Project T2 Berlin 78

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Red
Nieuweling
Berichten: 43
Lid geworden op: vr mar 10, 2017 22:50 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Project T2 Berlin 78

Bericht door Red » wo mei 02, 2018 21:49 pm

Inmiddels weer het complete interieur achter erin zitten en alles werkend.
Wel hebben we er voor gekozen om nieuwe bekleding te monteren,maar wel passend bij de toekomstige kleuren.
Overigens hebben we de originele bekleding wel bewaard.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Later meer..

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 1658
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Project T2 Berlin 78

Bericht door eelke » do mei 03, 2018 8:53 am

Netjes!!!
hoe???

Gebruikersavatar
Red
Nieuweling
Berichten: 43
Lid geworden op: vr mar 10, 2017 22:50 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Project T2 Berlin 78

Bericht door Red » do mei 17, 2018 21:56 pm

Bus is intern eindelijk zo ver om te gaan dit weekend,maar helaas heeft de motor roet in het eten gegooid.
Vorige week begon deze voor me gevoel slechter te lopen.
Na compressiemeting cil. 3 maar 2 bar helaas.
Overige 7,5 bar.
Wordt dus voorlopig nog even geen vakantie/weekendje.
Iemand ervaring met cilinder demonteren zonder de motor eruit te halen toevallig?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5102
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Project T2 Berlin 78

Bericht door old brumax » do mei 17, 2018 22:01 pm

Dat zou handig zijn maar is helaas niet mogelijk, met een uurtje heb je de motor eruit en 2 uur verder de kop van 3-4 eraf
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Red
Nieuweling
Berichten: 43
Lid geworden op: vr mar 10, 2017 22:50 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Project T2 Berlin 78

Bericht door Red » vr mei 25, 2018 20:03 pm

Van de week eindelijk weer tijd gehad om eens naar de motor te kijken,waarbij ik na de compressie een cilinder lektest heb uitgevoerd
3e cilinder lekt dus langs de inlaatklep.
Wordt dus alles maar even demonteren en kijken wat er aan de hand is,aangezien ik met de endoscoop tot nu toe niet veel kan zien.

en dat met dit weer..

Gebruikersavatar
Red
Nieuweling
Berichten: 43
Lid geworden op: vr mar 10, 2017 22:50 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Project T2 Berlin 78

Bericht door Red » vr mei 25, 2018 20:07 pm

eelke schreef:
do mei 03, 2018 8:53 am
Netjes!!!
Thnx

We proberen het ook met zoveel mogelijk zorg en aandacht te doen en zoveel mogelijk origineel te laten en houden,maar wel met wat hedendaagse (onderhuids) techniek erin.

Gebruikersavatar
Red
Nieuweling
Berichten: 43
Lid geworden op: vr mar 10, 2017 22:50 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Project T2 Berlin 78

Bericht door Red » zo mei 27, 2018 19:29 pm

Gisteren de cilinderkop verwijderd,met helaas een goed ingeslagen klepzitting in de kop.
Waarschijnlijk al langer geleden eens gebeurt,aangezien er onder de tuimelaaras van de 3e cilinder ringen lagen.

Afbeelding

Inlaat 3e cilinder
Afbeelding

Inlaat 4e cilinder
Afbeelding
Van de week maar eens kijken of iemand hem nog kan maken.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5102
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Project T2 Berlin 78

Bericht door old brumax » zo mei 27, 2018 19:51 pm

Dat word een duur klusje , klepzittingen uitfrezen en nieuwe zetten en kop vlakken, hij heeft ook tussen de kop en cil. rand gelekt en dus krom, reken maar op zo'n 300 of meer.
Dat inslaan is gewoon uitgesleten door dat er geen smering in de benzine zit dus denk dat die andere kop niet zo heel veel beter is.
Harde zetels plaatsen en nieuwe kleppen, is eigenlijk geen andere optie of je zou andere koppen moeten aanschaffen dat scheelt met de prijs bijna niets en dan heb je nieuw!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Red
Nieuweling
Berichten: 43
Lid geworden op: vr mar 10, 2017 22:50 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Project T2 Berlin 78

Bericht door Red » zo mei 27, 2018 20:06 pm

old brumax schreef:
zo mei 27, 2018 19:51 pm
Dat word een duur klusje , klepzittingen uitfrezen en nieuwe zetten en kop vlakken, hij heeft ook tussen de kop en cil. rand gelekt en dus krom, reken maar op zo'n 300 of meer.
Dat inslaan is gewoon uitgesleten door dat er geen smering in de benzine zit dus denk dat die andere kop niet zo heel veel beter is.
Harde zetels plaatsen en nieuwe kleppen, is eigenlijk geen andere optie of je zou andere koppen moeten aanschaffen dat scheelt met de prijs bijna niets en dan heb je nieuw!
Nieuwe is ook nog een overweging,mochten de kosten voor reparatie echt de pan uitreizen.
En had inderdaad de lekkage ook gezien,.
Moet nog even beter kijken morgen maar meen gezien te hebben dat er een vul/afdichtring in de kop gekoekt zitten.
Zal eerst deze maar eens laten begroten,dan kijken we wel weer even verder.
Vernieuwen jullie bij alleen de en monteren van de kop ook de pakking onder de cilinder?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5102
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Project T2 Berlin 78

Bericht door old brumax » zo mei 27, 2018 21:18 pm

Als hij niet los geweest is kan het in principe blijvenzitten maar meetal komen de cil. mee naar boven als je de kop eraf haald.
Als je de kop gaat vernieuwen is het verstandig ook gelijk de andere kant te doen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10189
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Project T2 Berlin 78

Bericht door fahtal » wo mei 30, 2018 9:58 am

Bij mij was er ook een klep zitting weggeslagen kon je inderdaad aan de tuimelaars zien. echter bij de lokale motor revisie man bleek dar er ook een scheur tussen uitlaat en bougie was. dus nieuwe kop gekocht. de andere kop was al een keertje vervangen... kan bij jou ook het geval zijn.

let op de maten van de kleppen een injectie kop heeft geloof ik andere maten dan een carberateur..

kijk ook even over de grens op e-bay voor de prijzen van nieuwe koppen. in duitsland maar vooral amerika zijn ze vaak veel goedkoper. soms als je een setje neemt bijna de helft...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Red
Nieuweling
Berichten: 43
Lid geworden op: vr mar 10, 2017 22:50 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Project T2 Berlin 78

Bericht door Red » wo mei 30, 2018 22:05 pm

fahtal schreef:
wo mei 30, 2018 9:58 am
Bij mij was er ook een klep zitting weggeslagen kon je inderdaad aan de tuimelaars zien. echter bij de lokale motor revisie man bleek dar er ook een scheur tussen uitlaat en bougie was. dus nieuwe kop gekocht. de andere kop was al een keertje vervangen... kan bij jou ook het geval zijn.

let op de maten van de kleppen een injectie kop heeft geloof ik andere maten dan een carberateur..

kijk ook even over de grens op e-bay voor de prijzen van nieuwe koppen. in duitsland maar vooral amerika zijn ze vaak veel goedkoper. soms als je een setje neemt bijna de helft...
Zover ik online en op mijn werk in Etka heb kunnen vinden zou Ge motor kleppen hebben van 37mm net zoals oa GD en CJ motoren.
Alleen de inlaatklep,voorzover te meten als deze in de kop zit lijkt 39mm.
Eerst maar eens goed uitzoeken voor we gaan vervangen.

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1478
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Project T2 Berlin 78

Bericht door Tuinkabouter90 » wo mei 30, 2018 22:44 pm

Lijkt wel een algemeen fenomeen zo die kleppen door de klepzetel heen slaan, ben blij dat die van ons weer klaar is.
Wens jou succes met je puzzel zoektocht

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5102
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Project T2 Berlin 78

Bericht door old brumax » wo mei 30, 2018 22:54 pm

Tuinkabouter90 schreef:
wo mei 30, 2018 22:44 pm
Lijkt wel een algemeen fenomeen zo die kleppen door de klepzetel heen slaan
Dat gebeurd er nu als je het lood uit de benzine haalt en er geen vervanger voor in de plaats is, klepsmering erop en je hebt geen centje pijn meer en voor die paar centen spaar je een hoop geld uit!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Red
Nieuweling
Berichten: 43
Lid geworden op: vr mar 10, 2017 22:50 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Project T2 Berlin 78

Bericht door Red » do jun 07, 2018 7:14 am

Motor uiteindelijk toch maar uitgebouwd en andere kant ook kop verwijderd.
Deze bleek ook gescheurd te zijn net als de andere kant van cil 3.
Cilinders ook maar even eraf gepakt en bij cil 1 bleek zelfs een stukje van de zuiger af te zijn.
Toch maar complete revisie van blok uitvoeren met nieuwe koppen en zuigers cilinders etc.

Beetje tegenvaller zo vroeg al maar ja dan is het wel goed en kunnen we veilig op vakantie.
Mbt de grotere 39mm kleppen:
Adhv de gietnummers in de kop blijken het 1700 koppen te zijn,vandaar de grotere 39mm kleppen.
ZIt nu nog even te twijfelen of ik weer terug naar origineel maat kleppen ga of toch voor de 39mm kleppen,maar dan wel ook icm een 2.0 kop en niet de 1700 kop.

Foto's volgen en wordt vervolgd..

Plaats reactie