leefbatterij + 230V

Gebruikersavatar
Cillejr
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: di jan 29, 2019 14:20 pm
Bouwjaar Bus: 1970

leefbatterij + 230V

Bericht door Cillejr » di jan 29, 2019 14:28 pm

Goedendag allemaal.

Ik ben sinds vandaag nieuw op het forum.
ik ben sinds een goed jaar in het bezit van een vw t2a highroof met hoge schuifdeur.

graag zou ik hier een leefbatterij in plaatsen, die zowel geladen kan worden door de alternator maar ook doormiddel van een druppellader op 230v aansluiting op de camping.

Ik heb hier op het forum er al verschillende topics van gevonden maar nog niet precies met de 230v aansluiting.

Hier heb ik een schema van gevonden en het zou er ongeveer zo uit moeten zien.


Afbeelding


Heeft iemand hier ervaring mee?

welke batterij is het beste om aan te schaffen?
welke druppellader?

ziet er iemand fouten of verbeteringen in het schema?

Ik hoor het graag!

Cille
1970 Highroof met hoge schuifdeur

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 9621
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: leefbatterij + 230V

Bericht door Briebelbus » di jan 29, 2019 21:58 pm

Hallo en welkom, over accu's en opladen is zeker al veel geschreven.

Ik zou zeggen, post je plan en je aanschaf lijst dan kunnen wij je van tips voorzien.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 342
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: leefbatterij + 230V

Bericht door Cali » di jan 29, 2019 23:18 pm

Jep, zowel over accu als lader is veel te vinden. Welke voor jou het beste zijn is helemaal afhankelijk van wat je wilt en welke verbruikers je hebt. Daar is zonder info of eigen plan weinig zinnigs over te melden.

Gebruikersavatar
EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2082
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Anusfoort

Re: leefbatterij + 230V

Bericht door EeVeeWee » di jan 29, 2019 23:29 pm

Hallo en welkom.
Ik heb ooit zelf een 230V systeem ingebouwd en daar een vereenvoudigd schema van gemaakt.
Misschien kun je het gebruiken, succes!

Afbeelding
Dus.

Gebruikersavatar
Cillejr
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: di jan 29, 2019 14:20 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: leefbatterij + 230V

Bericht door Cillejr » di jan 29, 2019 23:31 pm

Mijn idee was om het schema te gebruiken dat in mijn eerste bericht stond.

Vooe dat schema kan je onderstaande kits kopen en dan kom je rond de 300euro uit. (Dit is dan zonder batterij, druppellader en kabel om aan de paal te hangen.)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Ik zou het 12v circuit willen gebruiken voor opladen gsms, opladen camera, verlichting binnen + buiten, 12v koelbox en de radio.

230v circuit kan ook gebruikt worden voor de koelbox, maar alleen op de caming. En dan 2 a 3 stopcontacten



Wat raden jullie aan?
1970 Highroof met hoge schuifdeur

Gebruikersavatar
gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 1650
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: leefbatterij + 230V

Bericht door gijsv » wo jan 30, 2019 7:50 am

Persoonlijk zou ik nietvoor z'n set gaan, lijkt leuk, maar je weet niets van de kwaliteit, lengtes etc. (en die engelse stopcontacten zijn ook niet echt praktisch)

Gebruik het schema van eeveewee met een Cyrix relais, weet je zeker dat alles goed is. De dikkere accu bedrading kan je ook bestellen op lengte, dus dan zit alles veel netter. Daarnaast is het idee om je koelkast rechtstreeks op 230v te laten lopen wanneer mogelijk ipv over de de accu ook handig, kan je een lichtere versie plaatsen.

Qua accu heb ik twee grote yellow-top accu's die geven langer hoog voltage en kunnen beter tegen ontlading,

Gebruikersavatar
EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2082
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Anusfoort

Re: leefbatterij + 230V

Bericht door EeVeeWee » wo jan 30, 2019 9:16 am

Hier kun je terecht voor alle electra:

https://www.rdae.nl

En in plaats van zo'n grote blauwe 230V aansluiting aan de buitenkant van je bus, kun je ook een Defa connector nemen:

Afbeelding
Dus.

Gebruikersavatar
Cillejr
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: di jan 29, 2019 14:20 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: leefbatterij + 230V

Bericht door Cillejr » wo jan 30, 2019 16:22 pm

Oke, ben vandaag ook bij een camperwinkel geweest hier in de buurt.

Ik heb besloten om het stap voor stap te doen, te beginnen met een extra batterij plaatsen en deze koppelen met de startbatterij.

Voor de relais zou ik een duo relais - MT RE 140.

https://www.frankana.de/nl/mt-re-140-du ... 58405.html

Voor de batterij een half tractie batterij van 95ah.

De dikke batterijkabels en 100amp zekeringen heeft hij ook.

Is deze set up al oke? Of zijn er nog bedenkingen?

Cille
1970 Highroof met hoge schuifdeur

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 342
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: leefbatterij + 230V

Bericht door Cali » do jan 31, 2019 15:07 pm

Semi tractie heb ik ook en dat werkt prima qua verhouding prijs-kwaliteit.

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6605
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: leefbatterij + 230V

Bericht door hanhoo » do jan 31, 2019 16:39 pm

Cillejr schreef:
wo jan 30, 2019 16:22 pm
Oke, ben vandaag ook bij een camperwinkel geweest hier in de buurt.

Ik heb besloten om het stap voor stap te doen, te beginnen met een extra batterij plaatsen en deze koppelen met de startbatterij.

Voor de relais zou ik een duo relais - MT RE 140.

https://www.frankana.de/nl/mt-re-140-du ... 58405.html

Voor de batterij een half tractie batterij van 95ah.

De dikke batterijkabels en 100amp zekeringen heeft hij ook.

Is deze set up al oke? Of zijn er nog bedenkingen?

Cille
Ik zou voor een Cyrix relais gaan (120A is zat!). Die is goedkoper en een stuk intelligenter. Deze schakelt niet zomaar bij een spanning, maar is microprocessor gestuurd en voelt eerst of de spanning aan een zijde ook enige tijd stand houd. Bovendien zit er een bypass mogelijkheid op om geforceerd (bijvoorbeeld met een drukknop) de accu's kort aan elkaar te verbinden.

Een semi-tractie accu kan prima, maar plaats dan ook een accu-saver. Hoewel semi-tractie accu's goed tegen volledige ontlading kunnen, gaan ze wel achteruit indien ze volledig ontladen zijn. Bovendien hebben zelf last van zelfontlading. Je moet ze dus regelmatig opladen. Dat is het voordeel van deep-cycle accu's zoals de Optima Yellowtop of een Varta Deep-cycle AGM. Die kun je gerust een winter leeg laten staan zonder schade. Maar ja, alle waar naar zijn geld.

De accu-saver zal er ook voor zorgen dat je niet een zak met 100A zekeringen met je mee hoeft te tillen voor als de HH een keer helemaal leeg is en de motor loopt.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Cillejr
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: di jan 29, 2019 14:20 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: leefbatterij + 230V

Bericht door Cillejr » do jan 31, 2019 18:33 pm

hanhoo schreef:
do jan 31, 2019 16:39 pm
Cillejr schreef:
wo jan 30, 2019 16:22 pm
Oke, ben vandaag ook bij een camperwinkel geweest hier in de buurt.

Ik heb besloten om het stap voor stap te doen, te beginnen met een extra batterij plaatsen en deze koppelen met de startbatterij.

Voor de relais zou ik een duo relais - MT RE 140.

https://www.frankana.de/nl/mt-re-140-du ... 58405.html

Voor de batterij een half tractie batterij van 95ah.

De dikke batterijkabels en 100amp zekeringen heeft hij ook.

Is deze set up al oke? Of zijn er nog bedenkingen?

Cille
Ik zou voor een Cyrix relais gaan (120A is zat!). Die is goedkoper en een stuk intelligenter. Deze schakelt niet zomaar bij een spanning, maar is microprocessor gestuurd en voelt eerst of de spanning aan een zijde ook enige tijd stand houd. Bovendien zit er een bypass mogelijkheid op om geforceerd (bijvoorbeeld met een drukknop) de accu's kort aan elkaar te verbinden.

Een semi-tractie accu kan prima, maar plaats dan ook een accu-saver. Hoewel semi-tractie accu's goed tegen volledige ontlading kunnen, gaan ze wel achteruit indien ze volledig ontladen zijn. Bovendien hebben zelf last van zelfontlading. Je moet ze dus regelmatig opladen. Dat is het voordeel van deep-cycle accu's zoals de Optima Yellowtop of een Varta Deep-cycle AGM. Die kun je gerust een winter leeg laten staan zonder schade. Maar ja, alle waar naar zijn geld.

De accu-saver zal er ook voor zorgen dat je niet een zak met 100A zekeringen met je mee hoeft te tillen voor als de HH een keer helemaal leeg is en de motor loopt.

Dag Hanhoo!

bedankt voor de tips.

Dan ga ik inderdaag wel voor een cyrix relais gaan, lees hier ook veel meer positieve ervaringen van.
Iemand hier toevallig een link van, een betrouwbare site waar ze te koop zijn?

https://www.bol.com/nl/p/cyrix-ct-intel ... gLCpfD_BwE

is dit de juiste Cyrix?



De accu-saver is inderdaad een goed idee waar ik niet heb bij stil gestaan. Deze zal ik zeker nog in mijn schema inwerken.

bedankt

Cille
1970 Highroof met hoge schuifdeur

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6605
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: leefbatterij + 230V

Bericht door hanhoo » za feb 02, 2019 14:06 pm

Dat is de goeie. Ik heb positieve ervaringen met Stroomwinkel.nl. Daar kun je ook je vragen goed kwijt. Is een webshop van een bedrijf wat heel veel nautische techniek en touringcars doet qua elektra.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Cillejr
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: di jan 29, 2019 14:20 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: leefbatterij + 230V

Bericht door Cillejr » za feb 02, 2019 16:09 pm

hanhoo schreef:
za feb 02, 2019 14:06 pm
Dat is de goeie. Ik heb positieve ervaringen met Stroomwinkel.nl. Daar kun je ook je vragen goed kwijt. Is een webshop van een bedrijf wat heel veel nautische techniek en touringcars doet qua elektra.
Top! Dan kan ik deze bestellen.
En als stroomkabels de 35mm?
1970 Highroof met hoge schuifdeur

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 3531
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee
Contacteer:

Re: leefbatterij + 230V

Bericht door Thijs84 » za feb 02, 2019 17:49 pm

In je eerste post, laatste foto zie ik veel veel schakelaars. Had ik ook en ga deze weer weg halen. Zit een lampje in en is niet heel relaxt als je gaat slapen. Less is more. ;-)
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
Cillejr
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: di jan 29, 2019 14:20 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: leefbatterij + 230V

Bericht door Cillejr » zo feb 03, 2019 11:13 am

Thijs84 schreef:
za feb 02, 2019 17:49 pm
In je eerste post, laatste foto zie ik veel veel schakelaars. Had ik ook en ga deze weer weg halen. Zit een lampje in en is niet heel relaxt als je gaat slapen. Less is more. ;-)
Ja klopt, maar je hebt er ook zonder lampjes in, en denk ook dat ik voor deze ga gaan 😄
1970 Highroof met hoge schuifdeur

Plaats reactie