenstekker) en de accu te plaatsen. Ik wil dit omdat mijn accu dan altijd word bijgeladen als ik de stekker op de camping inplug, zo sta je dus nooit met een lege accu als we willen vertrekken.
Nu komt de vraag. Ik twijfel of er een zekering achter het stopcontact zit. Adviseren jullie om er een zekering tussen te zetten? Zo ja, waar kan ik deze het beste plaatsen?
Ik heb deze automatische aardlekschakelaar geplaatst, direct na de connector van de bus.

https://www.conrad.nl/p/aardlekschakela ... 165-610954
Dus.

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » zo feb 03, 2019 10:25 am

Inmiddels gaan we weer richting een nieuw kampeerseizoen. Er zijn een paar dingen die ik van plan ben om in orde te maken alvorens wij weer km's gaan maken.

Één van die dingen is het olieverbruik verminderen. Mijn vermoeden is dat er olie gelekt word langs een oliekoeler pakking, aangezien dit de enige pakkingen zijn welke ik nooit heb vervangen. Die gaan dus vervangen worden.
Verder blijft het een beetje lekken langs de kleppendeksels. Nu vind ik bij de palmboom kleppendeksels met boutmontage. Het lijkt me dat je deze wat vaster kunt drukken dan de orginele geklemde versie.
Hierbij de link:
https://www.paruzzi.com/webwinkel/?k=full&z=1775

Wat zijn jullie ervaringen met deze boutmontage klepdeksels?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door gijsv » zo feb 03, 2019 11:18 am

Ik heb ook boutmontage, vind het veel fijner, wel af en toe naslaan of een drupje locktite

Plaats reactie