Diepontladingsbeveiliging

Plaats reactie
AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Diepontladingsbeveiliging

Bericht door AppleCase » di jan 08, 2019 10:39 am

Ik heb nu voor de tweede keer een accu om zeep geholpen doordat die te diep is ontladen (iets met een ezel & een steen) en ben op zoek naar een diepontladingsbeveiliging: Onder een bepaalde waarde sluit zo'n ding alles af en boven een bepaalde waarde gaat alles gewoon weer aan. Zoiets. Welke kunnen jullie adviseren en waar moet ik op letten? Sommige geven een maximum ampere hoeveelheid aan, gaat het dan om alles wat achter die beveiliging zit?

Bijvoorbeeld deze https://www.conrad.nl/p/accubewaker-ont ... mo-1226980 geeft max 20 ampere aan, ik ga er van uit dat dat dan voor de verbruikers er achter telt en niet de amperes die de accu geeft?

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Diepontladingsbeveiliging

Bericht door mobiel70 » di jan 08, 2019 22:27 pm

Volgens mij is daar een draadje over dat ooit werd gestart door Marcel (Briebelbus).
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
_ferry_
Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: di mar 20, 2018 19:58 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Diepontladingsbeveiliging

Bericht door _ferry_ » di jan 08, 2019 22:40 pm

Beter is om te kijken waar die lekstroom vandaan komt.
20A is niet veel, en je kunt onmogelijk daar alle lampen en apparaten van de camper achter hangen. Maar mocht je een sluipverbruiker hebben (blijkbaar wel), dan zou je die natuurlijk wel hiermee kunnen uitschakelen.

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Diepontladingsbeveiliging

Bericht door AppleCase » wo jan 09, 2019 7:44 am

Het gaat niet om lekstroom hoor, dan kan ik ook gewoon de accu loshalen. Het is meer dat de koelkast wel eens per ongeluk aan blijft staan.
Ik heb overigens geen ander draadje kunnen vinden.

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Diepontladingsbeveiliging

Bericht door AppleCase » wo jan 09, 2019 7:44 am

Het gaat niet om lekstroom hoor, dan kan ik ook gewoon de accu loshalen. Het is meer dat de koelkast wel eens per ongeluk aan blijft staan.
Ik heb overigens geen ander draadje kunnen vinden.

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Diepontladingsbeveiliging

Bericht door gijsv » wo jan 09, 2019 9:02 am

Voor de huishoudaccu is dit prima, let wel dat je massa ook hierover moet lopen dus dat je alle apparaten anders moet gaan aansluiten.

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Diepontladingsbeveiliging

Bericht door mobiel70 » wo jan 09, 2019 12:13 pm

viewtopic.php?f=5&t=10636&p=335823&hili ... ng#p335823. Ik zoek nog even verder, want ik herinner me - als het juist is - dat Marcel daar meer over heeft geschreven.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Diepontladingsbeveiliging

Bericht door Briebelbus » wo jan 09, 2019 12:40 pm

Hallo, ik heb hier inderdaad ervaring mee. Ik heb zelf ook 2 accu's gesloopt door te diepe ontlading. Dus heb ik een batteryprotect systeem van victron aangeschaft. Deze komt in de + leiding vanaf je 2e accu naar je verbruikers. Bij mij zit hij dan ook tussen de accu en mijn verdeelpaneel.

Als de spanning beneden de 10,5V komt schakelt hij alles uit. Let hier bij welop dat je alle secundaire stroomverbruikers op je 2e accu moet hebben staan.

Meer info is terug te lezen via mijn blog:
https://briebelbus.blogspot.com/2014/11 ... n-van.html

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Diepontladingsbeveiliging

Bericht door AppleCase » wo jan 09, 2019 13:49 pm

Dankjewel voor je info! Ik ben blij dat ik niet de enige ben die deze uitdaging heeft. En je hebt het mooi opgelost.

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Diepontladingsbeveiliging

Bericht door Briebelbus » wo jan 09, 2019 14:10 pm

Graag gedaan. Ik kon het mij ook al niet voorstellen dat ik de enige was die per ongeluk z'n koelkast/box een keer heeft laten aanstaan.
Ik denk dat er weinig informatie hierover geschreven is omdat de modernere campers al een intelligenter systeem hiervoor heeft.

Ik ben er in iedergeval erg tevreden over.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Diepontladingsbeveiliging

Bericht door hanhoo » wo jan 09, 2019 15:28 pm

Briebelbus schreef:
wo jan 09, 2019 12:40 pm
Hallo, ik heb hier inderdaad ervaring mee. Ik heb zelf ook 2 accu's gesloopt door te diepe ontlading. Dus heb ik een batteryprotect systeem van victron aangeschaft. Deze komt in de + leiding vanaf je 2e accu naar je verbruikers. Bij mij zit hij dan ook tussen de accu en mijn verdeelpaneel.

Als de spanning beneden de 10,5V komt schakelt hij alles uit. Let hier bij welop dat je alle secundaire stroomverbruikers op je 2e accu moet hebben staan.

Meer info is terug te lezen via mijn blog:
https://briebelbus.blogspot.com/2014/11 ... n-van.html

gr
Marcel
Eens. Die van Victron is uitstekend. De aangegeven amperage is inderdaad de maximum stroom die er doorheen mag vloeien. Sommigen slaan daarboven in een beveiliging, anderen gaan gewoon stuk. Zeker hem dus af op een lager amperage dan de battery protector in de specificaties heeft staan. Een zekering is goedkoper dan een nieuwe protector kopen. De protectie zelf werkt op een vooraf gekozen minimum spanning en niet de stroomsterkte.

De Victron protectors zijn programmeerbaar. Je kunt dus zelf afhankelijk van het type accu de spanning kiezen waaronder deze uitschakelt (7 mogelijkheden). Daarnaast zitten er nog wat andere grappige opties op: je kunt ook een relais aansluiten om een alarm aan te sluiten, of alleen als waarschuwingszoemer gebruiken (zonder afschakelen). Ook zit er een Li-Ion modus op die je kunt gebruiken om bij snelladen de protector te laten afschakelen als een temperatuursensor op de accu te heet wordt. De Victron scheiders hebben overigens een beveiliging voor overbelasting die je kunt resetten.

Je geeft niet aan waar hij voor is. Is het de huishoudaccu of de startaccu? Let op dat een startmotor kortstondig ruim meer dan 100 ampere stroom kan verbruiken bij een koude motor met dikke olie. Suc6!
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Diepontladingsbeveiliging

Bericht door AppleCase » vr jan 11, 2019 13:49 pm

Hij is voor de huishoudaccu. Ik heb die Victron ondertussen besteld (max 100 A lijkt me voldoende) en van het weekend even kijken voor een nieuwe Yellowtop. Dan zou de hele handel iets langer heel moeten blijven! Allen dank voor de hulp.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Diepontladingsbeveiliging

Bericht door hanhoo » vr jan 11, 2019 14:13 pm

AppleCase schreef:
vr jan 11, 2019 13:49 pm
Hij is voor de huishoudaccu. Ik heb die Victron ondertussen besteld (max 100 A lijkt me voldoende) en van het weekend even kijken voor een nieuwe Yellowtop. Dan zou de hele handel iets langer heel moeten blijven! Allen dank voor de hulp.
Hihihi :lol:

Een Yellowtop kan volledig ontladen worden zonder dat deze er enige schade aan ondervindt. Mooie van de Yellowtop is ook dat deze zijn voltage duurzaam blijft leveren tot het bittere eind van de capaciteit waarna hij ineens als een plumpudding naar 6 volt zakt en einde is. Daarmee is de praktische capaciteit ook hoger qua Ah in vergelijking tot andere accu's. Goeie zet!

Ik adviseer je daarom met het gekozen voltage op de protector aan de hoge kant te beginnen als je een Yellowtop gaat gebruiken. Verlagen kan altijd met trial&error. Immers zodra het scheidingsrelais beide accu's aan elkaar schakelt zal er bij een diep ontladen accu kortstondig een enorme stroom gaan lopen tussen beiden. Dat wil je liefst voorkomen. De Yellowtop blijft erg lang tot aan volledig ontladen een hoog voltage geven.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie