Koude motor start slecht

Maurice en Melanie
Nieuweling
Berichten: 23
Lid geworden op: do feb 16, 2017 18:11 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Koude motor start slecht

Bericht door Maurice en Melanie » di mei 22, 2018 15:23 pm

Best vervelend als het niet kunt vinden..
Ik heb even Google aangezet, kom dit tegen..
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... p?t=465352

Even bekijken, uitsluiten en verder zoeken.

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koude motor start slecht

Bericht door Cali » di mei 22, 2018 20:23 pm

Ok top! Komende dagen testen. Nu ff genieten van de Ardèche. Net aangekomen. Los van koude start deed de bus het erg goed er naartoe.

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koude motor start slecht

Bericht door Cali » vr mei 25, 2018 12:55 pm

Met de injector rechtstreeks op de accu start ie gelijk. De thermo time switch zelf lijkt ook weinig stroom te krijgen, 2,5 volt ongeveer. De koude startinjector krijgt zo'n 0,5 volt. Nog niet helemaal helder waar het aan ligt dus. Jullie?

Ik denk dat ik de startinjector maar met een knopje aan het dashboard verbind, zodat ik hem makkelijk aan en uit kan zetten bij starten.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Koude motor start slecht

Bericht door old brumax » vr mei 25, 2018 13:25 pm

Als je dat doet maak er dan een drukknop van anders blijft hij gegarandeerd een keer of vaker dan dat te lang aan staan en dat gaat je heel veel peut en dus centen kosten.
Als er wel spanning is maar te laag dan zou ik alle stekkers er stuk voor stuk afhalen en de contactvlakken schoonmaken en dan gelijk iedere draad doormeten op breuk .
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koude motor start slecht

Bericht door Cali » vr mei 25, 2018 14:47 pm

Ja dat is ook mijn plan. Verder overal eens wat contactspray spuiten. Er lijkt overal veel stof te zitten.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Koude motor start slecht

Bericht door blokkever » vr mei 25, 2018 22:22 pm

Het lijkt er op dat de thermi-timem switch kapot is deze moet in koude toestand 12 volt doorgeven.

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koude motor start slecht

Bericht door Cali » vr mei 25, 2018 23:19 pm

Ja klopt maar de thermo time switch krijgt zelf maar 2.5 volt. Stekkertjes moeten dus ergens niet goed gaan. Teveel weerstand door vuil denk ik. Hetzelfde had ik eerder in mijn achterlichten, die deden ook weinig tot ik het vuil eruit haalde.
Veel in stoffig gebied gereden denk ik. Hij komt uit Californië dus zou best kunnen. Morgen alle connectoren eens schoonmaken met een wattenstaafje.

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koude motor start slecht

Bericht door Cali » zo mei 27, 2018 11:36 am

Stekkers schoongemaakt en gestart. Hij startte wel gelijk, maar niet op hogere toeren zoals zou moeten (eerder te laag, 400/500). Dus ik denk dat ie nog steeds niet werkt. Bij volgende start de stroom gemeten, die was 0. Het is wel warm hier, zo'n 30 graden, thermo time switch zou zich dus kunnen uitschakelen.

Volgens mij krijgt de thermo time switch oa stroom vanuit het startrelais. Daar zitten twee draadjes los, een vanuit het relais en een vanuit de centrale bedrading die naar de ECU gaat. Die vanuit het relais staat op 12 volt, vanuit de ECU niets. Stekkertjes passen niet op elkaar (verschillende maten), Maar toch vreemd dat ze los zitten. Hoe zitten die twee stekkers bij jullie aangesloten? Zie foto hieronder.


Afbeelding

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Koude motor start slecht

Bericht door fahtal » wo mei 30, 2018 10:03 am

bij mij zit daar geen stekker...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koude motor start slecht

Bericht door Cali » wo mei 30, 2018 20:00 pm

Hmm lastig. Vind het risico wat groot om maar gewoon te verbinden.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Koude motor start slecht

Bericht door old brumax » wo mei 30, 2018 22:43 pm

Kunnen dat geen diagnose stekkers zijn??
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Koude motor start slecht

Bericht door superkever » zo jun 03, 2018 20:27 pm

Bij mijn bus met type 4 injectie heb ik die connectors die bij jou loshangen bij het dubbelrelais ook niet. Heb ik zo ook nooit eerder bij andere injectie bussen gezien. Dus zou je moeten kijken aan welke pinnen deze zitten en in het schema er op na kijken.
Volgens schema moet je de bedrading controleren, ook vanaf dubbelrelais. De +12 Volt van de koude startinjector en thermo time switch hangen aan elkaar en zijn verbonden met pin 86 van het dubbel relais, dus krijgen +12 V voeding van dit relais. De thermo time switch schakelt bij "koude motor" het andere contact van de koudestart injector naar massa. Het kan zijn dan de thermo time switch defect is. Controleer ook de isolatie van de draden bij de thermo time switch en koudestart injector connectoren. Bij mij lagen bij de thermo time switch connector de draden bloot en tegen elkaar (sluiting) doordat de isolatie verdroogd was. Ook was mijn thermo time schakelaar (bi-metaal) defect.

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Koude motor start slecht

Bericht door superkever » zo jun 03, 2018 21:51 pm

Als nabrander: het slechter starten wat jij ervaart na het goed afstellen van de injectie en CO komt vaker voor. Dit doordat sommigen denken dit op te lossen door rijker af te stellen, met als resultaat te rijk. Als de CO nu netjes is en de bus slecht koud start en jou nu zo beluister, denk ik dat het een probleem zit in het koudstart circuit.
Bij mijn bus had ik hetzelfde probleem en werd veroorzaakt door meerdere defecten in het koudstart circuit. Uiteindelijk heb ik dit opgelost, dus inmiddels ervaring met het storingzoeken van het elektrische injectie circuit.
Eventueel wil ik jou helpen met het storingzoeken. Als je hulp nodig hebt, stuur mij een PB.

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koude motor start slecht

Bericht door Cali » ma jun 04, 2018 8:45 am

Bedankt voor je aanbod! Gisteren heb ik het gelukkig op kunnen lossen.
Van het weekend startte de bus niet meer, bleek dat de startschakelaar kapot was. Door alles te onderzoeken kwam ik er ook achter dat een kabel bij de bendix niet aangesloten was. Die kabel bleek voor de koude startinjector te zijn. Na aansluiten werkt ie wel en ook goed (gaat na een paar seconden weer uit).

Fijn van een garage die je vraagt een nieuwe startmotor te installeren en gewoon een kabel even niet aansluit.
Ga ik ze nog op aanspreken.

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Koude motor start slecht

Bericht door superkever » ma jun 04, 2018 9:01 am

Fijn dat alles weer werkt.

Plaats reactie