Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?

wie oh wie?

Ik
7
24%
Hij
4
14%
Wij
18
62%
 
Totaal aantal stemmen: 29

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino

Bericht door fahtal » zo aug 05, 2018 2:21 am

Mijn 12v deed het veel beter dan en standaard 230v koelkastje. De biertjes waren ijs koud. Wel uitgezet rond 21 uur anders vind de huishoud accu het niet fijn
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino

Bericht door jerupke » zo aug 05, 2018 2:38 am

Goed bezig!

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino

Bericht door wouthwortel » zo aug 05, 2018 17:52 pm

mobiel70 schreef:
za aug 04, 2018 17:29 pm
12 volts koelkastje...
Nooit geweten dat je op 12 volt iets kunt laten afkoelen.

230 en gas is een heel ander verhaal.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino

Bericht door wouthwortel » zo aug 05, 2018 17:54 pm

fahtal schreef:
zo aug 05, 2018 2:21 am
Mijn 12v deed het veel beter dan en standaard 230v koelkastje. De biertjes waren ijs koud. Wel uitgezet rond 21 uur anders vind de huishoud accu het niet fijn
Welk merk koelkast is dat?
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino

Bericht door fahtal » zo aug 05, 2018 18:16 pm

http://www.indelb.com/products/automoti ... /cruise_41

Het is een koelbox die ik gedraaid. De compressor moest ik ook draaien dat ging net met de leiding.

Echter zit het koel element als een u vorm en daardoor een koude onderkant wat niet heel handig is... maar daar kwam ik achter toen alles ingebouwd was... kan dus misschien anders om.... afhankelijk van de compressor.

Hij past dus in een berlin kast.

Reprowesty bouwt hem in de originele Berlin koelbox plek. Echter moet hij daarvoor het kastje verbreden en het bed dus 2 a 3 cm smaller maken.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino

Bericht door mobiel70 » zo aug 05, 2018 21:51 pm

In onze bus staat een koelkastje van Electrolux, op 12 volt/230 volt. Er kan ook gas op, maar dat is niet aangesloten (wil ik ook niet, want dan moet er weer een rookgasafvoer aangelegd worden...). Een absorptiekastje dus. Als we rijden staat 'ie op de accu, zodra we stil staan op 230 V. (als er tenminste een stroompunt is...). In onze boot staat een Vitrifrigo koelbox van 42 liter. Dat is een apparaat met een compressor, die de energie krijgt van twee zonnepanelen, draait eveneens op 12 V en ziet geen kans om de accu leeg te trekken. Da's dan wel een semitractie-accu van 120 Ah., je weet wel: zo'n vrachtwagenbak (past niet in een bus).
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino

Bericht door fahtal » zo aug 05, 2018 21:56 pm

Ik heb 105 ah erin zitten.

Het is dus een beetje klooien met de temp omdat hij dus van onder naar boven moet koelen ipv andersom. Daarom is die net wat minder zuinig en voor het niet had ik hem op 0 graden staan dus flink aan de bak;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino

Bericht door mobiel70 » zo aug 05, 2018 21:58 pm

Mijn accu's zijn redelijk standaard: 55 Ah aan beide zijden... Ik kan dus alleen onder het rijden de koelkast op de accu zetten, als ik stil sta, trekt het ding de accu zomaar leeg...
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino

Bericht door jerupke » zo aug 05, 2018 22:10 pm

mobiel70 schreef:In onze bus staat een koelkastje van Electrolux, op 12 volt/230 volt. Er kan ook gas op, maar dat is niet aangesloten (wil ik ook niet, want dan moet er weer een rookgasafvoer aangelegd worden...). Een absorptiekastje dus. Als we rijden staat 'ie op de accu, zodra we stil staan op 230 V. (als er tenminste een stroompunt is...). In onze boot staat een Vitrifrigo koelbox van 42 liter. Dat is een apparaat met een compressor, die de energie krijgt van twee zonnepanelen, draait eveneens op 12 V en ziet geen kans om de accu leeg te trekken. Da's dan wel een semitractie-accu van 120 Ah., je weet wel: zo'n vrachtwagenbak (past niet in een bus).
Ff off-topic:

Deze vind ik wel heel interessant, in Bedsy zit alles op 12V, behalve de ijskast. Dat is wel een tafelmodelz maar een redelijk klein ding, fluisterstil en (door de roosters heen gezien) heeft hij niet zo'n koelrooster aan de achterkant. Ik wil die dus eigenlijk op zonne energie laten draaien, maar dan zouden 3 tot zelfs 4 panelen voldoende moeten zijn?
Hoeveel Watt zijn jouw panelen?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino

Bericht door fahtal » zo aug 05, 2018 22:35 pm

Met zonnepanelen kan volgens mij alleen compressor. De rest werkt niet goed genoeg op 12v. Die andere types koelen op gas of lichtnet... op 12v hout die hem op temperatuur maar koelen niet..

En compressor dus wel.

Met 2x 60 wattpiek lukt het mij om 2 weken onze voedsel voorraad koud te houden in zonnige maar ook niet zonnige dagen. Let wel. We rijden wel om de 2 dagen. 2 weken regen en stilstaan dan wordt het denk ik lastig al is het dan niet echt warm...en heb je waarschijnlijk stroom van de camping.
Laatst gewijzigd door fahtal op zo aug 05, 2018 22:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino

Bericht door mobiel70 » zo aug 05, 2018 22:39 pm

Ik heb 2 maal 95 Wp op het dak van de boot liggen, maar daarop draait een compressor-koelbox. Die gebruiken veel minder stroom dan een absorptieding, en als ik jouw reactie zo lees, heb jij een absorptiekoelkast. Geen "koelrooster", maar vrijwel zeker wel een soort spiraal en een wat dikke verticale pijp. Zo iets als dit (gejat van de NKC):

Afbeelding

De NKC geeft zelfs aan dat dit alleen te gebruiken is met een draaiende motor... Groot voordeel van een absorptiekoelkast: geen geluid! Een compressorkoelkast maakt het vertrouwde "keukengeluid" van thuis: het zoemen van een electromotor. Ik slaap daar wel om, maar als je een wat moeilijke slaper bent... Dan zou je er roodrokend van worden, die herrie... :P
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino

Bericht door fahtal » zo aug 05, 2018 22:47 pm

Ja het maakt inderdaad wat geluid en in de bus zit die dicht bij mijn hoofd. Ik lig op de bedank met mijn hoofd richting de voorkant. Dus ik doe hem vaak in de nacht uit. Ik kan me daar inderdaad aan storen. Net zoals dat klote dashboard klokje.

Maar in de ochtend is die echt nog wel mooi koel en dan slinger ik hem weer aan.

In bedsy heb je wat met afstand van hoof naar koelkast gok ik.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino

Bericht door jerupke » zo aug 05, 2018 22:49 pm

Om dit topic niet verder te vervuilen, ga ik de koelkast binnenkort eens eruit halen en kijken wat voor iets het is. Hij heeft geen enkel buis, pijp of rooster aan de achterkant, dus ik ben benieuwd.
Zal het tzt wel posten in off-topic :-)

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino

Bericht door mobiel70 » zo aug 05, 2018 22:56 pm

Waarom klokjes ook moeten tikken, snap ik helemaal niet. Die dingen hebben sowieso geen functie: ze geven ieder moment iets anders aan, wat heb je daar nou aan? Maar als het koel-ding goed geïsoleerd is, is uitzetten inderdaad een goede optie. Mocht je toch zonnepanelen op het dak zetten: doe dan van die flexibele (die zijn wel wat minder efficiënt), die plak je op het dak, en via de bekabeling knoop je ze aan elkaar tot het gewenste vermogen. Passende regelaar er achter, aansluiten op de accu et voilà: geen probleem meer. Uw eigen centrale op het dak... En dan hoeft die koelkast niet meer uit (maar lig jij misschien wel wakker...). Op de boot lig ik ongeveer anderhalve meter van de compressor-koelbox af, die naast de compressor ook nog een ventilator heeft om de warmte sneller af te voeren... Maar ja, ik ben ook in staat om staande te slapen :roll: :mrgreen:
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino

Bericht door jerupke » ma aug 06, 2018 0:24 am

mobiel70 schreef:Waarom klokjes ook moeten tikken, snap ik helemaal niet. Die dingen hebben sowieso geen functie: ze geven ieder moment iets anders aan, wat heb je daar nou aan? Maar als het koel-ding goed geïsoleerd is, is uitzetten inderdaad een goede optie. Mocht je toch zonnepanelen op het dak zetten: doe dan van die flexibele (die zijn wel wat minder efficiënt), die plak je op het dak, en via de bekabeling knoop je ze aan elkaar tot het gewenste vermogen. Passende regelaar er achter, aansluiten op de accu et voilà: geen probleem meer. Uw eigen centrale op het dak... En dan hoeft die koelkast niet meer uit (maar lig jij misschien wel wakker...). Op de boot lig ik ongeveer anderhalve meter van de compressor-koelbox af, die naast de compressor ook nog een ventilator heeft om de warmte sneller af te voeren... Maar ja, ik ben ook in staat om staande te slapen :roll: :mrgreen:
Waarom van die flexilbele? (Bedsy is de koelkast-door-de-flat4gang-omgedoopt-tot-volkswagen-Bedford. Plat dak van 210x450cm

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Plaats reactie