Planar verwarming

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Planar verwarming

Bericht door Cali » wo aug 15, 2018 22:37 pm

Ik ben alvast voor de winter aan het rondkijken voor hete luchtverwarming. Nu vind ik de webasto en eberspracher nogal duur en kwam ik op deze uit:

https://www.kokwatersport.nl/planar-het ... 4kw/p56390

Er zijn goede recensies over te lezen. Zelf vind ik het positief dat ie op diesel loopt, ivm brandgevaar.
Maar hebben jullie ervaring met Planar? Werkt het inderdaad goed? En hoe hebben jullie hem gemonteerd? Motorruimte of onder de bus?
Welke versie zouden jullie verder adviseren? 2000 of 4000 kw? Het gaat om een westfalia met groot hefdak.

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Planar verwarming

Bericht door Cali » di sep 25, 2018 16:00 pm

Echt niemand die ervaring heeft met planar verwarming? Hij kost de helft van webasto oid en komt uit het koude Rusland, daar kunnen ze zich uitval niet permitteren lijkt mij. Zeker niet in Siberië.
In elk geval wil ik hem onder de bus plaatsen. Dan moet er een beschermkap omheen. Het handigste is om die kap over twee balken te schroeven denk ik. Hebben jullie hier tips voor? Welk materiaal bijvoorbeeld? Een staalplaat is natuurlijk het beste, maar waar haal ik die vandaan? Een bouwmarkt heeft ze niet volgens mij.
Kortom, hoe hebben jullie de verwarming geïnstalleerd?

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Planar verwarming

Bericht door fahtal » di sep 25, 2018 16:05 pm

mooiste is als je een originele vw beschermplaat kan regelen dan heb je boel mooi afgedekt. evam heeft ze soms wel liggen ooit 1 gekocht voor 75 e
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Planar verwarming

Bericht door Thijs84 » wo sep 26, 2018 21:40 pm

Ik heb mijn diesel standkachel achter de bestuurdersstoel gemonteerd. Dan pakt deze de lucht van binnen om te verwarmen wat een stuk efficiënter is. Tevens een stuk makkelijker als onder de bus monteren..
Inlaat en uitlaat voor de verbranding zitten door de vloer heen.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Planar verwarming

Bericht door Cali » do sep 27, 2018 16:26 pm

Dat is ook een idee ja, maar liefst sluit ik hem aan op de bestaande verwarmingsbuizen, omdat de lucht dan ideaal wordt verspreid. Ook gelijk wat ventilatielucht van buiten, maar inderdaad koudere lucht om te verwarmen. Dan hoef ik ook geen extra gaten te boren voor de uitlaat.
Het handigste is dan toch om hem onder bus te plaatsen, met een aansluiting net na de sluizen op de kachelpotten.

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Planar verwarming

Bericht door AppleCase » zo sep 30, 2018 20:53 pm

Hier is een heel standkacheltopic, misschien dat dat je verder kan helpen? https://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php ... tandkachel

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Planar verwarming

Bericht door Cali » vr okt 05, 2018 19:12 pm

Thanks! Wordt een plaatsing onder de bus.

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Planar verwarming

Bericht door Cali » vr nov 09, 2018 11:23 am

Ik heb de Planar inmiddels ontvangen en ga hem installeren. Mijn idee is om de verwarmingsunit in een stalen of aluminium koffer te installeren. Die koffer schroef ik vast onder de bus met extra balkjes voor versteviging. Dan is de unit beschermd tegen steenslag en vocht. De bus blijft hoog genoeg voor drempels. Vervolgens koppel ik hem vast aan de bestaande verwarmingsbuizen. De dieseltank plaats ik onder de accuplaat. Daar zal 3 of 5 liter ingaan, afhankelijk van de beschikbare ruimte.

Hoe denken jullie hierover? Goed idee of niet?

Het gaat trouwens om deze unit:
https://www.kokwatersport.nl/planar-het ... 2kw/p56660

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Planar verwarming

Bericht door jerupke » vr dec 14, 2018 11:14 am

Cali schreef:Ik heb de Planar inmiddels ontvangen en ga hem installeren. Mijn idee is om de verwarmingsunit in een stalen of aluminium koffer te installeren. Die koffer schroef ik vast onder de bus met extra balkjes voor versteviging. Dan is de unit beschermd tegen steenslag en vocht. De bus blijft hoog genoeg voor drempels. Vervolgens koppel ik hem vast aan de bestaande verwarmingsbuizen. De dieseltank plaats ik onder de accuplaat. Daar zal 3 of 5 liter ingaan, afhankelijk van de beschikbare ruimte.

Hoe denken jullie hierover? Goed idee of niet?

Het gaat trouwens om deze unit:
https://www.kokwatersport.nl/planar-het ... 2kw/p56660
Hey hallo, moet toch wat vaker op deze topics zoeken.

Ik heb een eberspacher 4000W unit. Als rijverwarming, onder de bus hangen.
De centrale buis die van voor naar achteren (of beter andersom) onder de laadvloer loopt, was bij mij erg crispy. De nieuwe motor had dikkere uitlaatbuizem nodig, dus e.e a. gecombineerd.

De unit hangt tussen de middelste balken in een 2mm dikke ijzeren plaat die ik heb laten omzetten bij een constructiebedrijf. De plaat hangt met rubberlagers onder de bus (zodat hij geen trillingen doorgeeft). Uitvoer d.m.v. origineel bijgeleverde flexibele slang rechtstreeks op dr doorvoer van dr centrale buis onder de voorste balk-doorvoer gemonteerd (gewoon een flink stuk erin geschoven).

Ervaring: ja
Met een planar: nee
Montage onder de bus: ja

Als ik je advies mag geven, monteer hem dan toch in de bus.
Nadelen: extra gaten.
Voordelen: veel efficiënter omdat hij de licht circuleert en dus steeds een bewtje bij-verwarmd.
Én... en die vind ik het belangrijkste...
Onze bussen hebben allemaal mooie vakjes

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Planar verwarming

Bericht door jerupke » vr dec 14, 2018 11:21 am

jerupke schreef:
Cali schreef:Ik heb de Planar inmiddels ontvangen en ga hem installeren. Mijn idee is om de verwarmingsunit in een stalen of aluminium koffer te installeren. Die koffer schroef ik vast onder de bus met extra balkjes voor versteviging. Dan is de unit beschermd tegen steenslag en vocht. De bus blijft hoog genoeg voor drempels. Vervolgens koppel ik hem vast aan de bestaande verwarmingsbuizen. De dieseltank plaats ik onder de accuplaat. Daar zal 3 of 5 liter ingaan, afhankelijk van de beschikbare ruimte.

Hoe denken jullie hierover? Goed idee of niet?

Het gaat trouwens om deze unit:
https://www.kokwatersport.nl/planar-het ... 2kw/p56660
Hey hallo, moet toch wat vaker op deze topics zoeken.

Ik heb een eberspacher 4000W unit. Als rijverwarming, onder de bus hangen.
De centrale buis die van voor naar achteren (of beter andersom) onder de laadvloer loopt, was bij mij erg crispy. De nieuwe motor had dikkere uitlaatbuizem nodig, dus e.e a. gecombineerd.

De unit hangt tussen de middelste balken in een 2mm dikke ijzeren plaat die ik heb laten omzetten bij een constructiebedrijf. De plaat hangt met rubberlagers onder de bus (zodat hij geen trillingen doorgeeft). Uitvoer d.m.v. origineel bijgeleverde flexibele slang rechtstreeks op dr doorvoer van dr centrale buis onder de voorste balk-doorvoer gemonteerd (gewoon een flink stuk erin geschoven).

Ervaring: ja
Met een planar: nee
Montage onder de bus: ja

Als ik je advies mag geven, monteer hem dan toch in de bus.
Nadelen: extra gaten.
Voordelen: veel efficiënter omdat hij de licht circuleert en dus steeds een bewtje bij-verwarmd.
Én... en die vind ik het belangrijkste...
Onze bussen hebben allemaal mooie vakjes

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.
Dat lukt tapatalk dus niet... grmbl

Onze bussen hebben allemaal mooie vakjes aan de onderkant, daar wil het uitlaatgas nogal graag in blijven hangen. Montage onder de bus, betekend dus dat hij (een beetje onder het rijden, maar heel veel bij stilstaan) uitlaatgas aanzuigt. Zelfs als je in- en uitlaat helemaal aan beide uiteinden van de bus monteert.

Je zou dit kunnen voorkomen door een aanzuigleiding naar binnen te brengen, maar tja... dan heb je dus toch dat extra gat.

Ik ga mijn eberspacher deze winter in de bus plaatsen onder de achterbank, zodat ik daar vanaf ben.

Advies is ook om hem op de huishoudaccu aan te sluiten (als je die niet hebt, monteer er dan 1) .
Ik heb een 100Ah accu in de bus, maar als de eberspacher een uurtje gebrand heeft, merk ik al dat de bus moeilikker start. Dus ik schat dat een 45Ah accu wat in de meeate busjes zit, het na een uurtje voor gezien houdt.

Overigens kunnen geinteresseerden, als je de carbon footprint van uit de USSR naar hier geen probleem vindt, ook eens kijken op tante Ali. Daar staan ze voor <€300,- te koop

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Planar verwarming

Bericht door Cali » vr dec 14, 2018 20:07 pm

Thanks!
Ik heb hem intussen toch maar in de bus gemonteerd, onder de achterbank. Plankje erover en je ziet er niets van. Luchtinlaat voor verbranding gaat via de bestaande ventilatiepijp onder de bus. Uitlaat gaat via een dubbele flens naar buiten. Daarvoor helaas wel een gat moeten boren van ongeveer 35mm. Stalen dieseltank van 20 liter wel onder de bus gehangen. Omdat ie plat ligt kan ik er 12 liter ingooien. Goed voor 60 uur branden. Verder op een 90ah huishoudaccu. Volgens de specs gebruikt ie zo'n 3ampere dus dat moet goedkomen.
Werkt erg goed, in 2 minuten is de bus warm. Het is een 2000 watt verwarming.

Ivm de vele electronica in de kachel durfde ik het uiteindelijk niet aan om hem onder de bus te hangen. Ze zijn immers niet goedkoop en met regen tijdens het rijden wringt het water zich overal tussen denk ik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cali op za dec 15, 2018 1:06 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Planar verwarming

Bericht door Cali » vr dec 14, 2018 20:13 pm

Let trouwens met die goedkope kachels van Ali goed op. Het zijn meestal Chinese replica's zonder enige Europese keuring. Aangezien er nogal hoge temperaturen worden bereikt lijkt me dat riskant. De planar's en ebersprachers zijn in elk geval wel Europees gekeurd.

verder moet je er altijd voor zorgen dat je in- uitlaat aan dezelfde kant van de bus uitkomen. Bij flinke wind krijg je anders luchtdruk verschil waardoor je uitlaatgas kan worden teruggezogen in plaats van uitgeblazen. De druk vanuit de verbranding is namelijk vrij zwak en er zitten geen kleppen op om tegendruk tegen te houden, alleen een kleine ventilator.
Luchtinlaat voor verbranding moet verder altijd van buiten de bus komen vanwege het risico op koolmonoxide. Dat geldt natuurlijk niet voor de inlaat van hete lucht. Dat zijn gescheide compartimenten.

Best logisch allemaal als je erover nadenkt, maar toch.

Hier nog een foto van het eindresultaat met plankje erboven. Binnen de overgebleven ruimte ligt mijn gereedschap (die ik nooit nodig hoop te hebben).
Afbeelding

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Planar verwarming

Bericht door jerupke » ma dec 17, 2018 0:02 am

Top, mooi man. De eberspacher doet het verder storingsvrij onder de auto, maar zoals gezegd ga ik hem ook verplaatsen.

Ik overweeg deze te kopen voor in Bedsy (onze Bedford camper):

Air Diesel/Heater 5KW 12 v Planar LCD Voor Auto Vrachtwagens Boten Motor-Woningen Nieuwste Kit Monitor voor RV Camper Trailer Met Afstandsbediening
https://s.click.aliexpress.com/e/covz42su

Is weliswaar geen Planar (al zou de titel anders vermoeden) maar heeft wel een CE keurmerk.
Zijn er dan nog andere keurmerken?

Ander vraagje, hoe ben je aan de tank gekomen. Ik dacht zelf een 20l metalen jerrycan te gebruiken met een extra aansluiting, maar wellicht heb jij nog een goede tip.

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Planar verwarming

Bericht door Thijs84 » ma dec 17, 2018 7:24 am

Hi jerupke,
Ik heb laatst zo'n 5kw standkachel gekocht in China. Heb wel 50 euro invoerrechten moeten betalen.
Ik heb de afgelopen tijd een webasto in mijn bus hangen maar deze liep op zn eind.
Dat ding uit China is voor mij de beste koop van dit jaar. Best een degelijk ding. Lcd display valt alleen een beetje tegen.
De webasto zat achter de bestuurdersstoel geplaatst. Daar ga ik deze ook weer plaatsen. Onder de achterbank vind ik zonde van de ruimte. Heb ook wel eens gezien dat ze hem in de loze ruime onder de stoel hebben gemonteerd. Ook een mooie plek.
Als dieseltank gebruikte ik een ruitensproeier reservoir van een kever.. ben toch wel opzoek naar iets anders. Plek ben ik ook nog niet over uit.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Planar verwarming

Bericht door Cali » ma dec 17, 2018 12:45 pm

Het is een stalen jerrycan van 20 liter. Overal te koop bij de grotere bouwmarkten.
Achter de bestuurdersstoel zit bij mij al een watertank en daarachter een grote gastank. Weinig ruimte dus en gas is geen goede combi met een verwarming.
De loze ruimte onder de stoelen is wel erg klein. Die van mij past niet door het gat, maar als dat wel past is dat de mooiste plek inderdaad.
Een CE keurmerk is altijd goed volgens mij. Kijk alleen even na of het wel echt is. Wellicht kan je er in reviews meer over vinden.

Plaats reactie