Motor newbie, oefenblok motorcode C
Motor newbie, oefenblok motorcode C
Aangezien ik nog nooit aan een onderblok gesleuteld had, leek het me wel leuk om een oefenblok aan te schaffen en deze te (de)monteren.
Anders blijf je afhankelijk van kennis van anderen, en zeker als we in het buitenland zijn vind ik het prettig om te weten hoe de bus in elkaar steekt. Ik sleutel al jaren aan VW's (kever, t2) - maar tot nu toe waren mijn blokken altijd goed en was er geen noodzaak
Op Wanroy een type 4 blok gekocht, motorbok gekocht en nu kunnen we lekker sleutelen.
Het doel is vooral om te leren. Als het blok met niet te grote investeringen kan dienen als basis voor een goed blok is dat mooi, maar in het ergste geval blijf ik zitten met een doos vol onderdelen... Ik lees veel mee op dit forum en ga proberen hiermee ook een bijdrage te leveren
Ik zal beginnen met een paar foto's van de vorderingen.
Bij aankoop.
In de bok.
1ste kop eraf.
Vuil
Na wat poetswerk...
Binnenkant cylinder.
1 van de zuigers.
n.a.v. bovenstaande heb ik een paar vragen.
1. De motorcode van het blok is C - ik heb me laten vertellen dat dit een standaard revisieblok is dat vroeger gekocht kon worden. Weet iemand meer van dit type?
2. Tussen alle koelribben zit veel troep (zaadjes, zand, poep van e.e.a. (? niet zo gezond lijkt me)) hoe is dat het beste te verwijderen? Gewoon een borstel denk ik - iemand nog een goede truc hiervoor?
3. Kijkend naar de koppen zitten daar wel flinke beschadigingen/butsen in. Alsof er iets in de cilinder heeft gezeten. Ook op de zuigerkop zitten daarvan pitten. Is dit te vlakken of uit te draaien - of is deze kop afgeschreven? Zelfde voor de zuigers.
Van de week probeer ik de andere kant los te halen, ben benieuwd wat ik daar aantref.
Groet,
Casper
Anders blijf je afhankelijk van kennis van anderen, en zeker als we in het buitenland zijn vind ik het prettig om te weten hoe de bus in elkaar steekt. Ik sleutel al jaren aan VW's (kever, t2) - maar tot nu toe waren mijn blokken altijd goed en was er geen noodzaak
Op Wanroy een type 4 blok gekocht, motorbok gekocht en nu kunnen we lekker sleutelen.
Het doel is vooral om te leren. Als het blok met niet te grote investeringen kan dienen als basis voor een goed blok is dat mooi, maar in het ergste geval blijf ik zitten met een doos vol onderdelen... Ik lees veel mee op dit forum en ga proberen hiermee ook een bijdrage te leveren
Ik zal beginnen met een paar foto's van de vorderingen.
Bij aankoop.
In de bok.
1ste kop eraf.
Vuil
Na wat poetswerk...
Binnenkant cylinder.
1 van de zuigers.
n.a.v. bovenstaande heb ik een paar vragen.
1. De motorcode van het blok is C - ik heb me laten vertellen dat dit een standaard revisieblok is dat vroeger gekocht kon worden. Weet iemand meer van dit type?
2. Tussen alle koelribben zit veel troep (zaadjes, zand, poep van e.e.a. (? niet zo gezond lijkt me)) hoe is dat het beste te verwijderen? Gewoon een borstel denk ik - iemand nog een goede truc hiervoor?
3. Kijkend naar de koppen zitten daar wel flinke beschadigingen/butsen in. Alsof er iets in de cilinder heeft gezeten. Ook op de zuigerkop zitten daarvan pitten. Is dit te vlakken of uit te draaien - of is deze kop afgeschreven? Zelfde voor de zuigers.
Van de week probeer ik de andere kant los te halen, ben benieuwd wat ik daar aantref.
Groet,
Casper
-
- Actief Lid
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr sep 26, 2008 11:16 am
- Locatie: Hellevoetsluis
- Contacteer:
Re: Motor newbie, oefenblok motorcode C
staat er niets thv het motornummer behalve het sterretje en een C?
ster betekend dat het blok ooit gereviseerd is.
wat helpt voor het achterhalen van de motorcode: wat is de boring / slag. diameter boring van de cilinders in de kop? diameter kleppen.
groet
jeroen
ster betekend dat het blok ooit gereviseerd is.
wat helpt voor het achterhalen van de motorcode: wat is de boring / slag. diameter boring van de cilinders in de kop? diameter kleppen.
groet
jeroen
VW t2b 1977 doka 2.0l injectie, VW T3 1981 1.9TDI
Re: Motor newbie, oefenblok motorcode C
Ik zal morgen even opmeten - had geen schuifmaat- nu besteld - die komt morgen binnen
-
- Actief Lid
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr sep 26, 2008 11:16 am
- Locatie: Hellevoetsluis
- Contacteer:
Re: Motor newbie, oefenblok motorcode C
Bestel gelijk onderstaande boek...
is echt leerzaam.
https://www.bol.com/nl/p/rebuild-aircoo ... 000877969/
groet jeroen
is echt leerzaam.
https://www.bol.com/nl/p/rebuild-aircoo ... 000877969/
groet jeroen
VW t2b 1977 doka 2.0l injectie, VW T3 1981 1.9TDI
Re: Motor newbie, oefenblok motorcode C
Duurde helaas wat langer dan verwacht, maar ik heb het volgende gemeten:
Kleppen: 39,01mm en 32,98mm
cilinder: 92,85
ik zou dan uitkomen op 1800 koppen en cilinders volgens mij.
Echter, gisteren heb ik de andere kant uit elkaar gehaald en kwam onderstaande tegen.
Waarschijnlijk door een gebroken klep.
Hopelijk is het carter niet (ernstig) beschadigd, maar ik vrees het ergste. Van de week maar weer verder demonteren...
Kleppen: 39,01mm en 32,98mm
cilinder: 92,85
ik zou dan uitkomen op 1800 koppen en cilinders volgens mij.
Echter, gisteren heb ik de andere kant uit elkaar gehaald en kwam onderstaande tegen.
Waarschijnlijk door een gebroken klep.
Hopelijk is het carter niet (ernstig) beschadigd, maar ik vrees het ergste. Van de week maar weer verder demonteren...
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Motor newbie, oefenblok motorcode C
Carter zal wel meevallen maar die kop dan???
Echt een mooi oefenblok!!!
Echt een mooi oefenblok!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Motor newbie, oefenblok motorcode C
Ja dat is wel duidelijk
De kop is wel klaar denk ik, zal nog een foto uploaden ervan.
De kop is wel klaar denk ik, zal nog een foto uploaden ervan.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Motor newbie, oefenblok motorcode C
de vorige eigenaar was er nog niet van overtuigd dat je moest stoppen als er een klep breekt, ook een leermoment maar wel een dure!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr sep 26, 2008 11:16 am
- Locatie: Hellevoetsluis
- Contacteer:
Re: Motor newbie, oefenblok motorcode C
casper
cilinder boring is inderdaad 1800cc.
kopen komen van een 1700... al kan je bij een revisie een andere klep maat monteren.
wat is de maat van de cilinder van gedeelte dat in de kop valt..100mm is 1700, 104mm is 1800cc.
mooie schade..
groet
jeroen
cilinder boring is inderdaad 1800cc.
kopen komen van een 1700... al kan je bij een revisie een andere klep maat monteren.
wat is de maat van de cilinder van gedeelte dat in de kop valt..100mm is 1700, 104mm is 1800cc.
mooie schade..
groet
jeroen
VW t2b 1977 doka 2.0l injectie, VW T3 1981 1.9TDI
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10982
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Motor newbie, oefenblok motorcode C
hahaha mooi ook dat je eerst de goede kant hebt open gemaakt. en dan komt dit als verrassing boven water.
Misschien heb je geluk en hoef je alleen kop en en cilinders te vervangen en de rest goed schoonmaken. vooral de olie kanalen inspecteren dat daar gen troep in is blijven hangen..
wat is je plan ombouwen naar 2ltr of origineel houden?
ik denk dat het beste is om alle 4 de cilinders zuigers te vervangen en beide koppen. dan kan je die oude misschien nog verkopen als die netjes is.
Kijk voor deze onderdelen vooral ook op de buitenlandse markt. zoals e-bay duitsland en amerika. dat kan een boel schelen of engeland.
Misschien heb je geluk en hoef je alleen kop en en cilinders te vervangen en de rest goed schoonmaken. vooral de olie kanalen inspecteren dat daar gen troep in is blijven hangen..
wat is je plan ombouwen naar 2ltr of origineel houden?
ik denk dat het beste is om alle 4 de cilinders zuigers te vervangen en beide koppen. dan kan je die oude misschien nog verkopen als die netjes is.
Kijk voor deze onderdelen vooral ook op de buitenlandse markt. zoals e-bay duitsland en amerika. dat kan een boel schelen of engeland.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: Motor newbie, oefenblok motorcode C
Dank voor de reacties!
Vanavond de kop gemeten en die maat was 104,1 dus het lijken dan 1800 koppen te zijn.
Helaas....
Ik ga eerst het blok verder demonteren en het carter splitsen. Het blijft toch een oefening
Dan maar eens even kijken, het idee was als het gemakkelijk op te bouwen zou zijn ermee door te gaan, ook omdat er aan mijn bus nog andere dingen te doen zijn. Maar nu zijn er toch wel wat onderdelen nodig. Afhankelijk van de staat van de nokkenas/krukas is het opbouwen van een 2L niet heel veel duurder en zou de extra trekkracht wellicht fijn zijn. Het carter zou (naar mijn informatie) geen aanpassingen behoeven hiervoor.
Op Wanroy zag ik ook een 58'er kever staan met een type 4 blok met staande koeling. Dat was ook heel vet. En een 58'er heb ik ook nog staan
Kan iemand aan de foto's in de eerste post zeggen of de eerste kop nog bruikbaar is?
Vanavond de kop gemeten en die maat was 104,1 dus het lijken dan 1800 koppen te zijn.
Helaas....
Ik ga eerst het blok verder demonteren en het carter splitsen. Het blijft toch een oefening
Dan maar eens even kijken, het idee was als het gemakkelijk op te bouwen zou zijn ermee door te gaan, ook omdat er aan mijn bus nog andere dingen te doen zijn. Maar nu zijn er toch wel wat onderdelen nodig. Afhankelijk van de staat van de nokkenas/krukas is het opbouwen van een 2L niet heel veel duurder en zou de extra trekkracht wellicht fijn zijn. Het carter zou (naar mijn informatie) geen aanpassingen behoeven hiervoor.
Op Wanroy zag ik ook een 58'er kever staan met een type 4 blok met staande koeling. Dat was ook heel vet. En een 58'er heb ik ook nog staan
Kan iemand aan de foto's in de eerste post zeggen of de eerste kop nog bruikbaar is?
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10982
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Motor newbie, oefenblok motorcode C
Die zoet er goed uit.
Meestal zit er een scheur tussen de 3 gaten. Dus klep bougie of klep en klep
Wat je kan proberen is een beetje terpetine in de verbranding kamer gieten en kijken of die lekt.
En kijken of de klep zitting niet weg zijn. Maar het lijkt dat de kleppen er mooi boven op liggen
Meestal zit er een scheur tussen de 3 gaten. Dus klep bougie of klep en klep
Wat je kan proberen is een beetje terpetine in de verbranding kamer gieten en kijken of die lekt.
En kijken of de klep zitting niet weg zijn. Maar het lijkt dat de kleppen er mooi boven op liggen
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige