T2b Westfalia camper [Reserve motorblok]
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: T2b Westfalia camper
Na een half jaar wordt het wel weer eens tijd voor een update, ik heb de onderkant van de bus eindelijk helemaal ontdaan van oude bitumen.
Helaas kwam daarbij nog wel weer wat verborgen plekjes aan het licht, daar kom ik in een vervolg bericht nog wel op terug.
Ik heb ook het Y-stuk en het verdeelstuk verwijderd om hem goed te kunnen restaureren
Na het uitdeuken, stralen en in de epoxy primer zetten zijn ze klaar om straks weer onder de bus te lassen.
Nu ik alles onder de bus weg heb, ga ik ook maar de dwarsbalken vervangen, dat is minder werk dan de oude dwarsbalken weer netjes maken.
Bovendien kan ik dan ook eerdere reparaties aan de u- balk waar de vloer op ligt beter afwerken.
De nieuwe dwars balken heb ik al in de bus liggen.
Helaas kwam daarbij nog wel weer wat verborgen plekjes aan het licht, daar kom ik in een vervolg bericht nog wel op terug.
Ik heb ook het Y-stuk en het verdeelstuk verwijderd om hem goed te kunnen restaureren
Na het uitdeuken, stralen en in de epoxy primer zetten zijn ze klaar om straks weer onder de bus te lassen.
Nu ik alles onder de bus weg heb, ga ik ook maar de dwarsbalken vervangen, dat is minder werk dan de oude dwarsbalken weer netjes maken.
Bovendien kan ik dan ook eerdere reparaties aan de u- balk waar de vloer op ligt beter afwerken.
De nieuwe dwars balken heb ik al in de bus liggen.
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: T2b Westfalia camper
De afgelopen weken ben ik bezig geweest de onderkant verder voor te bereiden voor het plaatsen van de nieuwe dwarsbalken.
Ook heb ik de asverstevigingen aan de buitenkant er af geslepen, hier zat een behoorlijke hoeveelheid rommel in en ze waren ook al zover aangetast dat er al gaten in vielen.
Ik heb de torsiestaven er ook uit getrokken, bij beide torsiestaven is de coating afgebladderd en zit er wat oppervlakkige roest op, ik heb dat nog nooit eerder zo gezien. Wat denken jullie, moet ik deze vervangen of deze schoonmaken en een nieuwe laklaag er op?
Ook heb ik de asverstevigingen aan de buitenkant er af geslepen, hier zat een behoorlijke hoeveelheid rommel in en ze waren ook al zover aangetast dat er al gaten in vielen.
Ik heb de torsiestaven er ook uit getrokken, bij beide torsiestaven is de coating afgebladderd en zit er wat oppervlakkige roest op, ik heb dat nog nooit eerder zo gezien. Wat denken jullie, moet ik deze vervangen of deze schoonmaken en een nieuwe laklaag er op?
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: T2b Westfalia camper
Roest op een torsiestaaf is niet goed, een beetje oppervlakkig zou je nog weg kunnen halen maar zodra er putten in zitten is er een verhoogt risico op breuk, heb dat zelf al 3keer megemaakt met de stabi voor!
Als je andere zoekt dan wel de juiste kleur, volgens mij is dat de veersterkte!
Als je andere zoekt dan wel de juiste kleur, volgens mij is dat de veersterkte!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Busfever
- Nieuweling
- Berichten: 48
- Lid geworden op: zo okt 26, 2014 6:39 am
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Odijk
- Contacteer:
Re: T2b Wesfalia camper [oliekoeler montage]
Hoi Blokkeverblokkever schreef: ↑vr jun 01, 2012 23:03 pmBedankt
Vanavond bezig geweest met montage van een aangepaste filterhouder en oliekoeleradapterplaat.
Via markplaats had ik al eens een adapterplaat met themostaat aangeschaft.
Ik heb inmiddels een reserve oliefilterhouder aangepast om de adapterplaat te kunnen monteren en ook het veertje van het bypassventiel vervangen door een iets zwaarder exemplaar.
Dit om te voorkomen dat de bypass te vroeg open gaat door de extra drukval over de oliekoeler en olieleidingen.
De originele ging al open bij een drukverschil van 0.5 bar, nu is dat ca 1.5 bar.
Het veertje rechts op de foto zit er nu in:
Hier zit de filterhouder met adapterplaat op zijn plek:
Waar heb je dit veertje vandaan of heb je specifieke afmetingen?
Groet Mark
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: T2b Westfalia camper
Hoi Mark,
Ik heb deze vraag helemaal gemist, sorry voor de late reactie.
Dit veertje komt ergens uit een rommelbak, ik heb gekeken naar de afmetingen van het originele veertje en daar een veertje bijgezocht met ongeveer dezelfde afmetingen alleen dan met een iets dikkere draaddiameter.
Daarna gewoon proberen met perslucht bij welke druk hij gaat lekken.
De exacte afmetingen van het veertje kan ik je helaas niet aan helpen.
Ik heb deze vraag helemaal gemist, sorry voor de late reactie.
Dit veertje komt ergens uit een rommelbak, ik heb gekeken naar de afmetingen van het originele veertje en daar een veertje bijgezocht met ongeveer dezelfde afmetingen alleen dan met een iets dikkere draaddiameter.
Daarna gewoon proberen met perslucht bij welke druk hij gaat lekken.
De exacte afmetingen van het veertje kan ik je helaas niet aan helpen.
Laatst gewijzigd door blokkever op wo aug 15, 2018 14:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: T2b Westfalia camper
Vandaag mocht het busje voor het eerst in bijna 4 jaar weer even naar buiten en de weg op (op een autoambulance ).
De onderkant van de bus wordt gestraald en in de epoxy gezet.
Hierna nog wat kleine laswerkzaamheden doen aan de onderkant, o.a. de buisjes voor de handremkabels en koppelingskabel, het Y-stuk en verdeeldoos van de kachel, de dwarsbalkjes en de buis voor de kabelboom weer terug er in lassen.
Daarna kan ik de bodem in de coating zetten en kan er begonnen worden met het deels weer opbouwen zodat hij weer op eigen wielen kan rollen.
De onderkant van de bus wordt gestraald en in de epoxy gezet.
Hierna nog wat kleine laswerkzaamheden doen aan de onderkant, o.a. de buisjes voor de handremkabels en koppelingskabel, het Y-stuk en verdeeldoos van de kachel, de dwarsbalkjes en de buis voor de kabelboom weer terug er in lassen.
Daarna kan ik de bodem in de coating zetten en kan er begonnen worden met het deels weer opbouwen zodat hij weer op eigen wielen kan rollen.
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: T2b Westfalia camper
De bus staat nog steeds bij de straler, dat geeft mij wat tijd om de garage eens flink op te ruimen en wat losse onderdelen aan te pakken.
Ik heb de vooras zo goed mogelijk schoon gemaakt en deze ook naar de straler gebracht waar hij wordt gestraald en in de epoxy en een zwarte coating wordt gezet.
Ik heb ik het stuurhuis schoon gemaakt en omdat hij wat olie zweette hem ook helemaal uit elkaar gehad.
De pitmanarm en de arm van het hulpstuurhuis heb ik zelf gestraald.
Het bleek dat een vorige eigenaar vloeibare pakking had gebruikt op het zijdeksel waar ook al een O-ring zit, dit heb ik schoon gemaakt en weer in elkaar gezet.
Verder heb ik nog de hoofdremcilinder uit elkaar gehaald zodat ik het huis kan stralen en netjes in de coating zetten.
Ook de rembekrachtiger heb ik schoon gemaakt en gestraald.
Na het stralen heb ik deze nog gefosfateerd, vandaar de wat donkere grijze kleur.
Vervolgens heb ik alle gestraalde onderdelen in de epoxy gezet.
De onderdelen worden nog zwart gespoten.
Ik heb de vooras zo goed mogelijk schoon gemaakt en deze ook naar de straler gebracht waar hij wordt gestraald en in de epoxy en een zwarte coating wordt gezet.
Ik heb ik het stuurhuis schoon gemaakt en omdat hij wat olie zweette hem ook helemaal uit elkaar gehad.
De pitmanarm en de arm van het hulpstuurhuis heb ik zelf gestraald.
Het bleek dat een vorige eigenaar vloeibare pakking had gebruikt op het zijdeksel waar ook al een O-ring zit, dit heb ik schoon gemaakt en weer in elkaar gezet.
Verder heb ik nog de hoofdremcilinder uit elkaar gehaald zodat ik het huis kan stralen en netjes in de coating zetten.
Ook de rembekrachtiger heb ik schoon gemaakt en gestraald.
Na het stralen heb ik deze nog gefosfateerd, vandaar de wat donkere grijze kleur.
Vervolgens heb ik alle gestraalde onderdelen in de epoxy gezet.
De onderdelen worden nog zwart gespoten.
- freddeblok
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3476
- Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Purmerend
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: T2b Westfalia camper
Ga zo door met het goede werk en voor je het weet zit je weer achter het stuur
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: T2b Westfalia camper
Vanavond was het al zover
Maar voor ik er mee de weg op kan moet er nog wel wat werk gedaan worden
Maar voor ik er mee de weg op kan moet er nog wel wat werk gedaan worden
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: T2b Westfalia camper
Mijn complimenten voor deze grondige en vakkundige aanpak!!
I am Wouth and I approve this message.
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: T2b Westfalia camper
Hierbij even een update: Het project heeft even op een laag pitje gestaan maar ga nu mijn best doen om hem binnenkort spuitklaar te krijgen.
De onderkant is vorig jaar gestraald en in de epoxy gespoten.
Helaas zijn er wat plekken niet erg zorgvuldig gestraald, deze heb ik handmatig nog verder moeten behandelen.
De motor ruimte heb ik ook zelf verder schoon gemaakt, deze was al roestvrij maar stond in de RX10.
Dit heb ik verwijderd omdat ik dit nu ook graag in de 2k lak wil spuiten.
Afgelopen weekend heb ik het front kaal gemaakt, deze vertoonde al behoorlijke steenslag schade (roest blaasjes), de lak heb ik verwijderd met een clean en strip schijf op de haakse slijper en daarna nog geschuurd, roestplekjes stuk voor stuk geborsteld / gekrabt en het hele front gefosfateerd.
Zo zag het er uit (onderste stukje was al kaal omdat de kreukelzone is gestraald)
Hier is hij blank geschuurd.
Hier staat het in de fosforzuur (HG roestoplosser)
En dit is het resultaat, klaar voor de epoxy primer.
Gisteren heb ik een nieuwe rol lasdraad gehaald voor het lassen van de midden balkjes en wat buiswerk voor kachel, koppelingkabel en handremkabels, daarna kan het strakmaken en spuiten beginnen.
De onderkant is vorig jaar gestraald en in de epoxy gespoten.
Helaas zijn er wat plekken niet erg zorgvuldig gestraald, deze heb ik handmatig nog verder moeten behandelen.
De motor ruimte heb ik ook zelf verder schoon gemaakt, deze was al roestvrij maar stond in de RX10.
Dit heb ik verwijderd omdat ik dit nu ook graag in de 2k lak wil spuiten.
Afgelopen weekend heb ik het front kaal gemaakt, deze vertoonde al behoorlijke steenslag schade (roest blaasjes), de lak heb ik verwijderd met een clean en strip schijf op de haakse slijper en daarna nog geschuurd, roestplekjes stuk voor stuk geborsteld / gekrabt en het hele front gefosfateerd.
Zo zag het er uit (onderste stukje was al kaal omdat de kreukelzone is gestraald)
Hier is hij blank geschuurd.
Hier staat het in de fosforzuur (HG roestoplosser)
En dit is het resultaat, klaar voor de epoxy primer.
Gisteren heb ik een nieuwe rol lasdraad gehaald voor het lassen van de midden balkjes en wat buiswerk voor kachel, koppelingkabel en handremkabels, daarna kan het strakmaken en spuiten beginnen.
- DOKA '73
- Gevorderde
- Berichten: 875
- Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Vijfhuizen (N-H)
- Contacteer:
Re: T2b Westfalia camper
Mooi man ! De laatste loodjes . maar je doet geen concessies aan de kwaliteit. succes en plezier nog even
Grt Richard
Grt Richard
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""
http://www.a-leebel.nl/
http://www.a-leebel.nl/
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: T2b Westfalia camper
Hij gaat zeker gestaag door, had niet verwacht dat er zoveel aan moest gebeuren. Op de oude foto's ziet de bus er alcbest knap uit.
Mooi project.
Gr
Marcel
Mooi project.
Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: T2b Westfalia camper
Afgelopen weekend heb ik het voorste dwarsbakje er in gelast.
Ik moest er wel weer even in komen en even zoeken naar de beste instellingen voor het lassen maar het is uiteindelijk wel gelukt.
Vanavond heb ik het T-stuk weer aan elkaar gelast, een erg lastig klusje omdat hij alleen in twee delen op de juiste plek geplaatst kan worden en dus onder de bus gelast moet worden.
Toch ben ik heel tevreden over het resultaat.
Tapatalk vind het kennelijk ook ook erg mooi, heb moeite moeten doen om de foto's te uploaden van het T-stuk omdat Tapatalk het al "Adult image" herkende , na wat bijsnijden van de foto's lukte het toch alleen is het niet meer echt te herkennen als T-stuk.
Binnenkort nog even de lassen verder afwerken en dan kan het achterste dwarsbakje er ook in.
Ik moest er wel weer even in komen en even zoeken naar de beste instellingen voor het lassen maar het is uiteindelijk wel gelukt.
Vanavond heb ik het T-stuk weer aan elkaar gelast, een erg lastig klusje omdat hij alleen in twee delen op de juiste plek geplaatst kan worden en dus onder de bus gelast moet worden.
Toch ben ik heel tevreden over het resultaat.
Tapatalk vind het kennelijk ook ook erg mooi, heb moeite moeten doen om de foto's te uploaden van het T-stuk omdat Tapatalk het al "Adult image" herkende , na wat bijsnijden van de foto's lukte het toch alleen is het niet meer echt te herkennen als T-stuk.
Binnenkort nog even de lassen verder afwerken en dan kan het achterste dwarsbakje er ook in.
Laatst gewijzigd door blokkever op di mei 07, 2019 22:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.