Motor newbie, oefenblok motorcode C

Gebruikersavatar
Casperdl
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: do mei 28, 2015 19:49 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Motor newbie, oefenblok motorcode C

Bericht door Casperdl » zo aug 12, 2018 14:26 pm

Aangezien ik nog nooit aan een onderblok gesleuteld had, leek het me wel leuk om een oefenblok aan te schaffen en deze te (de)monteren.
Anders blijf je afhankelijk van kennis van anderen, en zeker als we in het buitenland zijn vind ik het prettig om te weten hoe de bus in elkaar steekt. Ik sleutel al jaren aan VW's (kever, t2) - maar tot nu toe waren mijn blokken altijd goed en was er geen noodzaak :D
Op Wanroy een type 4 blok gekocht, motorbok gekocht en nu kunnen we lekker sleutelen.

Het doel is vooral om te leren. Als het blok met niet te grote investeringen kan dienen als basis voor een goed blok is dat mooi, maar in het ergste geval blijf ik zitten met een doos vol onderdelen... Ik lees veel mee op dit forum en ga proberen hiermee ook een bijdrage te leveren ;)

Ik zal beginnen met een paar foto's van de vorderingen.

Afbeelding
Bij aankoop.

Afbeelding
In de bok.

Afbeelding
1ste kop eraf.

Afbeelding

Afbeelding
Vuil :(

Afbeelding

Afbeelding
Na wat poetswerk...

Afbeelding
Binnenkant cylinder.

Afbeelding
1 van de zuigers.

n.a.v. bovenstaande heb ik een paar vragen.

1. De motorcode van het blok is C - ik heb me laten vertellen dat dit een standaard revisieblok is dat vroeger gekocht kon worden. Weet iemand meer van dit type?

2. Tussen alle koelribben zit veel troep (zaadjes, zand, poep van e.e.a. (? niet zo gezond lijkt me)) hoe is dat het beste te verwijderen? Gewoon een borstel denk ik - iemand nog een goede truc hiervoor?

3. Kijkend naar de koppen zitten daar wel flinke beschadigingen/butsen in. Alsof er iets in de cilinder heeft gezeten. Ook op de zuigerkop zitten daarvan pitten. Is dit te vlakken of uit te draaien - of is deze kop afgeschreven? Zelfde voor de zuigers.

Van de week probeer ik de andere kant los te halen, ben benieuwd wat ik daar aantref.

Groet,

Casper

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Motor newbie, oefenblok motorcode C

Bericht door eelke » zo aug 12, 2018 16:08 pm

Is het geen cu blok, een 2 loter uit een t3?
hoe???

Gebruikersavatar
Casperdl
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: do mei 28, 2015 19:49 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Motor newbie, oefenblok motorcode C

Bericht door Casperdl » zo aug 12, 2018 16:47 pm

Er staat echt C, zie hieronder:
Afbeelding

En aan de zijkant (nummer deels onleesbaar gemaakt):

Afbeelding

Dekota
Actief Lid
Berichten: 186
Lid geworden op: vr sep 26, 2008 11:16 am
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Motor newbie, oefenblok motorcode C

Bericht door Dekota » zo aug 12, 2018 20:27 pm

staat er niets thv het motornummer behalve het sterretje en een C?
ster betekend dat het blok ooit gereviseerd is.

wat helpt voor het achterhalen van de motorcode: wat is de boring / slag. diameter boring van de cilinders in de kop? diameter kleppen.

groet
jeroen
VW t2b 1977 doka 2.0l injectie, VW T3 1981 1.9TDI

Gebruikersavatar
Casperdl
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: do mei 28, 2015 19:49 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Motor newbie, oefenblok motorcode C

Bericht door Casperdl » ma aug 13, 2018 8:21 am

Ik zal morgen even opmeten - had geen schuifmaat- nu besteld - die komt morgen binnen :)

Dekota
Actief Lid
Berichten: 186
Lid geworden op: vr sep 26, 2008 11:16 am
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Motor newbie, oefenblok motorcode C

Bericht door Dekota » ma aug 13, 2018 14:13 pm

Bestel gelijk onderstaande boek...
is echt leerzaam.

https://www.bol.com/nl/p/rebuild-aircoo ... 000877969/

groet jeroen
VW t2b 1977 doka 2.0l injectie, VW T3 1981 1.9TDI

Gebruikersavatar
Casperdl
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: do mei 28, 2015 19:49 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Motor newbie, oefenblok motorcode C

Bericht door Casperdl » ma aug 20, 2018 11:39 am

Duurde helaas wat langer dan verwacht, maar ik heb het volgende gemeten:

Kleppen: 39,01mm en 32,98mm
cilinder: 92,85

ik zou dan uitkomen op 1800 koppen en cilinders volgens mij.

Echter, gisteren heb ik de andere kant uit elkaar gehaald en kwam onderstaande tegen. :cry:
Waarschijnlijk door een gebroken klep.

Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk is het carter niet (ernstig) beschadigd, maar ik vrees het ergste. Van de week maar weer verder demonteren...

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Motor newbie, oefenblok motorcode C

Bericht door old brumax » ma aug 20, 2018 11:43 am

Carter zal wel meevallen maar die kop dan???
Echt een mooi oefenblok!!! ;)
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Casperdl
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: do mei 28, 2015 19:49 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Motor newbie, oefenblok motorcode C

Bericht door Casperdl » ma aug 20, 2018 12:02 pm

Ja dat is wel duidelijk :)

De kop is wel klaar denk ik, zal nog een foto uploaden ervan.

Gebruikersavatar
Casperdl
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: do mei 28, 2015 19:49 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Motor newbie, oefenblok motorcode C

Bericht door Casperdl » ma aug 20, 2018 20:41 pm

Hierbij nog een foto van de kop...


Afbeelding

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Motor newbie, oefenblok motorcode C

Bericht door old brumax » ma aug 20, 2018 21:47 pm

de vorige eigenaar was er nog niet van overtuigd dat je moest stoppen als er een klep breekt, ook een leermoment maar wel een dure!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Dekota
Actief Lid
Berichten: 186
Lid geworden op: vr sep 26, 2008 11:16 am
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Motor newbie, oefenblok motorcode C

Bericht door Dekota » di aug 21, 2018 8:34 am

casper
cilinder boring is inderdaad 1800cc.
kopen komen van een 1700... al kan je bij een revisie een andere klep maat monteren.
wat is de maat van de cilinder van gedeelte dat in de kop valt..100mm is 1700, 104mm is 1800cc.

mooie schade..
groet
jeroen
VW t2b 1977 doka 2.0l injectie, VW T3 1981 1.9TDI

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Motor newbie, oefenblok motorcode C

Bericht door fahtal » di aug 21, 2018 9:07 am

hahaha mooi ook dat je eerst de goede kant hebt open gemaakt. en dan komt dit als verrassing boven water.

Misschien heb je geluk en hoef je alleen kop en en cilinders te vervangen en de rest goed schoonmaken. vooral de olie kanalen inspecteren dat daar gen troep in is blijven hangen..

wat is je plan ombouwen naar 2ltr of origineel houden?

ik denk dat het beste is om alle 4 de cilinders zuigers te vervangen en beide koppen. dan kan je die oude misschien nog verkopen als die netjes is.

Kijk voor deze onderdelen vooral ook op de buitenlandse markt. zoals e-bay duitsland en amerika. dat kan een boel schelen of engeland.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Casperdl
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: do mei 28, 2015 19:49 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Motor newbie, oefenblok motorcode C

Bericht door Casperdl » di aug 21, 2018 22:26 pm

Dank voor de reacties!
Vanavond de kop gemeten en die maat was 104,1 dus het lijken dan 1800 koppen te zijn.
Helaas....

Ik ga eerst het blok verder demonteren en het carter splitsen. Het blijft toch een oefening :D

Dan maar eens even kijken, het idee was als het gemakkelijk op te bouwen zou zijn ermee door te gaan, ook omdat er aan mijn bus nog andere dingen te doen zijn. Maar nu zijn er toch wel wat onderdelen nodig. Afhankelijk van de staat van de nokkenas/krukas is het opbouwen van een 2L niet heel veel duurder en zou de extra trekkracht wellicht fijn zijn. Het carter zou (naar mijn informatie) geen aanpassingen behoeven hiervoor.

Op Wanroy zag ik ook een 58'er kever staan met een type 4 blok met staande koeling. Dat was ook heel vet. En een 58'er heb ik ook nog staan 8-)

Kan iemand aan de foto's in de eerste post zeggen of de eerste kop nog bruikbaar is?

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Motor newbie, oefenblok motorcode C

Bericht door fahtal » wo aug 22, 2018 6:44 am

Die zoet er goed uit.

Meestal zit er een scheur tussen de 3 gaten. Dus klep bougie of klep en klep

Wat je kan proberen is een beetje terpetine in de verbranding kamer gieten en kijken of die lekt.

En kijken of de klep zitting niet weg zijn. Maar het lijkt dat de kleppen er mooi boven op liggen
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie